Kultura

alef0
3.8.2010 16:11
Uzamčeno: Nové číslo Drakkaru vydáno
Drakkar je internetový časopis zaměřený na fantasy obecně a RPG hry. Je vydáván jakou dvouměsíčník ve formě PDF souborů.

Náš projekt je koncipován jako otevřený. Přijít a přidat se k nám může kdokoliv – stačí se domluvit s některým členem redakce a napsat článek. Naše otevřenost spočívá i v tom, že kritika či pochvaly nás budou motivovat k lepší práci a pokusíme se přizpůsobit vašim požadavkům co možná nejlépe.

Jelikož se budeme věnovat především RPG hrám a fantasy, můžete očekávat teoretické články o hraní, seznámení s dobrými internetovými projekty, občasnou recenzi na knihu či film, doplňky ke hrám a dobrodružství.

Drakkar sdružil mnoho různých lidí; převážně hráčů RPG her, ale to není pravidlem. Jsou mezi námi i tací, kteří v životě žádnou hru na životní příběh nehráli. A naší spolupráci to nebrání.

Náš společný časopis si neklade za cíl být originální či jedinečný, ale být kvalitní a stát se každé dva měsíce vaším oblíbeným čtením.

Chtěl jsem dát příležitost autorům Drakkaru k propagaci na zdejším webu. Nicméně opakovaně se stává, že není propagován časopis, ale zejména je propagována nesnášenlivost, neschopnost pracovat s kritikou a negativní emoce. Myslím, že to není potřeba. A tak je tahle diskuze zamknuta a další diskuze na téma Drakkar nejsou žádoucí. Když se neumíte chovat, choďte jinam. - Alnag
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
16.12.2010 10:45 - Vannax
Reaguju na Bubákovu odpověď #91.
boubaque píše:
Tohle jsi vyčetl kde? Konkrétní citace by mi pomohla, i kdyby se to v ní nezmiňovalo doslova.

Postačí tyhle citace, i když to v nich není zmíněno doslova?
ilgir píše:
Čtenářský zájem sice potěší, ale není podmínkou pro další psaní. Takže ano, píšu hlavně pro sebe, pro svůj dobrý pocit.

boubaque píše:
...přijde mi férovější podílet se na jeho vydávání, než to pustit úplně, protože tomu nedávám dost.

Dobře, poupravím tedy - jednomu to přijde v pořádku, pro druhého je lepší to dělat napůl, než vůbec. Dobrá, připouštím, možná i existuje určitý zájem z vaší strany o diskuzi o změnách v Drakkaru, ale o diskuzi čistě akademickou, tedy bez toho, že by to časák mělo někam posunout.
16.12.2010 11:21 - Argonantus
Jerson píše:
Protože z toho co se tu píš mám dojem, že autoři stráví dohromady tvorbou Drakkaru více času, než čtenáři jeho čtením


Podle mne dost klíčová poznámka, která vysvětluje mnohé.
V mém případě je to přesně tak; napsal jsem asi dva články, a ty mi určitě zabraly víc času, než čtení časopisu (celkem).
Časopis funguje proto, že někteří lidé chtějí napsat článek.

Je proto dost nereálné dělat časopis podle toho, co lidé chtějí číst - v tak strašně úzkém světě, jako je RPG, se prostě nenajde v pravou chvíli vhodný spisovatel.

To je podle mne zdroj základního rozporu mezi kritiky časopisu a jeho autory. nenapadá mne, co se s tím dá dělat.
16.12.2010 13:34 - Vannax
Abychom se tady tedy nebavili pořád jen teoreticky a debata neskončila jen u plané výměny názorů, tak jsem sestavil pár témat, kde je možné provést změny + doplňuji nějaké konkrétní návrhy.

Výhody nevýhody PDF/web stránek Srovnávám tady konkrétně Drakkar/Kostka, protože se zde stále vedou spory, která forma je lepší. Pokud se Vám to nezdá být objektivní, klidně komentujte.

