Promiň, ale myslím, že teď jeden o voze a druhý o koze. Co je za argument, že válečník musí krapet myslet mimo mísu? Mno, pokud někdo má válečníka, kterému napěchuje featy jako Weapon focus, tak holt dává větší damage a tím to tak nějak hasne. Pokud jde přes trip a podobné koniny, tak se mu přirozeně může dařit držet si cíl pěkně rozplácnutý, odzbrojený atd. Neumím to perfektně na lvl 1? Mno, to bude asi tím, že jsem ucho zelené! Snažit se ale můžu, což 4E umožňuje taky (tady jí dost lidí křivdí), ale pak to musím řešit tím myšlením mimo mísu.
Že to v 3E funguje hlavně na humanoidy? Mno, disarm myslím 4E na draka pořád neumí pokud teda nehrajete komickou verzi, kde jde potvoře partyzánou vytáhnout z tlamy umělý chrup a co se zbytku týče, tak už se dostáváme někam k rozporu mezi simulací a hrou. Mě osobně nijak neimponuje, že můj hobití warlord přijde k drakovi, udělá na něj Opening Shove a posune ho o metr a půl dál. Podrazit nohy slonovi klackem by sakra mělo být těžké! Odsunout tunového golema stranou snad nemá být samozřejmé pro cvrčka, co má 40 kg i s vaťákem a blembákem na hlavě? Osobně si myslím, že pokud není DM pako (sednout si s šupináčem doprostřed grupy asi nebude zrovna ono), tak si Fighter na některé potvory jako drak taky zrovna neškrtne. Na druhou stranu a pokud máš v něčem fakt super výcvik, tak to nejspíš půjde použít i na ty čtvernožce veliké.
Teď k tomu myšlení mimo mísu - Jedná se o věci v pravidlech vysloveně nezmiňované. Když Bruenor hupsne podpálenému Zloleskovi na zása a sekerou se mu dá do upravování letových vlastností, tak to s DM budete asi pytlíkovat přes balance a pak děj se vůle GM... V 3E je tabulka obtížností na skilly, 4E má to slavnou tabulku na str. 42. Každopádně to vyžadovalo myšlenkovou činnost ze strany hráče, ne se jen koukat na soupis schopností. Pro mě se pamětihodné akce dělají i takhle.
Celkově je 3E o vývoji postavy od úplného trouby po hrdinu v poněkud naturalističtějším prostředí. 4E má poastavy za výjimečné hrdiny už od začátku a v zásadě toho po celou dobu moc nemění (jo, na 25 úrovni mi víc svítí meč, posunuju cíl o 3 čtverce dál, na konci je prone a má o 1[w]damage navíc. Skřetovi pak narostly křídla, růžky a stal se z něho nejspíš nějaký Cornugon, ale v zásadě jsme tam, co jsme byli. A ano, uvědomuji si zcela vážně, že 3E je na tom podobně, jen mi tam ten vývoj přijde markantnější.).
Nesnaž se mi tvrdit jak je 4E lepší než 3E, o tom zase nepřesbědčíš ty mne. Jsou to stejně dobré hry, ale každá v jiném směru. Mě vyhovuje víc ten první a rád bych podotknul, že kněžourování je mi proti srsti (spíš mě nebaví to hraní si na panbíčkáře, než že léčím družinu, to dělám v zásadě celkem rád) a čaroděje hraju jen občas. Jinak radši mydlím něco po hlavě pohrabáčem, nebo tomu vybírám pokladnu.