Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
16.7.2008 23:39 - Alnag
ShadoWWW: Jen technická, protože vidím, že jsi neměl v ruce fyzický produkt. Ty mapy nakonci jsou pochopitelně v tištěné podobě přiloženy jako plakát, na kterém se hraje. Netřeba je fotit.
17.7.2008 12:14 - Corvus
green ronin nejde do gslani sa im necudujem. GSL je strasny krok vedla a dozadu.
17.7.2008 18:58 - Alnag
Quentin píše:
Theoretical bitches muzou psat eseje o tom, jak se da dnd hrat jen pres railroad, ale ja vim, ze pokud si clovek najde schopne narativni hrace, tak nema nejmensi problem hrat 4e jako CONFLICT RESOLUTION. Ano slyseli jste spravne, uzavrene encountery(nejen bojove jako v 3,5, ale i skill challenge) nyni slouzi jako vyborna ZABAVNA mechanika k vyhodnoceni konfliktu.
Vtip je v tom, že ve 4e k tomu nepotřebuješ už ani ty schopné narativní hráče (čímž netvrdím, že jinde je jich třeba). Stačí to jen dobře servírovat...
Quentin píše:
asi jsem narocny, ale mozna by se precijen vesla jeste nejaka dramaticka mechanika, neco ohledne vnitrnich konfliktu postav, treba. Porad se to tvari jakoze hracske postavy jsou vyrovnani hrdinove prekonavajici jednu vnejsi vyzvu za druhou, ale co ty vnitrni - svedomi, strach, laska ... dobre, mozna by se tam nevesla, ale stejne mi schazi
No fuj. Vnitřní konflikt postav v D&D? Kdo by to hrál? Ne vážně, myslím, že už i takhle má 4e na vkus leckterých lidí příliš zúžený záběr, a ještě pár takových podpásovek a už bych od toho dal ruce pryč. Když chci vnitřní konflikty, hraju něco jiného. U D&D mi to nijak nechybí.
17.7.2008 19:52 - Quentin
alnag: "dobre, mozna by se tam nevesla, ale stejne mi schazi" :) ber to jako ulet
17.7.2008 20:12 - andtom
Quentin: To je spíš otázka přístupu, jestli schází mechanika, jestli hráč potřebuje mít vše mechanikově zaškatulkováno a napsáno černé na bílém, jinak o tom "neví", že to může ve hře existovat. Pokud se hrají postavy na principu co není pravidlově zakázáno (co nekoliduje), to je dovoleno, tak mechanika neschází. To je jako by hráč postavy ve hře "nevěděl", že může v zajímavý moment s klidem říct, že jde s postavou na malou, protože v pravidlech není mechanika týkající se močení a hlavně výdrže mezi jednotlivými okamžiky úlevy :)
17.7.2008 20:21 - Alnag
Andtom píše:
To je jako by hráč postavy ve hře "nevěděl", že může v zajímavý moment s klidem říct, že jde s postavou na malou, protože v pravidlech není mechanika týkající se močení a hlavně výdrže mezi jednotlivými okamžiky úlevy :)
Jsem si téměř jist, že mezi roky 2010 - 2015 vznikne RPGčko, zřejmě se jménem The Prostate nebo The Bladder's Tale, které bude věnované tomuto zapeklitému problému, bude na to mít speciální mechaniky a navíc bude nesmírně populární ;-))
17.7.2008 20:28 - andtom
Alnag: Ano, včetně zahrnutí složitého vnitřního konfliktu jít či nejít a la Tycho de Brahe :)
Otázka zní: je možné v D&D 4ed. hrát na dvorku hostince o zeď společenskou hru "kdo vejš" (halflingové, gnómové apod. s rasovým postihem) nebo to prostě nejde, protože k tomu schází mechanika v pravidlech? :)
17.7.2008 22:29 - Fritzs
andtom: No, na někerý věci mechaniky potřebuješ... jináč by DnD asi žádný mechaniky nemělo...
