Střípky

kin
29.10.2013 13:17
Deskovky do hospody
Ahoj,

chtěl bych se zeptat na radu ohledně deskových her. Rádi hráváme deskové hry v hospodě u piva a večeře, a chtěli by jsme s kamarády rozšířit reportoár her, a nevíme co pořídit.

Baví nás nejčastěji např.: panic room, dominion, red november...zajímali by mne spíš kooperativní hry, ale s prvkem možné zrady a "svinění" (+blafování, interkace mezi hráčemi, obchodování), které nejsou nějak extra náročné na místo (měli by se vejít na stůl společně se sklenicemi a brambůrky).
Taky by měli být trochu taktické (plánování tahů, bodů, atd.), ne moc o náhodě. Čeština, nebo málo textová anglická hra výhodou.

Když by jste mohli cokoliv doporučit (i kdyby to úplně nesplňovalo požadavky zmíněné nahoře).

Díky :)
18.2.2019 10:12 - Colombo
Píše:
Jako vlastně úplně nesouhlasím, vlastně vůbec, ale nebudu zabrušovat... ale co třeba hodnocení hráčů na BGG? To by asi v na prvních příčkách měli být samé eurovky. No, prostě doba, kdy "ameritrash" byl skutečně jen samý odpad už jsou dávno pryč.

Četl si co sem napsal?
18.2.2019 10:34 - Jerson
ShadoWWW píše:
Tak co, Jersone, dáš Karaku šanci? ;-)

Tohle jsem úplně minul - no, vypadá to zajímavěji než RPG modul. Možná bych u šanci dal.ShadoWWW píše:
Ale co jsem zsjitil, že ta dřívější edice s plastovými OBRy je sběratelská rarita.

Tohle mi ani neříkej, já Battletech před lety prodal, protože jsem měl zmáknuté stavění mechů, ale prakticky jsme ho nehráli, jen pár scénářů černé vdovy, a ty mechy jsem měl celkem rád ... že já blb jsem to nenechal ležet doma.

Merlin píše:
Popravdě už mne kooperačky moc neberou. V podstatě jsou hráči odkázáni do role tahačů, házečů a evidovačů a obvykle rozhoduje a plánuje jen jeden člověk. Ostatní tak maximálně přijdou s radou...

Já mám kooperační hry rád, ale hraju jen Space Alert právě z těchto důvodů, které jeden hráč nemůže ukočírovat - dokonce i když sám ovládá čtyři androidy, tak je to strašně složité. Tak hledám i nějaké další hry - teď jsem trochu koukal na Fallouta, ale napřed ho chci vyzkoušet.

ShadoWWW píše:
Vláďova Civka je pro mě překombinovaná, tak jako většina Vláďových her. Výjimku tvoří Aréna a Krycí jména, ty jsou super, a přitom jednoduché.

Arénu jsme hráli docela dlouho, dokud jsme jednou nenasadili všech pět postav na jedno bojiště a nesepsali na Altar 30 nejasných bodů, na které jsem nikdy nedostal odpověď, ale bez jejich objasnění byla hra dost nehratelná, přesněji řečeno různé výklady jednotlivých věcí by dost zahýbaly se silou postav. Ale nelituju, na základně jedné karty šermířky jsem postavil celou původní mechaniku Omegy. :-)
18.2.2019 10:37 - LokiB
S přítelkyní jsme hrávali Citadelu. Taková oddechovka na letiště, když čekáte 6 hodin na přestup.
18.2.2019 10:37 - Návštěvník
Jerson: Jak ty můžeš mít vůbec rád ameritrash, když (nejspíš) po pravidlech požaduješ, aby byla jasná, přehledná, úplná, dotažená a otestovaná? :D
18.2.2019 10:40 - LokiB
Píše:
Vláďova Civka je pro mě překombinovaná, tak jako většina Vláďových her. Výjimku tvoří Aréna a Krycí jména, ty jsou super, a přitom jednoduché.


