Jak hrát (správně) Star Wars

Jak hrát Star Wars, aby byly cítit jako Star Wars. Shrnutí hromady věcí, co k tomu byly napsány a zkušeností z vlastního hraní. Obecně se týká i mnoha dalších akčních příběhů s rychlým tempem. (Původní verze napsána jako úvod pro Star Wars podle STs pravidel, později použito i v úvodu Fate SW pravidel.)
Článek vložil sirien | CC Attribution

Vítejte kdysi dávno v jedné předaleké Galaxii!

Vítejte ve světě Star Wars. Ve světě epických, heroických, osobních příběhů. Ve světě, kde hlavní postavy prožívají neustálý vesmírný road trip. A to není nadsázka. Svět Star Wars je mnohdy v mnohém nelogický, až nesmyslný, vyhnaný do extrémů, které by se pod silou puntičkářova pohledu rozbily jako domeček z karet. Puntičkáři jsou jediné bytosti, které nikdy neokusí Sílu. Litujme jich. Přesto, i mnozí nepuntičkáři mají mnohdy rádi logiku a smysluplnost. I takoví milují Star Wars, protože Star Wars jsou cool.


It doesn´t have to make sense, if it is cool!
(Nemusí to dávat smysl, dokud to je cool)


Funguje to. Ale aby to fungovalo, tak musíte příběh držet ve stavu neustálého coolness, bombardovat hráče novými a novými podněty, novými nepřáteli ze kterých jde děs, novými intrikami, které zničí Republiku (nebo Rebely), novými spojenci, novými panoramaty a zajímavými lokacemi.


Proto se Star Wars odehrávají v celé galaxii. Příběh musí cestovat a pokud se někde zastavíte (na obléhané planetě, na vesmírné stanici plné diplomatů, na...) pak musí být dané místo plné děje, akce nebo rychlých, dynamických intrik. A když se akce nebo intriky vyčerpají, pak rychle do lodi, nažhavit FTL a letět dál - vždycky tu je zrádce, kterého musíte dohnat, Sith, před kterým musíte utíkat, planeta, které dochází čas. Ve Star Wars se nečeká, ve Star Wars se spěchá.


A spěchá se tak rychle, aby se nikdo nestihl ani zamyslet nad tím, že na planetě zvolí za nejvyšší vládkyni čtrnáctiletou holku, že Coruscant není možné stíhat zásobovat potravinami nebo že situaci zachrání osmileté děcko. Stalo se, ok, ale teď rychle, je tu další hrozba Republice a celé Galaxii...



Chcete si přečíst Nechť příběh provází Síla od Steve Darlingtona, překl. Alnag.


Také můj Background vs. Archetyp.


A Star Wars chcete hrát jedině podle Fate Star Wars pravidel.


Nebo přinejhorším podle Storytelling pravidel.



Popisujte!

Doufám, že jste poslechli Obi-Wana (nebo jste si články alespoň odložili do vedlejších tabů na přečtení hned po tomto, je-li vaše vůle silná), protože se rovnou podíváme, na něco, co je pro Star Wars ohromně důležité - na to, jak vypadají. Zapomeňte na knížky a komixy - některé sice jsou kvalitní, ale na tom nesejde. Když se řekne Star Wars, nevybavíte si knížku, vybavíte si filmy: vybavíte si cool scény, graficky vypracované efekty, fantaskní panoramata. Star Wars jsou vizuální. A proto je vizualizujte!


Hrát Star Wars bez popisů, to nejsou Star Wars. Ve Star Wars "neútočíte na Sitha lightsaberem". Ve Star Wars "se vztekle rozpřehujete a mlátíte toho tetovanýho typa sérií rychlých úderů, při nichž se lightsaber rozmazává do světelné plochy, nutíte ho rychle ustupovat a bránit se v té stísněné chodbě, abyste náhle udeřili zboku, rozhodili ho a donutili ho skočit saltem vzad přes zábradlí těsně předtím, než ho rozpůlíte". Ve Star Wars jste "tam nehodili detonátor, 30d10 damage", ve Star Wars jste "to vyhodili do povětří v ohnivém záblesku jehož tlaková vlna rozhodila lidi i droidy do všech stran a urvala polovinu balkonu, který se řítí po skále a rozbíjí se nárazy o stěnu propasti". Tohle nikdy nezapomeňte.


