Merlin: prekvapilo by te, kolik hrani a storytellovani je v nasich hrach, i kdyz tady to vypada, jak strasne jenom bojujeme. Pro nas je DnD 4ed jako dve hry. Souboj je taktika, kdyz to vezmu do extremu, tak je to deskovka. Ktera se vubec netyka toho, co je mimo souboj. Mimo souboj se resi spousta dobrych a zajimavych veci. A mimo sezeni si hraci resi svoje postavy, porovnavaji, premysli o kombech a bavi se o tom, jak to udelat, aby tahle kombinace fungovala a jake jsou pripady, kdy fungovat nebude. A pak mame sezeni, kde se za celou dobu ani nepriblizi k jakemukoliv souboji. Resi se, jestli nas samuraj nasleduje bushido, nas mag mu naseptava, ze lepsi je jet sam na sebe. Resi se, jestli je skutecne chytre to udelat takhle, resi se, kdo unesl ambasadora, bez jakehokoliv souboje se chyti unosci, protoze hraci predvedli krasnou akcicku na zachranu, ve ktere se chteli souboji vyhnout, protoze v boji by se mohlo neco stat rukojmim.
A to ze chteji byt v soubojich co nejlepsi? Neni to i cil postavy? Byt co nejsilnejsi, abych prezil? Naucit se bojovat zpusobem, kterym dovedu porazet sve oponenty jako Aragorn, Legolas nebo Gimli v Panovi prstenu (ve filmu)?