Proroctví až tak překombinované nebylo, nebo mi to aspoň tak nepřišlo ... i to jsme hrávali ve dvou.
18.2.2019 10:52 - Jerson
Návštěvník píše:
Jak ty můžeš mít vůbec rád ameritrash, když (nejspíš) po pravidlech požaduješ, aby byla jasná, přehledná, úplná, dotažená a otestovaná? :D

To je právě ten jeden bod z deseti, ve kterém mám opačné preference než by odpovídalo zvolené kategorii. Ale Eurovky mě nelákají prakticky v ničem ostatním. :-)
18.2.2019 10:52 - Aegnor
Jerson píše:
Já mám kooperační hry rád, ale hraju jen Space Alert právě z těchto důvodů, které jeden hráč nemůže ukočírovat - dokonce i když sám ovládá čtyři androidy, tak je to strašně složité. Tak hledám i nějaké další hry - teď jsem trochu koukal na Fallouta, ale napřed ho chci vyzkoušet.

Pokud tě baví Space Alert a seženeš pět až sedm spoluhráčů, tak doporučuju Captain Sonar.
18.2.2019 11:20 - Jerson
To jsme hráli na Dálavě, a poučil jsem se, že proti Sirienovi nemá smysl hrát, protože má v hlavě určité kombinace, které nezkušený hráč nedokáže přebít. A celkově existuje několik postupů, které jsou vhodnější než jiné. Vlastně mi to trochu připomnělo hraní Arény ze Vraha, kdy jsem si dopředu naplánoval kombinaci karet, které jsem chtěl následně použít, a tu jsem si připravil. Ne že by to bylo špatné, ale úplně mě to nebaví, navíc tolik spoluhráčů mívám jen výjimečně. Space Alert mi vyhovuje v tom, že se dá hrát od jednoho do pěti lidí a má i rozvoj postavy. Ale podobná hra se hledá těžko.
18.2.2019 11:33 - Shako
Colombo píše:
Četl si co sem napsal?

Dobrá, tak znovu a podrobněji.

Colombo píše:
Ameritrash jsou plytké hry s povrchními pravidly,


Nesouhlasím.

Colombo píše:
o lákají hráče na fancy téma


To je pravda, ale...

Colombo píše:
spíše než na zajímavý koncept hry.


...todle obecně neplatí. Tudle generalizaci si mohl udělat třeba 15+ let zpět ne dnes.

Colombo píše:
ýsledek závisí od náhody a ne na to, jak dobrý si s plánováním.


Opět nesprávné zobecnění, které platilo kdysi dávno. Dnes platí, že je ve hrách větší množství náhody než v eurech. Ale to neznamená, že ten kdo plánuje líp, tak nevyhrává mnohem častěji.



EDIT: A ještě druhý odstavec.

Colombo píše:
začlo německými budovatelskými deskovkami,


Pravda

Colombo píše:
zatímco v Americe mají deskovky dobrou tradici jako rodinné hry.


WTF? Rodinné hry mají něco společného s Trashem? A nebo si najednou přeskočil do nějaké jiné kategorie. A nebo o čem to sakra najednou mluvíš?

Colombo píše:
Z toho se zrodily ty extrémy.


Extrémy tam jsou. Ale není to hardcore vs rodinná hra - protože pak by hardcore bylo spíš AM a rodinná hra spíš euro. :-D

Píše:
Ale dneska je to už všecko pomíchané.


Na závěr souhlasím.
18.2.2019 11:36 - Jarik
Jerson: Tak to zkus asi X-Com.
Já když hraji kooperativku, tak nikomu neradím. I když mne o to prosí - protože pak bych to hrál (v mých očích) sám.
18.2.2019 11:48 - Jerson
Někdy zajdu na deskohraní nebo tak, ať zase nekupuju něco, co mi bude ležet ve skříni.
18.2.2019 11:56 - Naoki
Píše:
[captain Sonar] jsme hráli na Dálavě, a poučil jsem se, že proti Sirienovi nemá smysl hrát, protože má v hlavě určité kombinace, které nezkušený hráč nedokáže přebít.

