Kultura

alef0
3.8.2010 16:11
Uzamčeno: Nové číslo Drakkaru vydáno
Drakkar je internetový časopis zaměřený na fantasy obecně a RPG hry. Je vydáván jakou dvouměsíčník ve formě PDF souborů.

Náš projekt je koncipován jako otevřený. Přijít a přidat se k nám může kdokoliv – stačí se domluvit s některým členem redakce a napsat článek. Naše otevřenost spočívá i v tom, že kritika či pochvaly nás budou motivovat k lepší práci a pokusíme se přizpůsobit vašim požadavkům co možná nejlépe.

Jelikož se budeme věnovat především RPG hrám a fantasy, můžete očekávat teoretické články o hraní, seznámení s dobrými internetovými projekty, občasnou recenzi na knihu či film, doplňky ke hrám a dobrodružství.

Drakkar sdružil mnoho různých lidí; převážně hráčů RPG her, ale to není pravidlem. Jsou mezi námi i tací, kteří v životě žádnou hru na životní příběh nehráli. A naší spolupráci to nebrání.

Náš společný časopis si neklade za cíl být originální či jedinečný, ale být kvalitní a stát se každé dva měsíce vaším oblíbeným čtením.

Chtěl jsem dát příležitost autorům Drakkaru k propagaci na zdejším webu. Nicméně opakovaně se stává, že není propagován časopis, ale zejména je propagována nesnášenlivost, neschopnost pracovat s kritikou a negativní emoce. Myslím, že to není potřeba. A tak je tahle diskuze zamknuta a další diskuze na téma Drakkar nejsou žádoucí. Když se neumíte chovat, choďte jinam. - Alnag
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
Autorská citace #21
6.12.2010 18:11 - Jerson
Bílé peklo - muži jako vojáci, holky napůl svlečené nebo odhalené, z toho jedna na sněhu ... mno nevím. A přezdívky typu "doktor Smrt" a "Neviditelný" jsou jak pěst na oko, vsadím se, že takhle dotyčným postavám nikdo neříkal. U "sněhové vločky" to už asi bylo moc markantní, takže došlo na poangličtění (které by u "Neviditelného" stejně nezabralo".

Naproti tomu obrázky jsou tématické a seznamy jmen na konci použitelné.

Přečetl jsem si Polaris asi do poloviny, minirecenzi a povítku přeskakuju.
Článek Play Dirty byl docela dobrý, i když použité metody naprosto neodpovídají tomu, že dotyčný trestaný hráč má být kamarád GMma.

A lego hry byly taky docela zajímavé.
Autorská citace #22
6.12.2010 20:06 - pipux
sirien píše:
...ano, také mi příběh veškeré té naprosto zbytečně vyplýtvané energie přijde velice, velice smutný a z představy kam jinam by mohla být investována a co z ní mohlo vzejít mi je do breku, ale co nadělám...

Kam investovat energii? Co bys řekl ty?
Možná autoři neví, kam investovat energii. Možná se neznají ...

... a člověk, který se nezná je zlomeným stvořením. Poté je i všechno, čeho se takový člověk dotkne také zlomené ...
Autorská citace #23
9.12.2010 11:13 - Lotrando
nebuďte pateticky
Autorská citace #24
11.12.2010 17:11 - alef0
Ako prekladateľ presne viem, že chcem investovať energiu do prekladov. (Ak by som ju nechcel v danom čase investovať do tejto oblasti, mám v zozname ďalšie oblasti, kde sa môžem vyblázniť.) Je síce pekné, že Iný chce, aby som investoval energiu inde, ale jeho túžby a moje túžby nemusia byť kompatibilné... ale nechápem, prečo som za to odsudzovaný.

To je to isté, ako keby som ja chcel, aby Iný prekladal články, lebo podľa mňa je to to najlepšie čo sa môže diať (hyperbola). Ale keď on to nechce, ja ho do toho nebudem nútiť a už vôbec nie odsudzovať. (Ale to sa rozoberalo trilión krát).

