Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
11.8.2009 14:44 - Blaine
prave by me zajimalo jak resit ty dalsi v druhem encountru, bez restu - novy nebo pocitat do ceny prvniho?
11.8.2009 14:52 - Lotrando
Bez krátkého restu je to jedno celé střetnutí. To by nemusel být problém, ale celková hodnota by měla být level+4 maximálně a oni by měli mít daily powers. Pozor na závěrečné střetnutí, jestli použijí daily, může se ti změnit v bitvu se zelenýma kartama a to je docela otrava. Taky by jsi ji neměl dělat na hranici obtížnost, spíš jen level+2.

Vše taky hodně závisí od taktických schopností hráčů a počtu postav. Malé družiny jsou mnohem zranitelnější než velké. To především s ohledem na controllery, kteří umí vypínat soupeře. Mě se takhle posledně mále zadařilo udělat TPK s docela nevinně vyhlížejícím protivníkem.
11.8.2009 15:04 - Blaine
Lotrando: myslim, ze moje parta je takticky dost sikovna, dokonce bych rekl az abnormalne. Kdyz zacne boj, tak se vetsina z nich prepne do taktickyho modu a hraji deskovku. Nastesti to neni vzdy:)
Controler si uplne prebudoval postavu, uvidim jak to bude vypadat. Hlavne bych se nebal toho TPK - cleric diky divine power ma pacifist healera, ktery dokaze lecit i pres at-willky a bude lecit tak hnusny mnozstvi zivotu, ze jedine ceho bych se bal je, ze se to bude hodne dlouhe.
11.8.2009 15:24 - Lotrando
Blaine: no jasně, tak vypni healera. To je to co se mi povedlo minule. Nabehnul dopředu, koupil dominate a místo healování smažil kamarády. Spadlo to z něj asi až po třech kolech a jen díky tomu, že kouzelník začal zdrhat. Hlavní enemák se rozhodl, že tamty už má pod palcem a šel si pro kouzelníka (nechtělo se mi do toho TPK:)).

Podle mě, když uděláš jako GM jednoduchou věc, a to je, napadneš leadera a půjdeš po něm, dokud ti v tom defender aktivně nezabrání, tak se z každýho boje stane boj o přežití. Při tom množství minionů ho chrání jedině to, že dělaj konstantní zranění.
11.8.2009 16:16 - Element_Lead
Kdyz uz se tu resi tyhle veci. Trosku jsem si upravil undeady ze pri kousnuti infikuji obet, ktera se po urcite dobe meni na nemrtveho take. (Ano nic originalniho:). Doba je zavisla na telesne konstituci a stesti. Pravidlove se to projevuje tak ze pokud vas undead dostal do stavu bloodied, muzete byt nakazeni. (libi se mi ze to reflektuje to ze skutecne do krve zraneni je az od poloviny hp dole, ostatni jsou takove ty lehke skrabance a odreniny.) Pak uz to pokracuje tajnym Save Rollem na konci encounteru. Nakazen/nenakazen. Potom se stav postavy zhorsuje az k jeji nasledne smrti a ozivnuti. Takze hrac vicemene nebude vedet jestli je nakazen nebo ne do posledni chvile... ani ostati.

Jinak vsichni zombici resistance necrotic damage 10 a vulnerability 5 radiant. Pokud je snizen na 0HP cimkoli co neni Radiant nebo Fire damage tak za 1d6 kol vstava (move action) a znovu se zapojuje do boje. Postavy mohou pouzit coup de grace nebo jak se to pise. Nevim jestli jako standart nebo minor akci aby sundali zombika na zemi. Zniceny mozek = konec. Na vsechno budou muset prijit samy.

EDIT: natural roll 20 je crit head shot. po tomhle uz zombik nevstane.

pracuju na nejakych zajimavych encounterech ale zatim mam nic moc. bojim se ze zdrhacky po meste, strechach, stokami, barikady atd. postavy za chvilku omrzi nec tomu chybi.

Jinak jeden z hracu si vybral warforged fightera :) nevim jak se na nej budou ti nemrtvaci divat.
11.8.2009 16:52 - Lotrando
Yash: čistější by asi bylo, aby ta nákaza byl útok na fort, when bloodied, a pak po každým extended rest ověřit, kam se to posunulo. záleží jak často s tím svinstvem bojují, jestli často tak je tenhle způsob férovější.