Ale dokáže :) jen musíš na to jít scým přístupem :D
18.2.2019 12:48 - sirien
Ad Ameritrash a Euro - ten článek z Boardgamegeek a zejméně ten ze Zatrolenek mi přijdou trochu zbytečně obsáhlé. Co se mě týče tak kritické rozdíly jsou:


EuroAmeritrash
SystémUcelený, "stručný", dokonale vybroušený, vyváženýObsáhlý, hodně dílčích mechanik, ne vždy vyvážený
NáhodaMinimálníStřední až kritická
TémaHra je abstraktní systém, téma je "nátěr"Hra je téma, systém je budován kolem tématu
Interakce hráčůMinimální / nepřímé a nekonfliktní popř. je konflikt "penalizovaný"Přímé, konflikt je běžný a mnohdy výhodný
Produkční zpracováníMinimální nutné / symbolické / "aby se neřeklo"Vysokoprodukční, hromady kartiček, figurek, komponent, vymazlené obrázky...
Gameplay"sterilní", odehraj a zapomeň (asi jako šachy atp.)Bohatý, "zážitkový", hraní samotné je fun
StrategiePár. Vyhrává se na precizní dodržení.Mnoho. Vyhrává se na průběžnou adaptaci.
SoutěživostPodporovaná, obvykle lze pořádat smysluplné turnajeU některých trochu možná, u jiných nedává smysl
RP možnostiŽádné nebo dost mělkéPohodové, někdy i přímo podporované
Nutno dodat dvě věci.

Zaprvé - tohle rozdělení je spíš historické a deskovkový design ho už v mnoha směrech dost překonal. "Čisté" eurovky a AT stále vznikají, ale mnoho modernějších her se už těmhle škatulkám vymyká a existují někde e nebo i v nějaké syntéze.

Zadruhé - i když ta tabulka může vyznívat negativně, tak:

a) Eurovky mají dost předností, zejména ta vyváženost a podpora soutěživosti jsou hodně friendly, mnoho hráčů je má rádo kvůli jejich "hloubce" a možnosti se v nich opravdu "zdokonalovat" a vybrušovat game-skill.

b) ve skutečnosti proti Eurovkám nic nemám - naopak některé eurovky mám osobně fakt rád. Třeba takové Vysoké napětí (ano, přesně tak, kamenujte mě, mě ta hra bavila)



Captain Sonar

Jerson píše:
To jsme hráli na Dálavě, a poučil jsem se, že proti Sirienovi nemá smysl hrát, protože má v hlavě určité kombinace, které nezkušený hráč nedokáže přebít. A celkově existuje několik postupů, které jsou vhodnější než jiné.

Ne a ano.

Ano, ta hra má určitou "hloubku" a skutečně když máš někoho kdo jí zná a někoho kdo ne tak se to projeví (na mojí obranu - já před tím na Dálavě varoval a nabízel sem, že odkapitánuju první ukázkovou hru a pak to pošlu dál, ale vy ste se toho kapitánování všichni nesmyslně báli i když sem vás vybízel že to neni těžký).

Ano, skutečně tam jsou nějaké obecné strategie a v jejich rámci pak různé dílčí taktiky, které nejsou vidět na první pohled a které se musíš buď naučit za běhu nebo je od někoho odkoukat.

Jenže.

Ačkoliv ty dílčí taktiky jsou nějak funkční, nejsou ultimátní. Na každou taktiku tam existuje nějaká proti-taktika která tu první taktiku rozbije nebo druhé straně umožní z ní utéct. (Samozřejmě, opět, je to nějaká úroveň hloubky do níž je potřeba proniknout.)

Ty "globální strategie" si jsou dost rovnocenné a lze hrát libovolnou. (Na Dálavě to možná nebylo moc vidět, protože já když už sem nějakou hrál - což nebylo zdaleka vždycky, protože mi to nepřišlo moc fér a fun to tam neustále drtit jedním stylem - tak sem hrál převážně jednu)

Ty strategie také fungují nějak proti sobě a zároveň každou z nich lze za protistranu nějak "rozbít". Again, asi to nebylo moc vidět, protože abys to rozbil tak to je zase nějaká hloubka té hry, ale kdyby tam proti mě seděl Gandalf (další osvědčený kapitán z řad GC orgů) tak bys viděl v praxi, jak by mě v některých hrách tu mojí strategii s kladením min rozbil. (Taky bys viděl efektivitu opačné strategie kdy se ignorují miny a jede se tvrdá stíhačka na "zelené" sonary a drony a torpédové útoky - což lze opět nějak counterovat)


Samozřejmě, trik je v tom se to naučit. Já a zbytek GC orgů sme se to učili z nuly když sme to jednou prostě vytáhli na srazu, Smaug vysvětlil pravidla, jinak sme nikdo nevěděli nic... začali sme někdy v 10 večer jako totální newbové a když sme po šílenym maratonu končili v 5 ráno, tak už sme měli naučený nějaký postupy a tak. Když sme si ten maraton pak zopakovali na 1-2 dalších srazech, tak sme my co sme to jeli průběžně měli už vybroušený asi 3 obecný strategie a v každý z nich sme měli naučenejch X dílčích taktik pro různé sitauce co můžou nastat.

