Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
21.12.2008 10:33 - Alnag
Kozy: Důvod, proč je WoWko populární spočívá i v tom, že je nějakým způsobem zábavné. Takže i kdyby to bylo WoWko na papíře (což mimochodem až na pár podobností není) nebylo by na tom v zásadě nic špatného.

Oproti 3.Xe bych ve 4e podtrhnul zejména:
  • Mnohem (!) jednodušší tvorbu postav.
  • Zajímavé bojové schopnosti postav, které činí každý souboj dramatický a zajímavé.
  • Pravidla pro nebojové situace (skill encounters), která pokud jsou dobře aplikována pomáhají dobře strukturovat hru a dávají hráčům příležitost se zapojit do utváření děje.
  • Výborně udělaný Monster Manual, kde má každá bestie nějakou speciální vychytávku, takže je skutečně žádoucí ty potvory používat, používat je hodně a různě je kombinovat. Každý boj je jiný.
  • Moc pěkně napsané DMG...
  • Fakt, že postavy netrpí syndromem vánočního stromku a mají obvykle tak akorát schopností a vybavení, aby se v nich zorientoval i normální hráč a ne jen banda freaků, kterým nevadí mít 800 kouzel a z nich každé kolo vybrat, co sesílají...
21.12.2008 10:35 - Lotrando
Kozy: a s čím ji chceš porovnávat. S minulou edicí, nebo jinou hrou?. Zjednodušeně se dá říct, že je víc 4E o dost víc taktická, disponuje některými dobrými mechanikami pro řešení konfliktů, stále je to ale DnD, i když o dost jiné než předchozí edice.

- je heroická, ale ne nutně
- je taktická a nejde hrát bez figurek, nebo jen velmi těžko
- postavy jsou lépe vykreslené, ale neuděláš Ferdu mravence
- je velký vliv rasy, někdy velmi určující, některé rasy prostě excelují v určitých povoláních.
- daleko víc něž wowko připomíná Magic, v dobrém slova smyslu
- je popraveno pár svatých krav, jako třeba slotový systém magie
- je to víc kombinační, můžeš vytvářet komba schopností postavy; také můžeš kombit schopnosti v rámci družiny a je to hodně znát.

Pokud tě zajímají konkrétní rozdíly, tak se ptej. Na tak obecnou otázku, jakou jsi položil se těžko odpovídá.
21.12.2008 10:38 - Alnag
A ještě pár odkazů:

- rozpracovaný překlad
- Preview (není úplně přesné, protože bylo psané z informací před vydáním, ale orientační
- Ještě pár dílčích překladů (PHB)
- A ještě pár překladů (MM)
21.12.2008 10:49 - kozy
dobra,dobra vysvetlilijste mi to.diky...ja
jen jestli ma cenu koupit je,jestli to nebude uplne jina hra
21.12.2008 10:51 - Lotrando
na klasické fantasy tažení je to dobrá hra
21.12.2008 10:59 - kozy
Lotrando:klasicke?
21.12.2008 11:05 - Alnag
Kozy: Nebude to úplně jiná hra, ale bude to částečně jiná hra...

Některé věci na které byli lidé z DnD zvyklí (třeba ten slotový systém magie) už prostě nejsou.
21.12.2008 11:08 - Lotrando
Kozy: elfové, trpaslíci a tak
21.12.2008 11:14 - kozy
Lotrando:jo,takze neklasicke jsou zkybernetizovaní
mutanti apod.?
21.12.2008 11:32 - Lotrando
kozy: když to říkáš :)
21.12.2008 13:12 - kozy
Lotrando:ja je teda nehral..
21.12.2008 17:25 - Fibriso
22.12.2008 17:37 - Rytíř
Tak jsem si 4e konečně vyzkoušel.. a musím uznat, že kdybysme hráli podle klasických pravidel 3,5e, už bych spoluhráče tlačil do 4e! :)
Je fakt výborný, jak rychle se člověk sžije s postavou, jejím deníkem, jejími schopnostmi. Výsledný herní efekt/zážitek přitom není o moc jiný, než ve 3e, co že je základ - pokud se vám líbilo Dnd dříve, bude se líbit i teď. A přitom není na hraní potřeba roční studium pravidel.

Další věc, kterou oceňuju, je, že mají opravdu všechna povolání spoustu schopností, možností, jak se zapojit. Po jedný hře nedovedu posoudit, jak moc je to vyvážené, ale tak o nějaký výstřelky v podobě super komb nejde.

Abych řekl ale pravdu, skill encounters mi moc úžasný nepřijdou. Když si hráči chtějí pohrát, dovedou to stejně (ne-li lépe) i bez nich a když nechtějí, tak je tohle stejně nezachrání. Ale budiž. Možná že naše skupina nebyla uplně reprezentativní vzorek, nováčkové v RPG tohle možná uvítají víc, to postrkování směrem k vlastní iniciativě ;)
22.12.2008 21:46 - Max
Hodně sem si musel zvykat u válečníka, kde mi přišlo, že sice mám X schopností, ale jsou povětšinou na velký loudový. Když jsem se s tou myšlenou smířil a víc prošel pravidla, tak už se hrálo lépe. U odborností pak došlo zajímavému efektu. Většinou si tam lovím něco co mě zaujme. Dvakrát jsem ten seznam prošel a .... nic. Opět to je asi o smíření s trochu jinou koncepcí. Přišlo mi, že mnohem méně záleží na tom, jak se postava zpočátku "navolí".