Ale k téme:

Mám z tohto Play Dirty článku divné pocity. Neviem ako by to fungovalo v praxi, pretože všetky opozície voči hráčovi len riešia dôsledky a nie príčinu. (TO vlastne povedal pipux.) Podľa mňa jediné riešenie je... nehrať. Prinajhoršom v zárodku potlačiť také postavy.

Napr. nápad so súdom je jednorazovka a vo svojej podstate hlúposť, ktorou sa len presúva pozornosť na negatívneho hráča.

Ale zase kocky karmy sú výborný nápad. A finta s rule laywerom vo svojej podstate tiež.

Píše:
Problémový hráč je, domnívám se, spíše paličatým začátečníkem, který neví, jak přesně se zapojit do zábavy

Práveže si nemyslím, že je to len kvôli začiatočníctvu. Napr. munchkinov je na okolí dosť. A rozhodne to nie sú začiatočníci. (Munchkin ovláda pravidlá dokonale. Rules lawyer tiež.) Práve naopak, presne vedia, čo ich baví a snažia sa z hry pre seba vytrieskať maximum. Základný problém je v tom, že oni chcú byť bavení, ale nebavia, dokonca zasierajú zábavu iným.

Všimnime si príklady z článku:
* temný samotár
* „takto predsa funguje moja postava“,
* „Hádam len nechceš, aby som išiel proti konceptu mojej postavy!“
* Neľútostný vrah sa rozhodne vyzabíjať všetky nehráčske postavy, ktoré mala skupina zajať.

To sú presne prípady, keď individualizmus ide proti záujmom ostatných hráčov.
Autorská citace #25
11.12.2010 22:21 - pipux
alef0 píše:
prípady, keď individualizmus ide proti záujmom ostatných hráčov

Máš pravdu. Pak je ale otázkou, co vůbec takový hráč ve skupině dělá. Sobectví není dobrý pocit a společenský člověk bude málokdy hrát těžkého sobce. Tu dysfunkční postavu bude hrát nějaký asociál, či přímo sociopat; svým neslavným herním počínáním bude jednoduše reflektovat sám sebe a domáhat se sebeuznání (že přebije veškeré potřeby ostatních, to půjde mimo něj). Otázkou pak je, jak se takový člověk mohl dostat do úzkého kruhu tvých spoluhráčů.

Jedno herní sezení, "děkujeme, odejděte", a je to ...
Autorská citace #26
11.12.2010 23:01 - PetrH
nechci byt rypna, ale docela by me zajimalo, co by dokazal vytvorit zdejsi krouzek... ukazte se chlapci, zda dokazete neco vubec stvorit;) nebo to bude 70 stran zvastu ala "altar je na hovno", "rpgf je o nicem". tak to, budete cesi a radeji mlejt sracky u piva nebo ukazete, ze to umite lepe?
Autorská citace #27
11.12.2010 23:05 - Alnag
PetrH píše:
nechci byt rypna, ale docela by me zajimalo, co by dokazal vytvorit zdejsi krouzek...


Myslím, že jsi rypna (ať už je to teda cokoliv), protože může kliknout na ikonku (profil) kohokoliv a zjistit si, co napsal. Řekl bych, že zrovna ti, co se tu teď baví mají všichni slušné skóre...
Autorská citace #28
11.12.2010 23:10 - alef0
Mnoho ľudí má pocit, že si nemôže vyberať spoluhráčov. Si z malého mesta, horko-ťažko zoženieš 3 ľudí a si rád, že vôbec hráš. Ak máš medzi nimi munchkina, stojíš pred dilemou: budem hrať a trpieť alebo sa mi rozpadne skupina? Tá skupina sa rozpadne tak či tak, ale problém je, že málokto má gule včas povedať ,,sorry, chlape, ale robíš problémy, nechcem s tebou hrať". Ak je munchkin tvoj dobrý kamarát, ale mizerný hráč, je to ešte horšie, lebo si nechceš pokaziť vzťahy.

