Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
5.6.2008 15:19 - unknown
Predstavte si scenar, kde mate nejaky tym, jehoz ukolem je proniknout do nejake oblasti (zakladne, lod, jeskyne,atd...) a tam sponit nejaky ukol (neco najit, nekoho osvobodit, nekoho odstranit, apod...) a pote se zase vratit zpet. S tim ze obtoznost scenare je natsavena tak, ze neni nezvladatelna, ale je narocna. Jeho uspesne splneni vyzaduje vice nez jeho projiti a sice nejakou taktiku a mozna trochu stesti. Dohoda predem je, ze pokud nastane situace, pri ktere by meli postavy zemrit, tak zemrou a nikdo je nebu de setrit.
Podle koho je toto WG a podle koho je toto RPG? A podle koho to muze byt oboji, pricemz zalezi na tom, jak bude hra probihat z formalniho hlediska. Ja osobne si toto dokazi predstavit i jako WG i jako RPG, pricemz RPG to pro me bude, paklize clenove tymu budou mit nejake charakterove rysy jez budou jejich rozhodnuti take ovlivnovat a ne jen takticka rozhodnuti hrace. Prvku, ktere to budou posouvat od WG smerem k RPG je podle me vice (treba okolnosti scenare, motivace nebo minulost postav, dialogy mezi postavami,atd...), ale cim vice jsem o tom premyslel, tim vice jsem nabyl jistoty, ze hlavni prvek pro me je to co jsem naspal. Vnitrne to vnimam jako zakladni rys toho, co nazyvame Roleplaying a bylo to IMHO prave toto, co oddelilo RPG od WG.
5.6.2008 15:19 - Bajo
posledni post jsem psal ja
5.6.2008 15:21 - Alnag
Corvus: Fajn, zkusím to podat trochu jinak. Kdo rozhoduje o tom, jak se nastaví ty sázky? GM. Kdo mu zabrání, aby sázky nastavil tak, že nebude možné je zdolat (tzn. záměrně railroadne hru tak, aby postavy byly třeba zajaty)? A pokud to lze, má to nějakou podobnost s těmi wargame scénáři? Může si je také jedna strana nastavit tak, aby druhé straně vnutila výsledek?
Bajo: Podle mně důležitý rozdíl mezi RPG a WG (nebo tak jak si WG představuju já) je i míra kontroly nad vyhodnocováním dějů, kterou ve WG mají obě (všechny) strany společně (konsensus) nebo třetí nezúčastněná (sudí), kdežto v RPG je vyhodnocuje účastná strana.
Jinak souhlasím, že pokud charakter postav vede třeba i k suboptimálním taktickým volbám, chápal bych to jednoznačně jako RPG. Ale stále musím vypíchnout že přítomnost taktického elementu nezakládá sama o sobě to, že hra je wargame.
5.6.2008 15:27 - Corvus
PHB píše:
„D&D is a roleplaying game but not necessarily an exercise in improvisational theater. Sometimes, the role you play is defender or leader—the character you’re playing is engaged in combat and has a job to do so that your team comes out victorious.“
toto je veta ktora jasne naznacuje wargame zmyslanie. teda ked sa bojuje tak kasli na vsetko, ved predsa mas povinnost voci tymu! ved predsa chcete vyhrat! cize zahrat to ze tvoja postava ma iracionalny strach z vlkov nie je vhodne, pretoze by to predsa ohrozilo vytazstvo druziny pri prepade vlkmi.

Kto zabrani GMovi aby nenastavoval nemozne stavky? predsa hraci, kto ini. sak maju usta nie? a ak ich GM ignoruje tak posledna instancia je prestat hrat. a okrem toho su tu tie pravidla na obtiaznost encountrov ktore som spominal nizsie.
