Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
4.6.2008 22:04 - Quentin
alnag ma asi pravdu. Vsichni se kteryma sem hral prisli k rpg pres drd nebo dnd. Kdyby tech nebylo, tak by se zadny shadowrun nikdy nehral (alespon ne v mem okoli)
4.6.2008 22:09 - jonka
Alnag píše:
To se nedivím. Protože jeden z designérů (Mike Mearls) pil zcela nepokrytě "cool-aid", označení pro čerpání nápadů z indie-her. Ve skutečnosti je nejvíc překvapivá reakce lokální...
Co je myšleno "lokální reakcí"?
Jinak spousta indie hráčů (respektive bych je spíš nazval rpg svobodně myslících) si pochvaluje záměr DnD 4e na "focused design" tzn to, že se DnD vydalo cestou zlepšovat a zvýrazňovat to, co je na té hře zajímavé a nedesignovat hru, která je "nekonfliktně širokozáběrová" s průměrným výsledkem. Taky je dost chválena DMG.
4.6.2008 22:12 - Alnag
Quentin: Vezmi si třeba hru jménem Grimm. Původně vyšla jako doplněk D&D (v řadě Horizon od Fantasy Flight Games) - jde o hraní na děti v takovém temném pohádkovém světě. Protože to bylo nadmíru úspěšné předělali to na samostatnou (ne d20 hru). Vzniklo by to bez D&D? Nikoliv, nikdo by na takovou hru nedal kapitál...
A takových a podobných příkladů jsou spousty.
4.6.2008 22:14 - Alnag
Jonka: Lokální reakcí myslím české hráčské kruhy i když ne zrovna d20ku. Už půl roku dopředu jsem registroval vědoucí tvrzení, že to bude na houby.
Jinak si myslím, že D&D bude místy zvýrazněné, ale i tak širokozáběrové. Už jsem na tohle téma taky viděl pár diskusí a vcelku se mi zdály přesvědčivé v tom smyslu, že se vlk nažral a koza zůstala prakticky celá.
4.6.2008 23:01 - Fritzs
Alnag: Ano, ti slabí, co neměli na to, aby se bez podpory DnD udrželi natáhli bačkory... aspoň by se pročistil vzduch od různých firem, co paběrkují na OGL...
A to, že zkrachují vydavatelé doplňků (paraziti), když odejde DnD (hostitel) je úplně normální a očekávané a upřímně mi to nijak nevadí.
A navíc, představ si ty výhody, kdyby se zhroutil trh postavené závislé na njeho největším hráči a byl pak znovu vybudované tak aby nebyl závislé... podle mě to za to riziko stojí.
A upřímně, jesi by trh s RPG neustál pád DnD, tak ať chcípne!
Alnag píše:
Fritzs totiž hřeší na to, že je to tu velmi svobodomyslné a že ví, že svoboda slova je mi velmi drahá a že jsem prohlásil, že nástroj typu ban tu nepotřebujeme, takže zkouší hranice a čeří vody, aby viděl, kdy mi rupnou nervy. :o)
Kdy ti rupnou nervy... IMHO nemají za co doposavaď nemluvím sprestě, nevyjadřuji se rasisticky, nespamuji tisící prázdných postů, pouze vyjadřuji svůj názor, ze kterým můžeš, nebo nemusíš souhlasit... takže zatím není důvod mě banovat.
Alnag píše:
Vezmi si třeba hru jménem Grimm.
Tak by vzniklo něco jiného, žádná zvláštní škoda...
Alnag píše:
Lokální reakcí myslím české hráčské kruhy i když ne zrovna d20ku. Už půl roku dopředu jsem registroval vědoucí tvrzení, že to bude na houby.
Můžeš je jmenovat? A dát odkazy?
Alnag píše:
Jinak si myslím, že D&D bude místy zvýrazněné, ale i tak širokozáběrové.
