Naložení
Jedna z oblíbených věcí diskuse je naložení v D&D. Posuďte tento příspěvek:
"Rád cestuji nalehko - zavazadla neřeším, pokud nemusím. Na svůj pětidenní výlet jsem zvládnul všechno nacpat do jedné, rozumně velké transportní tašky. Bylo to jen holé minimum na pět dní: pár kusů oblečení jsem si oblékl dvakrát, abych ušetřil místo a měl jsem jen pár knížek a notebook pro zábavu. Nicméně popruh tažky se mi zařízl do ramene a jak jsem šel, váha tašky hrozila vyšinout mne z rovnováhy. Sprint s ní byl téměř nemožný a lehký klus způsoboval, že to závaží poskakovalo a mlátilo mne do stehna a obecně znesnadňovalo do značné míry chůzi. Nebyla to jen sama váha, která byla problém, i jen objem znesnadňoval ovládání.Všimněte si, že jsem neměl žádnou kovovou zbroj, nenesl jídlo na pět dní přežití v divočině. Neměl jsem ani meč ani lano ani kotvičku ani záložní dýku ani jiné předměty, které postavy DnD obvykle užívají. Zkuste si zabalit jídlo na pět dní a pár kovových předmětů a po kilometru, dvou uvidíte, že pravidla D&D jsou čirá komedie."Čirá komedie? No, tak se na to podívejme...
CO si dotyčný zabalil do své tašky? Zdá se, že asi tři kusy oblečení. Notebook. Pár knížek. Kompletní sada oblečení v D&D váží asi 4-5 liber (pokud nemáte na sobě královský háv, což předpokládejme, že neměl), takže asi 13 liber oblečení celkem. Notebook váží průměrně asi 7 liber. Knížky mohou mít mezi půl librou až po tři libry v závislosti na velikosti a formátu, tak počítejme průměrně 3 libry za všechny knížky, co si vzal. Samotné zavazadlo pak má dalších asi 7 liber, plus 5 liber různého vybavení, které nezmiňuje výslovně (např. toaletní potřeby).
Tedy úhrnem dobrých 35 liber. Teď předpokládejme, že pisatel není profesinální vzpěrač. A také, že to není 45 kilové pírko. Prostě spolehněme se na to, že má solidní průměrnou D&D sílu: 10.
Pro D&D postavu se silou 10 představuje 35 liber nebo tak podobně střední naložení. Střední naložení ukládá na fyzické akce postih, snižuje rychlost a brání v běhu. Což porovnejte s popsanou zkušeností a zjistíte, že to sedí velice dobře. Nemluvě o tom, že nesl váhu nejhorším možným způsobem - s vychýleným těžištěm. D&D se nesnaží modelovat, jak nesete náklad, ale je rozumné předpokládat, že hry vycházejí z toho, že postavy nesou závaží způsobem, který minimalizuje nesnáze.
(Abyste rozuměli rozdílu, popadněte 15 kilové závaží a zkuste s ním v ruce oběhnout domovní blok. Potom si dejte do batohu 15 kilo, pevně jej uvažte a připevněte a proveďte stejný běh. Bude to o dost snazší. To je důvod, proč jsme vymysleli batohy.)
Tohle je jeden ze působů, jakým D&D dělá kompromis mezi hratelností a snahou modelovat každý aspekt reality. Jistě, dal by se vytvořit systém, který by se pokoušel simulovat model jak přesně nesete určitý předmět. Možná, že předměty v ruce by zdvojnásobovaly postih za naložení. Možná, že nést víc jak jeden, dva oštěpy by bylo obtížnější než nést srovnatelnou váhu malých a kompaktnějších předmětů.
Ale takový systém by byl noční můra. Ono i tak je to docela bolehlav, sledovat přesně váhu všeho vybavení. Většina skupin dělá jen občasný "update" nesené váhy, místo aby přesně počítali každý upuštěný nebo získaný předmět. A tak to má být.
Ale pokud se pokoušíte přidat novou vrstvu komplexity, v níž hráči musí odhadnout kolik přesně standardních přídělů se vejde do malého, středního a velkého batohu nebo jak vás ovlivní jejich nesení na opasku, pak zcela jistě vytvoříte systém, který nikdo nepoužije (protože ho nikdo nebude chtít používat). Nezlepší to přesnost a užitečnost, sníží ji.
Ale přijmeme-li tuto míru abstrakce, jak jinak systém demonstruje svou přesnost?
No, zkusme se podívat na vojáky. Kolik vybavení nesou obvykle do boje?
Historicky vojáci nesli polní výbavu o váze asi
40-60 liber (20-30 kilo). Jak už jsme viděli, pro průměrného člověka by to bylo střední naložení: ne tak těžké, aby se stalo vážnou překážkou, ale definitivně omezující v porovnání s nesením zimního oblečení.
Samozřejmě, většina vojáků nemá průměrnou sílu. Výcvik je speciálně zaměřen na zvyšování síly (mimo jiné). Není od věci předpokládat, že průměrný pěšák má nejvyšší hodnotu vlastnosti (13) v Síle. A se Silou 13, je cokoliv do 50 liber považováno za lehké naložení (bez postihů na akci).
Teď se podívejte na
tento článek:. Množství vybavení amerického pěšáka pomalu roste do blízkosti 70 liber a víc. To je těžké naložení pro osobu s průměrnou silou (10) a dokonce i fyzicky zdatní vojáci s nadprůměrnou silou (13), kteří předtím nosili lehké naložení, jsou nyní zpomaleni naložením středním.
Americké vojáky to netěší. A D&D nám ukazuje proč.
Lehce od tématu
Další běžná připomínka k naložení v D&D jde opačným směrem: tvrdí, že věci jako dlouhé meče by měly být těžší a plátová zbroj by měla znemožnit dělat prakticky cokoliv. Většina z těchto tvrzení je založena na fušerských replikách, mýtech a jednoduchém nepochopení.
Opět citujme:
"Systém je ještě zamíchanější než se zdá. Rychlý pohled na váhu předmětů v Příručce hráče odhalí šperky jako dlouhý meč vážící 4 libry. Dokonce i s použitím dnešních moderních kovových slitin si myslím, že by bylo velmi, velmi těžké snížit váhu dlouhého meče pro dospělého, aby vážil jen 4 libry. A i kdybyste to nějak dokázali, tak by byl ten meč tak lehký, že by v ruce byl spíš jako hračka."A přitom, když se podíváme, jsou to právě ty 4 libry, co historické meče průměrně vážily. (Viz:
What did Historical Swords Weigh?. Lidé nedělali pomalé těžké zbraně a nepohyblivé zbroje, protože jejich život záležel na tom, aby ony zbraně a zbroje takové nebyly.