Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
30.6.2014 11:00 - ShadoWWW
Merlin: Můžeš hrát obojí. Autoři doporučují menší potyčky (např. náhodná střetnutí) odehrát jen popisně, důležité souboje (např. s hlavním bossem) odehrát s figurkami na plánu. Mechaniky 5e nejsou tak striktně navázané na herní plán jako v 4e. Respektive všechno v 4e bylo optimalizováno pro boj na herním plánu o velikosti plakátu či menším. Některé dosahy kouzel či dostřely zbraní v 5e jsou delší.

V praxi mám zkušenost, že souboje na plánu s figurkami trvají déle, ale zase se hráči víc takticky vyřádí ve stylu 4e. Nevýhodou taky je, že do plánu nemůžeš zahrnout všechny podrobnosti, takže hráči se většinou striktně drží věcí zakreslených v plánu.

Popisný boj bývá kratší, hráči se víc informují o rysech terénu, víc vymýšlí využití rysů, které běžně nebývají zakresleny v herních plánech (např. vysoká tráva, písek na chodníku apod.), víc pracují s detaily. Jejich představivost běží na vyšší obrátky. Nevýhodou je menší přehlednost boje (hlavně kde kdo stojí).

Občas využíváme i třetí možnost - popisný boj, ale s tím, že na klasickém sešitovém čtverečkovaném papíře se zakresluje, kde kdo zhruba stojí.
30.6.2014 11:01 - Nachtrose
Merlin: da se i s plankem, ale ten neni nutny.

Quentin: @4 - asi neco jako had ve dverich se save or die utokem? ;-)
30.6.2014 11:18 - Quentin
Merlin: My hrajem bez plánu. Když je potřeba se zorientovat, tak uděláme nákres. Když jsme v dungeonu, tak kreslíme rovnou do mapy. Nedávno jsme měli deset bojů v jednom sezení a grid by nás zdržoval. Navíc takhle není problém se jako DM zeptat "Dva goblini běžej na mága, kdo to řeší?" a válečník může odpovědět "Jasně, já ho kryju" "Ok, oba útoky jdou do tebe". Nemusí se hrotit, že tam mimo svoje kolo nedojte apod.

Nachtrose: Přesně tak :-) Byla tam jedna past u těch kopí (byla dobře viditelná a způsobovala malé zranění). To by mělo napovědět, že je to tam nebezpečný . Až druhá past byla smrtelná, ale kdo by v malejch dvířkách/okénku v odemčených dveřích nečekal další past. Dalo se to odhalit posloucháním nebo zaklepáním. Nemluvě o tom, že samotná smrt byla schovaná za dalšíma dvěma hodama (útok a death save).
30.6.2014 11:24 - Merlin
Tím se to u mne dostalo o několik stupínků níže....já prostě rád ňuchňám figurky a hlavně hrát souboje spíš podle popisu vede k tomu, že budou vznikat menší či větší třenice: ale tohle jsi nám neřekl, nebo já jsem si to představoval jinak.
30.6.2014 11:26 - Quentin
Mě samozřejmě figurky taky chybí. Ne kvůli nějakým hádkám, ale protože jsou cool :)

Jinak to hraní jen podle popisu se časem vychytá, když se sehrajete. U nás už k dorozumění moc nedochází. Hráči na tom spíš vytěží než obráceně, protože kdykoli jako DM nevíš, tak za dáš pravdu jim. "Stihl bych tam proběhnout a zabouchnout dveře?" "Jasně..."
30.6.2014 11:33 - Horacio
Píše:
Popisný boj bývá kratší, hráči se víc informují o rysech terénu, víc vymýšlí využití rysů, které běžně nebývají zakresleny v herních plánech (např. vysoká tráva, písek na chodníku apod.), víc pracují s detaily. Jejich představivost běží na vyšší obrátky. Nevýhodou je menší přehlednost boje (hlavně kde kdo stojí).


Výstižně řečeno.

Obvykle míváme na začátku nějaký přibližný nákres, aby bylo aspoň jasné kdo vpředu, vzadu, apod. Stane se, že hráč potřebuje vědět, kde "přesně" někdo stojí, nebo jestli to někam "stihne". Na to se obvykle ptám, kde "přesně" by se měl podle jeho přání dotyčný vyskytovat. Pak si hodí k20 a čím víc, tím víc je to podle jeho představ - a jede se dál.
30.6.2014 11:43 - Quentin
Nevim, jak moc je to offtopic v diskuzi o 5e, ale ve všech těhle sporných momentech to řesim buď
a) hráč udělá, co chce
b) hráč udělá, co chce, ale s nevýhodou. "Ok, naběhl si obrovi do zad. Buď to zabere celé kolo nebo si dá attack of opportunity" nebo "ok, stihneš tam doběhnout v tomhle kole, ale zaútočíš si s -2"
c) rozestavíme k6 roll