Takýchto herných skupín je kopa, dokonca poznám jednu skupinu, ktorá de facto nedokázala fungovať, ale napriek tomu trvalo až 10 herných sedení, kým sa to nerozpadlo :-)

Ideálne riešenie je nájsť si v sebe energiu a vykomunikovať si s tým hráčom a tým sa dá zachrániť aspoň niečo. Alebo ticho trpieť.
Autorská citace #29
11.12.2010 23:11 - PetrH
Alnagu myslim, ze to, ze to vyjde zde jedna vec, ale zajistuj rekneme s pravidelnym okruhem lidi dostatecne zajimava cisla magazinu? me to prijde naprosto nefer vuci tem lidem, kteri do toho davaji cas a energii. ano samozrejme, nemusi te nic zaujmout, to je naprosto bezne, ale podle meho je naprosto neucitve vuci autorum napsat Píše:
...ano, také mi příběh veškeré té naprosto zbytečně vyplýtvané energie přijde velice, velice smutný a z představy kam jinam by mohla být investována a co z ní mohlo vzejít mi je do breku, ale co nadělám...
nebo Píše:
Jde tu o pokrytí cca 70 stránek, šestkrát do roka. Je-li třeba vytapetovat tolik stránek (a pokud se tak neděje "na objednávku"), je třeba počítat s tím, že některé články člověku zazní tematicky mimo.
. tot muj nazor.
Autorská citace #30
11.12.2010 23:29 - Alnag
PetrH píše:
Alnagu myslim, ze to, ze to vyjde zde jedna vec, ale zajistuj rekneme s pravidelnym okruhem lidi dostatecne zajimava cisla magazinu?


To je trochu argument kruhem, ne? Nikdo nikoho nenutí, to dělat jako časopis? Pokud je ten formát nevhodný pro dosažení kvality a pak to není otázka úcty a neúcty, ale spíš nedostatku soudnosti. To ovšem nikoho neomlouvá a přijde mi zase na druhou stranu naprosto neomalené vytahovat podpásové argumenty typu "to bych vás chtěl vidět".

Osobně mi přijde formát e-časopisu jako mutantní forma kombinující to nejhorší z klasického časopisu a webové produkce. A ty výsledky IMO vypadají podle toho.
Autorská citace #31
11.12.2010 23:53 - PetrH
Takze si myslis, ze je lepsi mit web se sadou jakych si generovanych stranek z bd ala clanky, ktere si moc dobre za sebe neposkladas a nevytisknes na jeden blk papiru treba do vlaku? ano muzu si to vytisknout zde ze stranky (ale moc ty styly tomu nedaji) tohle je dle meho prijemnejsi forma cteni
Autorská citace #32
12.12.2010 00:05 - Alnag
PetrH píše:
Takze si myslis, ze je lepsi mit web


Kdybych si myslel, že lepší je psát časopis, psal bych časopis. Nicméně jinak je tvoje reakce poněkud černobílá. Psal jsem pouze, že elektronický časopis mi přijde jako nejhorší možná kombinace. To neznamená, že neexistuje více lepších kombinací...

PetrH píše:
ktere si moc dobre za sebe neposkladas


To mi zní jako čistě účelový komentář. Proč by měly být poskládány za sebou?

PetrH píše:
nevytisknes na jeden blk papiru


Nevím, co je to blk (asi blok), ale mám pocit, že 70 stránkový časopis taky nebude jeden blok, že? Jinak tohle je samozřejmě taky účelové. Do vlaku si můžeš vzít co já vím třeba podcast a poslouchat ho. A šetříš naše lesy. Nebo si můžeš koupit klasický časopis. Nebo si můžeš pořídit tablet s kvalitním mobilním připojením a nic si netisknout, číst si rovnou za pochodu z webu.

Ale hlavně ... "cesta vlakem" je argument opět zcela účelový, protože to bezpochyby není obvyklý moment, kdy lidé rozvíjejí svoje teoretické dovednosti okolo RPG a není to ani "nezaplněná nika", kterou bylo dobré oslovit.

Takže co se nám snažíš říct?
Autorská citace #33
12.12.2010 00:23 - pipux
alef0 píše:
Ideálne riešenie je nájsť si v sebe energiu a vykomunikovať si s tým hráčom a tým sa dá zachrániť aspoň niečo. Alebo ticho trpieť.