No, když sečtu 3/4 stránek z kapily classes (protože to je zhruba množství bojovýk, nebo combat related powers, které jsou v této kopitole), 4/5 stránek z kapitoly vybavení a vše z kapitoly boj a doplním nějaké ty další zmínky rozeseté pio celé hře, tak mi vyjde, že nejméně textu 49% 4E se zabývá bojem a jeho aspekty... opravdu širokozáběrové, nemyslíš...?
jonka: U 4E se obávám toho, že to prostě dělají špatně, nevím, ještě jsem neměl možnost to vyzkoušet v praxi, ale obávám se, že souboje budou kvůli velké nutnosti taktizování zbytečně dlouhé a ne moc zábavné. Dayly powers budou IMHO docela složité pro GM na managent encouncerů. Hlavní výtkou ovšem je téměř úplné anulování fluffu který DnD budovalo během posledních pár edic, to bude asi něco, co spousta hráčů nebude ochotná překousnout a ačkoli defaultní setting pro 4E není z principu špatný, bohužel to není ta klasická heriocká fantasy t, atk jak si ji představuji a jak ji podle mne chápe většina hráčů DnD...
QuentinW: No, tak třeba já ne... my sme hráli bez pravidel, sice sme tomu říkali dračák, protože jeden z nás měl matnou představu, že něco takého existuje, ale to je tak všechno...
4.6.2008 23:04 - Quentin
Alnag píše:
že se vlk nažral a koza zůstala prakticky celá.
hmm, taky mam ten pocit ... dobre receno
btw na d20 neni zadna pokecova sekce, ze? tak pisu sem - uz mam d20 jako homepage. Ted je otazka, jestli je to pro vas dobre, nebo spatne :)
4.6.2008 23:13 - Quentin
fritzs píše:
A upřímně, jesi by trh s RPG neustál pád DnD, tak ať chcípne!
Sorry, we're not going to let it happen
píše:
A navíc, představ si ty výhody, kdyby se zhroutil trh postavené závislé na njeho největším hráči a byl pak znovu vybudované tak aby nebyl závislé... podle mě to za to riziko stojí.
jake? nech me premyslet... zadne?
píše:
Kdy ti rupnou nervy... IMHO nemají za co doposavaď nemluvím sprestě, nevyjadřuji se rasisticky, nespamuji tisící prázdných postů, pouze vyjadřuji svůj názor, ze kterým můžeš, nebo nemusíš souhlasit... takže zatím není důvod mě banovat.
snazis se to tu otravit uz 47 stran, ze u toho nenadavas na tom nic moc nemeni
píše:
U 4E se obávám toho, že to prostě dělají špatně, nevím, ještě jsem neměl možnost to vyzkoušet v praxi, ale obávám se, že souboje budou kvůli velké nutnosti taktizování zbytečně dlouhé a ne moc zábavné
tested by myself - you are wrong!
4.6.2008 23:14 - Element_Lead
Ja bych jen chtel vypichnout jednu vec ze kluci od wizardu nejsou uplne vygumovani a ze vi moc dobre co a proc to delaji. Podle ma 4e perfektne naslapnuto. Rychlejsi jednoddussi prehlednejsi. Ma to veliky potencial prilakat more nove krve za coz jsou radi dve skupiny lidi - casual players co maji radi dobry pribeh okoreneny adrenalinovou akci a potom hraci kteri hledaji uz neco jineho a hledaji nove zajimave moznosti zanru. ti uprednuji rp cast hry. pak je treti skupina lidi kterou bych nazval militantni rp wannabies, kteri patri do prvni skupiny a zoufale se snazi dostat do te druhe a to jsou ti kteri ve dnd 4e vidi wargame, protoze dnd 4e je uplne jedno JAKYM ZPUSOBEM ji chceme hrat. Myslim ze v tech knihach je dost veci o rp pro zacinajici hrace kolik potrebuji dal je povedou clanky na netu pripadne zkusenejsi hraci nebo nekdo do dorostou. Nechapu co vsichni ti uber skilled indie hraci hledaji v core setech noveho co jeste nevi... nejsou cilova skupina. a cilova skupina ty veci nema dostat naraz ale po castech. oni nechteji hrat ochotnicke divadlo. drtiva vetsina si koupi dnd z naprosto jinych duvodu a ty jim 4e nabizi neuveritelnym zpusobem.
4.6.2008 23:27 - Alnag
Fritzs píše:
Ano, ti slabí, co neměli na to, aby se bez podpory DnD udrželi natáhli bačkory...
Máš na mysli velká jména 80. let? Hm...
Fritzs píše:
A upřímně, jesi by trh s RPG neustál pád DnD, tak ať chcípne!
