D&D a reálný svět

Obsah článku:

Naložení

Jedna z oblíbených věcí diskuse je naložení v D&D. Posuďte tento příspěvek:
"Rád cestuji nalehko - zavazadla neřeším, pokud nemusím. Na svůj pětidenní výlet jsem zvládnul všechno nacpat do jedné, rozumně velké transportní tašky. Bylo to jen holé minimum na pět dní: pár kusů oblečení jsem si oblékl dvakrát, abych ušetřil místo a měl jsem jen pár knížek a notebook pro zábavu. Nicméně popruh tažky se mi zařízl do ramene a jak jsem šel, váha tašky hrozila vyšinout mne z rovnováhy. Sprint s ní byl téměř nemožný a lehký klus způsoboval, že to závaží poskakovalo a mlátilo mne do stehna a obecně znesnadňovalo do značné míry chůzi. Nebyla to jen sama váha, která byla problém, i jen objem znesnadňoval ovládání.
Všimněte si, že jsem neměl žádnou kovovou zbroj, nenesl jídlo na pět dní přežití v divočině. Neměl jsem ani meč ani lano ani kotvičku ani záložní dýku ani jiné předměty, které postavy DnD obvykle užívají. Zkuste si zabalit jídlo na pět dní a pár kovových předmětů a po kilometru, dvou uvidíte, že pravidla D&D jsou čirá komedie."
Čirá komedie? No, tak se na to podívejme...
CO si dotyčný zabalil do své tašky? Zdá se, že asi tři kusy oblečení. Notebook. Pár knížek. Kompletní sada oblečení v D&D váží asi 4-5 liber (pokud nemáte na sobě královský háv, což předpokládejme, že neměl), takže asi 13 liber oblečení celkem. Notebook váží průměrně asi 7 liber. Knížky mohou mít mezi půl librou až po tři libry v závislosti na velikosti a formátu, tak počítejme průměrně 3 libry za všechny knížky, co si vzal. Samotné zavazadlo pak má dalších asi 7 liber, plus 5 liber různého vybavení, které nezmiňuje výslovně (např. toaletní potřeby).
Tedy úhrnem dobrých 35 liber. Teď předpokládejme, že pisatel není profesinální vzpěrač. A také, že to není 45 kilové pírko. Prostě spolehněme se na to, že má solidní průměrnou D&D sílu: 10.
Pro D&D postavu se silou 10 představuje 35 liber nebo tak podobně střední naložení. Střední naložení ukládá na fyzické akce postih, snižuje rychlost a brání v běhu. Což porovnejte s popsanou zkušeností a zjistíte, že to sedí velice dobře. Nemluvě o tom, že nesl váhu nejhorším možným způsobem - s vychýleným těžištěm. D&D se nesnaží modelovat, jak nesete náklad, ale je rozumné předpokládat, že hry vycházejí z toho, že postavy nesou závaží způsobem, který minimalizuje nesnáze.
(Abyste rozuměli rozdílu, popadněte 15 kilové závaží a zkuste s ním v ruce oběhnout domovní blok. Potom si dejte do batohu 15 kilo, pevně jej uvažte a připevněte a proveďte stejný běh. Bude to o dost snazší. To je důvod, proč jsme vymysleli batohy.)
Tohle je jeden ze působů, jakým D&D dělá kompromis mezi hratelností a snahou modelovat každý aspekt reality. Jistě, dal by se vytvořit systém, který by se pokoušel simulovat model jak přesně nesete určitý předmět. Možná, že předměty v ruce by zdvojnásobovaly postih za naložení. Možná, že nést víc jak jeden, dva oštěpy by bylo obtížnější než nést srovnatelnou váhu malých a kompaktnějších předmětů.
Ale takový systém by byl noční můra. Ono i tak je to docela bolehlav, sledovat přesně váhu všeho vybavení. Většina skupin dělá jen občasný "update" nesené váhy, místo aby přesně počítali každý upuštěný nebo získaný předmět. A tak to má být.
Ale pokud se pokoušíte přidat novou vrstvu komplexity, v níž hráči musí odhadnout kolik přesně standardních přídělů se vejde do malého, středního a velkého batohu nebo jak vás ovlivní jejich nesení na opasku, pak zcela jistě vytvoříte systém, který nikdo nepoužije (protože ho nikdo nebude chtít používat). Nezlepší to přesnost a užitečnost, sníží ji.
Ale přijmeme-li tuto míru abstrakce, jak jinak systém demonstruje svou přesnost?
No, zkusme se podívat na vojáky. Kolik vybavení nesou obvykle do boje?
Historicky vojáci nesli polní výbavu o váze asi 40-60 liber (20-30 kilo). Jak už jsme viděli, pro průměrného člověka by to bylo střední naložení: ne tak těžké, aby se stalo vážnou překážkou, ale definitivně omezující v porovnání s nesením zimního oblečení.
Samozřejmě, většina vojáků nemá průměrnou sílu. Výcvik je speciálně zaměřen na zvyšování síly (mimo jiné). Není od věci předpokládat, že průměrný pěšák má nejvyšší hodnotu vlastnosti (13) v Síle. A se Silou 13, je cokoliv do 50 liber považováno za lehké naložení (bez postihů na akci).
Teď se podívejte na tento článek:. Množství vybavení amerického pěšáka pomalu roste do blízkosti 70 liber a víc. To je těžké naložení pro osobu s průměrnou silou (10) a dokonce i fyzicky zdatní vojáci s nadprůměrnou silou (13), kteří předtím nosili lehké naložení, jsou nyní zpomaleni naložením středním.
Americké vojáky to netěší. A D&D nám ukazuje proč.
Lehce od tématu
Další běžná připomínka k naložení v D&D jde opačným směrem: tvrdí, že věci jako dlouhé meče by měly být těžší a plátová zbroj by měla znemožnit dělat prakticky cokoliv. Většina z těchto tvrzení je založena na fušerských replikách, mýtech a jednoduchém nepochopení.
Opět citujme: "Systém je ještě zamíchanější než se zdá. Rychlý pohled na váhu předmětů v Příručce hráče odhalí šperky jako dlouhý meč vážící 4 libry. Dokonce i s použitím dnešních moderních kovových slitin si myslím, že by bylo velmi, velmi těžké snížit váhu dlouhého meče pro dospělého, aby vážil jen 4 libry. A i kdybyste to nějak dokázali, tak by byl ten meč tak lehký, že by v ruce byl spíš jako hračka."
A přitom, když se podíváme, jsou to právě ty 4 libry, co historické meče průměrně vážily. (Viz: What did Historical Swords Weigh?. Lidé nedělali pomalé těžké zbraně a nepohyblivé zbroje, protože jejich život záležel na tom, aby ony zbraně a zbroje takové nebyly.
Zdroj: Justin Alexander - The Alexandrian (volně přeloženo a upraveno)
Napsal Alnag 26.04.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 74 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14796590805054 secREMOTE_IP: 44.201.97.224