Nenazýval bych to 4.5E Jde o to, že když vyšly DnD 3.5E, tak Core knihy 3E byly k ničemu, hráč si musel koupit Core příručky znovu. To se teď neděje.*
Essentials řada je jen nějakých 8 knih, které se dotknou hlavní Core řady jen okrajově. Vždyť kdo z nás hrál už za všechny rasy nebo povolání doteď vydané? Kdo hrál za všechny buildy byť jen jednoho povolání (včetně těch v Power knihách)? Matériálů pro 4E už teď bylo vydáno tolik, že bysme si s nimi vystačili do konce života. A to mají vyjít ještě další moduly hlavní vývojové linie, včetně Core 4 knih. Současní hráči 4E si tedy plně vystačí bez Essentials.
Essentials jsou zaměřeny na nové hráče. A popravdě, pro 7mi až 10ti leté dítě bych raději koupil Essentials řadu z několika důvodů:
1) Díky "solo adventure" si může hned na začátku udělat představu, jak se hraje takové hrdinské fantasy a jestli mu vyhovuje. Když se rozhodne, že se mu tento typ RPG (nebo RPG jako takové) nelíbí, nemusím utrácet za další moduly. Např. na RPG F jsem dal přeloženou ukázku ze Solo adventure a byli tam tací, kteří to hned odsoudili, že je to moc heroické a akční.
2)Navíc moduly Essentials budou levnějí než Core moduly, a přesto vnich budou i takové blbinky, jako Tilesy, žetony nebo sada kostek. (BTW Neříkal Altar, že přikládání kostek k pravidlům se nevyplatí???) Noví hráči si tak mohou vyzkoušet DnD se vším všudy.
3) Pokud se malému klukovi hra zalíbí, může si pořídit i ostatní moduly Essentials, může mít kompletní řadu (všech je myslím 8), a přesto nevydá majlant za další a další moduly jako v Core řadě. (Kolik už bylo vydáno modulů - 30? A kolik jich ještě vyjde?) Rozpočet mladších hráčů je velmi omezený. Dnes si třeba hráč koupil jen Core příručky a měl pocit, že je to jen část pravidel, ne kompletní hra.
Hráči starších edicí si mohou Essentials zamilovat a vrátit se k hraní DnD. Nejen proto, že vypadá jako starý Red Box, ale protože je designově bližší předchozím edicím, což by mohli mnozí ocenit. (Např. hráči Castles & Crusades nebo Pathfindera).
Také by si Essentials mohli koupit hráči, kteří mají rezervovaný postoj ke hře, kde musí mít několik desítek knih pravidel, aby byla jejich hra "kompletní".
Zkrátka si myslím, že Essentials mají velký potenciál přilákat nové hráče.
Essentials si ale také nejspíš koupí stávající hráči, kteří rádi zkouší stále něco nového. Essentials mají mít pozměněné mechaniky, a přesto mají být kompatibilní se současnou 4E.
------
* Co vidím ale jako větší problém a klidně bych se ho nebál nazvat DnD 4.5E, jsou ty už víc jak sto stránková errata, která se navíc mění každé dva měsíce. Dva měsíce je minimum času, za kterou hráč dostane pravidla hry "do krve". A sotva se je jakž takž naučí, už mu je zase změní. To hře víc ubližuje než přidává. První půl rok až rok jsem to ještě bral, ale teď už to nechápu. Vždyť dětské nemoci má 4E za sebou. Tak to končí tím, že někdo errata zavrhne úplně, někdo si vezme jen něco a někdo zavrhne kupování knih a jede jen podle DDI (Compendia, CB a AT). A to hře hodně ubližuje. Každá skupina pak vlastně hraje jiné DnD, každý hraje podle jiných pravidel. Lepší by IMHO bylo vydávat errata jen jednou za půl roku nebo rok.