Buďte ve svých popisech rozmáchlí, ale vybírejte si, co popisujete. Nezdržujte se popisy kdejakých interiérů či západů slunce za obzor - zaměřte se na věci, které jsou v pohybu.


Buďte heroičtí!

Ve Star Wars se vašim postavám, až na jedinou výjimku uvedenou dále, v dílčích věcech vždy daří. Na poslední chvíli, tak tak, ale přesto daří. Ve Star Wars neminete výstřelem. Ve Star Wars droid neuhne vašemu lightsaberu. Ve Star Wars vždy zvládnete odrazit výstřel z blasteru.


Když mají vaše postavy ve Star Wars selhat, je to kvůli tomu, že i když se jim daří, tak toho je na ně prostě příliš. Víc nepřátel, než zvládne váš blaster postřílet, víc droidů, než stihnete rozsekat, příliš mnoho výstřelů na to, abyste odrazili všechny. Vaším nepřítelem není to, že něco neumíte (a čert vem, že to nemáte na kartě postavy - ve Star Wars umí každý střílet z blasteru a každý umí pilotovat... jistě, jen Jango Fett umí střílet tak rychle a dobře, že rozstříli i Jediho, jen Anakin umí přistát s rozstřílenou polovinou řítícího se křižníku, ale to už je jiný level). Vaším problémem není kvalita opozice (tedy to, že proti vám stojí elitní stormtroopří komando a ne jen běžný voják) ale kvantita vaší opozice.


Nebojte se na postavy naházet spousty nepřátel a hromady problémů, ale nesnažte se je nutně přehánět. V klidu nahrazujte kvalitu kvantitou - ať už jde o útočníky nebo intrikařící pleticháře. O to více práce si pak dejte s tím, když do hry vložíte opravdového Protivníka. Vaši Sithové a různí Hutti nebo politici v pozadí, kteří tvoří opravdové Nepřátele, by měli stát za to. Musí vyčnívat - doslova. Zjevem, chováním, stylem - v momentě, kdy Protivník vstoupí na scénu (nebo v momentě, kdy se odhalí), musí být jasné, že Tohle-Není-Další-Nicka. Černý Vader mezi bílými storm troopery. Potetovaný Darth Maul mezi úhlednými gardisty a naleštěnými droidy. Palpatine, který pobije tři Jedie jen tak po cestě k Windu. Mechanický Grievous se svým kašláním a pohyby.


Buďte dramatičtí!

Přesto je moment, v němž postavy mohou selhat. Jde o chvíli, kdy nastoupí Dramatický Moment. Dramatický Moment je chvíle, kdy se láme příběh. Můžete selhat v triviálním úkolu tam, kde vaše selhání učiní příběh velmi dramatickým - Obi Wan nechytil Jango Fetta, protože ten musel utéct, aby mohl být příběh napínavější. Han Solo neunikl tažnému paprsku, aby se všichni dostali na Hvězdu Smrti. Dramatický Moment je chvíle, v níž příběh získá ještě větší rychlost, v níž se sázky ještě zvýší, situace dál zhorší. Není to jen selhání - je to problém, kterému se nezabrání, aby se celý příběh náhle stal ještě napínavějším. Mohou to být drobná selhání, ale i velké prohry: chvíle kdy Qui-Gon Jinn neporazí Darth Maula, aby se s ním mohl utkat Obi-wan, chvíle, kdy Luke ztratí ruku při souboji, aby zjistil, kdo je jeho otec a jak nebezpečný to je nepřítel.


