Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
26.10.2010 08:53 - noir
Ukázka z Monster Vaultu: Rudý drak.
http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/4ex/20101025b

Podle mě hnus a trapas současně. Potvora, která shazuje v podstatě dvakrát za kolo všechny stuny, dazy a dominaty, to je prostě trapas. Především tím říká: kontroleři, vy do téhle party nepatříte, jděte prosím hrát jinou hru...
26.10.2010 10:07 - Jiron
Já jsem poněkud zmatený. Jsou vůbec Essentials kompatibilní s 4E?
Neboli, když se odehraje scénka: "Ahoj, já jsem Fighter z Essentials"-"Ahoj já jsem fighter ze čtyřky", je možné aby se odehráli na jednom hřišti, nebude-li to zvrácená mysl ujetého geeka?
Nejsou v essentials jen další buildy a powery pro již použité classy?
26.10.2010 10:21 - noir
Jiron: Jsou plně kompatibilní, nicméně buildy z Essentials jsou lehce "silnější" - především co se týká skillů. Vlastně jsou to hodně zjednodušené /a pro mě často zbytečně zjednodušené/ verze postav z klasických pravidel. Místo Encounters nebo Dailies powers mají bonusy zabudované jinak...
26.10.2010 12:04 - Jiron
Zajímavé...děkuji.
Jinak co se týče PF a DnD. Nemyslím si, že by to byl krok zpět. Když měla končit edice 3.5, stala se z ní křižovatka. Pathfinder šel na jednu stranu, DnD 4 na druhou. Ani jeden nešel zpět. Každý šel jiným směrem z křižovatky, oba dopředu.
26.10.2010 12:16 - Vojtěch
Osobně bych řekl, že PFRPG je krok kupředu, zatímco 4E je krok stranou a pak teprve kupředu (a Essentials taky krok šikmo v před. Osobně si myslím, že si ověřují, jak jednoduché by to mohlo být a jak budou lidi reagovat na odlišnost pravidel pro různá povolání - to jest fighter bez daily powers třeba. Paizo alespoň vyhodí zdarma playtest a sbírá ohlasy, WotC nás nechá si playtest koupit :) ). Kdyby to nechali na stupni Star Wars Saga, tak by se asi nic takového nedělo.

EDIT: Mno, pořád se ten drak díky efektu jedno kolo neprojevuje. Akorát by to mohl být save, a ne automatika. I když na lvl 22...
26.10.2010 12:24 - noir
Vojtěch k drakovi: Když vyjde na mága blbě iniciativa, tak drak o kolo nepřijde-jen o ten free útok.

Obecně mi vadí všechny potvory s víc iniciativama - protože když jim na ni padne vysoké číslo, jsou schopné one-shotovat jakoukoliv postavu. Tenhle drak, když jede jako první, tak může dát 6 útoků 3d10 + 14. Když zasáhne všema, tak je to zranění za 102-264 životů...
26.10.2010 12:46 - ShadoWWW
Je to i o tom, že hráči 3E měli v roce 2008 nakoupenou hromadu příruček. A stáli před rozhodnutím: Buď si zas všechno nakoupí znovu (4E), nebo si systém jen rozšíří (PF).

Horší je ta časová spirála. 1. edice DnD: 1977, 2. edice: 1989, 3. edice 2000, 4. edice: 2008. Tedy 1E byla vydržela 12 let, 2E 11 let, 3E 8 let; a 4. edici dochází dech po dvou letech... (Respektive, IMHO nedochází, ale sami autoři ji odepisují, tedy vlastně přepisují.)

Taky se na to dá dívat tak, že zatímco nové příručky DnD vychází jak na běžícím páse (což není špatné), tak errata vychází skoro každý druhý měsíc (což je špatné). A pak vychází příručky jako opravy příruček, na které pak vznikají opravy... Za stále aktuální elektronickou verzi pravidel (DDI) si hráči musí platit a takové Core 1 pravidla začínají být kvůli erratům už dost nepřehledná.

