Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
11.11.2011 13:28 - Alnag
Já jsem v tomhle zajedno s noirem a nemusím Fortune karty zkoušet, abych věděl, jak to dopadne. Problém je, že 4e má už i teď problém s tím, že má příliš mnoho featů a powers a souboje se vlečou. Přidáním dalších efektů, dalšího rozhodování a dalšího házení se situace určitě nezkrátí (bez ohledu na to, že budou třeba vyšší zranění atd. atd.)

Wizardi na jednu stranu řeší, že designově jsou si povolání strašně podobná a pak udělají fortune karty, které ještě víc kradou spot light a ještě víc rozmělňují systém na to, že všichni umí potenciálně všechno? WTF?
11.11.2011 13:40 - Jaroslav
Ahoj jsem tu noví tak nekamenovat :) Mám dotaz ve 4 edici již nejsou ostatní rasy jak v třetí? Jako Gnom, poloorc či ostatní tvorové sfér ?
11.11.2011 13:41 - Alnag
Jaroslav: Jsou tam, ale ne všechny v základní příručce. Vycházejí postupně a různě...
11.11.2011 13:58 - noir
Jaroslav:
Dragonborn Car Str Con PHB1
Dwarf Con Str Wis PHB1
Eladrin Int Dex Car PHB1
Elf Dex Int Wis PHB1
Half Elf Con Wis Car PHB1
Human Any PHB1
Halfling Dex Con Car PHB1
Tiefling Car Con Int PHB1
Gnome Int Dex Car PHB2
Half Orc Dex Str Con PHB2
Shifter Wis Str Dex PHB2
Deva Wis Int Car PHB2
Goliath Str Con Wis PHB2
Minotaur Str Con Wis PHB3
Shardmind Int Wis Car PHB3
Githzerai Wis Dex Int PHB3
Wilden Wis Con Dex PHB3
Drow Dex Wis Car FRPG
Genasi Int Str Con FRPG
Changeling Car Dex Int Eberron
Kalashtar Car Int Wis Eberron
Warforged Con Str Int Eberron
Mul Con Str Wis Dark Sun
Thri Kreen Dex Str Wis Dark Sun
Shadar Kai Dex Int Wis D Mag 372
Revenant Dex Car Con HoS HoS
Shade Car Dex Int HoS
Vrykola Car Str Dex HoS
Bugbear Str Dex MM1
Doppelganger Int Car MM1
Githyanki Con Int MM1
Gnoll Con Dex MM1
Goblin Dex Car MM1
Hobgoblin Con Car MM1
Kobold Con Dex MM1
Orc Str Con MM1
Bladeling Dex Wis MotP
BullyWug Con Dex MM2
Duergar Con Wis MM2
Kenku Dex Car MM2
11.11.2011 14:04 - Shako
Jaroslav: Byl si ukamenovan vyctem ras.
Takze kdyby to nahodou nebylo jasne, tak tebou hledany gnom a pulork je v Player's handbook 2.
11.11.2011 14:25 - Almi
Alnag píše:
Já jsem v tomhle zajedno s noirem a nemusím Fortune karty zkoušet, abych věděl, jak to dopadne.


Jasně, proti gustu žádný dišputát. Samozřejmě respektuju, že někdo má odlišný názor, resp. odlišnou zkušenost ;)

..a u toho bych skončil.
11.11.2011 14:30 - Jaroslav
:) To je tedy ras...asi je naivní si myslet že se pustíte do všech překladů co se týká 4ky. Jak dlouho vám trvalo přeložit první díl?
11.11.2011 14:37 - noir
Almi:

Jen detail - karta spíš odpovídá síle druho-šesti levelové utility, než featu.

"ad. 2) Ne, toho se fakt nebojím. Je to jako říkat - zakážeme reroll, protože tím lezem hobitovi do jeho minuty slávy?"
- popravdě? Ano. Pro mě je ta hobití schopnost natolik ikonická (stejně jako dragonborní dech nebo revenantí nesmrtelnost), že bych je jiným nedával. Je to přece ta věc, která má být výjimečná - a ne náhodně vytáhnutelná. Mě tahle mechanika dost sráží jedinečnost původní vlastnosti...

Jinak jsem přece viděl karty hrát víckrát, u tebe i u Beltara. A vidím v tom je power creep - zkušenému hráči to dává další možnost vyniknout nad tím, který tak-tak stíhá sledovat schopnosti povolání a rasy. Zkoušel jsem užívání karty pozorovat nezaujatým okem, ale opravdu jsem je viděl zahrát smysluplně asi dvakrát za těch x her.

A jasně, nikdo je nemusí používat; o to víc pak ale vynikne rozdíl mezi tím, kdo je tlačí a kdo ne. Pro mě je ten rozdíl už propastný - vem si postavu na 1. úrovni. Zkusme přiřadit kartím nějakou bodovou hodnotu, tak Daily bude mít 3 body, Enc 2 body, at-will 1 bod. Srovnejme to:

Hráč A nepoužívá témata ani karty: má dvě at-will, jednu Enc a jednu Dailyinu. Při pětilevelovém Encounteru když odpálí vše, tak je to (zjednodušeně) 3xat-will, 1xEnc, 1xDaily. To jest 8.

