Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
16.6.2008 09:00 - Element_Lead
To anime bylo celosvetove uspesne jeste kdyz ses houpal tatkovi v pytliku takze show some respect... to ze necemu nerozumis nebo si jeste nedorostl do toho aby jsi to docenil neznamena ze to muzes shazovat.
16.6.2008 09:19 - Quentin
bigby píše:
Ukradl jsem pravidla 4E z internetu (jako každý tady kolem)
ja sem je stahnul jen, abych mohl rozjet kampan o dva tydny driv (to my sme se na dnd day hlasili, ze uz sme to hrali). Ted uz mame knihy doma, takze je svedomi ciste :)
btw na papire ten design nevypada tak hrozne jako na monitoru, vlastne je to docela fesne.
16.6.2008 09:51 - Fritzs
yashamaru píše:
to ze necemu nerozumis nebo si jeste nedorostl do toho aby jsi to docenil neznamena ze to muzes shazovat.
Si myslím, že spíš Bigby dorostl do toho, že pochopil, jaká je to kravina... ale do toho taky dorosteš, neboj...
16.6.2008 10:05 - andtom
Absolvování Worldwide DnD Game Day 2008 mi dává zajímavé srovnávací měřítko, i když není komplexní (zdaleka chybí všechny aspekty hry). Jde o to, že na podzim 2007 jsem absolvoval také DnD day, ale hrálo se ještě v edici 3.5. Srovnávací pointa je v tom, že obě dobrodružtsví byly velmi podobného charakteru.
Mezi hraním obou dobrodružství pod 3.5e a 4e nevidím pádného rozdílu ve stylu hry. Kdyby vedle sebe byly dva stoly a u obou se hrálo úplně to samé dobrodružství z těch dvou, u jednoho podle 3.5e a u druhého podle 4e, tak to dle mého vypadá dost podobně. Jak říkám, spoustu aspektů 4e mám neprověřených (rituály, pořádně skill encouters, vývoj postav, ...) nicméně si dovolím odhadovat toto: Kdo hraje 3.5e a je spokojen (nebo ho nezačíná nudit), tak dle mého nemá důvod přecházet ke 4e. Kdo ve 3.5e nehraje a chce zkusit D&D, tak pro start je víc user-friendly 4e.
D&D 3.5e a 4e jsou obě "stavebnicové". Takové D&D bylo a je, ať se to někomu líbí nebo ne, ať někdo tvrdí, že vše má být v pravidlech a co není v pravidlech, to ve hře není. U 3.5e už byla létama spousta věcí dál dodělána (hráčema, vydavatelem), 4e je zatím v základní sadě. Třeba málo powers znamená to, že hráči si podle vzoru existujících powers mohou vymýšlet další (plus vydavatel vydávat další). Obrazně řečeno 3.5 má díky netu a vydavateli nepřeberné množství hotových kostek lega včetně specializovaných a je víc zřejmé, co se dá postavit, kdežto 4e je v tuto chvíli jen základní sada lega (i když ne už úplně, net žije). Zvážení edice pro tuto chvíli znamená zvážit jak se staví, ne jaké kostky jsou k dispozici. Koho nebaví vlastní kreativita nebo čtení netu nebo utrácet peníze za výtvory vydavatele, je základní lego sada 3.5e (core rules) o něco bohatší (ale také náročnější na start a běh - btw. znal někdo někdy všechna kouzla v PHB 3.5? rád se s ním seznámím) než základní sada nebo-li core rules 4e. Obojí přístup má své výhody a své nevýhody.
yashamaru: Dovezl jsem Ti novotou vonící PHB, jak jsi si přál :)
Edit:
Bigby píše:
Ukradl jsem pravidla 4E z internetu (jako každý tady kolem) a nemám tak právo na to, je hodnotit.
S tou krádeží to máš domotané, už Ti to tady tuším alnag vysvětloval, jestli je stažení legální nebo ne. Jestli nechceš koupit tyto knížky jako část lidí tady a máš opravdu morální pocit, že jsi je ukradl (je to chválihodný pocit, myslím vážně), tak nejlepší je bude smazat.
16.6.2008 10:16 - Rytíř
Pánové, prosím... pokuste se držet debatu ve věcných kolejích! Tohle už nikomu nic nedá, narozdíl od konkrétních výtek na to, co se mi líbí/nelíbí.
EDIT: aha, zas sem to nechal rozepsané moc dlouho.. Andtom mě předběhl a napsal to přesně jak sem si to představoval :)
Mě by zajímala jedna věc - kámoš do 4e nakoukl a prý se mu docela líbila filozofie, jak jsou udělané rasy. Prej jsou všechny stejně silné :) Je jinej svět, anebo se tam pořád dá udělat "nerovnováha" v rasách? Která se např. dřív kompenzovala postihem +X navýšení skutečné úrovně postavy.