Naproti tomu pro PF vychází zhruba 2 moduly ročně, errata vychází stejně tak (zhruba 2x ročně) a jsou jen velmi zanedbatelná (všechna dosavadní errata by se vešla na jednu A4). To budí dojem, že si Paizo nedělá z platících hráčů betatestery. A co elektronická verze? Hned první den vydání PF jsem si za 10 dolarů koupil elektronickou verzi pravidel. Od té doby pokaždé, když dojde k updatu, si mohu stáhnout opravenou verzi celých pravidel zdarma (a jsou to jen drobné změny).

DnD 4E se mi přesto hraje líp než PF. Ale přístup Paiza jako vydavatele se mi líbí v poslední době mnohem víc než WotC.

Ještě se zmíním o marketingu. Přijde mi, že u Wizardů platí: dělejme tomu dva měsíce před vydáním reklamu, v měsíc vydání super reklamu a pak honem k dalšímu produktu. Zpětně se už k příručkám téměř nevrací.

Zatímco PF na to jde jinak. Příručku ohlásí už půl roku dopředu a pak na ni celou dobu dělá reklamu, takže v den vydání si ji koupí všichni hráči PF. A dělá na ni reklamu ještě dlouho poté, co ji vydá.
26.10.2010 13:19 - Lotrando
Možnost stáhnout si v pdfku aktualizovanou příručku je super. Vůbec netuším, proč to wizardi nenabídnou přes DDI. Udělat pdfko tak, aby se nedalo kopírovat není nic tak složitého.

Zbytkem úvahy si nejsem tak jistý. 4E je mnohem rozsáhlejší a složitější. Možnost kombinovat, která byla hráči požadována (a asbsence této možnosti na začátku vytrvale kritizována) je pravým důvodem té smrště errat. Stačí si všimnou, co je jejich předmětem (zpravidla omezení nějakého komba poskládaného z více class).

Určitě si také nemyslím, že bych potřeboval nutně všechna errata. Dokonce bych řekl, že často je lepší je ignorovat. Mám totiž dojem, že ve snaze potlačit různé OP buildy založené na vlastnictví obskurní kombinace předmětů a featů zabijí dobré kombinace, které činili některá méně podporovaná povolání hratelnými.

Dojem z podpory některých větví pravidel mám podobný. Obzvláště patrné je to u settingových classů, které jsou často jen obtížně hratelné.

Co je hodně patrné, a poslední dobou to pozoruji stále častěji, je jistá únava edicí, která se projevuje zaječími úmysly. Hráči začínají hledat alternativu a kosmetické změny současné edice to patrně nezmění.
26.10.2010 13:41 - Dalcor
Aktuálně mám za sebou dvě části PFRPG Adventure Path Council of Thieves a nemůžu si to vynachválit. Přesně vyvážený mix dungeon crawlu a RP akcí, a momentálně se chystám na Kingmaker, kde si postavy můžou založit a zpravovat vesnici/město/Království...

Když sjem chtěl hrát podle 4E adventur tak jsem je hned zahodil. Když chci mob killin pustím si Diablo nebo World of Warcraft, případně NWN abych neopustil DnD :)

No a cesta supportů (Dwarves fo Golarion), jde cestou "(RACIAL) handbook" pro 2E místo cesto "pravidla, featy, drsnější pravidla a featy a nejdrsnější pravidla a featy". I když na šméčko také narazíš - Armory.
26.10.2010 16:19 - Vojtěch
Ono oblíbenost 4E vs. 3E / PFRPG závisí na tom, jestli preferuješ tak nějak simulaci (nebo alespoň hraní si na simulaci) fantasy světa a vyumělkovaný herní systém, který ale umožňuje jen to, co je v něm zapsané a zbytek se řeší improvizací přes str. 42 (což je jeden z nejlepších vynálezů 4E pro mě).

4E jsou složité šachy (vyváženost) / 3E je kuchařka s různými recepty, které se různě vaří.

