Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
21.11.2010 17:49 - Smud
Dik za info Noire.
21.11.2010 18:02 - Beny
Holt fakt promakaný produkt, no -:(
Ještě že tam alespoň jde naimportovat postava vytvořená v CB...
22.11.2010 16:47 - Smud
22.11.2010 16:51 - wlkeR
Moje na první run 16/20...

Nepotkal už někdo náhodou na šňůře Heroes of the Forgotten Kingdoms? Nebo ti maj' ještě čas; co Dungeon Master's Kit?
22.11.2010 16:54 - Sethi
Čtrnáct, no...
22.11.2010 21:23 - Vojtěch
13, to je šťastné číslo (pro DM, pořád mě má čím překvapit :D)
23.11.2010 16:49 - Grandsun
Ahoj všichni

Snažil jsem se projít celou diskuzi, abych našel odpovědi na jisté otázky bez zbytečného postování, ale po dosažení strany 112 diskuze (ufff...), kdy jsem nabyl pocitu, že už znám i tvar a barvu spodního prádla všech účastníků diskuze, jsem to vzdal.

jde o tohle - začal jsem teď hrát 4E DaD jako DM (po jisté odmlce, před kterou jsem dělal DM ve 3E) a po prolistování pravidel mi vyvstalo spousta otázek a jistě přijde i řada dalších, až se mi vykrystalizují v hlavě. Prosím tedy o pomoc a vaše názory.

1) Jelikož již teď není přímá úměra mezi HP a zdravím, jsem zmaten. Když někdo zraní postavu (těžce), tedy sníží její počet životů na 0, ona dostane lehké léčení, třeba 1. pomoc a následně se vyspí (extebded rest), měla by získat všechny HP zpět. Chápu, že hrdinové jsou borci, ale že by se dokázali kompletně uzdravit za 1 den?? Ve 3E šlo takové uzdravování pomocí restu o moc pomaleji a reálněji. Jak si to mám vysvětlit ve 4E?

2) pokud bude na postavu někdo střílet a způsobovat jí DMG, předpokládám, že po takových 8 zásazích (řekněme po 6 DMG při celkových 80HP) postava nebude alegorií na ježka, ale jak vysvětlit oněch 8 zásahů? To jako že mají střelci takovou smůlu a postavu šípy jenom "lízají" až do okamžiku, kdy jí poslední šíp zůstane v prsou až při snížení jejích životů pod 0?

PS: Děkuji a omlouvám se za takovou hordu písmen, ale naskákaly do okna skoro samy :-)
23.11.2010 17:11 - Assassin
DnD4E je v podstatě krok k feelingu, jaký by měl mít hráč počítačových RPG nebo MMORPG her (Diablo, Wow, L2). Postavy prochází z encounteru do encounteru plně zregenerovaní (až na daily powers a healing surges) a snaha autorů nejspíše bylo epic hraní, nestarat se o detaily, prostě řežba. Někomu to vyhovovat nemusí, někdo je za to rád.

Já osobně jsem kdysi dávno také přemýšlel o tom, co vlastně určují HP. Hlavně proto, že v level based systémech většinou stoupají a vysvětlení, že elfí čarodějka na 16. úrovni vydrží ve spánku (a bez magie) více zásahů mečem, než trpasličí horník mi nebylo po chuti. Jediné na co jsem přišel a odpovídalo to mé představě je brát HP jako únavu. Fyzickou i psychickou. Šíp hrdinu netrefí, ale musel vynaložit energii, aby se mu vyhnul. Psychické kouzlo v něm zanechá pochybnosti. Obklíčení hrdinové tlupou orků jsou v nejistotě. Čím víc HP, tím více toho postava zažila a má odolnost vůči těmto nestandartním situacím. Postava s nulou tedy může být fyzicky zdravá (nebo jen pár odřenin), ale neunesla už váhu situace, omdlela, upadla do bezvědomí, nevšimla si meče, který se jí zarazil do hrudníku. Tady jsme na bodu HP 0 a méně a pak už bývají zásahy tvrdé.

