Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
30.1.2010 18:42 - Naoki
hadrák = postava s málo HP a obranami. Tudíž controlleři, a většina leaderů a strikerů
30.1.2010 18:44 - Nachtrose
Co me je znamo, tak je to odvozenina od "postava oblecena v hadrech" cili v latkove "zbroji". Ale Naoki to shrnul velmi trefne.
30.1.2010 19:57 - Merlin
hmm..tak moje NPC útočí podle logiky, ne podle statů co má někdo na papíře
30.1.2010 20:03 - Sethi
Tak to je víceméně záležitost logiky. Pokud můžeš, tak nejdřív sundáš nejsnadnější cíle a ty, co tě nejvíc ohrožují. První jde dolů healer, pak se zbavuješ měkkých mágů (kteří mají tendenci pálit a bolet, když se nezpracují dostatečně rychle), až nakonec budeš otvírat ty pomalé svačinky v konzervě.
30.1.2010 20:07 - Alnag
Uši: Nedělal bych z tvých stravovacích preferencí záležitost logiky... ;-)
30.1.2010 20:10 - Nachtrose
Merlin: hadrak je i podle logiky prvni cil. Nebo rekneme nejrichleji sundatelny, pokud se k nemu nekdo dostane.
30.1.2010 20:13 - Sethi
To nejsou stravovací preference, to je zkušenost z několika let na pozici healera.
30.1.2010 20:14 - Alnag
Nacht: To je hodně metaherní úvaha. Vypadá to tak od stolu, protože znáš statistiky potvor (a víš, že se vždycky potkají hoši ze "správného levelu"). Ale v reálném životě může být snáze predikovatelný týpek v brnění a s mečem (protože je jasné, co ti hrozí) než nevyzpytatelný týpek v kouzelnickém hávu (od něhož můžeš čekat naprosto cokoliv).
30.1.2010 20:17 - Sethi
Tak víš co... úspěšné skupiny monster jsou ty, co se naučí, že se musí první zbavit léčitelů. Ty, co jdou napřed po chlápcích s mečem, jsou ty, na kterých získáváme expy.

Být monstrem, tak se rychle snažím naučit, kdo že to neustále staví na nohy moje protivníky.
30.1.2010 20:26 - Alnag
Evolučně úspěšná strategie potvory podle Alnaga:

1. Nevybírám si skupiny, ale jednotlivce (zbloudilý kus je vždycky snazší strhnout)

2. Jsem-li chytrá potvora, vybírám si takovou kořist, která mne nemůže ohrozit nebo od níž mi hrozí nejmenším riziko (coby upír se vyhýbám týpkům se svěcenou vodou a česnekem, zatímco namyšlené rytíře bez nákrčníku si dávám jako předkrm)

3. Vím, že útěk je taky možnost. A hojně jí využívám. Trénuji tak, abych předběhl i nadopovaného tieflinga. ;-)
30.1.2010 20:39 - Merlin
Alnag to vyjádřil zhruba za mě....

když budu mít průměrně intelige¨ntní nestvůru, budu s ní útočit na toho, kdo mi nejvíc ubližuje, abych se ho zbavil..např. pokud mě bude schopen kouzelník sesmažit jedním kouzlem, ale pětkrát mě mine, zato mě ožďobrává válečník po kouscích..kašlu na toho chlapa v hávu (i když jako DM vím, že mě smahne hned (jak se trefí).....prostě kašlu na nějaký statistiky (neznám ani hráčské schopnosti..mnohdy ani schopnosti NPC) :)
30.1.2010 20:40 - Nachtrose
Alnag: mozna zlozvyk z MMO, ale osobne mi prijde i celkem logicke, si vybrat chlapka v pyzamu, do ktereho projde kazda rana a vypada krehce ( a obzvlast, kdyz nevim, co od nej cekat ) , nez se tam hodinu dobivat do nejake plechovky, ktera vypada strasidelne, ale nic poradne neumi a nechat si pri tom pripalovat chlupy na zadnici prave od "pyzamaku". Navic, u inteligentnich protivniku je predpoklad, ze maji nejaky pojem o magii a tak vedi, ze "chlapek v pyzamu" umi casto nehezke veci a musi dolu mezi prvnimi.
30.1.2010 20:47 - Naoki
Nacht: u inteligentních snad tady nikdo nepochybuje, řeč je o těch neinteligentních :) a právě tady většina říká, že když nejsou markovaní, tak stejně půjdou po těch co jím nejvíce ubližují (co se dmg týče). Je fakt, že by to šlo nějak zohlednit, že vyléčené HP se budou brát jako způsobené dmg pro potřebu aggra, ale to je jednak moc počítání, a druhák v rámci blbých potvor stejně zbytečný :)
30.1.2010 21:02 - Alnag
Naoki: Neinteligentní potvora, která dostane po zobáku (a nemá nějaký jiný zásadní důvod, proč setrvat - zoufalství, ochrana mláďat) se stáhne. Nebude řešit, kdo jí nabančil nejvíc. Pokud dostane pořádně naloženo, tak uteče.

Inteligentní potvora se bude rozhodovat buď emocionálně (teď si to vyřídím s tou sviní, co mi naložila i kdyby to bylo to poslední, co udělám) nebo víc racionálně (za čímž se může skrývat široká paleta úvah - např. teď zabiju toho týpka, co jim obstarává potravu - ranger - a pak je vyhladovím na další cestě divočinou - která nemá nic společného s atributy, které tam vnášíte).

Nacht: A mně to zase připadá jako metagame. Co když jsem těžce obrněný masožravý nosorožec, který rány ustojí, ale má problémy s tím kořist chytit. Proč budu nahánět týpka v pyžamu, když mi plechovka nikam neuteče.