5.6.2008 15:31 - Bajo
Alnag píše:
Bajo: Podle mně důležitý rozdíl mezi RPG a WG (nebo tak jak si WG představuju já) je i míra kontroly nad vyhodnocováním dějů, kterou ve WG mají obě (všechny) strany společně (konsensus) nebo třetí nezúčastněná (sudí), kdežto v RPG je vyhodnocuje účastná strana.
Hm, to je zajimavy postreh, nad kterym se asi stoji trochu zamyslet...
píše:
Jinak souhlasím, že pokud charakter postav vede třeba i k suboptimálním taktickým volbám, chápal bych to jednoznačně jako RPG. Ale stále musím vypíchnout že přítomnost taktického elementu nezakládá sama o sobě to, že hra je wargame.
Souhlasim. S tim, ze podle me, pritomnost charakterem motivovanych rozhodnuti, jez vedou k suboptimalnich taktickym volbam (jak rikas) zaklada to ze se jedna o RPG.
5.6.2008 15:32 - Quentin
corvus: ta citovana veta je fakt debilni :-/
5.6.2008 15:44 - Alnag
Corvus: Ano, tu větu jsem četl i v Bifiho postu a někdo by si za ní skutečně chválu nezasloužil, zejména proto, že nás připravil o pokračování. Celé to zní takto:
PHB, s. 18-19 píše:
D&D is a roleplaying game but not necessarily an exercise in improvisational theater. Sometimes, the role you play is defender or leader—the character you’re playing is engaged in combat and has a job to do so that your team comes out victorious. Even in combat, though, you can interject bits of personality and dialogue that make your character more than just the statistics on your character sheet.
Podtrhuji, že slovo občas implikuje, že většinou je to jinak a dále, že hned v další větě (v té, o kterou nás Bifi připravil, aby tak úchvatně vypointoval ten svůj příspěvěk) se dozvídáme, že naopak bychom měli v boji zapojit osobnost postavy a dialog, aby to nebyla jen suchá statistika. Prostě jak jsem říkal, účelově vytrháno z kontextu. Upozorním i na další pozoruhodné pasáže, když teda jsme teď v módu výměny citací.
PHB, s. 18 píše:
Your character is more than a combination of race, class, and feats. He or she is also one of the protagonists in a living, evolving story line. Like the hero of any fantasy novel or film, he or she has ambitions and fears, likes and dislikes, motivations and mannerisms, moments of glory and of failure. The best D&D characters blend the ongoing story of their adventuring careers with memorable characteristics or traits.
Stále příliš wargame? Zkusme tohle...
PHB, s. 8 píše:
You can make these decisions based on your character’s personality, motivations, and goals, and you can even speak or act in character if you like.
No ano, ta hra tě nenutí to dělat. Hrůza. A ještě z trochu jiného soudku, ukažme si, jak hra operuje i s jinými pojmy, než překonávaní překážek. Za domácí úkol si můžete nastudovat, která "kreativní agenda RPG" to jako je...
PHB, s. 9 píše:
Between encounters, your characters explore the world. You make decisions about which way your character travels and what he or she tries to do next. Exploration is the give-and-take of you telling the DM what you want your character to do, and the DM telling you what happens when your character does it.
5.6.2008 15:48 - Quentin
Alnag píše:
Podtrhuji, že slovo občas implikuje, že většinou je to jinak a dále, že hned v další větě (v té, o kterou nás Bifi připravil, aby tak úchvatně vypointoval ten svůj příspěvěk)
Bifi píše:
„Even in combat, though, you can interject bits of personality and dialogue that make your character more than just the statistics on your character sheet“ (s. 18-19).) Tento typ hrania je teraz veľmi populárny – dokonca aj v indie scéne, stačí pozrieť na Red Box Hack a ďalšie „návraty ku koreňom“.
ne-e neochudil nas o to :)
5.6.2008 15:51 - Alnag
Quentin: Tak to pardon. Beru zpět. Ale každopádně to rozdělil takovým způsobem, že už jsem to narychlo nedohledal a že to vypadá, že ty dvě věci nesouvisí.