PDFWeb
Přehlednost+ -
Hledání +-
Přístupnost +/- -/+
Diskuze -+
Možnost úprav/oprav-+
Struktura
- sborník, tedy sou- nebo nesourodé články typu „co dům dal“
- časopis, pevně daná struktura sekcí

Rozložení
- na šířku (současné); je vhodné pouze pro čtení na kompu a pro dvoustránkové přílohy ve formátu A5
- na výšku; vhodné pro tisk, použitelné i pro čtení na kompu
- kombinované; texty ve formátu A4 na výšku/ přílohy v dvoustranách A5

Zaměření
- tématická čísla. Současný stav.
- dělení podle RPG systémů. To se přímo nabízí, ale naráží to na řadu problémů: RPG systémů je strašně moc; je málo těch, kteří by se zajímali přímo o daný prezentovaný RPG systém.
- dělení podle žánrů. Výhodou je, že jeden žánr může zasahovat do více herních systémů a je tedy použitelný pro více hráčů.

Dle mého názoru se forma sborníku hodí a dává smysl spíše v případě, že jde o zaměření na jedno herní prostředí, případně jeden herní systém (viz třeba fanzin Quoth the Raven). Drakkar se ale profiluje jako periodikum s poměrně širokým záběrem různých RPG. Myslím, že pak by tomu prospěla skutečně spíš forma časopisu.
Osobně bych zvolil kombinované rozložení, tedy texty na výšku A4 (vhodné pro tisk, lepší ke čtení ve vlaku – jak tu kdosi zmínil, přílohy pak formou A4 na šířku s dvoustranou z A5tek)
Vzhledem k širokému záběru RPG systémů a her bych nejspíše zvolil dělení podle žánrů s tím, že pak už se dají k jednotlivým článkům přidávat poznámky typu: „Vhodné pro tento systém“ nebo „Nepoužitelné v systémech typu…“.

Pár nápadů (názvy berte jen jako orientační), jak to udělat jinak:
- Obálka by mohla obsahovat stručný přehled nejzajímavějších témat z obsahu.
- Editorial zrušit – je k ničemu
- Listárna. Přidat stránku, kde se zmíní pár reakcí na články z minulého čísla a zpětné komentáře autorů. Je to alespoň jakás takás forma feedbacku, i když značně selektivní.
- Téma. Zde by mohl být JEDEN článek na nějaké téma způsobem, jak to funguje nyní. Tzn. bez dalšího zařazení do nějaké sekce.
- Sekce. Zde by bylo rozdělení do sekcí (např. takto: Historická fantasy, Budoucí technologie, Současnost, Vojenství, atd.). Nemusely by se v každém čísle zaplňovat všechny sekce, použily by se třeba dvě, tři. Souvislost s daným systémem nebo možnost uzpůsobení pro daný herní systém se pak dá zmínit přímo v článku nebo poznámkách k němu.
- Obecné. Tedy část věnovaná pro obecné návody/úvahy ke hře pro GM a hráče.
- Porovnávání pravidel. Tedy zamyšlení nad nějakým herním prvkem a jak je pomocí pravidel řešen v různých typech RPG.
- Náměty na hru.
- Odnože. Např. článek o deskovkách, RPG na kompu apod..
- Doplňky ke hře. Například doplňky k bestiáři, karty vybavení, zbraní atd., žetony do hry, slepovánky, mapy, karty střetnutí do hry, papírové figurky, atd.
- Obsah příštího vydání.

Nad tímhle už se dá diskutovat konkrétněji. Tedy: Proč se vám takovýhle model nelíbí nebo proč by nešel použít? Jaké naopak může mít přínosy/výhody?
16.12.2010 13:43 - Argonantus
Na konkrétní otázku:

- Obálka se dá použít podle návrhu.
- Editorial se dá zrušit.
Potud reálné plány. Nyní k nereálným:

- Listárnu by někdo musel vést, což je další práce. Místo toho zatím fungují reakce na webu (zejména RPGF).
- Téma. Zde by mohl být JEDEN článek na nějaké téma, nicméně by ho někdo musel napsat.
- Sekce. Zde by bylo rozdělení do sekcí, ale někdo by do nich něco musel napsat.
- Obecné by někdo musel napsat.
- Porovnávání pravidel by někdo musel napsat.
- Náměty na hru by někdo musel napsat.
- další nápady - by všechny někdo musel napsat.
- obsah příštího vydání by někdo musel znát.