IMO vstupuješ do úvahy se spoustou axiomů, které nemusí být vůbec platné (Např. že potvora je schopná relevantně hodnotit efekt brnění na obranyschopnost cíle a že ji tohle hledisko vůbec zajímá) a příliš neřešíš třeba motivaci (možná, že potvora je vůči magii imunní a hladem netrpí. Zato železný meč by byl zhoubou pro její mladé. Proč vůbec řešit mága, když jediné na čem záleží, je zlikvidovat plechovku?) atd.

Za domácí úkol zkuste vymyslet pět odlišných pohledů na to, proč by mohlo být pro potvoru výhodné přistoupit k boji jinak než jak diktuje "herní logika". Uvidíte, jak vám to rozšíří obzory.
30.1.2010 21:10 - Merlin
Opět souhlasím s Alnagem (což je vzhledem k naší dávné minulosti nechutný a jdu se vyzvracet :))))), ale snažím se to tak při hře taky brát. Mám pocit, že stavíte nestvůry do OOC role. Vy víte, že ten beze zbroje může být mág a může ublížit..ale co když je to jen neobrněné mládě. Ano, pokud jsem zaútočil na skupinu s cílem strhnout a odvléct nejslabšího člena (jako lvi nebo vlci), pak to pochopím, ale jiném případě se snažím bojovat proti reálnému nebezpečí.
To je stejné jako na ulici...první se snažím odzbrojit a zpacifikovat chlapa se zbraní a neozbrojeného násilníka nechávám "napotom"...netuším jestli je to mistr světa v kung-fu nebo jestli má v kapse nůž. Vyhodnotil jsem jako nebezpečnějšího toho ozbrojeného.
31.1.2010 14:17 - Vaeranias
Urcite souhlasim s Alnagem a Merlinem. V MMO taktice "pyzamo ma prednost" je dle meho jen pul logiky. Na druhy pohled je docela zrejme, ze tyhle obecne zname zakony by nutne mely za nasledek, ze by vsechny skupiny PC i NPC byly zcela uniformniho vzhledu, aby se na prvni pohled nedalo poznat, kdo je kdo. Za valky se na fronte taky nikdy nesalutovalo a helmu mel kazdy - velitel, ktery se jakkoli odlisoval, mel polocas rozpadu na biologicky odpad, zaznam v knize ztrat a zarez na ostrelovacove pusce dost neprijemne kratky.

Dopad teto taktiky na herni svet je tedy zrejmy a nutny. Pokud by nenastal, tak ta taktika nemuze byt az tak dobra a univerzalni, jinak bych si neumel vysvetlit, proc by hadrnici, kteri byvaji inteligentni, porad inzerovali svym odevem svym pocetnym nepratelum "tady, seknete si do me! Prepadnete me prvniho, s mymi skilly mam problem slyset primou rec, natoz vase plizeni!".
31.1.2010 18:51 - Lotrando
On ten týpek v brnění, co se ohání pořádným kusem železa, asi není moc snadný cíl. Zato ten pán v županu, co stojí opodál za ním, hmm, ten by se dal skousnout.

Moje rangerka taky napřed eliminuje leadery, co to komandujou. Nebo kontrolery.

A k těm vašim úvahám, přijdou mi o dost umělejší než prostá skutečnost, že potvory jdou každá po svém cíli, pokud je někdo nenutí fungovat jinak. Samozřejmě, v případě že mají definovanou taktiku, tak se jí řídí. A pak třeba sundají společně toho fightera vepředu. Což je taky asi špatně, jak by na to vlastně přišli.

Uniformita -- no ono můžeš být nenápadný do prvního kouzla, že.
1.2.2010 08:17 - Merlin
Tak mám zase takovej dotaz do placu. protože jsem řádně nenastudoval KoK, napadl mě ještě jeden klišoidní nápad na kampaň pro zbrusunovou skupinku:

Nově objevený světadíl. Jedno město, které je předmostím, velký portál, který je společným vlastnictvím několika států ze Starého kontinenu. Lidé (a jiné rasy), platí hříšné peníze za přechod portálem, aby hledali štěstí. Nový kontinent je rájem pro potulné skupiny dobrodruhů najímané na různé práce, objevy, archeologické vykopávky atd.

Vím, že to není nijak originální, ale lze tímto způsobem obejvovat světadíl, který nemusím mít připravený (ne moc) a můžu ho objevovat společně s hráči....
Ocenil bych připomínky či nápady
1.2.2010 09:38 - Lotrando
Merlin: přečti si Eberron :) (3e tématické příručky, když tak mohu něco poslat). Jinak je to samozřejmě dobrý, protože ti to umožní budovat si svět tempem, které vyhovuje tobě i družině.

V Eberronu je takhle udělaný světadíl Xendrik. V podstatě jde o jižní kontinent obydlený obry, drowy (trošku jinými než ve FR) a lidmi, kteří mají jako vstupní bránu dříve pirátskou základnu, dnes svobodné město, Stormreach (Bouřná).

Zápletky pak můžeš mít přímo ve městě, kde vládne právo silnějšího a nebo v džunglích Xendriku. Obchod s artefakty, pašování, kontinentální politika (nedávno skončila válka).

V Eberronu je podle mě dost materiálu pro inspiraci na tento druh kampaně a hodně příruček je více méně fluffových.
1.2.2010 09:48 - Nachtrose
Nova druzina, nova hra... jeste kdybys tak chtel hrat ten eberron :-) Opet zacinam premyslet o dojizdeni :-D

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.070482969284058 secREMOTE_IP: 3.131.110.169