Což nás přivádí k další důležité věci: ve Star Wars se nikdy nesnažte držet se moc při zemi. Můžete začít osudem jedné planety, jednoho národa, jedné vymírající rasy - ale nakonec stejně vždycky chcete skončit u osudu celé galaxie. Váš příběh může začít nějakou nenápadnou zápletkou, triviální misí, vedlejším úkolem - ale nakonec stejně chcete, aby na výsledku záleželo mnoho. Velmi mnoho. Všechno. Takový příběh musí vést hlouběji (výše, dále...) než se zdá. Rebely může zničit skoro každé selhání, Republika není tak silná, aby ustála další větší intriku.


Nebojte se selhat!

Může se stát, že postavy nával potíží nezvládnou a ty je převalí. Záporáci zvítězí. Zdánlivě. Jenže ve Star Wars vždy někde zbývá naděje. Cena možná bude vyšší a následky rozsáhlejší, ale ve Star Wars naděje neumírá. Sithové dobili Republiku? Ti, kteří jí jsou věrní, určitě dokáží zformovat odpor. Nepodařilo se zabránit Sithské flotile nalézt hlavní základnu odporu? Určitě je nějaká možnost - nějaká zoufalá, zdánlivě nemožná akce - jak útok oslabit, jak způsobit průlom v obklíčení, aby alespoň část odporu mohla uniknout.


Nechte selhání projevit. Změňte situaci. Nechte planety padnout a zešrotujte celé flotily. Pokud postavy padnou do propasti, tak sice musí v dálce vidět světlo, ale to neznamená, že by neměly samy strávit čas v temnotě, než se k němu propracují zpátky.


Totéž ale platí i pro Temnou stranu! Žádné vítězství ve Star Wars není úplné - ani to, kterého docílí ti správní. Nikdy se nepodaří zabít všechny Sithy. Republika nikdy nebude zcela zbavena intrik a korupce. Bez ohledu na to, jak mocně postavy možná zvítězí, jejich nepřátelům vždy musí zbýt skulinka, do níž budou moci znovu vrazit svůj klín. Star Wars balancují mezi extrémy a rovnováha mezi nimi je jen křehká a vždy pouze dočasná.


Buďte osobní!

Můžeme říkat, že jsou Star Wars space opera. Ale Star Wars jsou pohádka. Jsou to příběhy rytířů a princezen, černokněžníků a hrdinů, kteří vyrůstají z ničeho.


Všechno drama a velikost Star Wars budou fungovat pouze, pokud udržíte své postavy v popředí věcí. Pokud všechno to velké bude pozadím jejich vlastních příběhů. Star Wars jsou epické fantasy - nejsou o Republice, která je zachraňována hrstkou hrdinů, jsou o hrstce hrdinů, kteří zachraňují Republiku. To je velice, strašlivě důležité.


Když jdete hrát Star Wars, postavte své postavy tak, aby to mohl být jejich příběh, který určí osudy Galaxie (a ne aby příběh Galaxie určil jejich osud). Někdy to zařídí sami hráči svými koncepty: Poslední Jedi, který se přidá k rebelům - nikoliv rebelové, kteří si někde sehnali Jediho. Královna, která se rozhodla změnit politiku - nikoliv senát, do něhož přibyla jedna královna. Jindy se o to budete muset postarat vy jako vypravěči - Pašerák, jehož vnitřní boj mezi Světlem a Temnotou rozhodl bitvu, nikoliv bitva, do níž se zapletl i jeden pašerák.


Najděte si ve všem tom shonu chvíli klidu na nějaký ten osobní dialog nebo pořádnou hádku. Pár hodin v mezičase při letu mezi hvězdnými soustavami může posloužit k nějakému tomu flirtování, chvilka klidu při honičce poslouží k troše přátelského pošťuchování, čas kdy se před bitvou připravují stihače může posloužit k hádce a nějakému tomu osobnímu urážení. Postarejte se, aby na tom, co si postavy myslí a na tom, co chtějí, nakonec záleželo všem okolo a ne jenom jim.


Ingredience a koření házejte po hrstech!

