Armfisch: zdravim pane, vítej na palubě.
Teda uvést se takovýmhle wall of text, to chce odvahu :), ale je to dobře, aspoň se tu neztratíš.
Debat o DnD je tu víc, ne tahle jedna. Tahle jen soustřeďuje takové ty hlavní názory, někdy i odpůrců, takže může být náročnější ji místy číst. Podle mě si určitě neudělal chybu, když sis tuhle hru koupil. Dál jen pár poznámek k tvému textu.
DnD 4E je hodně jiná, pokud jde o způsob fungování postav i monster. Není ale složitá a umožňuje vytvořit hodně různých kombinací. Něco ale udělat nejde a odtud pak výhrady například kleriků ze třetí edice.
Redukce skillů má svůj důvod a opodstatnění. Zkus mrknout na nebojové výzvy. Hráči skillových systémů, nebo třeba i DrD kde na všechno byl extra skill mohou být zklamaní, ale jen do té chvíle než si uvědomí, jak moc širokozáběrové jsou tyhle nové skilly a co se s nimi dá provádět. Některé věci jsou přímo v jejich popisu, jiné si můžeš snadno dovymyslet. Důležité je, že postava nikdy nezůstane v situaci, kdy by neměla co dělat. Teď trošku přeháním, ale ten smysl je přibližně takovýto.
Multiclass je často kritizovaná záležitost. Je to způsob, jak postavu obohatit. Narozdíl od multiclassu třetí edice není tak silný. Wizardi teď nabízejí ještě jeden způsob jak multiclassovat, jmenuje se Hybrid class, ale je to zatím playtest, taková polofficiální záležitost.
Doporučuji tvé pozornosti program Character Builder. Je k dispozici zdarma na zkoušku a umožňuje vytvářet postavy a tisknout deníky. Verze zdarma je omezená třetí úrovní. Stáhneš ho
odsud. Trošku nevýhoda je nutnost instalace .NET, který je pro slabší počítače docela velké sousto.
Battlegrid a figurky jsou super, ale vystačíš si s jakýmikoliv žetovy a čtverečkovaným papírem. Trošku nevýhoda celé 4E je, že figurky a battlegrid jsou nutné, nedá se bez nich moc hrát, narozdíl od DrD nebo třeba i 3E DnD. Zase se pak dají dělat ty pravé taktické orgie.