16.6.2008 10:33 - wraiths
Rytíř: no ja myslim,ze docela dobre je to vyvazene zde(4e). i kdyz se mi zda nejultimatnejsi clovek a mozna pak elf. To vsak je subjektivni...tohle bych vybiral ja pro svuj typ hrani. :-)
16.6.2008 10:36 - noir
Rytíř: Jsou velmi pěkně vyvážené a hlavně se styl hraní podle ras docela hodně liší. Bylo to vidět i v té jediné hře, které jsem měl možnost se zúčastnit. Trapslík je opravdu zcela jiný než eladrin, oba přistupují ke konfliktům se zcela jinou perspektivou.
16.6.2008 10:52 - Alnag
Odstranit Level Adjustment byl designérský záměr, takže povolání jsou skutečně všechna "posílená" (jakoby pošoupnutá výš), aby nebylo potřeba je "adjustovat". Jsou plus mínus vyrovnaná, i když as ibhych se neshodnul s wraithsem na tom, že nejultimátnější je člověk... :)
16.6.2008 10:53 - Rytíř
Noir: tak tohle je vcelku prima, pokud se jim povedlo docílit hodně jiného přístupu.. a co ta vyváženost ras, dá se udělat Středozem, kde jsou elfové prostě mocnější než lidé? Nebo se to musí vyvážit obecnou úrovní členů dané rasy.
16.6.2008 10:58 - Alnag
Rytíř: IMO bys to mohl řešit pomocí rasových featů a rasových powers. Nebyli by sice silnější "od základu", ale mohli by se snadno zesílit.
16.6.2008 11:30 - Fritzs
Alnag píše:
IMO bys to mohl řešit pomocí rasových featů a rasových powers. Nebyli by sice silnější "od základu", ale mohli by se snadno zesílit.
Já bych to řešil hraním úplně jiného RPG, kde by se todle nemuselo řešit tak krkolomně...
16.6.2008 11:36 - Quentin
jen postrehy
Zpocatku mi prisel warlord navic, ale ted vidim, jak prakticke povolani to je. Priznejme si, ze pokud chceme udrzet CR, tak 1 healer je potreba. Ale predstavte si treba piratskou posadku vedenou clericem, nebo bandu gladiatoru ... takhle alespon kazda bojova skupina nemusi mit v zadech panbickare.
nepripomina vam (hooodne vzdalene) skill encounter conflict resolution?
rasy jsou vyvazene, uz jsem videl velmi dobre nacasovane pouziti hobiti a eladrinske ability, nemluve o neposouvatelnych trpaslicich s rychlym second windem. (zbytek skupiny mame lidi)
16.6.2008 12:48 - LZJ
Andtom: S tou podobností hry to vidím naprosto stejně, taky jsem dospěl k názoru, že včereješí hra by se v celku (z pořádného nadhledu) nelišila, pokud by byla ve 3.5e. Jinak se držím Alnaga, že o mírný pokrok jde. Mě třeba boj s "kartičkovo/figurkovými" powers přijde příjemně pestrý a zároveň zjednodušující. Možná není dost jednoduchý pro mou ženu, která asi stejně pravidla číst nebude. Ale to uvidíme, nejspíš se naše skupina k 4e dostane, pravidla máme objednané a boje jsou celkem pravidelnou součástí našich her.
16.6.2008 13:11 - andtom
L.Z.J.: Ano, máme stejný pocit ze 4e, jak jsi napsal tady i v diskuzi k Worldwide D&D Day 2008: vstřícnější k začátečníkům a zásadně nemění D&D nahoru ani dolů (ve vztahu k 3.5e).
Kdo chce zůstat u 3.5e, tak určitě jsou ve 4e věci, které stojí za pozornost a obohacení do vlastní 3.5e hry. Kdo chce zkusit 4e ze 3.5e (to je můj případ), naopak bude zřejmě chtít potáhnout některé hezké detaily ze 3.5e. A kdo je začátečník, tomu bych spíš doporučil 4e, je začátečníkovi otevřenější.
Vydání 4e nedělá 3.5e morálně ani technicky zastaralou. Jsou to dvě možnosti podobného hraní. Pokud již hrajete 3.5e, bude vaše rozhodnutí co dál hrát spíš o pocitech, chuti na něco jiného, ale přitom ne zcela cizího nebo o chuti zůstat u 3.5e. Dle mého je 4e alternativa k 3.5e, jsou vedle sebe a dají se vzájemně dobře prolínat v určitých věcech.