Vpodstatě vše je viz minulá poznámka. Vycházíš z přesvědčení, že si redakce může články vybírat a že má baterii autorů, kteří na přání sepíší požadovanou věc. Což není pravda; autor to přinese hotové, a redakce to může přijmout/odmítnout.
16.12.2010 13:58 - Vannax
Argo: Z předchozí diskuze vyplynulo, že autoři píšou vesměs hlavně když je k tomu redakce vyzve a zadá jim téma. Takže nevidím v čem je rozdíl. Taky píšou na objednávku.
16.12.2010 13:59 - alef0
Len letmo (zvyšok neskôr)
* formát sa riešil v diskusiách. Prieskum ukázal, že väčšina čitateľov to číta na monitore. Množina tlačiacich ľudí je pomerne malá. Preto formát na šírku a preto formát ,,ešte širší než zvyčajne."
16.12.2010 14:14 - Quentin
Vannax: Hledání je na webu mnohem snazší než v časopisech. D20.cz je čestná vyjímka :-)
16.12.2010 14:39 - sirien
Vannax:

Přehlednost jednoho .pdf možná, přehlednost dvaceti .pdf nebo jednoho webu se už poněkud sráží dohromady a pak už ty .pdf začnou docela zaostávat.

Hledání totéž - ve chvíli kdy je těch .pdf 20 bych řekl, že je snazší hledat na webu. Neluvě o tom že chytří kluci a holky umí používat rozšířené parametry google a podobné, což web dále zvýhodňuje

Přístupnost je skoro stejná

...

zapomněl jsi na šíření - autoři co píší obvykle chtějí být čteni, u nás bude web vždycky čtenej víc než e-časopis
16.12.2010 16:28 - alef0
Vannax píše:
- Porovnávání pravidel. Tedy zamyšlení nad nějakým herním prvkem a jak je pomocí pravidel řešen v různých typech RPG.

* píše si * :-)
16.12.2010 17:48 - Argonantus
Vannax:

Pokud jsem to z letmé spolupráce pochopil, funguje to tak, že redakce vyhlásí téma... a potenciální autoři, kterých musí být značný přebytek, si řeknou - jo, tohle jsem kdysi psal, nebo tohle mne kdysi zajímalo, nebo to je fajn téma, něco napíšu... a jejich dílo se nakonec horko těžko nacpe pod téma.

Kdybys je ještě prudil, že chceš téma hry, vyjádření k novým gumovým medvídkům, muzikál nebo kdovíco konkrétního, pošlou tě někam.
16.12.2010 17:58 - Jerson
Argo, nemyslím - zadání tématu člověka snáze nakopne. Sám do sebe nenapíšu nic o RPG ve WW2, ale když by mi někdo řekl "Napiš o tom jak hrát ve WW2", tak napíšu.
16.12.2010 18:19 - sirien
Musím říct, že jasné vymezení tématu je poměrně motivující. Když čekám na nápad a pak když nějakej dostanu napíšu článek tak napíšu jeden článek za věčnost. Když mě někdo zaujme dotazy na nějaké téma, tak se mi píše snáz a napíšu toho i víc (teď třeba kvůli Vojtovi přemýšlím nad článkem o druzích a aplikaci metagame), když si dokonce vytyčim nějaké téma pro nějakou sérii, tak často dokážu napsat v relativně krátkém čase článků hned několik (viz Hraní v SF, kde by toho bylo dokonce víc, kdybych se na jednom článku zasek a pak už nepokračoval)
3.2.2011 09:47 - alef0
Drakkar 24: "Lsti a intriky"

Právě jsme dokončili konspiracemi prolezlé číslo Drakkaru. Tématicky jsme se v něm chtěli zaměřit na lsti a intriky, které se odehrávají ve stínu mimo běžné pohledy lidí, zákulisní hry a smrtící intriky.