Tiše trpím; a jak vidím, že to je marné, přestanu s nimi hrát. Jedna věc je mít učené řeči v internetové diskuzi, druhá věc je zvednout se a riskovat nesouhlas skupiny. Ta druhá je ideálnější :)
Hmm, k domlouvání hráčům: to abys uměl obecně jednat s lidmi. Metodika Johna Wicka je pak jen jedním ze spousty způsobů ...

PetrH píše:
me to prijde naprosto nefer vuci tem lidem, kteri do toho davaji cas a energii. ano samozrejme, nemusi te nic zaujmout, to je naprosto bezne, ale podle meho je naprosto neucitve vuci autorum napsat ...

Ale, tolik neuctivého toho tam není. Když vyjde na webu pro tebe nezajímavý článek, nepřečteš si ho. Když v časopisu prolistuješ na nezajímavý článek, také jej přeskočíš. Problém nastává tehdy, když procentuální zastoupení nezajímavých článků překročí "kritickou hranici" tvé tolerovatelnosti (třeba 80% ?). Časopis na tom jako médium bude asi hůře než web, protože v časopisu vyjdou texty jako celek, a jako celek budou i hodnoceny (i kdyby v tom časopisu bylo 20% opravdu dobrých článků, bude dle čtenáře stále zařazen jako "prašivý", "mizerný"). Jestli nějaký web dávkuje články po jednom a v časových mezerách, budou jej čtenáři hodnotit pružněji a web bude na špatnou reputaci odolnější. Navíc si čtenář snáze vybere, co si přečte a co ne.

Jestli tuctového čtenáře většina článků v časopisu neosloví (kdy se míjí svým záběřem zájmové spektrum čtenáře a intuendo autorů), časopis má problém a měl by přehodnotit své tematické pole.
Nevím, jak se Drakkaru daří, kolik tisíců stažení má které číslo a jaké jsou odezvy čtenářů, můžu mluvit jen sám za sebe ...

Časopis je pro vydávání dosti náročný formát - nechť by byl napsán tak, aby oslovil - a vůbec si nejsem jistý, zda-li je je geekování okolo RPG samo o sobě dosti úrodnou tematickou ornou půdou (tady trochu přestřelím, když poukážu např. na "časopisy pro muže", obsahující obnažené slečny, technologické novinky, auta, tipy k životnímu stylu a nevímco ještě - zkrátka obsah bohatý, vystavěný sice na stereotypizování, ale osloví každého (a stejně na tom jsou "časopisy pro ženy")) ...

Možná je pak ale Drakkar komorní záležitostí několika vyvolených (český časopis historický také nikdo nečte :) ) a mé výše napsané myšlenky jdou dosti mimo.

Do časopisu bych se nepouštěl. Půjdeme raději nadávat k tomu pivu. Platíš?
Autorská citace #34
12.12.2010 00:56 - Jerson
PetrH píše:
nechci byt rypna, ale docela by me zajimalo, co by dokazal vytvorit zdejsi krouzek... ukazte se chlapci, zda dokazete neco vubec stvorit;) nebo to bude 70 stran zvastu ala "altar je na hovno", "rpgf je o nicem". tak to, budete cesi a radeji mlejt sracky u piva nebo ukazete, ze to umite lepe?

Pár článků jsem už napsal, ať pro Pevnost, nebo i pro Drakkar, nějaké to RPG, a tak. I na tomto základě si osobuju právo kecat do článků jiných lidí zabývajících se RPG.

Kromě toho pokud si pánové z DRakkaru dali za cíl mít tematická čísla a vydávat ho pravidelně, jsou to dvě ztížení - ale jak napsal Alnag, nikdo je k tomu nenutil.
Autorská citace #35
12.12.2010 01:12 - Quentin
Musim pritakat, ze by mi taky asi vic vyhovovalo, kdyby drakkar fungoval spis jako blog a clanky se pridavali treba jeden tydne/14 dni. Tenhle format je takovej breke :)

Takhle to clovek prolistuje a precte treba jeden. Kdyby to vychazelo postupne, tak precte skoro vsechno. Alespon ja to tak mam. Call me lazy.
Autorská citace #36
12.12.2010 05:11 - sirien
alef0 píše:
ale nechápem, prečo som za to odsudzovaný.