To je moje +- představa, někde jsem se možná nechal unést, ale jako kostra mi to stačí. Co se týče pravidel, sice DnD4e hraji, ale nechám promluvit zkušenější, těch je na tomto webu totiž hodně.
23.11.2010 17:29 - Blaine
Grandsun: Assasin to trefil. Ono to tak bylo i v DnD 3E - tam to bylo uplne stejne, ale misto toho, aby te lecily healing surge, tak te lecila magicka hulka, nejaky knez nebo proste hodne lektvaru. Preklad Hit Points jako Životy je sice zavedly, ale chybny. Jsou to skutecne "zásahové body". Jeden zasahovy bod je imaginarni jednotka, ktera urcuje nejake kodifikovane zraneni. Asi tak stejne jako jeden metr. A pote, co ztratis x zasahovych bodu, tak uz nebudes moc dal bojovat, pokud ti je nikdo dalsi nedoplni. Je to stejne jako kdyz vylejes x litru vody, tak uz taky zadnou vodu nemas, nez ti ji nekdo doplni.

Ve 4E je dokonce zraneni osetreno jeste lepe nez v 3E - je tady "bloodied" status. To je prvni skutecny zasah do tela, ktery spousti krev - rozseknute oboci, jedna lehka ranka pres stehno, rozbity nos nebo treba dlan probodnuta nozem. Jako je to ve filmech.
23.11.2010 17:40 - Grandsun
to assassin:

já tenhle postoj vývojáří chápu a omlouvám se,že z tohohle tématu možná dělám moc velkou vědu, ale pro mě taková věc skutečně odlišuje svět, do kterého se hráč může vcítit, od chatovací deskovky
tvoje vysvětlení HP jako ztráty koncentrace (meč v hrudníku) je zajímavé, to upadnutí do bezvědomí se mi moc nezdá...pochybuju, že by si hrdiný, fyzicky zdravý rek řekl ve vypjaté situaci "já to nedám", seknul sebou na zem a za minutu by na to zemřel

nicméně berme i tuto možnost - co potom říkáte postavám, které byly zasaženy? Jednouduše "byl jsi zasažen" nebo snad dle výše zmíněného vysvětlení "bolest ti vzala další část odvahy a začínáš umdlévat"? Těžko může někdo říct "ostrá sekera se ti zasekla do břicha", když o den později bude daná postava zcela zdravá...
23.11.2010 17:46 - Grandsun
jinak chápu, že popisování postavě, jak byla zasažena, je dosti závislé na situaci a nedá se říct univerzálně, ale kdybyste mi mohli říct alespoń rámcově, co říkáte při zásahu, po kterém ještě postava není blooded, po kterém už je a po kterém leží v bezvědomí

to Blaine: pravda, že už jsem řešil podobné věci i ve 3E, ale tady je to markantnější - ve 3E bylo léčení rychlé snad jen díky magii (ať už v lektvaru či kouzle) a magie se dá okecat tak, aby to bylo ještě reálné...

nicméně bych chtěl říct, že i přes tyhle moje problémy se mi zdá 4E naprosto úžasná z hlediska taktiky v boji a v jednoduchosti systému a už se moc těším, až ji vyzkouším v reálu s kamarádama :-)
23.11.2010 18:15 - Vojtěch
Mno, osobně bych se, pokud ti definice hp nevyhovuje poohlédnul po něčem jiném. Nemyslím teď jinou hru.

Zkus Unearthed Arcana, nebo SRD. Pročti si varianty systému zranění a třeba se tam najde něco, co by se ti zamlouvalo víc.

Je to sice pro 3E, ale nemyslím, že se to přesto může hodit, byť jako inspirace.
23.11.2010 18:18 - Assassin
Nevěnuji se historickému šermu, ani ničemu podobnému, ale logicky je rozdíl jestli čepel obouruční sekery jen neškodně sjede po ocelovém plátu (útok přehodil AC bez zbroje, ale ne konečný AC se zbrojí, pokud to chceš do extrému vyčíslený). Nebo čepel sekery zasáhla ocelový plát zbroje, ale ne tak silně, aby hrdinovi skutečně ublížil (magická zbroj +3 a tak). V tomto případě byl útok úspěšný, 6 HP dolů (promáčknutá zbroj, vychýlení z rovnováhy, bolest na hrudníku, whatever), takže další podobná zranění už můžou mít větší a větší dopad až se dostaneme do fáze, kdy útok jde skutečně do masa - povrchové zranění, teče krev (bloodied). Dále může nastupovat únava, další drobná zranění a nakonec smrtící nebo omračující úder.