17.7.2008 23:08 - Quentin
design hry ovlivnuje hrace, at chcete nebo ne. Pokud tam bude mechanika na chcani, tak se ve hre bude urcite vic chcat nez do ted. Stejne tak, kdyby tam byly nejaka voditka na vnitrni konflikty postav, tak se tim hraci budou vic zabyvat.
18.7.2008 08:14 - Quentin
píše:
(+) vyvážení povolání (-) všechna povolání jsou si v jistém úhlu pohledu dost podobná, je to až příliš podle jedné šablony
prave to, ze sou podle jedne sablony pomohlo k jejich vyvazeni, tipuju
píše:
(-) za stále ještě dost složitá pravidla
mno ... napriklad povolani jsou podle jedne sablony, takze je to zas o krucek jednodussi :)
18.7.2008 08:36 - andtom
Podle mě je záležitost mechanik obecně přeceňována. RPG se liší od strategické hry tím, že ne každý stav/věc/akce v RPG je nutno a záhodno definovat pravidly. Naopak ve standardní strategické hře jsou pravidla limitem a není záhodno si je v průběhu hry dotvářet, ohýbat, ignorovat a dělat něco nad jejich rámec. Ano, house rules ve strategických hrách samozřejmě existují, ale jsou vesměs dohodnuta před započetím hry, ne v jejím průběhu - z důvodu férovosti pro účastníky hry. Ve strategické hře jsou tedy pravidla oplocením, neměl by nastávat stav nerozhodnutelný pomocí daných pravidel. Kdežto u RPG pravidla nejsou limitem, ale vodítkem, co není zakázáno, to je kreativně dovoleno (a i co je zakázáno, dá se ohýbat v průběhu hry). Proto není potřeba v RPG bazírovat na mechanikách. Mechanika není nic míň nic víc než popis procesu s nějakým vstupem a výstupem popsaným v pravidlech ne proto, že ve hře se nemůže stát nic jiného než mechanikami popsané děje, ale proto, že zpracování nějakého děje tou mechanikou by mohlo být zábavné. Místo mechanik stejně dobře poslouží slovní popis v pravidlech nebo externím článku, inspirace ze života, z hraní jiné hry, z literatury, filmu atd. aby hráč věděl, co a jak. Mám-li povědomost o lásce, nenávisti, rozpolcenosti z jakéhokoliv zdroje, pak nepotřebuji mít to "objeveno" a definováno mechanikou ve hře.
18.7.2008 09:39 - Alnag
QuentinW píše:
design hry ovlivnuje hrace, at chcete nebo ne. Pokud tam bude mechanika na chcani, tak se ve hre bude urcite vic chcat nez do ted. Stejne tak, kdyby tam byly nejaka voditka na vnitrni konflikty postav, tak se tim hraci budou vic zabyvat.
Hm... jenže já bych chtěl, aby se pravidla zabývala tím, co zajímá hráče a nikoliv, aby se hráči zabývali tím, co zajímá tvůrce pravidel. Je to trochu začarovaný kruh (uznávám), ale pokud se v RPG, kde na to pravidla explicitně neupozorňují nevyskytují žádné vnitřní konflikty, pak to zřejmě hráče nezajímá (bych usuzoval), ergo nepotřebuji se v tom ani mechanicky ňahňat.
Fritzs píše:
No, na někerý věci mechaniky potřebuješ... jináč by DnD asi žádný mechaniky nemělo...
Mechaniky potřebuješ obzvlášť na rozhodování v situacích, kde nemáš dostatek vlastních informací pro kompetentní rozhodnutí. Jak dokazuje slavná diskuse kudla vs. pistole, dva lidi se neshodnou na tom, co je lepší na danou vzdálenost a tedy potřebuješ nějakou mediační pomůcku (pravidla), aby jim to prostě stanovila (i když oba dva budou nejspíš kafrat, že je to blbě).
Stručně, z logiky, že na něco potřebuji mechaniky nevyplývá závěr, že na vše potřebuji mechaniky...
18.7.2008 09:53 - Quentin
alnag: subjektivne: moje hrace to zajima, proto sem to zminil. bud to budeme odehravat bez pravidel, nebo udelame houserule.