Hráč B používá témata i karty: Má dvě at-will, jednu Enc a jednu Dailyinu. Pak jednu Enc z tématu a asi pět Enc z karet. Drtivá většina karet nemá žádnou akci, budu počítat, že v boji to nastane jen třikrát z pěti kol. Při pětilevelovém Encounteru když odpálí vše, tak je to (zjednodušeně): 2xAt-will, 5xEnc, 1xDaily. To jest 15.

Není to skoro dvojnásobně silná postava? Připadá ti to úplně fér? Mě moc ne, popravdě řečeno mi přijde, že to dává power-gamerům tolik moci, že to ostatním, co to hrát nechtějí dost ubírá.
11.11.2011 14:39 - noir
Jaroslav: A to ještě v listoapdu přibude Satyr, pixie, hamadryáda. A nezahrnuje to hengeyokaje z října :)
11.11.2011 14:43 - Jaroslav
...přiznám na rovinu že nejsem moc dobrý angličtinář, ale na fantasy pravidlech jsem dělal a i dělám teď ( HF), ale přemýšlím toužebně že bych se vrátil k DnD. Tenkrát jsme to hráli dost dlouho s děckama a kluci mě vždy pomohli jako hráči co a jak. Jenže něco jiného je dělat DM a něco jiného je být hráčem. Proto se ptám jen, jestli je reálná šance třeba za rok že by byli pravidla komplet :) že bych na to svou družinu přeorientoval:)
11.11.2011 14:56 - Alnag
Jaroslav píše:
Proto se ptám jen, jestli je reálná šance třeba za rok že by byli
pravidla komplet :)


Komplet co? Přeložené? Vydané?
11.11.2011 15:12 - Almi
Jaroslav píše:
Proto se ptám jen, jestli je reálná šance třeba za rok že by byli pravidla komplet :)


Šance není téměř žádná. Na podstatném základu se pracuje (díky těm úžasným lidem!), ale v základu to vždy bude chtít aspoň jednoho člověka, co bude anglicky umět, nebo bude umět pravidla.

noir píše:
Není to skoro dvojnásobně silná postava? Připadá ti to úplně fér? Mě moc ne, popravdě řečeno mi přijde, že to dává power-gamerům tolik moci, že to ostatním, co to hrát nechtějí dost ubírá.


Zajímavá myšlenka. Sice se dostáváme pryč od tématu fortune karet, ale - souhlasím. Není to fér. A popravdě - nikdy nebylo. Jsou různé typy hráčů. Jsou hráči, kteří vždy budou mít postavu vymazlenou, nabušenou, prostě "optimalizovanou"..a budou vždy hráči, kteří to mít nebudou. Ať už neúmyslně nebo často úmyslně. A to bez ohledu na to, zda je dané povolání obecně v komunitě považováno za silné nebo slabé. Kouzlo hry je podle mne v tom, dát oběma skupinám hráčů to, co chtějí. O nic jiného nejde a s férovostí to nemá co dělat. Vždy jde o pocit hráče, o jeho spokojenost.

Prostě - uvedu svůj případ - já se po třech soubojích s každou svojí postavou trochu nudím. Přesně vím, jaké mám powers, jak je budu hrát, když nastane to a to. A je jedno, zda se jedná o nízký level nebo vysoký. Prostě to v té hlavě obsáhnu. A jako takový vítám další úroveň komplexnosti, protože mne zabaví. A nezdržuji s tím, mám přece celé kolo na to, abych si to rozmyslel a provedl. A dobrý DM se s tím dokáže vypořádat ke spokojenosti všech. Alespoň ti, co znám a mám možnost s nimi hrát.
11.11.2011 15:44 - ShadoWWW
V tuto chvíli je to tak, že je přeložená komplet Příručka pro hráče (Player's Handbook) a 2 dobrodružství - Keep on the Shadowfell a Thunderspire Labyrinth. V tuto chvíli se překládá Průvodce Dějmistra (Dungeon Master's Guide) a poté se bude překládat Bestiář (Monster Manual). Co bude dál, se neví.

Skupina, kde umí jen jeden hráč (DM) anglicky, už může hrát DnD docela pohodlně. Skupina, kde neumí vůbec nikdo anglicky, si bude muset ještě počkat. Je to holt daň za to, že DnD u nás nejde vydat, protože žádný relevantní český vydavatel nemá na zaplacení licence. Tudíš se to musí dělat podomácku (fanouškovsky) a to docela trvá, protože je to běh na dlouhou trať a dělat ve volněm čase nenní moc efektivní (navíc bez vidiny na jakýkoliv honorář).