V DnD4E je skutečně důležité brát postavy výjimečně, nejsou to žádní vandráci, kterým se každý posmívá, že jsou na první úrovni, už tam jsou to hrdinové, co ubrání vesnici před hordou ozbrojených goblinů. Fighter(hráč) 3. úrovně je nesrovnatelně lepší než city guard (NPC) 3. úrovně. Zkrátka výjimečnej talent co se objeví jednou za X let. NPC tolik Healing Surges nemaj, takže hráčské útoky se dají klidně popisovat krvavě a poutavě.
23.11.2010 23:40 - Max
Upravil jsem verzi místního DDI na silverlight. Dostupná je z úvodního panelu. Tentokrát jsem tam nedělal možnost překladu ... u původního to nemělo větší využtí. Pokud by někdo chtěl překládat, klidně to dodělám ... jinak to už zůstane spíše u vzhledových úprav.

Jo a je toho vcelku dost, tak někdy trvá nežli se seznam načte ... mějte strpení.
24.11.2010 08:17 - Lotrando
Zkus se na to dívat přes léčivé vlny. Teprve když postavě schází, je zle. Pak jde dolů na 4 rány a není z toho úniku kromě velmi mocné magie (léčení bez HS).
24.11.2010 10:09 - Alnag
Já bych řekl, že s naším silverlightem se wizardí silverlight může jít vycpat... :)
24.11.2010 10:56 - wlkeR
Kéž by mi z toho jen nechcípal Firefox :| (Ale žádná výčitka, ten chcípne i na YouTube)
24.11.2010 16:58 - Grandsun
assassin: tvoje vysvětlení se zbrojí je pravda logické. Ale zkusíme to jinak. Postava je bez zbroje (jen šaty) a střílí na ní třeba 6 střelců, přičemž během těchto útoků se postava nedostane na úroveň blooded - jak budeš popisovat zásah a jak budeš popisovat, že se střelec netrefil?
V jednom případě budou HP ubývat, ve druhém ne, ale ani v jednom případě nezůstane obránci krvavé zranění (podle většiny definice blooded).
A abych to ještě stížil (tato situace je ale zcela reálná), tak obránce bude mít obratnost +3 a všechny netrefené šípy ho minou jen kvůli jejímu bonusu - tedy v reálu se jim obránce vyhne s využitím svojí obratnosti. Zde nelze ani říct, že ztráta HP byla způsobena vynaložením energie postavy pro uhnutí, protože tuto energii musela využít v obou případech.
Až po mě bude chtít hráč vysvětlení co se vlastně stalo, fakt nevím, co mu na to řeknu :-(
24.11.2010 19:22 - Vojtěch
Mno, zkoušet přímo vztáhnout hp k fyzickým zraněním je podle mého celkem nešťastné. Hp je bodové ohodnocení toho, kolik postava ještě vydrží, aby zůstala bojeschopná. Star Wars jsou v ohledu určování míry zranění myslím lepší.

Ono se tak nějak špatně porovnává, jestli tě někdo byl v plátovce a mydlili ho kyji tak dlouho, že je otřesy mimo, nebo jstli ho sesekali, že by to kombajn lépe nezvládnul, nebo má jen jeden jediný hrot kopí moc blízko k srdci...

Ve všech případech je smrt velice blízko, ale z úplně jiných příčin, takže ve výsledku je to spíš na DM. Jednotný popis těžko udělat, ale mohl bys třeba postupně přidávat na závažnosti situace postavy. Zbraně se přibližují, rány se vrší, už to nejsou pouhé škrábance... Až má postava z těla jeden velký kus krvavého koláče, špatně se dýchá, asi má zlomené žebro... až náhle se zrak rozmlží, končetiny vypoví poslušnost.

Tahle část hry není prostě na tvrdo kodifikována, takže ponechává prostor pro tvořivost hráčů.
24.11.2010 20:22 - Grandsun
Vojtěch:
nj, ale jak se pak postava může s tělem jako velký kus krvavého koláče či zlomeným žebrem dát za 6 hodin do kompletního pořádku? (když po extended restu získá všechny ztracené hp)

jinak jsem tady nechtěl vyvolávat teoretickou debatu o tom, jak by se měla změna HP popsat tak, aby to byla reálná - jak už někdo poznamenal, systém to ani neumožňuje a ta diskuze by byl jen ztracený čas

mě by zajímaly vaše praktické přístupy k tomuto tématu - tedy jak vy osobně s tím pracujete, jestli říkáte suše "dostal jsi zásah" nebo to rozvádíte a pokud ano, jakým způsobem - já bych si pak s vaším dovolením vybral jednu z uvedených variant, proto čím víc lidí se k tomu vyjádří, tím budu radši, protože budu mít bohatší výběr :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.09147310256958 secREMOTE_IP: 18.117.158.47