Úvodní poznámky k tomuto článku
Číslování jednotlivých bodů je určeno ke snazšímu odkazování k nim, nijak nevyjadřuje podstatnost daného bodu ani není součástí žádného řazení.
U každého tipu je přiřazeno i určité jeho opodstatnění, které však není komplexní. Zajímá-li vás více, zeptejte se v diskusi, rád objasním podrobněji.
Všechny tipy na této stránce jsou universální, tematicky laděné rady pak budou případně rozvedeny na dalších stránkách nebo v dalších článcích.
Tento článek shrnuje informace z více zdrojů, mnoha diskusí a místních článků, zkušeností mnoha hráčů i vypravěčů. Nejde o "mé poznatky", jde o shrnutí obecně příjimaných poznatků celé RPG komunity. Jeho obsah nemusí být pravdivý na 100%, nicméně určitě je pravdivý na 95%, což je odzkoušeno mnohými. Podobně jako u psaní - držte se základů, dokud to jde, jejich porušování si mohou dovolit pouze zkušení vypravěči
V diskusi bude dost pravděpodobně k nalezení více zajímavostí, tipy které se tam objevím sem budu zkoušet průběžně přidávat, jak budu mít čas a náladu
Tipy a rady
Různí lidé hrají různě. Bavíte-li se s někým mimo svou skupinu o hře nebo pokud si někde něco přečtete, neznamená to nutně, že to co se dozvíte bude nutně vhodné i pro vaši hru. Přemýšlejte nad věcmi. Buďte opatrní s používáním postupů, které sice odněkud znáte, ale které jste neviděli v praxi nebo nejste přesvědčeni, že jste je pochopili opravdu správně
Vaše hra nikdy nebude vypadat tak jak si jí vysníte. Nepodaří se vám držet se všech rad a tipů tak, jak by jste chtěli, nedokážete dodržet všechna pravidla žánru, některé scény nevyzní tak, jak si představujete... na ničem z toho nesejde, všechny rady, poučky a žánrová pravidla jsou pouze pomůcky k zábavě. Pokud se bavíte, hrajete správně. Pokud se příště budete bavit víc, zlepšili jste se - tohle a pouze tohle je jediné skutečné kritérium
Teorie a pokročilá pojetí RPG jsou super věc. Mohou vaši hru v mnohém vylepšit, až několikanásobně. Nebo ji také mohou totálně pohřbít. Z počátku se držte toho, co zvládáte, různé vychytávky si nechte až svou hru plně ovládnete. A zkoušejte je postupně a po vzájemné dohodě.
Zkuste si nevytvářet permanentní názory a už vůbec je nepřebírejte bez vlastní zkušenosti. Zejména ne ty velmi vyhraněné (metagame je zlo!!). Praxe hry je totiž barevnější než teorie a mnohdy zjistíte, že věci jsou jinak, pokud se na ně jinak podíváte, nebo pokud k nim jinak přistoupíte (v dobrém i ve zlém smyslu)
Buďte extra skeptičtí k negativním názorům - tohle nejde, takhle se to nedá, tohle nefunguje. Pokaždé, když se s nimi setkáte, ptejte se proč a pečlivě se nad těmi argumenty zamyslete. Okolo se potlouká spousta lidí, kteří vydávají zkušenost ze svého neúspěchu za fakt, ať už jde o věci jako "metagame je zlo" nebo o "do RPG nelze začlenit pořádný příběh" nebo o jakékoliv jiné.