5.6.2008 15:58 - Quentin
Alnag: zajimalo by me co vlastne mas proti bifimu?
Netaji se tim, ze jeho "ukolem" na foru bylo, aby se zacali hrat i jine nez mainstream hry (drd, dnd, SR, WOD, GURPS).
Ale prestoze se venuje indie hram, tak stale hraje d20. Hraje Conana, vede Arcana Evolved, chce hrat CoC a v tomhle tydnu testuje 4e
5.6.2008 16:01 - Corvus
Alnag: vidim tam jasny rozdiel v tom ako DnD pristupuje k bojom a mimobojovym situaciam. teda v boji si takticka masina na zabijanie ozvlastnena vlasnymi bojovymi vykrikmi alebo inou farbou ktora ale neda takticku nevyhodu a mimoboja mozes roleplayovat tak ako to je bezne. cize wargame s rpg prvkami alebo rpg s wargame prvkami.. ako to kto vezme.
5.6.2008 16:03 - Alnag
Quentin píše:
zajimalo by me co vlastne mas proti bifimu?
Meče, sekyry, nože... cokoliv co přijde pod ruku :)
Quentin píše:
Netaji se tim, ze jeho "ukolem" na foru bylo, aby se zacali hrat i jine nez mainstream hry (drd, dnd, SR, WOD, GURPS).
Aha. Tak možná mi vadí, když se lidi nechodí na fórum bavit o tom, co je baví, ale mají i nějakou podobnou "agendu", které říkám "misionářská činnost". Hezké, že to přiznává, za mých mladých let to ještě zapíral, i když to bylo vždycky očividné. Jinak je mi vcelku putna, co hraje. Mám radši lidi, co hrajou to, co je baví (ať je to cokoliv) než lidi co třeba hrajou d20ku, ale mají boží poslání, lesk v oku a plamen v srdci.
5.6.2008 16:09 - Quentin
pfuj, teda vy ste se museli hadat.
pritom tipuju, ze by ste si na zivo dobre pokecali.
5.6.2008 16:11 - Alnag
Corvus píše:
Alnag: vidim tam jasny rozdiel v tom ako DnD pristupuje k bojom a mimobojovym situaciam. teda v boji si takticka masina na zabijanie ozvlastnena vlasnymi bojovymi vykrikmi alebo inou farbou ktora ale neda takticku nevyhodu a mimoboja mozes roleplayovat tak ako to je bezne. cize wargame s rpg prvkami alebo rpg s wargame prvkami.. ako to kto vezme.
To bude jádro pudla. Ať se snažím sebevíc, já to tam prostě nečtu. Čtu tam, že občas (!) můžeš upřednostnit taktické rozhodnutí a svou "bojovou roli" před charakterem a roleplayingem a že i když to teda děláš, tak bys měl držet alespoň nějaké rysy osobnosti a bojové výkřiky. A z toho mi teda logicky vyplývá, že se většinou buď nemusíš vybírat (tvoje osobnost a taktická role jsou v souladu) nebo že preferuješ svoji osobnost a charakter před taktickou rolí.
Navíc si myslím, že to, zda hráč dělá nebo nedělá suboptimální taktické volby v rámci charakteru (viz konverzace s Bajem níže) je víc věc aktuální hry než herních pravidel. Těžko naordinovat do pravidel suboptimální taktickou volbu (neumím si moc představit jak by to fungovalo aniž by za tím nebyla jiná optimální taktická volba v jiné rovině).
5.6.2008 17:35 - Alnag
Původně jsem myslel, že to hlasování teď někdy uzavřu, ale vidím, že se pořád docela hlasuje, tak ho budu jen komentovat. Přijde mi zajímavé, že PHB naskórovalo nejhůř i když rozumím tomu, že ta smršť "Powerz!" dělá svoje. Ale co mne docela překvapuje je zvyšující se náskok MM před DMG. Když to porovnám skrze svoje preference tak mi přijde lepší DMG než MM, ale jak vidno, vox populi si myslí něco jiného. Každopádně hlasujete dál, je to zajímavé.