Takže teď už to není o "osvobození se z područí D&D a svobodném RPG trhu"? Nevím, kde se bere ta představa, že by se pak znovu vybudoval nezávisle a že to stojí za riziko. Nic nestojí za riziko, když to dobře funguje i teď. Jakým způsobem ohrožuje existence D&D trh, když jsou soustavně vznikají stovky her? Nijak. Zatímco ztráta D&D je riziko cesty bez návratu, zpřetrhání hráčské sítě, snížení rentability prodeje RPG (a tedy ústup z jeho prodeje...) atd. atd. Je to situace, kdy to zjevně nestojí za riziko. A kdo by ten "idealistický trh" budoval? Z jakého popudu? Lidé by si našli nějaké jiné dostupné formy zábavy a kdo by se pak vracel?
Fritzs píše:
takže zatím není důvod mě banovat
Ufff... to jsme si všichni oddychli. :)
Fritzs píše:
Tak by vzniklo něco jiného, žádná zvláštní škoda...
A nebo taky ne. Fantasy Flight by vydával deskovky a po RPGčkách by ani nevzdechnul. Žádná zvláštní škoda? Omyl. Velká škoda. Je fascinující, že dokážeš v jedné větě spojit vzkříšení trhu a přezíravý pohled na osud jednotlivých her. Jenže ony jsou to celé firmy - Green Ronin, který se původně etabloval na d20 a teď jde svou cestou a chystá třeba Píseň ledu a ohně RPG, Mongoose Publishing, kteří zarobili na d20 a teď vydávají i celou řadu zajímavých her jako Traveller, Paranoia, Runequest nebo Elric of Melnibone. A takových příkladů jsou desítky. A jsou tu zcela zjevně díky D&D. Jenže i kdybych snesl deset tisíc argumentů, proč je D&D zdravé pro trh tak ty to neuznáš, protože o racionální rovinu ti tu vůbec nejde. Ty prostě nemáš rád D&D a jakákoliv záminka proč je nebo by mohlo být špatné je ti dobrá.
Fritzs píše:
Můžeš je jmenovat?
A co bych z toho měl?
Fritzs píše:
No, když sečtu 3/4 stránek z kapily classes (protože to je zhruba množství bojovýk, nebo combat related powers, které jsou v této kopitole), 4/5 stránek z kapitoly vybavení a vše z kapitoly boj a doplním nějaké ty další zmínky rozeseté pio celé hře, tak mi vyjde, že nejméně textu 49% 4E se zabývá bojem a jeho aspekty... opravdu širokozáběrové, nemyslíš...?
Už někdo prokázal, že počet stránek věnovaných nějakému tématu v pravidlech odpovídá zastoupení tohoto elementu v aktuální hře? Myslím, že ne. Dokonce bych řekl, že existují i úspěšné proti-důkazy, například WoD, kde se aktuální hry drasticky liší od toho, jak jsou prezentovány pravidly. Takže tento argument je nejen vyčpělý, ale navíc krajně slaboduchý.
Fritzs píše:
ale obávám se, že souboje budou kvůli velké nutnosti taktizování zbytečně dlouhé a ne moc zábavné
Zatímco všechny reporty potvrzují kratší a zábavnější boje...
Fritzs píše:
Dayly powers budou IMHO docela složité pro GM na managent encouncerů.
Pseudo-intelektuální, rádoby objektivně-kritické kecy.
Fritzs píše:
Hlavní výtkou ovšem je téměř úplné anulování fluffu který DnD budovalo během posledních pár edic, to bude asi něco, co spousta hráčů nebude ochotná překousnout a ačkoli defaultní setting pro 4E není z principu špatný, bohužel to není ta klasická heriocká fantasy t, atk jak si ji představuji a jak ji podle mne chápe většina hráčů DnD...
To je tak hezké, že se staráš o blaho ostatních hráčů D&D... myslíš, že ti to ještě někdo baští.