Příprava světa
Připravte svět ve spolupráci s hráči. Každý hráč by v něm měl mít aspekty které se mu líbí, naopak by neměl obsahovat nic, co je komukoliv silně nepříjemné. U předpřipravených nebo zpola připravených světů (Asterion, WoD setting) si je podle tohoto pravidla upravte
Nesnažte se rozpracovat svůj svět do příliš velké šířky, jde o zbytečnou práci. Připravte si pouze místa, v nichž se bude hra zpočátku odehrávat, zbytek si jen hrubě nastiňte. Leností předejdete zbytečné práci, hrubým nástinem pak příliš velkých budoucích nesrovnalostí
Je-li vaše hra navázána na něco z reality (např. se inspiruje renesancí, nebo se ve WoD budete pohybovat ve vojenském či policejním prostředí), nastudujte si reálie dopředu, budou se hodit k mnoha věcem (tetička Wiki ráda pomůže)
Přečtěte si knížky, které jsou z podobného prostředí nebo o podobných postavách, které si hráči vybrali. Podívejte se na filmy a seriály podle stejného klíče, sledujte více rozdílně stylizovaných zdrojů, dostanete širší pohled na věc (např. Babylon 5 a Star trek pokud chcete hrát SF) a pestřejší inspiraci
Příprava hry
Vždy se dobře zamyslete nad tím, zda to, co si připravujete, pak budete moci ve hře nějak využít. Předejdete tak spoustě zbytečné práce
Nestavte svou přípravu na předpokladu ohledně toho, co hráči udělají. Stejně udělají něco co nečekáte
Každý příběh by měl nějakým způsobem navazovat na postavy hráčů nebo alespoň na některé z nich. Buď přímo vycházet z jejich historie a vztahů, nebo oslovovat prvky, na které budou postavy reagovat (rodoví nepřátelé, morální dilema...) Neosobní příběhy nejsou zajímavé, zadání zcela neosobního questu (nedejte bohové postavou v hostinci v temné kápi) je na vraždu
Na první hry se dobře připravte, alespoň dokud si neosaháte své improvizační schopnosti v daném prostředí a žánru
Připravte si popisy věcí. Popisy dávají hře dobrý dojem. Nepřehánějte to, tři rozdílné informace k jednomu hernímu objektu (např. cizí postavě) naráz je tak akorát, aby to vyvolalo dojem a přitom si to hráči zvládli zapamatovat
NPC si nemusíte připravovat tak důkladně jako hráčské postavy, přpravte si u nich jen věci důležité pro hru (bojové staty u stráží, povahu u hostinského...). U důlažitých postav si promyslete jejich hlavní motivaci a důvody, proč jednají právě tak jak jednají, nekonzistence je zlo
Příběh by měl dávat prostor všem hráčům (postavám), pokud byl někdo v minulé session opomenut, v další by měl dostat naopak prostoru o něco více
Existují dvě základní možnosti tvorby - buď je první příběh a až poté se tvoří postavy, nebo jsou první postavy a až pak příběh. V prvním případě dohlédněte, aby postavy do příběhu seděly, v druhém případě stavte příběh na míru postav. Nesnažte se kličkovat v meziprostoru, nic pozitivního to nepřinese
Ujasněte si, o čem má vaše hra být a co od ní kdo očekává. Do hry pak vkládejte převážně tato témata, pokud např. nikoho moc nezajímá boj, ale zajímají vás převážně postavy, dialogy a intriky, pak nemá smysl příliš bojovat, naopak pokud dialogy nikoho moc neberou, nemá smysl stavět zápletku na dvorních intrikách. Průběžně se ujišťujte, že preference ostatních hráčů přetrvávají, nebo zda se v průběhu hry neposunuly!
Nezdržujte se věcmi, které nejsou pro hru podstatné! Mapy kreslete jen tak podrobně, jak je potřeba, ne více. Hodnotí se plynulost a zábavnost hry, ne estetika pomůcek. Chcete-li mít hezké obrázky, připravte si je dopředu, nekreslete je při hře
Rozdělte činnost mezi celou skupinu. RPG jsou společenské hry, v nichž je na sociální úrovni každý jeden hráč zapojen stejně jako ostatní, bez ohledu na to zda je nebo není DM. Rozdělením přípravy (vymýšlení míst, vedlejších postav, námětů na zápletky, organizací, shánění materiálů ke hře, ať už obrázků, dobových informací, hudby atd.) rozdělíte zátěž, která by jinak byla kladena na jediného člověka, a tím a) předejdete jeho vyhoření b) zajistíte, že každý do hry přidá něco vlastního
Připravde si dlouhodobý příběh, případně spojujte zdánlivě nesouvisející příběhy do celistvé mozaiky. Jednotný příběh drží hru po hromadě a činí ji atraktivnější. Zároveň příběhy ukončujte! Nesnažte se být jako hollywoodští scénáristé seriálů nebo dokonce telenovel! Příběhy by měly končit, tak nebo onak, aby po nich mohly začít jiné. Není nic horšího než dojem rozplizkých konců nebo hry, která po dvou letech skončila bez konce
Ujasněte si, jakou atmosféru má hra mít a čím ji chcete vyvolávat - zda emotivními popisy, prostředím, dialogy, podobou a silou nepřátel... a pak se toho držte.