Co chci říct je, že není fér tu hru takhle porovnávat z toho když si jako nováček seděl v týmu nováčků zatímco na druhé straně stolu sem seděl já a dalšími nováčky, protože a) to že tam byl zkušený kapitán se prostě hrozně moc projeví samo o sobě a b) já tam pocestě ještě stíhal "mým" nováčkům předávat hned z kraje nějaké užitečné triky (např. trackování položených min sonaristou atp.), které ale mě samotnému trvalo třeba deset nebo dvacet her, než sme na ně přišli (zrovna trackování min sonaristou je co vím invence Smauga - nejzabijáčtějšího sonaristy co znám).
18.2.2019 12:53 - LokiB
sirien píše:
Třeba takové Vysoké napětí


Funkenschlag jsme hrávali s kamarády na dovolené. Z nějakého důvodu se nám přitom dost často stávalo, že zničeho nic vyhrál úplný outsider, kterému se 4/5 hry nevedlo, byl na odpis, a pak najednou bum, a vyhrál.
Jako nebyli jsme v tom žádní mistři, tak je možné, že to mělo nějakou vnitřní logiku, ten pocit ale byl, že velká část průběhu hry není až tak důležitá, podstatná je hlavně cílová rovinka.
18.2.2019 13:07 - sirien
Loki: My to hráli na Hrách a experimentech v ekonomii (na té hře lze demonstrovat nějaké vcelku zajímavé ekonomické principy) i s variacema a analýzama odehranejch her a ano, skutečně tam je vnitřní logika a je možné že ste omylem hitnuli nějakou strategii aniž byste si jí byli vědomí (já takhle naštval lektora když sem použil zdánlivě z kraje slabou strategii, on když šel okolo tak prohodil že sem to zvoral a prohraju to, já mu řek že si to ještě povíme a nakonec sem poslední kolo brutálně převálcoval přesně podle původního plánu - takže ano, minimálně jedna takováhle "skrytá" strategie tam skutečně je, možná i víc, zas TAK moc to nahrané nemám)
18.2.2019 13:07 - Jerson
sirien píše:
Captain Sonar má určitou "hloubku"...

U ponorek bych tak nějak čekal, že se nebudou jen plácat na hladině, ale půjdou trochu do hloubky :-D (nemohl jsem takovému vtípku odolat)

sirien píše:
vy ste se toho kapitánování všichni nesmyslně báli i když sem vás vybízel že to neni těžký

Všeobecně kapitánuju nerad, už tak to musím dělat až moc často. Sonar mi vyhovuje nejvíc.
Jako je to dobrá hra, ale nemám s kým bych ji hrál.
18.2.2019 13:18 - sirien
Jerson píše:
U ponorek bych tak nějak čekal, že se nebudou jen plácat na hladině

point :D

Jerson píše:
Jako je to dobrá hra, ale nemám s kým bych ji hrál.

Jo no, to hratelné minimum na 6 hráčích s optimem na 8 je fakt hodně brutální slabina. V podstatě jediné kdy to mám příležitost hrát sou GC org srazy a Dálavy.
21.2.2019 16:58 - Ebon Hand
Nevzpomíná si někdo, jak se jmenovala ta Vikingská desková hra, co jsem hrál naposledy na Dálavě s Pájou a Petrem?
21.2.2019 17:21 - Shako
Ebon Hand píše:
Vikingská desková hra


Sice jsem tam nebyl, ale tipnul bych si Blood rage?
22.2.2019 16:56 - Ebon Hand
jj, dobře TY!!! :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089162111282349 secREMOTE_IP: 54.145.183.34