4.6.2008 23:32 - Alnag
Quentin píše:
btw na d20 neni zadna pokecova sekce, ze? tak pisu sem - uz mam d20 jako homepage. Ted je otazka, jestli je to pro vas dobre, nebo spatne :)
No je a není. Máme tu pár diskusí o stránkách a tak. Ale klidně to napiš sem. Na OT se tu nehledí. Samozřejmě mně to těší a jsem rád (s nad můžu mluvit za všechny lidi, kteří se na stránkách podílejí), že sem chodíš rád. :)) Jsme rádi i za Fritzse, i když je protivný. Alespoň je nějaké vzrušení :))
Yashamaru: Dobře řečeno a výtečně shrnuto. Nevím co bych dodal... :)
4.6.2008 23:46 - andtom
Fritzs píše:
Ano, ti slabí, co neměli na to, aby se bez podpory DnD udrželi natáhli bačkory... aspoň by se pročistil vzduch od různých firem, co paběrkují na OGL... A to, že zkrachují vydavatelé doplňků (paraziti), když odejde DnD (hostitel) je úplně normální a očekávané a upřímně mi to nijak nevadí. A navíc, představ si ty výhody, kdyby se zhroutil trh postavené závislé na njeho největším hráči a byl pak znovu vybudované tak aby nebyl závislé... podle mě to za to riziko stojí. A upřímně, jesi by trh s RPG neustál pád DnD, tak ať chcípne!
To je jen Tvůj názor nebo vás takhle smýšlí víc? Mimochodem, k té poslední větě: byl to Adolf Hitler kdo řekl, že německý národ nemá právo na existenci, pokud podlehne.
5.6.2008 06:36 - Quentin
andtom : godvin :)
5.6.2008 07:45 - Faire
Tak jsem včera proletěl pravidla, a spousta věcí mě příjemně překvapila, těším se na první hru. Zaměření na boj je IMHO znát, ale současně vidím naději na to, že boj bude zajímavější, a současně nikoliv příliš složitý. Jediná věc, která mě straší, je počet healing surges, mám chuť ho zmenšit tak na polovinu :) Má už s tím někdo zkušenosti? Chápu význam, umožnit projít více soubojů bez nutnosti po každém spát, ale 12 surges na 1. levelu? To mi přijde přehnané...
BTW věc, která mě opravdu potěšila, byla zbroj u bojovnic - vypadala celkem reálně 8-O Viděl jsem tam snad jen jednu polonahou :D
ADAD 2ed jsem miloval, 3ed mě opravdu ani nezaujala a nikdy jsem neměl chuť si ji zahrát, ale na hru po 4ed se už těším...
5.6.2008 08:29 - Lotrando
Já se na 4e těším. Proč? Protože máme v našich herních skupinách holky, které 3.e moc nerozumí a hra je až tak nebaví (nebaví je hlavně stálé listování pravidly). Takže já zkusím dvě sezení ve 4e, které je už na cestě, a jestli se holky chytí tak je rozhodnuto. Bylo deklarováno, že systém je pro slečny přívětivější. Uvidíme.
5.6.2008 08:33 - Quentin
Lotrando: moje slecna se na 4e hned chytila ;) (a to to byla jeji prvni hra)
5.6.2008 08:36 - Lotrando
QuentinW: o důvod víc to zkusit. Hned jak si áhnu na papírovou verzi, uspořádám křupkounskou session
5.6.2008 08:51 - Quentin
Conlai na RPGF píše:
http://www.story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=6630&page=1#Item_0 TonyLB na Storygames popisuje, jak se svým sedmiletým synem hráli Keep on Shadowfell (4e). Utterly cool. $D
EDIT: Hlavně tohle
pak ze je to slozite :)
btw conlai bude tenhle tyden delat hned dva playtesty (s lidma jako fingalen, markus, bifi atd - celkem 2grupy po ctyrech) takze bude dalsi info!
5.6.2008 09:14 - Fritzs
Alnag píše:
Jenže i kdybych snesl deset tisíc argumentů, proč je D&D zdravé pro trh tak ty to neuznáš, protože o racionální rovinu ti tu vůbec nejde.
Třeba proto, že na základě toho, co píšeš, by stál celý trh na tom, jesi se prodává, nebo neprodává DnD... sorry, ale trh, jehož existence jedné firmě z mnoha vzájemně si konkurujících firem prostě není zdravý... co takhle, když se hasbro dostane do problémů kvůli blbým investicím, nebo whatever a začne silně utahovat opasky... co mysíš, že půjde...? Ano, je to WoTC, nebo respektive DnD jako RPG, preotože tudle značku, kvůli miniaturám, keré prodávají dobře i bez DnD asi nepustí... koneckonců by to byl stejnej případ jako s WFRP.
Alnag píše:
Nevím, kde se bere ta představa, že by se pak znovu vybudoval nezávisle a že to stojí za riziko.
Prodá se míň DnD=>prodá se víc ostatních RPG=>na ostatní RPG bude víc peněz=>bude jich víc=>budu mít větší výběr.