Každopádně přes to všechno překlad běží. Průvodce Dějmistra by mohl být IMHO hotový příští rok v létě a Bestiář o rok později.
11.11.2011 18:13 - Vojtěch
Ještě k těm rasám - všechny jsou dostupné ve třech základních knihách (PHB, DMG, MM), jen gnómy a půlorky je třeba vylovit z monster manualu. Ono se na tuhle blbinu občas zapomíná, že konkrétně tohle se ještě dalo. Bohužel povolání už obejít nešla.
12.11.2011 15:09 - wlkeR
And now for something completely different: To bylo tady kde se sháněly velký papírový archy s palcovou sítí? Myslím, že bych dokázal zařídit natištění sítě na papír prakticky libovolné velikosti. Otázka je, esi by byl dostatečný zájem a kolik byste byli ochotní do takového špásu nacpat peněz.

Na každej pád bych odhad, že tisk+laminace vyjde levnějc než battlematy, ale angažovat se v tom budu až jestli se tu objeví nějaký zájem.
12.11.2011 15:16 - Nachtrose
wlkeR: to jsem nejspis byl ja.
12.11.2011 17:33 - wlkeR
Nachtrose: Já si taky myslim, že sem tě odkazoval na printfreegraphpaper.
Teď se věci maličko změnily - pracuju v CopyCentru, kde umíme vyrobit prakticky cokoli, dokud se to nějak týká papíru. Chtěli jste battlemat na pevné desce rozměrů třeba 2×2 metry? No problem. Chcete blok A2-kových palcových sítí? No dobře, s tim bysme se asi nevázali, ale jednotlivý listy by vytisknout určitě šly.

Rád bych zmapoval, o co by byl zájem, abych se mohl poptat na ceny těch veselostí (a fakt že mluvě o tom pevnym dvoumetrovym battlematu, mám sto chutí si ho vyrobit.)
12.11.2011 18:00 - Nachtrose
Ten pevnej bych nemel asi kam dat, ale o blok A2 nebo i A1 palcovych siti bych zajem snad i mel. Ale absolutne netusim, jak se pohybujou ceny a tak a u mne by mozna byl trochu problem s dopravou.

Ted me tak napadlo, co treba misto potiskovanych bloku dovest k dokonalosti tvuj napad s pomalovanym pytlikem? Co treba nejak trvanlive vytlacit palcovou mriz na pevnou folii? Ta by se pak mohla pokladat na pomalovany papir mapami, nabo na cisty a mas battlemat. Techniky.

Nejvetsi dilema mav v tom, jestli skutecne jit do battlematu, nebo do papiru. Kdyz si s tim clovek na papire vyhraje, vypada to krasne a da se to nekdy pouzit opet. Ale chce to cas na vyrobu a pri castem opakovane se to okouka. Naproti tomu battlemat ma rychlejsi pripravu mapy, teoreticky se neopakujou, ale zase to vypada relativne osklive. Ale jak nekdo tehdy podotknul ( snad i ty, ted nevim ), tak se muzou na tvorbe mapy spolupodilet i hraci.
12.11.2011 18:58 - wlkeR
Zeptam se: a) na desku s laminovanou samolepou, takový battlemat. Co jsem viděl, tak taková "pětka" vydá sama o sobě za desku stolu - ideální pro malé stolky, na kterých se normální mapa ohýbá; b) na průhledný desky do kerejch se dá vložit papír. Nic takovýho jsem zatim neviděl, ale to neznamená, že to neexistuje; c) na potisk papírů A2, resp. A1 mřížkou.

Jináč co se Encounters týče, měla by jedna zásilka beyond the Crystal Cave zamířit i na západ (Sokolov). Pokud bude obsahovat - jak je to, tuším obvyklé - 2 výtisky dobrodružství a map, rád se s někým podělím, hlavně jestli si u našeho klubu nechá zaregistrovat hráče (Encounters se musejí reportovat stejně jako turnaje a všecko.)
15.11.2011 08:56 - Almi
wlkeR kýblohlav: Dokážeš takhle tisknout i barevně? Za "lepší" cenu, než je ofiko v copy celntrech? Já dlouhodobě hledám někoho, kdo by mi čas od času tisknul cool battlemapy z wizardích dobrodružství. Často jsou nádherný i využitelný jinde. Ale je to po čertech drahá sranda...

k Encounters: Beyond the Crystal Cave - pročetl jsem o víkendu..a pokud je mám charakterizovat jedním slovem, tak jsou...kouzelné! :D

Jsou o vílí divočině..nádherné, atmosférické. Preferují hodně roleplay (přímo se píše - tam kde neuspěla družina na 8. úrovni hrubou silou přichází družina na 1. úrovni...) Poslední strana je věnovaná původnímu stejnojmennému UK1 modulu starému 30 let. Neviděl jsem ho, ale pochopil jsem, proč je to tak odlišné - byla to prý první věc, kterou vydala jejich britská pobočka. A byla hodně odlišná od amerického dungeon crowlu. Velká inspirace faerií, Shakespearovskými motivy (včetně jmen a zápletek). Je to pohádkově předvánoční..a přitom hratelné. A pro mne osobně i mechanicky nápadité - super! Pokud bych měl nějaké z Encounters někdy doporučit, bylo by to tohle.

..teď ještě sehnat starou UK1 předlohu a porovnat :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11347484588623 secREMOTE_IP: 18.118.30.253