Celkový dojem je jeiný, ale v zásadě zábava a chuť závisí na hráči/kuchaři...
26.10.2010 16:39 - Lotrando
Nevím jak je na tom Pathfinder, proto ho nebudu hodnotit. Zato jsem si celkem jistej, že 3E je hodně chudá skromná kuchařka, pokud nehraješ zrovna kněze nebo mága. Jako předkrm rolka s křenem, pak nějaký UHO, zákusek se nepodává. Fakt bych se k tomu nechtěl vracet, protože jsem v tom válečníka hrál a nebylo to kdovíco. V hratelnosti rolí(taktických) je 4E mílovej krok vpřed.

Souhlasím ale s tím, že obzvláště na vysokých levelech je to dost komplexní záležitost, která nemusí sednout každému. Zas se to naučí hrát každý. Na 3E mi vadil propastný rozdíl mezi (game master/rules mastery).
26.10.2010 18:18 - Vojtěch
Za válečníka to nebylo kdoví co? No, spíš jsi se musel snažit myslet krapet mimo mísu. Když jsi si udělal silného pablba, tak se nešlo divit, že toho o moc víc neudělal. Pokud se wizard nechá vyvádět koniny, namísto aby kopal za tým, tak o taky stojí za prd. Družinka musí taky krapet držet pohromadě z lidské stránky, ne jen mechanicky.

EDIT: To samozřejmě platí i u 4E a jakékoli jiné hry. Jen 4E už je více mechnicky zabudovaná nutnost kooperace rolí.
26.10.2010 21:09 - Alnag
Noir píše:
Především tím říká: kontroleři, vy do téhle party nepatříte, jděte prosím hrát jinou hru...


To snad trochu přeháníš, ne? Controller přece nemusí být nutně postavený na daze/stun/dominate. Uznávám, že je to cool efekt, ale pokud si uděláš jednostrannou postavu, musíš počítat, že si někde natlučeš čumák.

Drak je prostě potvora obzvlášť drsná a předpokládal bych, že na lov draka se nevydáš bez pečlivé přípravy. Samozřejmě natrefit to poté, co ranger už dal svou denní supernovou a družinka má za sebou dva tři boje je TPK. Ale tohle se musí šetřit na "dragon hunt" akci. A u té je téměř povinnost, aby někdo umřel. :D
26.10.2010 22:30 - Vojtěch
No, wizard se pokud vím může krapátko přemiklikovat díky tomu jeho spelbooku a pořád můžeš v init počkat abys draka stunoval atd. před jeho hlavním tahem. Pořád mi přijde zmetek lepší, než kdyby měl prostě dva tahy což byla jedna z věcí, ke kterým nás 4E ponoukala, když jsme měli nakládat se solo potvorou.
27.10.2010 07:55 - noir
Alnag: Jak se to vezme. Asi jsem měl napsat, že nehodnotím klasický postavy z 4e, ale ty Essentials. A tam, když jsem si četl jediného kontrolora-wizarda, jsou tyhle tři efekty vrcholem jeho kariéry - a to vlastně rovnou ve dvou školách. Je pravda, že když se draka něj připraví, může si nahodit jiná kouzla, jenže ani ta mu moc nepomohou. A ve spoustě situací (drak je překvapí, není čas se připravit) se Essentials wizard prostě nechytne...
Příklad: Nejsilněujší útočná kouzla, která může wizard na draka použít, jsou Thought Cage, Disintegrate nebo Wrath of Battle (vše daily 19. úroveň). Thought Cage je daze - takže nic. Wrath of Battle je proti sólo potvoře nanic. A Disintegrate mu nasolí 4k10+10 ongoing damage. To dá slayer tak na 8. úrovni at-willkou...

Podívám se na encounterky 17. levlu: Phantasmal Horror? jejda, stunn, takže nic. Mass Charm: zase slide+ útok na jiného nepřítele, takže taky nepoužitelné. A Dancing flames jsou sice fajn damage, jen škoda, že ji drak vyresistuje...

15. úroveň: jedno kouzlo je damage, druhý slide, třetí daze.