Alnag píše:
Už někdo prokázal, že počet stránek věnovaných nějakému tématu v pravidlech odpovídá zastoupení tohoto elementu v aktuální hře?
No, mám vyzkoušený, že dost často to tak nakonec je. Nemůžu soudit, jak je tomu třeba u WoD, jelikož to jsem až tak často nehrál. Ale to je jen subjektivní dojem. Spíš mě zaráží, jestli to má být tak neskonale širokozáběrové, proč to sakra věnuje tak nehorázný flák textu jednomu aspektu hry, který se, pokud je to tak širokozáběrové, nemusí pár session ani objevit.
Alnag píše:
kdo by ten "idealistický trh" budoval? Z jakého popudu? Lidé by si našli nějaké jiné dostupné formy zábavy a kdo by se pak vracel?
A co ti hráči, co nehrají DnD... asi neexistují, že, vlastně jsou to takoví zběratelé, keří ty hry jenom kupují a nehrají...
Alnag píše:
Zatímco všechny reporty potvrzují kratší a zábavnější boje...
Jo, jasně
5.6.2008 09:27 - Quentin
píše:
Prodá se míň DnD=>prodá se víc ostatních RPG=>na ostatní RPG bude víc peněz=>bude jich víc=>budu mít větší výběr
Prodá se míň DnD => míň lidi se k hrani RPG vubec dostane => prodá se míň ostatních RPG => na RPG nebudou penize => bude jich míň => budeme vsichni hrat fotbal a sokolici z nas budou mit radost :D
5.6.2008 09:58 - Alnag
Fritzs: Tak ještě jednou a naposledy. Diskuse v rovině, jestli je trh zdravý nebo nezdravý díky tomu, že je závislý na nějaké prosperitě nějaké firmy je sice lákavá, ale neodpovídá na praktickou otázku - na otázku důsledků. Připustím-li (čistě jako myšlenkový experiment), že jsou pouze dvě varianty - nezdravý trh s D&D nebo žádný trh, tak já hlasuju pro ten nezdravý (zajímá mne důsledek - existence RPG) a ty hlasuješ pro žádný (zajímá tě co? Zdravost trhu? Hm?). Příklad s Warhammerem je dobrý, ale pro mne. Games Workshop se totiž rozhodl soustředit na lukrativní figurky a romány a předal práva na RPG Fantasy Flight Games (proč by měl být vývoj s D&D jiný?). A aby to bylo ještě lepší - o Fantasy Flight už jsem mluvil v souvislosti s d20. Tam chytili trend vydávat RPG... všechno souvisí se vším a všechny cesty vedou k D&D.
Fritzs píše:
Prodá se míň DnD=>prodá se víc ostatních RPG=>na ostatní RPG bude víc peněz=>bude jich víc=>budu mít větší výběr.
Opakovaný omyl se nestává pravdou. Prodá se méně D&D => do hobby průmyslu nateče méně peněz. Přímý důsledek - zavřou se další ty hobby shopy nebo změní sortiment (víc kartiček, figurek). => méně hráčů začne hrát (není známá značka, nic co by táhlo, RPG se neprodává) => hrají něco jiného (CCG, MMORPG) => peníze tečou jinam (na RPG je ještě méně peněz) + hráčů je málo => není důvod RPG vůbec psát a není s kým hrát => THE END
Fritzs píše:
No, mám vyzkoušený, že dost často to tak nakonec je.
Tak to jo. Už jsem se bál, že to jen papouškuješ po jiných. Akorát si vzpomínám, jak se pořád tvrdilo, že ve 3e je 90% pravidel o boji. Takže když je to ve 4e jen 49% je to vlastně ohromné zlepšení, nemyslíš?
Fritzs píše:
A co ti hráči, co nehrají DnD... asi neexistují, že, vlastně jsou to takoví zběratelé, keří ty hry jenom kupují a nehrají...
Stačí se podívat v jakých nákladech jsou schopni kupovat resp. prodávat ta ostatní RPG a hned máme jasno.
Quentin píše:
TonyLB na Storygames popisuje, jak se svým sedmiletým synem hráli Keep on Shadowfell (4e).
Jen doplním, že TonyLB je autor jedné indie hry jménem Capes. ;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13110899925232 secREMOTE_IP: 3.17.181.21