shari píše:
1) Vizuální. Ano, najdou se lidi, kteří si vybírají postavy i podle vzhledu.
To je v naprostém pořádku. Ostatně ve svých hrách dávám hráčům fotky, aby si vybrali vzhled své postavy, a stejně tak si vybírají i zbraně - podle vzhledu, nikoliv podle čísel.
Píše:
2) U trochu exotičtějších ras typu tiefling, aasimar, genasi, dragonborn, jsou to taky ty ne-statové schonosti, které jim dávají nádech nadpřirozena.
A jak se to liší od situace, kdy by šlo o lidi, kteří by měli nějakou takovou nadpřirozenou schopnost?
Osobně dávám přednost tomu, když si hráč může nezávisle vybrat rasu, povolání, schopnosti, případně sadu dovedností, a tak si složí postavu podle toho, co chce opravdu hrát, aniž by byl v nějaké fázi tvorby postavy nucen volit mezi tím, co by chtěl hrát, a číselně výhodnější kombinací, která se by se mu hodně často nebo zřídkakdy hodila.
Lethrendis píše:
Z mé zkušenosti je jich víc než gamistů. A řekl bych o dost. Obrázek a z toho vycházející feeling je pro ně zcela klíčový.
Z mé - nyní už nutně staré - zkušenosti je mezi hráči tak třetina čistých gamistů a třetina příležitostných. Když jsem ve svých pravidlech měl rozdíly mezi vlastnostmi ras 1 bod na stupnici 1 - 16 (tedy prakticky rozeznatelné minimum), čtyři z pěti hráčů chtěli hrát nelidské postavy. Když jsem tyto rozdíly zrušil, čtyři z pěti hráčů hráli lidské postavy.
Pak jsem to ještě modifikoval, že jsem napřed nechal hráče vybrat si rasu, kde vybírali většinou oblíbené kombinace z DrD, pak jsem jim řekl, že se nemusí omezovat jen na DrD, takže někteří přidali ještě půlelfy a gnómy z DnD (tehdy tuším 2e nebo 3e), u kterých očekávali zase jiné rasové bonusy. A teprve pak jsem řekl, že žádné rasové bonusy ani speciální schopnosti jako vidění ve tmě nemám, že je může mít každý. A že se nemusí ani omezovat na rasy z DnD.
Poté tedy část hráčů začala hrát lidi, a naopak někteří, kteří původně chtěli hrát klasické rasy bez ohledu na bonusy si vybrali rasy jako skurut nebo goblin, protože měli tu možnost.
Nicméně s obrázky jsem tohle nezkoušel, takže nevím. Tam má zkušenost naopak jen s výbavou, kdy si hráči - včetně gamistů - odmítali vzít číselně lepší, ale ošklivě vypadající zbraň.