5.6.2008 17:55 - Jerson
Zásadní rozdíl mezi RPG a Wargamingem je v tom, že cíl Wargamingové hry je aby jedna strana vyhrála a druhá prohrála. Když někdo takovým způsobem hraje RPG, je to jeho věc, ale v RPG by neměl prohrát nikdo.
5.6.2008 20:00 - Quentin
Alnag píše:
cesty k cíli - tedy zábavě - mohly být různé a nadto se i různě křížit, mísit a kooperovat
Uz jsem tu rekl, ze boj na battlegridu castecne vytrhne hrace z toho "tvurciho snazeni" a vsichni se u nej pekne odreagujou, tim natahuju sezeni na delsi jak dve az tri hodiny. (vydrzim jako vypravec hrozne malo, proto je moje volba dnd)
muj herni styl je castecne videt z clanku "boj, jak na to"
pri tvorbe settingu, hlavniho konfliktu ci zapletky se vzdy po staru dracacky ptam jestli to ma dostatecny potencial na epicke tazeni, protoze vim, ze to chci ja i hraci
Aby sceny a cele herni sezeni byli zajimave, tak pouzivam vselijake techniky z filmu a rpgfora; jedny co zdanlive povysuji rpg na uroven napr literarniho umeni a jedny, ktere nuti hrace taky neco vlozit do hry a nenechavat vsechno na me. Bangy, flashbacky, cross, mountain witch trick atd... (tady opet ty narativni prvky pomahaji me vydrzi)
Kazdou postavu vytvarime, tak aby byla uz od pohledu cool. Nechci mit v druzine cloveka valecnika Mogora, ale napr Tygra Karaharu, vudce povstani proti sultanovi! (you see, story potencial uz v prizvisku postavy). Typan v krouzkovce mi taky nestaci; chci v dal zahledeneho valecnika s jistym krokem, s havranim perim ve vlasech a vranou na rameni. Uz pri tvorbe dbame na vnitri konflikt a vnejsi quest (casto propojene) napr duelista mel "can i be as good as my father, templar?" a "i have to travel east, help my father."
jak vidite, snazim se zoufale urvat z kazdeho systemu/teorie neco pro sebe
...
a proc tu takhle kecam?
sice to neni moc intopic, ale chci aby ste mi poradili, nebo se podelili o to, jak se pripravujete na hru vy! Ja se nepripravuju vubec a vim, ze nejsem tak dobry, abych to ustal. Reknete, co musim pred zitrejsi hrou mit jasne? (talking about 4e)
5.6.2008 20:13 - Corvus
ja sa chystam po dlhom case mastrovat a chcem pouzit flag system pripravy na dobrodruzstva popisany pekne tu. som zvedavy ako mi to pojde pretoze v priprave na dobrodruzstva som hrozny.
5.6.2008 20:14 - Alnag
Quentin: Poté co jsem usoudil, že moji hráči si raději dělají postavy on-the-fly, jsem na nějaké definování charakterů před hrou dost rezignoval a postavy se definují až hrou. Pro DMa je to pravý očistec (co pro ně vymyslíte?!), ale hráči jsou spokojení.
Promyslel bych si hlavně nějaký dobrý start (od toho se to prostě celé odvíjí), něco co hned zaujme (akce?!), má důsledky do budoucna, dá se s tím dál pracovat (např. někdo chcípne - krev na rukou, nebo naopak neumře i když měl), nějaký nečekaný zvrat (něco co zaujme a zaháčkuje, něco co položí otázku a vyhecuje postavy k hledání odpovědi). Složité zadání, že?
5.6.2008 20:15 - Alnag
Corvus: Zajímavý příspěvek, myslím že ho přeložím nebo adaptuju. Zdá se mi poměrně hodnotný.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1088662147522 secREMOTE_IP: 18.220.140.5