Kromě tematických zde najdete i články netématické, které se věnují praktickým aspektům hraní.

Během přípravy (posledních dvou měsíců) se objevilo hodně zajímavých nápadů a námětů k vylepšení. Nad všemi jsme přemýšleli a nějakým způsobem reflektovali. Většinu vylepšení (a hlavně těch viditelných) se nám bohužel nepodařilo do tohoto čísla zapracovat a musí počkat až do dubnového Drakkaru.

Nenechte se tedy již rušit a vrhněte se na jedy a intrikami nasáklé číslo časopisu!

Obsah 23. čísla:
Úvodní slovo (Petr „ilgir“ Chval)

Téma čísla:
* Hry s příběhem (Karel „Charles“ Černín)
* Jedy: Anorganické jedy (Josef „Faskal“ Novák)

Recenze:
* Kouzlem a mečem (Sparkle)
* Level 26 (Petr „PetrH“ Hrdlička)

Mimo téma:
* Nemrtví a revenanti (nejen) severských ság (Petr „ilgir“ Chval)
* Příběhy Impéria: Platy a ceny ve viktoriánské Anglii (Ecthelion^2)
* Mŕtvi nevedia plávať (Ján „Crowen“ Rosa)
* Rollenspiele: rolové hry v Německu (Stanislav „Scolex“ Nowak)

Deskové hry:
* Zahrajte sa s nami: Párty hry (Petra „Baelara“ Kopáčová)
* Zahrajte sa s nami: Verona (Peter „Peekay“ Kopáč)

Dodatky:
* Aréna pro DnD 4e: Zvonice (Jakub „boubaque“ Maruš)
* Povídka: Strach a chvění (Radim Trčálek)

PDF sborník si můžete stáhnout zde.

Co nejdříve sem dáme také odkazy na jednotlivé články v HTML podobě, prosíme o chvilku strpení.

Zaujal vás nějaký článek? Nebojte se k němu napsat krátkou reakci. Pokud se vám líbil, dejte nám to do tohoto tématu vědět – autory to určitě potěší. Pokud máte nějaké návrhy nebo výhrady (ať již ke konkrétním článkům nebo k časopisu jako takovému), prosíme, napište nám je také. Za všechna Vaše hodnocení, poznámky nebo připomínky vám budeme velmi vděční.
3.2.2011 11:07 - sirien
alef0 píše:
Příběhy Impéria: Platy a ceny ve viktoriánské Anglii

Tohle Ecthelionům vyčítám k SotE od začátku. Ceny ve viktoriánské anglii jsou herně poměrně nezajímavé, zvlášť když to je viktoriánská anglie s přimixovanejma fae a magií.
Co tahle sex a vztahy ve viktoriánské anglii? Nebo etiketa a společnost ve viktoriánské anglii? Nebo úřady, instituce a významné společnosti ve viktoriánské anglii?
3.2.2011 11:13 - alef0
Ten článok o cenách mi prišiel ako historicko-reálny a nie ako cenník v dračákoidnom duchu (nepredpokladám, že by hráči SOTE riešili problém, či majú peniaze na pivo v krčme), čiže popravde nechápem, čo chceš vyčítať.

Zvyšné nápady sú super!
3.2.2011 11:33 - sirien
alef0: SotE mi přišly hrozně suchý. Takový neskutečně formální, místy bych možná řekl až křečovitě politicky korektní, asi jako akční film co se zoufale snaží mít v USA nízkou hranici přístupnosti, takže tam je spousta barevnejch výbuchů, ale žádný skutečný násilí, žádná vulgarita, žádná erotika, nic podobnýho. Když si vezmu viktoriánskou anglii, která je kulturně původem následné západní tabuizace sexu, anglické pokrytecky imperiální morálky, kde je přirozené rozdělení společnosti do asi čtyř společenských kast, přičemž každá z nich se na tu pod sebou dívala jak na bahno... viktoriánskou anglii s jejím mixem moderní tváře a totální bezcitnosti v državách... tak mi SotE připadají jako taková dětská pohádka na motivy, než hra skutečně inspirovaná tou dobou.
3.2.2011 12:19 - Ecthelion
Sirien: Zkus si ten článek projít - psali jsme ho tak, že nemluví je o cenách a platech, ale na konkrétních číslech ukazuje právě to rozdělení společnosti (jak to s ním je po materiální stránce). Respektive - snažili jsme se, aby bylo na základě tohoto článku jasnější, proč si bohatý gentleman mohl za libru koupit na noc v podstatě kteroukoli ženu nebo děvče z East Endu.