Pokud to bylo na mou adresu tak bych rád poznamenal, že jsem nikoho neodsuzoval ani ho nenapadal ani nic podobného. Jen jsem vyjádřil svou osobní lítost jakožto pocit který na mě dýchne pokaždé, když se na Drakkar podívám a uvědomím si, kolik energie tam podle mě bylo vyplýtváno zcela zbytečně a co všechno s ní mohli autoři udělat prospěšného. Nijak jim jejich práci neberu.


PetrH píše:
nechci byt rypna, ale docela by me zajimalo, co by dokazal vytvorit zdejsi krouzek

120 stránkovou plně funkční aplikaci pravidel storyteller systemu pro star wars prostředí, která prochází průběžným dalším zdokonalováním a doplňováním?
zhruba půl tisíce hodin přednášek o RPG v průběhu tří let pro relativně široké publikum spolu se zorganizováním více než 200 otevřených hraní (což zahrnuje asi tak 1000 lidí, po odečtení těch co se opakovali asi tak 400 lidí kterým bylo ukázáno RPG jako takové nebo nějaká jeho alternetivní podoba/nový systém)
co sem to ještě...
...jo, asi osmdesát článků tady mám nebo tak něco... nějaký články v Pevnosti a Dechu draka tak než mě tyhle periodika při své běžné úrovni kvality přestaly bavit
...nejspíš bych našel ještě pár dalších věcí...

Takže když jsme si vyjasnili co jsem udělal já - co že jsi to vlastně udělal Ty, že se se mnou vůbec bavíš?
(to jen tak abych Ti vrátil argument zhruba stejné výpovědní hodnoty, neboť jak už bylo psáno v jednom filmovém tématu zde - kritika NENÍ podmíněna vlastní tvorbou nebo schopností vlastní tvorby, jde o samostatnou činnost)
Autorská citace #37
12.12.2010 11:22 - ShadoWWW
Ze všech RPG časopisů mě nejvíc bavila Šavlozubka, protože byla vtipná. Je Drakkar vtipný? Ne. Líbil se mi i Dech draka, co vycházel v 90. letech, protože tam bylo mnoho doplňků ke hře, které jsme rádi využívali.
Když jsem otevřel časopis, mrkl jsem prve na ty "doplňky k Dračáku" (nové nestvůry, předměty, kouzla, skvělý článek byl "kouzla pro černokněžníka", což bylo předělání klasického čaroděje na černokněžníka). Pak moje oko padlo na "jeskyni", jestli si ji zahrajem (některé byly trapné, některé byly ale ve své době velmi dobré). Pak jsem mrkl na Moudrou sovu a teoretické články (RPG teorie a články z historie/mytologie), nakonec jsem si přečetl povídky. Přiznám se, že ty byly až na okraji mého zájmu (avšak "last, but not least").

Problém Drakkaru je z mého pohledu právě jeho tématičnost. Když je plánované téma "Apokalypsa/postapokalyptický svět", pak vím, že si ho minimálně další 4 měsíce nepřečtu, protože toto téma (a Sci-Fi více méně obecně) mě nezajímá. Kdyby tam byl jen 1 takový článek, tak ho prostě jen přeskočím.

Doporučil bych Drakkaru následující: Zjistit si v anketě, jací hráči jaké hry ho čtou a zaměřit se víc na doplňky k těm hrám. Ty totiž na RPG časopisu táhnou nejvíc. A ví to Dragon/Dungeon, ví to Kobold Quarterly, ví to Level Up i další. Všechny toto časopisy se zaměřují na doplňky k určité hře. Obecné články přitáhnou čtenáře minimálně.