Co musí mít Star Warsí příběh? Musí mít akci. Neustálou akci, střelbu a výbuchy. Musí mít nepřítele. Temného, mocného, reprezentativního, nepřítele, který děsí svým vzezřením i svými plány. Sitha s děsivým tetováním, v temné masce, v armoru posíleném sithskou alchymií, ve splývavém plášti děsícím klidem a přezíravou vyrovnaností svého jednání i pohybů v boji. Použijte něco, co tu už bylo (ať už ve Star wars nebo jinde) a lehce to pozměňte, pokud vás nenapadá nic vlastního.


Musí mít svou hrdinku, princeznu nebo rebelku (nebo obojí naráz). Musí mít rychlé lodě. Velký příběh by měl mít svou Temnou hrozbu - Hvězdu smrti, Star Forge, přístroj sithské alchymie, který vysaje Sílu a naleje ji do jednoho temného Sitha, v dávných dobách odloženou flotilu, kterou se nepřítel snaží získat a aktivovat, aby posílila jeho armády, nějakou děsivou intriku, která nenápadně, nečekaně a hlavně velmi zrádně obrátí situaci v jeho jasný prospěch.


Příběh Star Wars by měl mít romanci. Měl by mít i osobní dilema - mezi vlastním prospěchem a větším dobrem, který řešil Han Solo, mezi obětováním ve jménu vyššího dobra a záchranou vlastních přátel, jako řešil Luke, mezi poslušností k Řádu a vlastním citem, který řešil Qui-Gon Jinn. Měl by mít i dilema mezi Temnou a Světlou stranou Síly (které tedy ve filmech bylo nic moc, ale tak...).


Jsou i mnohé další věci, které by měl příběh ve Star Wars mít, ale váš příběh takřka určitě nebude mít všechno a to, co mít bude, nebude mít stále, protože to není v lidských silách. Ale to nevadí! Nezapomínejte, příběh musí ubíhat dál, od planety k planetě, od hrozby k hrozbě, z akce do akce, bez zastávky, bez oddechu, vesmírný road trip. Prostě to udělejte hodně cool a pohybujte se dost rychle, tak rychle, aby si nikdo ani nestihl všimnout, že některá z ingrediencí chybí.


A ještě jednou na závěr: příběhy Star Wars jsou epické a mocné. Jsou o záchranách Galaxie a Republiky, jsou o osudech všech lidí, o přežití Rebelů. O ničem menším. Vždy si dávejte pozor, aby váš příběh byl silný, aby sázky byly vysoko a ještě výš. Příběh může začít nenápadně a nízko (hloupou blokádou jedné planety, doprovodem diplomata na už víceméně dořešené jednání o zásobování prolétající flotily neutrální planetou...), ale to musí být pouze záminka, drobný problém, za kterým se skrývá velký příběh, temná intrika, zákeřný plán, na který postavy musí přijít, aby se mohly vrhnout na jeho zastavení. A vše musí být pozadím pro postavy, o nichž příběh vypráví.


Takže... vítejte ve světě Star Wars. Nechť vás v nich provází Síla.






Chcete si přečíst i spoustu dalších Alnagových SW článků a překladů:


Kostky, kamera, akce!
Sithové
Základy šviháckých dobrodružství (od RDL)
Fantastický svět Hong-Kongských filmů (od RDL)
Hráčův deník: Postava jako z filmu


Pokud nevíte, kde se SW začít, začněte u Alnagova dobrodružství Huttský gambit nebo si pohrajte jako Justin Alexandr s Netradiční zápletkou (myšlenkový rozvoj po ep. VI)


A přestože budete hrát Star Wars ve Fate, mohlo by vás čistě akademicky zajímat, že tu máme i Překlad většiny druhé edice d20 Star Wars Saga Edition spolu s několika dalšími věcmi, co k ní patří, jako je třeba:
recenze první edice
preview první edice s nahlédnutím do jejích pravidel
Tady je přehled produktů k celé d20 SWSE

Článek vložil sirien | CC Attribution 11.12.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 10 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10060882568359 secREMOTE_IP: 44.200.74.73