Ad Ameritrash a Euro - ten článek z
Boardgamegeek a zejméně ten ze
Zatrolenek mi přijdou trochu zbytečně obsáhlé. Co se mě týče tak kritické rozdíly jsou:
| Euro | Ameritrash |
Systém | Ucelený, "stručný", dokonale vybroušený, vyvážený | Obsáhlý, hodně dílčích mechanik, ne vždy vyvážený |
Náhoda | Minimální | Střední až kritická |
Téma | Hra je abstraktní systém, téma je "nátěr" | Hra je téma, systém je budován kolem tématu |
Interakce hráčů | Minimální / nepřímé a nekonfliktní popř. je konflikt "penalizovaný" | Přímé, konflikt je běžný a mnohdy výhodný |
Produkční zpracování | Minimální nutné / symbolické / "aby se neřeklo" | Vysokoprodukční, hromady kartiček, figurek, komponent, vymazlené obrázky... |
Gameplay | "sterilní", odehraj a zapomeň (asi jako šachy atp.) | Bohatý, "zážitkový", hraní samotné je fun |
Strategie | Pár. Vyhrává se na precizní dodržení. | Mnoho. Vyhrává se na průběžnou adaptaci. |
Soutěživost | Podporovaná, obvykle lze pořádat smysluplné turnaje | U některých trochu možná, u jiných nedává smysl |
RP možnosti | Žádné nebo dost mělké | Pohodové, někdy i přímo podporované |
Nutno dodat dvě věci.
Zaprvé - tohle rozdělení je spíš historické a deskovkový design ho už v mnoha směrech dost překonal. "Čisté" eurovky a AT stále vznikají, ale mnoho modernějších her se už těmhle škatulkám vymyká a existují někde e nebo i v nějaké syntéze.
Zadruhé - i když ta tabulka může vyznívat negativně, tak:
a) Eurovky mají dost předností, zejména ta vyváženost a podpora soutěživosti jsou hodně friendly, mnoho hráčů je má rádo kvůli jejich "hloubce" a možnosti se v nich opravdu "zdokonalovat" a vybrušovat game-skill.
b) ve skutečnosti proti Eurovkám nic nemám - naopak některé eurovky mám osobně fakt rád. Třeba takové Vysoké napětí (ano, přesně tak, kamenujte mě, mě ta hra bavila)
Captain Sonar
Jerson píše:
To jsme hráli na Dálavě, a poučil jsem se, že proti Sirienovi nemá smysl hrát, protože má v hlavě určité kombinace, které nezkušený hráč nedokáže přebít. A celkově existuje několik postupů, které jsou vhodnější než jiné.
Ne a ano.
Ano, ta hra má určitou "hloubku" a skutečně když máš někoho kdo jí zná a někoho kdo ne tak se to projeví (na mojí obranu - já před tím na Dálavě varoval a nabízel sem, že odkapitánuju první ukázkovou hru a pak to pošlu dál, ale vy ste se toho kapitánování všichni nesmyslně báli i když sem vás vybízel že to neni těžký).
Ano, skutečně tam jsou nějaké obecné strategie a v jejich rámci pak různé dílčí taktiky, které nejsou vidět na první pohled a které se musíš buď naučit za běhu nebo je od někoho odkoukat.
Jenže.
Ačkoliv ty dílčí taktiky jsou nějak funkční, nejsou ultimátní. Na každou taktiku tam existuje nějaká proti-taktika která tu první taktiku rozbije nebo druhé straně umožní z ní utéct. (Samozřejmě, opět, je to nějaká úroveň hloubky do níž je potřeba proniknout.)
Ty "globální strategie" si jsou dost rovnocenné a lze hrát libovolnou. (Na Dálavě to možná nebylo moc vidět, protože já když už sem nějakou hrál - což nebylo zdaleka vždycky, protože mi to nepřišlo moc fér a fun to tam neustále drtit jedním stylem - tak sem hrál převážně jednu)
Ty strategie také fungují nějak proti sobě a zároveň každou z nich lze za protistranu nějak "rozbít". Again, asi to nebylo moc vidět, protože abys to rozbil tak to je zase nějaká hloubka té hry, ale kdyby tam proti mě seděl Gandalf (další osvědčený kapitán z řad GC orgů) tak bys viděl v praxi, jak by mě v některých hrách tu mojí strategii s kladením min rozbil. (Taky bys viděl efektivitu opačné strategie kdy se ignorují miny a jede se tvrdá stíhačka na "zelené" sonary a drony a torpédové útoky - což lze opět nějak counterovat)
Samozřejmě, trik je v tom se to naučit. Já a zbytek GC orgů sme se to učili z nuly když sme to jednou prostě vytáhli na srazu, Smaug vysvětlil pravidla, jinak sme nikdo nevěděli nic... začali sme někdy v 10 večer jako totální newbové a když sme po šílenym maratonu končili v 5 ráno, tak už sme měli naučený nějaký postupy a tak. Když sme si ten maraton pak zopakovali na 1-2 dalších srazech, tak sme my co sme to jeli průběžně měli už vybroušený asi 3 obecný strategie a v každý z nich sme měli naučenejch X dílčích taktik pro různé sitauce co můžou nastat.
Co chci říct je, že není fér tu hru takhle porovnávat z toho když si jako nováček seděl v týmu nováčků zatímco na druhé straně stolu sem seděl já a dalšími nováčky, protože a) to že tam byl zkušený kapitán se prostě hrozně moc projeví samo o sobě a b) já tam pocestě ještě stíhal "mým" nováčkům předávat hned z kraje nějaké užitečné triky (např. trackování položených min sonaristou atp.), které ale mě samotnému trvalo třeba deset nebo dvacet her, než sme na ně přišli (zrovna trackování min sonaristou je co vím invence Smauga - nejzabijáčtějšího sonaristy co znám).