Kdyby se třeba zjistilo, že Drakkar čte 90% hráčů DrD, pak je to ideální půda pro vydávání doplňků k DrD a přitáhnutí více hráčů z komunity této hry. Kdyby se zjistilo, že je to třeba 60% DrD, 35% DnD, 5% ostatní, pak má podle mě zas smysl dělat hodně doplňků k DrD, ale také k DnD. Těch 5% ostatní bych asi neřešil. Ale když se ukáže, že aspoň 15% čtenářů hraje určitou hru, pak bych to vzal v potaz. To je IMHO lepší cesta než ta současná.
Autorská citace #38
12.12.2010 11:49 - Alnag
ShadoWWW: Ale to jaksi předpokládá, že autory Drakkaru zajímají jejich čtenáři. A že to dělají pro ně. Zatím z toho nemám ten pocit. Přijde mi (i ze zdejších vyjádření), že to dělají hlavně pro sebe... protože se jim chce. No a pak je každá rada marná.
Autorská citace #39
12.12.2010 12:01 - alef0
pipux píše:
Tiše trpím; a jak vidím, že to je marné, přestanu s nimi hrát. Jedna věc je mít učené řeči v internetové diskuzi, druhá věc je zvednout se a riskovat nesouhlas skupiny. Ta druhá je ideálnější :)
Hmm, k domlouvání hráčům: to abys uměl obecně jednat s lidmi. Metodika Johna Wicka je pak jen jedním ze spousty způsobů ...

To dokonale súhlasím. Presne to stojí a padá na tom, že treba sa postaviť a riskovať, že buď to vyriešim, alebo sa hra rozpadne hneď.... alebo budem trpieť a hra sa rozpadne neskôr.

Sirien píše:
co všechno s ní mohli autoři udělat prospěšného

Napríklad? Poteším sa bodovému zoznamu :-)

Píše:
Musim pritakat, ze by mi taky asi vic vyhovovalo, kdyby drakkar fungoval spis jako blog a clanky se pridavali treba jeden tydne/14 dni. Tenhle format je takovej breke :)

Na mňa funguje deadline ako bič. Keď vidím, že panebože, uzávierka zajtra, tak si sadnem a spíšem to. Bez toho by nič také nevzniklo.

Píše:
Kdyby se třeba zjistilo, že Drakkar čte 90% hráčů DrD, pak je to ideální půda pro vydávání doplňků k DrD

Opäť poviem za seba: Drakkar vidím ako ,,creative outlet". Keby som vedel, že časopis číta 90% hráčov DrD, tak nezačnem študovať DrD, aby som týchto čitateľov ukojil. Nie preto, že DrD nemám rád, ale energiu investujem do toho, do čoho chcem ja. U mňa to nie je dilema ,,písať Wicka alebo písať DrD" ale dilema ,,písať Wicka alebo písať tutoriály k Jave".

Samozrejme, očakávam argument, že ma nezaujímajú hráči, že som odtrhnutý od reality, že som mohol kreativitu realizovať inak. Ak mi niekto povie ako /inak/, môžem návrh zvážiť a keď ma zaujmú, tak ich zrealizujem, alebo nie.

Takto fungujeme všetci (všetci nadšení tvorcovia).

Reakcie ostatných len podporia motiváciu, ak sú kompatibilné so zámerom tvorcu. (Príklad: ak chcem písať článok o D&D, napíšem ho na d20.cz, lebo viem, že reakcie mi podporia motiváciu. Ak o D&D článok písať nechcem, reakcie ostatných ma k tomu nedonútia.)
Autorská citace #40
12.12.2010 12:46 - Vannax
alef0 píše:
Keď vidím, že panebože, uzávierka zajtra, tak si sadnem a spíšem to. Bez toho by nič také nevzniklo.


Při takovémhle způsobu práce, ale pak chybí ten sebekritický odstup, kdy se k sepsanému článku po týdnu vrátíš, přečteš a přehodnotíš, jestli za něco stojí, jestli je třeba v něm něco upravit, vypustit, doplnit přeformulovat, jestli ho vůbec pouštět dál do světa.
Pokud k psaní pro Drakkar přistupují stejně všichni autoři, pak to vysvětluje úroveň jeho kvality. Chybí sebereflexe.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.074660062789917 secREMOTE_IP: 35.168.113.41