Není na škodu připravit si několik variant příštího sezení s různým vyzněním - např. jednu akční, jednu spíše sociální a jednu odlehčenou - a poté z nich (nejlépe spolu s ostatními hráči) vybrat tu, na kterou bude nejvíce nálada.
Hra
Řekněte si hned na začátku, kolik máte na hru kdo času, jak se na ní cítíte a podle toho si rozvrhněte příběh, aby session končila buď nějakým zajímavým závěrem, nebo naopak uprostřed něčeho napínavého
Snažte se hráče bagrovat (=stavit do jednoznačných situací, kdy je v příběhu nakopnete zadarmo danými informacemi nebo jasně deklarovanou situací jedním konkrétním směrem, aniž byste jim dali příliš možností volby) jen minimálně, obvykle to nepůsobí moc dobře
Během hry neřešte konkrétní znění pravidel - nějak tu situaci prostě vyřešte, na pravidlově korektní postup se podívejte o přestávce na kafe/cígo nebo po hře
Pokud někdo hraje specializovanou postavu, která je v něčem dobrá, mělo by to být ve hře vidět, když už nijak jinak tak alespoň popisem toho, co a jak dělá
Neházejte kostkami, pokud by selhání nebylo zajímavé! Hod ve stylu "uspěl jsi, super, příběh jde dál, neuspěl jsi, smůla, nic se neděje, co dalšího zkoušíš" je hod úplně nanic. Neúspěch by měl přinášet skutečnou komplikaci nebo nové herní možnosti, pokud tomu tak není, pak nechte postavu prostě uspět. Případně nechte hráče hodit s tím, že úspěch postavy je daný, ale úspěch hodu ukáže, zda se jí to podařilo čistě nebo zda v tom bude nějaká další komplikace
RPG není kontest! Pokud hráči přijdou na velmi elegantní a jednoduché řešení, s nímž jste nepočítali, uznejte jim ho. Jediný opodstatnitelný důvod pro hledání komplikací v podobném případě by byl, kdyby hráči navržené řešení zkazilo celkový příběh - i tak se ale zamyslete nad tím, zda jim není možné jejich řešení uznat a příběh zachránit nějak jinak
Když hrajete, hrajte! Hrajte tak, jak vás to baví, pravidla jsou pomůcka, nikoliv božské desatero. Držte hru co nejvíce plynulou, vyhněte se diskutování o věcech kolem hry (to můžete řešit později v hospodě) a už vůbec ne o věcech co se hrou nijak nesouvisí (taktéž)
Nepitvejte se ve scénách, které už nejsou zábavné nebo které se zbytečně vlečou. Střih není jen scénáristická pomůcka, ale i vaše. Nebojte se scénu přerušit a proložit ji dějem u jiné postavy nebo ji zcela utnout a jen ji ve zkratce dovyprávět
Nebojte se moderovat, udělovat slovo nebo naopak přerušovat. Dávejte prostor všem hráčům rovnoměrně
Po hře
Zhodnoťte aktuální session hned po ní, ať už doma nebo někde nad pivkem. Klidně kvůli tomu skončete o něco dřív. Je důležité ujasnit si, co se komu v této hře líbilo a především co komu příliš nesedlo
Není špatné si u hráčů zjistit, kam se ve hře chtějí příběhově vydat příště (usnadní to další přípravu) a co by příště chtěli ve hře potkat nebo dělat
V každé hře (i u zkušených hráčů) se velká spousta věcí a nápadů, které se ustanovily na začátku, neuchytí. Nezapomeňte po hře zreflektovat, co nefungovalo tak jak mělo a proč - příště to buď zkuste jinak, nebo vypusťte zcela
Určitý počet her po začátku kroniky vyhlašte rebuild postav. V průběhu hry se mnohdy ukáže, že některé věci fungují jinak, než si hráči mysleli nebo že některé šásti hry probíhají odlišně, než bylo zamýšleno. Je zbytečné mít u postavy věci, které se neosvědčily nebo které jsou zbytečné, takže není na škodu po třech až pěti hrách postavu více vyladit na styl, který se v průběhu hraní živelně vyvinul
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více
<<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více
<<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více
<<