Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
23.4.2010 09:54 - Geralt
Blaine: Zatím jsem si pohrával se dvěma postavami (rogue-cleric, wizard-warlock), které bych si chtěl někdy v budoucnu zahrát, a teprve hybridní povolání naplno vystihuje jejich schopnosti a především osobní historii. To se mi právě líbí na celém hybrid systému nejvíc: "ušít" si na míru přesně takové povolání, které bude odrážet koncept celé postavy. Ta se už nemusí omezovat na zavedené škatulky.
Multiclassy mě v tomhle ohledu moc nezaujaly, na můj vkus jsou příliš těžkopádné.
23.4.2010 10:35 - Blaine
Geralt: jsou tezkopadne, v pocatecnim designu si to mozna tvurci nemysleli, ale nakonec to tak dopadlo. Multiclass presne odpovida pro takovou postavu, ketra umi dobre s mecem a jenom trosku kouzlit, atd. Ale hybridy jsou skutecne na usiti postavy na miru.
23.4.2010 18:44 - Lotrando
hybrid může jít do multiclassu?
23.4.2010 21:28 - Alnag
Lotrando: Jasně, proč by nemohl. V PHB3 je kolonka Multiclass Feats:

PHB3, strana 136 píše:
A hybrid character can select multiclass feats. The rules for multiclassing still apply. You can't take multiclass feats for a class you already belong to which includes both of your hybrid classes.
26.4.2010 09:48 - Lotrando
aha, já měl pocit že v některé verzi nemohl
26.4.2010 09:51 - Alnag
Lotrando: A to zase jo. Ten nejasný pocit mám taky. Ale ty časy jsou dávno pryč... :D
26.4.2010 14:35 - Blaine
Alnag+Lotrando: Myslim, ze to tak bylo pred rokem, kdy se koncept Hybrid class poprve objevil. Domnivam se, ze bylo psano, ze nejdou dal multiclassovat.
26.4.2010 16:31 - Lotrando
puvodni koncept byl bud hybrid nebo multiclass, ale kdy to zmenili nevim.
26.4.2010 17:52 - Alojz
ale hlavne je že to zmenili. Mne osobne sa Hybrid+multiclass veľmi páči. Môžem si vďaka tomu spraviť postavu podľa gusta
28.4.2010 05:17 - ShadoWWW
Letadlo shůry přistálo na zlatém podnose. :)
29.4.2010 20:48 - Alnag
A tady jedna verze DnD pro úplné nováčky, děti od 6 let věku a hráče intelektuálně nenáročných her (též známých jako "indies" ;-)

https://www.wizards.com/DnD/Article.aspx?x=dnd/4dnd/monsterslayers
30.4.2010 14:50 - alef0
Ohoho, toto chcem hrať! Má to všetko, čo má mať pravoverná rúbanica v D&D 4e: bojový plán, iniciatívu, d20kový hod, žiadne sociálne zručnosti a samozrejme kritické zásahy!

A ľahký prechod na plnoprávne 4e!

Toto by chcelo preložiť.

Hneď po Dungeon Squade :-)
1.5.2010 00:09 - andtom
Tak jestli boj, rubanice, má být to, co je na D&D 4e největším tahákem, tak u mě je to tím, co mě na 4e nejvíc štve. Boj vypadá na první pohled jako super ... ale je přestřelený, můj názor. Mnohem radši mám skill encounter, který trvá rozumnou dobu, není náročný na pamatováka a hlídaní souběžné kupy efektů .... a konečně skill encounter se odehrává uvěřitelněji, než řada podivných powers. Jako nikdo nebazíruje na realizmu, protože to ani z podstaty věci nejde, hra je zjednodušená asbtrakce reality a je to tak OK a v pohodě, ale někde existuje ta hranice, kdy už příliš moc věcí působí rušivě a divně. Zdlouhavé, upracované, prokaučované.
1.5.2010 10:21 - Max
Andtom: Přehlížíš cílovou skupinu. Pokud dám deník dnd4e synovci (5) tak to nepobere. 4e je na něj příliš složitý, přecijen se teprve začíná učít číslice... i když vcelku rychle se pak naučil do dvaceti. I tak ale nedá odpočítávání životů, vyhodnocování jak špatně na tom je, jakou dovednost kdy použít a jak jí použít, jestli si má koupit lepší zbraň, co to vlastně je "lepší zbraň" a podobně.

