Bestiář
Červen 2008, 288 stran, barevné ilustrace, snadno uchopitelný formát, zjednodušené stat-bloky. Více jak 300 nestvůr (z nichž některé už uvidíme v listopadu v DnD miniatures), které by měly mít místo ničemu nepomáhajících kategorií (typu nemrtvý) mít hlavně definovanou roli. Bude zde působit i efekt neznáma, protože když se střetnete se skřetem, nemá pevně definované statistiky. Má velmi specifickou roli a vy nevíte, co to je, dokud není vypuštěn na bojiště.
O rolích nestvůr se zajímavě rozepsal jeden z designérů 4e David Noonan v dřívějších článcích
How to Make a Monster Manual, Part 1 a
How to Make a Monster Manual, Part 2. To jsme ještě nevěděli, že vlastně píše o 4e.
Role nestvůr
David Noonan píše:
Duchovní vůdce: Tyhle nestvůry jsou schopné být tím "velkým zlým" v dobrodružství - za scénou tahají za nitky všech ostatních nestvůr. Mohou mít duševní schopnosti, kouzla nebo jiné složitosti, ale mohou být i naprosto ničivé v boji. Jsou obvykle chytří a sociálně zdatní.
Rváč: Klasická D&D potvora: děsivý, přímočarý bojovník. I přes název nemusí být hloupý, ale jednoduše spoléhá na svou fyzickou převahu v boji nablízko.
Kanonenfutr: Nízkoúrovňová potvora fungující dobře ve velkých skupinách. Jejich seskupování je odlišuje od rváčů. Měli by mít výhodu z působení ve skupině.
Číhač: To se asi vysvětluje samo. Týpek používající kamufláž, kradmost, podlost nebo jiné prostředky, aby na postavy zaútočil ze zálohy. Pro dobrého číhače je klíčový moment "A mám tě!"
Desetibojař: To jsou monstra, která umí všechno - silný útok nablízko, na dálku, bojová manévrovatelnost, které se postavy nemohou snadno rovnat. Draci jsou klasický příklad.
Artilerie: Nestvůry s lepším útokem na dálku než nablízko. Beholder (zřící) například. Na vyšších úrovních často využívají výhody terénu, aby si postavy udržely na distanc.
Zvláštní: CO se jinam nevešlo. Například s jiným účelem než dlet v podzemí - noví familiáři, jízdní tvorové, nápomocné nestvůry atd.
"Jakmile vytvoříte nestvůru s hodně životy a vysokým zraněním je to evidentně Rváč. Ale to samo o sobě je nuda, není to zajímavý design nestvůry. Takže jí chcete dát něco navíc. Ettin například má tu celou věc se dvěma hlavami, takže jedná dvakrát za okolo a provádí nesouvisející akce."
Řada nestvůr spadá do víc kategorií a tam může mít i víc variant (a statistik).
Již dříve se o změnách několika nestvůr rozepisoval Mike Mearls ve článcích
Design & Development: Beholder;
Design & Development: The Rust Monster a
Design & Development: Ogre Mage. Nabízejí jedinečný pohled na úvahy vývojáře stojícího za chystanou čtvrtou edicí.
Konkrétní potvory
- Beholder (zřící)
- Démoni
- Ďáblové (nyní coby padlí andělé)
- Ettin
- Green Dragon (zelený drak)
- Kobold
- Orc (Ork)
- Orcus
- Troll
- Želatinová kostka