Počítám, že 5e bude buď mít figurky nebo se u sporných momentů hodí ability roll, ne?
30.6.2014 11:47 - Merlin
No...tohle je pro mne (subjektivně), hodně výrazný faktor, který mne i do budoucna odrazuje :)
30.6.2014 11:48 - noir
Merlin: Ofiko postoj je "hra bude hratelná i bez figurek". Což se mi docela líbí, na druhou stranu to zase vrací do hry "zbytečné souboje". T.j. hráči už vlastně předem ví, že tenhle souboj je jen výplň, když se nestaví figurky... jasně, že to tak nebude furt, ale asi to bude k tomu svádět.
30.6.2014 11:55 - Quentin
Merlin: Určitě bych se tim nestresoval. Každé dnd se dá hrát s figurkama. Že na powerech není konkrétně napsáno burst1/shift2/ranged5 neznamená, že ti grid v orientaci nepomůže ;-)
30.6.2014 12:03 - ShadoWWW
Dnes v noci, přesněji řečeno 1.6. od 1:00 našeho času (možná s pár minutovým spožděním) budou Wizardi na svém Twitchovém kanálu sreamovat živý přenos svého hraní Lost Mine of Phandelver (dobroružství ve Starter Setu).
30.6.2014 12:48 - ShadoWWW
Na fórech píšou, že Amazon už dnes začal s rozesíláním Starter Setů! Někde se asi stala chyba. :-)
30.6.2014 12:54 - Merlin
quentin: já se tím rozhodně nestresuju :)...jen jsem konstatoval, že to u mne ztratilo na žebříčku :). jako do vlaku dobrý :) tam si tyhle souboje rád odehraju, ale s figurkama jsem hrál před 20+ Drd a nehodlám na tom moc měnit :)
30.6.2014 13:02 - skew
ShadoWWW píše:
Občas využíváme i třetí možnost - popisný boj, ale s tím, že na klasickém sešitovém čtverečkovaném papíře se zakresluje, kde kdo zhruba stojí.
Heh, zajímavé, u nás je tohle default.
Ale zase oproti gridu se v tom zase ztrácí věci jako barbarova rychlost a tak :/

noir píše:
na druhou stranu to zase vrací do hry "zbytečné souboje". T.j. hráči už vlastně předem ví, že tenhle souboj je jen výplň, když se nestaví figurky... jasně, že to tak nebude furt, ale asi to bude k tomu svádět.
Ono na jednu stranu to někdy může být trochu meta, ale na druhou stranu dost často by to imo poznali i postavy (as in, "natrefili jste na goblinní hlídku" versus "goblinní král se lenivě zvedne ze svého trůnu a pokyne sedmi obrněným strážím..."). A ta meta rovina může podtrhnout závážnost situace.
30.6.2014 13:13 - noir
skew: Ale jo, tomu rozumím. Víc se mi ale prostě líbila 4e filozofie "žádné zbytečné souboje"...
30.6.2014 13:22 - Quentin
Mně se nejvíc osvědčilo houserulovat léčení. Třeba ve Swords&Wizardry se léčí 1 život za noc. Ve 4e jsme to hráli na jeden healing surge za noc. Díky tomu se i random encounter někde v lese může o tři dny později projevit v bossfightu na dně dungeonu.
30.6.2014 13:37 - skew
Noir: fair enough, nejspíš...
________________________________
Ohledně léčení - tohle je imo zrovna jedna z těch věcí, kdy 5e jde proti odlschoolu. Pokud si poslední playtest verzi pamatuju správně a finální hra to zachovává stejně. Full heal za noc? Dafuq? I to utrácení hit dice během jedné hodiny může mít potenciálně monstrózní efekt.
30.6.2014 14:07 - ShadoWWW
skew: jj, je to tak. Podle ohlasů i tady na Kostce ale soudím, že i s plným počtem životů to bude pro mnoho hráčů drsná hra. Jak píše Quentin: houserulovat na něco drsnějšího ve stylu old-schoolu by neměl být problém. Věšina hráčů D&D si ale nepřeje vidět 5e jako nejdrsnější variantu old-schoolu.
30.6.2014 15:47 - skew
Jo, naštěstí houserulovat rychlost léčení je dost jednoduchý.
Imo ideál je něco jako level_HP/den. To znamená, že i když nemáte healbot klerika, nezkriplí tě to na měsíce herního času, ale současně ve spoustě dobrodružství si musíš dávat pozor, abys nedostal příliš po držce.
30.6.2014 17:08 - York
skew píše:
Imo ideál je něco jako level_HP/den. To znamená, že i když nemáte healbot klerika, nezkriplí tě to na měsíce herního času, ale současně ve spoustě dobrodružství si musíš dávat pozor, abys nedostal příliš po držce.


Přesně takhle jsem to nastřelil pro oneshotová pravidla bez magie. I ze stejných důvodů ;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.083255052566528 secREMOTE_IP: 3.149.230.44