Nemyslim, že by systém jasně udával typ hry. Ovlivňuje snadnost pochopení hry, ovlivňuje rychlost stmelení skupiny a řešení krizových situací. Neřekl bych ale, že přímo udává typ. Typ mi spadá spíš do kategorie, "co hrající lidé chtějí". Styl kterým hrajou, je spíš, přirozenou cestou, vzniklá dohoda, bez přímé závyslosti na pravidlech. Pokud někomu vzniklá dohoda vyhovuje, pak je pro něj hra zábavná a dobrá. Pokud někdo v dohodě neprosadil svoje zájmy, nebo je dohoda proti jeho zájmům, pak to pro něj nebude zábavná a dobrá hra.
1.5.2010 10:53 - andtom
Maxi, debaty na téma jak systém ovlivňuje styl hry jsem absolvoval bezpočet mnoho let zpátky, nejsem z lidí, kteří se cítí být ve vleku systému.
Ovšem vše má své hranice, mantinely, ve kterých se lze pohybovat a tvarovat hru. Jestli mám zadání od hráčů každé sezení bojovat (protože když jsem zahrál sezení, kde se nebojovalo, dali mi zpětnou vazbu v tomto směru), dále mám limitovaný čas sezení a ten zpropadený boj trvá hrozně dlouho, tak už mě tyto parametry sakra limitují.
Boj v D&D 4e je v podstatě high-magic záležitost, každé povolání vlastně kouzlí - vzduchem lítají powers plné prazvláštností a je v podstatě jedno, které povolání to háže do placu. Je to přesně jakoby hrála banda kouzelníků starší edice, každé kolo každá postava sesílá kouzlo (pardon power) s efektama. To je ve spojení s délkou boje smrtící kombinace, v určité fázi přichází otrávenost, nuda ... Alespoň u mně. Neodsýpá to. Boj je je sice nablýskaný, ale žel nemotorný kolos. Zlatý skill encounter.
1.5.2010 12:41 - Naoki
andtom: jestli to není náhodou kvůli tomu, že se konečně oddali fantasy epičnosti. Jak epický byl ve 3e fighter, když jediný čím se lišil od ostatních povolání bylo větším počtem featů? Z osobní zkušenosti ti můžu říct, že moc ne. Naproti tomu teď ve 4e může odstrkovat nepřátele štítem, zlomit nepřátelům kolena, běžet a odrážet všechny nepřátele v cestě, udělovat krvácející zranění, praštit do hlavě až se nepřátelům z toho objeví hvězdičky, hodit nepřítelem jako katapult háže kameny, oslepit nepřítele mečem, vyrít mu na čelo svou insignii a mnohem MNOHEM víc.
Jestli se ti nelíbí fakt, že teď mají všechna povolání možnost dosáhnout epičnosti tak tohle ti asi opravdu nesedne...
1.5.2010 14:30 - alef0
Andtom,
nerozumiem celkom tvojmu postoju. Jadrom D&D sú jednoducho súboje, to je hra o epických fantasy hrdinoch, ktorí ogniem i mieczem prekonávajú protivníkov.

Ak sa ti komplexnosť súbojov nepáči, resp. ťa otravuje, prečo nevezmeš nejaký iný systém, pri ktorom nebudeš mať husiu kožu z komplexnosti / natiahnutosti pravidiel?

Samozrejme, pokojne môžeš ignorovať celú plejádu pravidiel, ale príde mi to ako zobrať Ferrari, vyhodiť z neho motor a dodať motor z iného auta. Ferrari má pekný dizajn, je imidžové, ale to, čo robí z Ferrari Ferrari jednoducho vyhodíš.

S takouto situáciou som sa stretol, ak na okolí všetci hrali D&D a hrať D&D bola jediná možnosť, ako hrať. Ale to je cesta do záhuby, pretože hráč neprispieva do hry, cíti sa otrávene, lebo ho systém brzdí a s každým hodom na iniciatívu v mysli nadáva na to, aké je to preňho hrozné. (Toto som napr. zažil s horšími DMami)