Ten článek vzniknul na základě žádostí hráčů, kterým takový hlubší přehled pro hraní chyběl.

Sirien píše:
Nebo etiketa a společnost ve viktoriánské anglii? Nebo úřady, instituce a významné společnosti ve viktoriánské anglii?

Kdybys nakoukl do Příběhů, možná bys zjistil, že tyhle věci tam jsou (navíc ještě v Rukověti mága je celá kapitola věnovaná tajným společenstvím a řádům).

S tím tématem sexu ve viktoriánské společnosti máš pravdu - to je zajímavá kapitola, které souvisí s ženskými hrdinkami a postavami ve hře. Zatím jsem to jenom lehce rozpracoval, nicméně určitě stojí za to o tom napsat víc.
3.2.2011 15:24 - sirien
(/Ecthelion: Co mě na vás dvou poněkud deptá je, že člověk neví, se kterym z vás se vlastně baví - ne že bych vás nějak znal, ale mít pod jednim ID dva lidi je fakt vopruz, navíc to je netiketně nekorektní... že to M nevadí a ani mu nevadilo že z duble-ID udělá mod je sice hezký, ale jestli můžu poprosit, tak bych docela ocenil nějaké rozlišení, jestli si pořád píšu s tím samým člověkem co předtím nebo s tím co ve vedlejší diskusi nebo s tím co něco psal před měsícem. Třeba jen písmeno z křestního jména na začátek nebo konec postu nebo tak něco, když už máte jedno společný ID)

SotE nevlastním, pročetl jsem je nějakou dobu zpátky když si je koupil... už ani nevim kdo, možná Dukolm, tuším že to bylo na PGC... všiml jsem si, že tam ta témata máte, ale přišla mi hrozně nedodělaná a tak nějak nedorozvedená - jak píšu, asi jako akční film co drží nízký rating, sice tam má bitky, ale ty bitky nemají moc krve. Klidně si to pročtu znovu, až budu mít někde příležitost, nicméně obvykle si psané texty pamatuji docela živě i dlouho potom co jsem je přečetl...

Tak... článek jsem si tedy otevřel a... hm. Drakkar má pořád ten retardovanej formát. A4 je standard a má to důvod - lidi sou zvyklí a je to i fakticky příjemnější na čtení - jsem zvyklej číst kdeco, malý knížky, velký knížky, časopisy, weby naprosto rozdílnejch designů... a A4. Probohy A4.
Aspoň že tam máte funkční záložky kapitol.
No nic.
Add - scrollování stránkama je v tomhle formátu fakt prasečina, kdybych si ten článek nechtěl přečíst kvůli téhle diskusi tak se na to už teď (po dočtení první strany) vybodnu a počkám si na HTML versi.

Ad1 - je (skutečně) stylové používat původní britský měnový systém, ale přepočítat ho do moderního dvouúrovňového s principem 1/100 by bylo pro mnohé hráče příjemné - matematicky to není těžké. A mě to sice nedělá problém, protože sem to v písemkách n-krát přepočítával, ale myslím, že by (opět vzhledem k modernímu čtenáři) bylo dobré uvádět platy v měsíčních příjmech, nikoliv v ročních (běžný mladý člověk dneska, ač je to trochu smutné, nemá intuitivní povědomí o ročním příjmu a jeho přepočtu na měsíční)

Hezká poznámka s tabákem. Naprosto mi tam chybí zmínka o podpoře "čajové kultury" z vládních vrstev ve snaze snížit neskutečnou míru alkoholismu, který byl v nižších vrstvách takřka standardem.