16.6.2008 14:21 - Alderon
Zatim jsem mel moznost jen nahlednout do PH ale musim rict ze se mi zda dosti ochuzena non combat cast. Osobne hraji casto dobrodruzstvi kde bylo nektere casti nutne vyresit bez boje. Ale ted kdyz jsem nenasel kouzla jako charm nebo polymorph tak si rikam ze tyto useky bude moct hrat jenom rouge. Chci se proto zeptat jestli nekdo nevi co rikam k non combat casti dobrodrustvi DM Guide pripadne vase reseni tohodle problemu.
16.6.2008 14:30 - LZJ
Ještě několik myšlének:
- K suboptimálnosti - mám pocit, že se zapomíná, že v hraní RPG se objevuje poměrně dost prvků a tradic. V bojové taktice se se samozřejmě neoptimální chování nevyplácí a dává výhodu soupeřům. Ale zapomíná se i na silnou simulační tradici v RPG, kdy postava, která udělá chybu je adkvátně potrestaná, protože tak to v tom jejím světě chodí. Nikdo nebrání hráčům, aby jejich postavy poskytovaly soupeřům v boji výhodu, ale když to udělají není důvod se divit, že toho soupeři využijí. A neplatí to jen v boji, ale i obchodě vyjednávání a dalších činnostech. Ano, takové přístupy můžou jít proti stylovosti nebo příběhu. Takže není divu, že někdo vymyslel pravidla, která dávají výhodu stylovosti (Wushu) nebo příběhovosti (Fate, TRoS) před "realističností"/uvěřitelností a pod. A když někdo dává přednost nečemu, co DnD nemá (výhoda příběhu), tak to není ani chyba pravidel ani toho hráče - to je jen neshoda preferencí. Není důvod se víc navážet do pravidel, které mi nesedí, než konstatovat, co se mi na nich nelíbí.
A že takové vychytávky DnD nemá? A co action pointy získané na milnících příběhu? Co Epic destinies? Co minioni? To už je téměř čistě příběhová role, žádná simulace. Tak i tohle proniká do DnD.

- K Healing surges - po včerejšku si pořád myslím, že jich mají postavy moc, že pro usedlejší styl hry (ne tolik bojů v jeden den) nebo drsnější světy by se měly paušálně zkrouhnout (i když uvidíme vyšší levely). Ale jsou i metody, jak je očesat i podle aktuálních pravidel. Je to popsáno v DMG a healing surge snižují: některé nemoci; těžké podmínky jako horko, mráz, vysoká nadmořská výška, zakouřené prostředí; a taky hladovění, žíznivění nebo nedostatek vzduchu - podvodní boj bez Water Breathingu může být úplná akční lahůdka :-)
16.6.2008 15:04 - ShadoWWW
S kamarády chceme zase po letech zkusit DND. Asi jako všichni jsem si stáhl z netu ty PDFka, abych se podíval, jaká je ta nová verze. A - možná překvapivě - jsem byl mile překvapen. Jednoduchost a přehlednost se mi na první pohled velmi líbí. Po prvních dojmech jsem měl 2 možnosti (neboť chci mít vše legálně): buď PDFka smazat nebo si hru koupit. Přesvědčila mě 15% sleva a rozhodl jsem se dát DND 4E šanci a pořádně ji vyzkoušet. Doufám, že nebudu zklamán (a když budu, tak zkusím něco jiného). Taky věřím, že vyjdou další rozšíření s modifikacemi, které uspokojí většinu typů hráčů... BTW Co říkáte na tuto hru, znáte ji? C_C_Players_Handbook.pdf - 16.24 MB C_C_Monsters___Treasure.pdf - 16.32 MB (Pouze pro studijní účely - jinak to smažte.)
16.6.2008 16:06 - Malabar
Ty Healing surges se mi zdaji jako dobry napad ale na muj vkus az moc siny. Jako ze na mimo boj se mohou pouzit vsechny najednou se mi moc nelibi, ale to je drobnost kterou si clovek muze upravit.
16.6.2008 16:19 - Fritzs
Malabar: Není to blbost... boje postavy celkem často končí skoro mrtvý...
16.6.2008 16:38 - Malabar
Fritzs: Ja nerikam ze je to blbost. Postavy mejch hracu taky casto konci dost zraneny a vysileny. Ale nepride mi moc realisticky/dobry ze kdyz ses brutalne rozsekanej a *cvak* pouzijes treba 6 Healing surges, coz ti prida treba 6x7 zivotu, tak ses na tom treba o polovinu lip, ne li uplne uzdraven. A to bez pouziti magie. Kdesto jako pouziti na "druhy dech" mi pride docela dobry.
Ale jak pise L.Z.J. nevim jak to vypda na velkejch levelech

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10738205909729 secREMOTE_IP: 18.216.32.116