Riešením bolo: zobrať iného DMa, ktorý súboje berie akčnejšie, svižnejšie, alebo premigrovať sa na iný systém.
1.5.2010 14:45 - andtom
Naoki: To, co jsi popsal, je zrovna to nablýskané, zní to tak úžasně ... Ale to je jedna strana mince, mluvím o té druhé: dlouho, dlouho, dlouhoooo ... a komplikovaně.
Power, co udělá něco okamžitého, co se nepromítá dále, relativně není problém - prostě power typu "vystřel a zapomeň". Jenomže těmito powers se to nehemží, naopak ...
Místo toho postavy radostně sesílají (v podstatě kouzlí) jedna přes druhou efekty do konce příštího kola nebo do jindy, ongoing zranění, stavy co se savují, markují, proklínají, budují udržovací zöny a zdi ... a nezbývá než sledovat, na kolik z toho se zapomene.
V této souvislosti: každý si hraje v počtu jakém uzná za vhodné, to je jasné ... ale vodítko autorů je následujcí: zatímco pro D&D 2e a 3e je oficiální standardní počet postav 4, pro 4e je to 5. Nejsou tak nějak mimo?
Je to nablýskané, je to epické, ale je to nesvižné, komplikované a po hodině bez vidiny konce už i nudné.

Alef0: Hrál jsem 4e pod Merlinem jako hráč a tam boj není častý, klidně jsou 3 sezení bez boje. Což mi vyhovovalo, protože ty boje fakt nejsou krátké. Teď hru vedu, chci vyjít hráčům vstříc, když chtějí boj každé sezení (Lvl 13-14) a po hodině toho začínám mít vždy dost. V kontrastu současně hraji AD&D pod Horácem jako DM a tam boj pochopitelně není rozplizlý jako medová slina. Kruci, u 3e jsem tento prapodivný pocit neměl. Skill encounter je ve 4e velmi příjemný, boj tragedie.
1.5.2010 15:28 - alef0
Z mojich nemnohých skúseností sa mi 4e súboj zdal svižnejší, ale to som nehral na takých vysokých leveloch. Porovnať s AD&D to už nemôžem takmer vôbec, to sú dva rôzne svety. V AD&D bola kopa vecí, ktoré osobne považujem za otravné (nie, rýchlosť zbrane nepovažujem za zvýšenie realistickosti), bojová mriežka nebola, možnosti v súboji neboli, a typické špeciálne útoky boli ponechané na predstavivosť hráčov. Tá taktika, ktorá je základným kameňom súbojov v nových D&D, v AD&D bola na okraji.

Akonáhle z D&D vynecháš súboje, tak vlastne nehráš D&D, hráš vlastne konverzačnú hru, v ktorej by ste pravidlá ani nepotrebovali.

Inak k tiahlosti: torovnať by sa to dalo len vtedy, keby sme mali skúsenosti aj z 3.5e aj z 4e. V 3.5e mi s odstupom času strašne vadia tie špeciálne útoky typu Grapple, ktoré som nebol v stave hrať naspamäť ani po 2 rokoch intenzívneho hrania.

Tak či onak, stále si myslím, že robiť otráveného DMa nie je ktovie čo. Resp. takto: v tvojom prípade je to neriešiteľný problém -- keďže nemáš možnosť pretlačí iný systém (napr. to AD&D, ktoré sa ti páči), jediné čo sa s tým dá robiť, je ticho trpieť ;-)
1.5.2010 20:39 - andtom
alef0: Nejsem otrávený do stavu, že mám problém pokračovat, akorát jsem se snažil napsat svůj pohled na boj v D&D 4e, že ho zas za takové velké terno nepovažuji. Osobně si myslím, že následující edice bude uváděna s tím, že 4e byla fajn, ale boje byly vleklé a komplikované a tak dělají tyto a tyto změny ...

Jinak naprosto souhlasím s tím, že grapple verze 3e je nechutné a 4e ho má dobře udělané (což se ovšem dá do 3e určitě upraveně vykrást, stejně jako třeba skill encounter).

Chybějící možnosti v souboji AD&D se vyřeší na místě prostou úvahou, jaký dopad má nestandardní (pravidly nepopsaný) manéver postavy do hry, když ho hráč popíše, což je běžný operativní postup, ke kterému koneckonců vyzývá i 4e. To, že hraji AD&D uvádím jen proto, že mi prostě v boji 2e chybějící předdělaná paleta cool efektů nějak nechybí a boj je zábavný a dělají se v něm různé věci (hraji nekouzlící postavu). 3e mi taky nevadila. 4e prostě nevím, chápu důvody, chápu pozitiva, ale štvou a ruší mě negativa, která ta pozitiva docela sráží na kolena.

Podívám se blíž na Pathfindera.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11314105987549 secREMOTE_IP: 3.17.186.218