18.7.2008 09:59 - Fritzs
Alnag: na výsledku "vnitřního boje" určité postavy se dva lidi taky kolikrát neshodnou... ale jesi todle hráče DnD implicitně nezajímá, tak fakt není důvod aby to tam zabíralo místo...
18.7.2008 10:10 - Alnag
Fritzs píše:
na výsledku "vnitřního boje" určité postavy se dva lidi taky kolikrát neshodnou...
Ten rozdíl vidím v tom, že zatímco tradiční boj je střet mezi dvěma stranami zastoupenými dvěma hráči (a jejich názor by tedy měl být zohledněn), tak vnitřní boj se typicky týká jedné postavy (proto je vnitřní). Takže co je komu do toho, že se na tom dva lidé neshodnou. Na druhou stranu kdyby třeba různé části osobnosti zastupovali různí lidé, takže by se to vlastně přeneslo ven, bylo by to zase něco jiného.
Jinak samozřejmě posoudit to, jaká témata se do hry běžně dostávají se nejlépe posoudí s vyloučením rušivé proměnné (co je napsáno v pravidlech), tedy třeba pozorováním toho, jaká témata se řeší v hrách bez pravidel a nebo, přeneseně jaké jsou náměty a obsahy jiných produktů "umění vyprávění příběhů" tedy literatury a filmu. Samozřejmě, že v té máte spoustu vnitřních konfliktů, ale velmi výjimečně v rámci žánru dobrodružných filmů, což je ten žánr, ke kterému má D&D blízko. Snad si rozumíme.
18.7.2008 11:39 - Fritzs
Alnag: Hráči se často neshodnou na tom, co by v dané situaci udělala postava s určitými vlastnostimi (typický příklad blbá postava udělá něco, co sice není přímo chytré, nicméně to není úplná blbost a pak si po hře hráči nadávají, že to bylo jednání out of character)...
Jináč, já měl dycky za to, že DnD vychází z fantasy (hlavně teda Tolkiena), kde tedaq jako "vnitřní boje" sou... taky mě bylo řečeno, že to vychází z jaklýhosi Elrica... podle wikipedie EMO na druhou... tož nevím, jak je to s těma dobrodružnéma filmama...
18.7.2008 11:46 - Alnag
Fritzs píše:
Jináč, já měl dycky za to, že DnD vychází z fantasy (hlavně teda Tolkiena), kde tedaq jako "vnitřní boje" sou... taky mě bylo řečeno, že to vychází z jaklýhosi Elrica... podle wikipedie EMO na druhou... tož nevím, jak je to s těma dobrodružnéma filmama...
D&D vychází z dost široké oblasti zdrojů (proto taky konstituuje svůj vlastní žánr). Elrika žel neznám. U Tolikena bychom se mohli přít, nakolik jsou to vnitřní boje (vnímám jich tam pár, ale nic zásadního... Frodo a prsten není IMO vnitřní boj, protože Prsten je svébytná entita).
D&D vychází ale taky z Howarda, Fritze Leibera a věcí typu Sindibád. Není to prostě tak jednoduché...
18.7.2008 11:48 - Almi
Vnitřní konflikty a podobné věci jsou super věc, ale uvědomte si, na koho je primárně 4e cílená..to, že tam tyhle věci nejsou, má svojí logiku. Důraz je na maximální jednoduchost, v některých případech i na můj vkus až moc extrémní.
Ale myslím si, že tahle diskuze je trochu předčasná, protože máme za sebou teprve první sadu příruček a spousta dalších sad nás čeká. Dovedu si docela dobře představit, že tyhle mechaniky či alespoň texty o nich se zmiňující, budou tématem DMG II či DMG III nebo rovnou samostatné příručky..
BTW: Nedávno jsem zaslechl že druhé sady pravifel mají vyjít podstatně dříve, než za rok po prvních. Je to pravda?
18.7.2008 11:56 - Alnag
Almi: No nevím... PHB 2 má vyjít v březnu, což je cca o 3 měsíce dřív, ale zase ani slovo o DMG a MM, takže v důsledku (průměru) to možná bude za rok.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10020208358765 secREMOTE_IP: 3.21.104.109