Sporný pocit u mě taktéž vyvolávaly dovednostní výzvy(úspěchy/neúspěch). Je fajn, že člověk má nějaký hmatatelný cíl, ale ... ale když chybí jeden úspěch a všechno už jsme prozkoumali. Přijde to pak takové křečovité. Popřípadě opačný případ, když stačí jeden neúspěch a jde to do loje. Najednou je jakoby jedno co bylo předtím.

Samosebou, rozebírám jen to co mě "pálilo". Pokud bych, čistě subjektivně, hodnotil celek, tak určitě posun k lepšímu.
22.12.2008 22:10 - Alnag
Smysl skill encounters je hlavně v tom, aby si to DM nešoupal směrem, jakým se mu zachce. Řekněme, že tvůj tulák se chce dostat do trezoru a vyloupit ho a DM je protivný a nechce ti to dovolit.

Ve 4e je to skill challenge - V sázce je, jestli se do trezoru dostaneš nepozorován nebo jestli tě u toho vloupání chytí (například).

Zatímco ve 3e záleží na blahovůli DMa, jestli to bude hod na Open Lock, nebo to bude hod na Hide, hod na Move Silently, hod na Open Lock, druhý hod na Open Lock (DM si vzpomněl, že je tam druhý zámek), hod na Move Silently (moc šramotíš), hod Spot (past), hod na Spot (druhá past)... tvůj rogue ještě dýchá? hod na Spot (třetí past...)

Ano, se soudným DMem to vyjde tah zhruba na stejnou v prvním i druhém případě. A ano, někdy stačí i jedno drobné zaváhání...

Maxi, ty seš hroznej pesimista... :)
22.12.2008 23:13 - Lotrando
Skill challenge si chce zažít. Napoprvé to vždycky působí docela naskriptovaně, než se zažije možnost podporovat se, přicházet s novými nápady a přístupy. Je to hodně o tom, co hráči chtějí a jak to chtějí, přičemž špatný GM to může pěkně narovnat do kolejí, když ho hráči nechají. Ale aspoň mají možnost, něco změnit, přesně jak říká Alnag.

Pokud jde o možnost kombinace powers, odborností apod. je potřeba se v tom zorientovat. Nově se hodně věcí vylučuje, takže nejde nabrat jen to nejlepší, vždy je něco za něco. Když už si něco vyberu, je to hodně signifikantní pro moji postavu, je to věc na kteoru bych měl hrát, podle toho se moje postava pozná. Daleko víc než v předchozí edici. Rasa, povolání, odbornosti, vše hraje mnohem větší roli.

Navíc, prvních pět úrovní považujte za rozcvičku. Prakticky nemáte dost možností z odborností a powers něco poskládat. Jen to poznáváte. Jsou to takové ty jednoduché bonusy, které zdánlivě přidávají "jen" +1 do zranění. Ve 4E se ale plánuje mnohem dál, nejlépe někam na paragon path, kde se začínají postavy velmi profilovat a všechno začíná zapadat. Na osmé úrovni, kde mám dneska družinu, třeba clerik, je natolik důležitý, že to vidíte v každém boji. Prostě je středem bitvy, naprosto zřetelně drží družinu na nohou, před ním stojí jako hráz defender a potvory padají k zemi ve snaze se skrz tyhle dva prokousat. Už jsem to z pohledu GMa zažil několikrát a není snadný nad tím zvítězit :).

Tak přeju trpělivost a pořádně si osahejte. Uvidíte, že v té hře je mnohem víc než třetí edice.
23.12.2008 09:18 - Merlin
Já do toho stále nemůžu nějak proniknout..asi dělám něco blbě...
23.12.2008 22:23 - Almi
merlin: Potřeboval by sis to zahrát si lidma, co už to hráli. Zní to blbě, já vím, ale sám jsem se to učil stejně a sám to učím takhle dál. Při poslední předváděčce v CB jsme ve třech lidech (já jako DM a dva lidi, co SCuž znají delší dobu) dokonale naočkovali asi dalších 5 lidí a všichni byly nadšení, co ten systém umí. Protože on umí přesně to, co po něm chceš - všechno, jen si to tam najít a nebát použít.
25.12.2008 21:06 - Alnag
Je mi jasné, že už tady všichni Keep on the Shadowfell asi hráli (nebo hrají) ale kdyby se náhodou někdo chystal, narazil jsem teď na tenhle materiál, který rozpracovává to dobrodružství, opravuje některé chyby a nabízí víc RP příležitostí a širší "záběr" než originální design.
26.12.2008 08:33 - unknown
Nema niekto preklad-aspon ciastocny-roleplaying game starter set/dm book a 4th ed quick-start rules/ a zamok v tienodole? Mam kupeny original,ale kedze som polointeligent a neviem anglicky, pomoze akykolvek ciastocny preklad,pripadne strucny popis zakladneho dobrodrustva keep on the shadowfell.diky za info.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10265016555786 secREMOTE_IP: 18.117.153.38