Píše:
střelec si musel vystačit s příjmem, který zhruba odpovídal nádeníkovu (ale měl zdarma plat a ošacení)

stravu a ošacení, předpokládám...

V popisu povolání a příjmů silně postrádám pro dnešního mladého čtenáře ne zcela samozřejmou informaci o tom, že rodinu často živil pouze muž a malým dílem pak odrostlé děti. Žena měla své místo v domácnosti a u dětí a pokud pracovala, pak to bylo i v nižších třídách považováno za ponižující (vzhledem k porovnání ročních nákladů z úvodu a následně k výčtu platů nižších tříd to je myslím poměrně podstatná informace)

V těch ukázkovejch výdajích je nehezké uvádět daně. Pracující lidé dnešní doby by si pak mohli připadat vykořisťováni a okrádáni :D

Ok. Ten článek je lepší, než jsem čekal (omlouvám se, nějak jsem si zvykl na spíše přízemní kvalitu Drakkarského obsahu), nicméně... ano, je to velice hezký průlet ekonomikou té doby, to absolutně bez pochyby, a mnohem více pojatý k herní užitečnosti, než jsem čekal (rozuměj je to materiál, který bych osobně ve hře uvítal a takřka určitě využil). Nicméně stále mi tam chybí to, co bych považoval za naprosto klíčový závěr článku, a to jsou "mezikastovní" vztahy které v tehdejší společnosti panovaly a které byly velmi vyhraněné. Okaz na bonton dávání na charitu by mohl naznačit mnohem větší soucitnost a mezikastovního porozumění, než který ve skutečnosti panoval, a který je (alespoň pro mé pojetí toho, jak RPG hraji) mnohem podstatnější, než reálná ekonomická situace jednotlivých postav (ta se sice hodí taky, ale z tohodle pohledu až v druhé instanci)
6.6.2011 15:06 - alef0
26. číslo vydáno!

Se zpožděním a bez jakékoli organizace je tu konečně další číslo Drakkaru! Přesto rozhodně neváhejte do něj nahlédnout, protože i přesto přináší velice zajímavé články, které stojí za to si přečíst.

Obsah:
- Šípové jedy - Jan „Faskal“ Novák
- Recenze: Wilderness of Mirrors - Alef0
- Orientální magie (islámská tradice) - Ecthelion^2
- Špeciálne jednotky - Ján „Crowen“ Rosa
- Albion - Sparkle
- Play Dirty: Epizóda 9 - Prosím, môžem si dať ešte jednu? - John Wick, preklad Alef0

PDF verzi si můžete prozatím stáhnout z témy RPGFóra.
24.10.2011 19:08 - alef0
28. číslo vydáno!

Sekce věnovaná Dračímu doupěti II se pěkně rozrůstá. Tentokrát zde můžete najít od Aljena další magické předměty (a tento seriál bude zakončen v příštím čísle posledním dílem), které můžete využít pro vaše hraní. Stejně tak zde můžete najít crowenovy slovanské runy pro vědmáka, které prošly cizelováním mezi testery a autory hry, takže jsou plně hratelné a atraktivní pro všechny světy inspirované slovanskými prvky. Stejně tak i dobrodružství Bludičky od PetraH je určeno pro systém DrD 2. Pro příští díl chystáme další článek na pokračování, který se bude věnovat… ale raději se nechte do příště překvapit! ;)

Mezi další články patří článek o žánru pulpu, který se snaží celý problém uchopit na základě debaty, která probíhala na RPG Fóru a představit možnosti hraní a stavby příběhů v jeho rámci. Mezi další články patří představení nově vydaných gamebooků Lone Wolfa (pokud vám unikla gamebooková legenda, můžete nahlédnout, jak vypadá její nové zpracování)či popis bitvy u Inkermannu z poloviny devatenáctého století jako inspiraci pro podobu bitev viktoriánského válečnictví pro hraní RPG (nezapře se, že autoři článku stojí za Příběhy Impéria).

Přejeme vám příjemné čtení!

http://drakkar.rpgplanet.cz/vydani/rijen-2011-28
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092386960983276 secREMOTE_IP: 18.189.189.239