Už vidíš, co chci naznačit? Pokud má proti drakovi hrát kontroler z Essentials, je to pro něj hodně špatné.

P.S: Pochopitelně vím, že si hráči mohou brát i spelly ze starých příruček, ale teď chvilku chápejme Essentials jako čistý produkt...
27.10.2010 08:07 - Almi
noir: Koukal jsem na toho draka a ano, je drsný. Ale, probůh, co chceš od level 22 Solo Soldiera? Aby ho dokázala vypnout jedna postava a on si neškrtnul? Chápu ho tak, že je to Boss. A bosse prostě jedním trapným způsobem nevypneš. A na Bosse se jde v partě a musíš se připravit, přesně, jak napsal Alnag. Jinak bude družině pro smích a ten boj bude zbytečný. Proti takovému soupeři prostě musíš nalézt jinou taktiku. Navíc, solo potvory se málokdy už vyskytujou osamoceně, a tak bych controllerovu funkci viděl hlavně v tom, že zabaví zbylé potvory, aby si družina dokázala poradit s drakem...

..ale těší mne, že konečně shledáváš i wizarda v essentials jako nepoužitelného na essentialové potvory ;-)
27.10.2010 08:35 - noir
Almi: Mě ale ani tak nejde o to, nějak tu potvoru "vypnout". Jen mi přijde, že je naprosto okázale postaven proti jednomu typu postavy - kontrolerovi.

Mě ani tak nevadí, že dává velká zranění, ani mi nepřijdou děsivé jeho obrany. Problém je v tom, že ničí smysl jedné postavy v družině. Kdybych jako hráč vyplácal na draka své tři nejsilnější schopnosti a on by všechno shodil jednou free akcí (aniž by si vůbec musel házet), asi by se mě to docela dotklo. A příprava moc nepřipadá v úvahu - bez rituálů nevím, co jiného by si mohl na draka připravit... Jsem docela zvědavý, jak budou vypadat další potvory: jestli budou některé likvidovat stejně dobře efektivitu jiných rolí (třeba damage resistence na untyped damage proti strikerům, zákaz pálení vln proti leaderům apod.).

Jinak souhlas: wizard na první pohled vypadal docela zajímavě, ale je dost (moc) jednostranně postavený).
27.10.2010 09:31 - Lotrando
Vojtěch píše:
Za válečníka to nebylo kdoví co? No, spíš jsi se musel snažit myslet krapet mimo mísu.


To je jako co za argument? Za 4 featy si postavím build, který je dobrý tak třeba proti lidem a proti čemukoliv jinému jsem v háji? Ne fakt mě nepřesvědčíš. To co měly melee charaktery ve trojce za výběr se s následující edicí nedá srovnávat. Zatímoc tam byl fighter char pro začátečníka co hází dokola dvěma kostkami, ve 4E jsi bez dobrýho defendera nahranej.

Alnag: Jít na Draka připravenej je takovej klišé. Já osobně si myslím, že ten drak tam nebude sám, bud mít spoustu přisluhovačů a ti se v mnoha střetnutích postarají o to, aby jsi přišel nepřipravenej :). Samozřejmě, asi se zařídím, abych si poradil s jeho resistencemi, nebo si připravím nějaké pro sebe, tenhle druh příprav beru.
27.10.2010 10:05 - Vojtěch
Obecně bych čekal, že solo potvory budou tak nějak odolné na všechno možné. Ještě hodím oko do pravidel, ale to až k večeru.
27.10.2010 10:39 - Alnag
Noir píše:
Jen mi přijde, že je naprosto okázale postaven proti jednomu typu postavy - kontrolerovi.


Essentials postavy bych vůbec nebral vážně. To je hrozná fraška. A jinak... on je spíš postavený proti situaci, která by ho prakticky vyřadila ze hry (což je u solo potvory dost blbé...) Souboj, kdy je jediný protivník pořád dazed/stunned/dominated je poněkud nudný.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11771202087402 secREMOTE_IP: 3.17.75.227