Ta úprava s Fire/Radiant, u nás by to bylo jedno. Máme kněze a kouzelník je pošuk na ohníčky. Ani trollové moc šancí neměli, jejich regen byl pořád vypnutý. Naopak v družině kde hraju, žádný Fire nebyl a docela se to komplikovalo.

Plombáci navíc vyšli někdy vloni na podzim jako speciál v Dragonu.

Encountery se snažím oživit pomocí NPC, které musejí chránit, nebo nějakých jiných, vložených úkolů. Se střídavou úspěšností.
11.8.2009 17:03 - Blaine
Yash: dej to jako utok na fort, jak rika Lotrando - napis si forty hracu, pokud je uz nemas napsane, aby ses neptal, jestli ses trefil, to by mohlo hrace navest. A pak se podivej do DMG na nemoci na strane 49. Disease track je jedna z velmi povedenych mechanik, ktere se mi hodne libi.
S tim fire/radiant dmg bych si mozna nebyl uplne jisty, prece jen tim muzes hodne ublizit nejake parte, ktera proste tenhle druh zraneni nevypoti. Napriklad takova sestava Warlord, fighter, rogue/barbarian, ranger, druid s tim bude mit problemy. Hodne velke problemy. A treba takova parta cleric, paladin, avenger, invoker, sorcerer se ani nezapoti. Jasne pouzil jsem hodne extremni pripady, ale pozor na to. Kdyz budes davat, ze nemrtvi vstanou, tak jim dej delsi interval - treba neco ve smyslu kolik dmg deleno dvema sli pod nulu v prepoctu na kola.
A aby nevstali, je treba je coup de gracem dorazit. Pripadne spalit na hranici, kdyz je cas. Coz asi nebude, co?:)
Mozna bych doporucil postavit tyhle pravidla presne pro svoji partu, aby sis mohl neco takoveho dovolit. Survival horror ve stylu Left 4 Dead si docela i dovedu predstavit - neni cas odpocivat, musime jit dal, rychle, rychle, vsude same zombie, sice minioni, ale mezi nimi obcas zamichany nejaky ten normalni (Boomer/Smoker), pripadne elitni (Tank/Hunter). Mnamka:)
11.8.2009 17:13 - Nachtrose
Blaine: zapomel jsi na Witch ;-)

Jinak mam pocit, ze to Yashamaru primo pasuje na svou partu. A taky se mi to celkem libi. Ale kluci predemnou uz asi rekli k tomu vsechno.
11.8.2009 17:19 - Blaine
Ja bych jeste chtel dodat neco, co se mi pri vytvareni novych/divnych veci do souboje v DnD 4ed osvedcilo. Porid si nekoho, na koho budes moct hodit encounter. Dej mu cas, aby si udelal partu, kterou chces, nejlepe mu ji dones vytistenou, at si prostuduje, co ma umet atd. A pak si s nim na par hodinek sedni a testuj divnosti. Bohuzel v posledni dobe mi muj tester odjel do Anglie a tak nemuzu zkouset. Proto jsem sem taky psal o svem poslednim napadu.
12.8.2009 00:04 - Element_Lead
Diky za rady a doporuceni. Nejvice mi asi pomohla ta ochrana npc. Libi se mi to a trochu se stydim ze me to nenapadlo samotneho. Okolo toho se da postavit neco napinaveho.

Ten utok proti fortitude si musim rozmyslet. Je dost pozde na to abych delal nejaka inteligentni rozhodnuti. Pro tu moji variantu mi hraje to ze nemoc se nepta jak na tom kdo je s odolnosti. Proste ses hryzlej ses v haji. Save roll prvek je tam na dodani nejistoty, ktera by to mela dle me vylepsit o to ze je docela dost velka nadeje ze se z toho postava vylize ciste diky stesti. Na druhou stranu jsem ale sam psal to ze fyzicka zdatnost v tom jistou dobu hraje. Uvidim jak se rozhodnu kdyztak po hre napisu jak to dopadlo.

Jinak druzinka dostala trosku echo dopredu a zatim se to rysuje na: Dwarf cleric, Human Avenger a Warforged Fighter. Jeste nevim jestli zombie pujdou po warforgedovi nebo nee. Hraci jsem rekl at se necha prekvapit... :)
12.8.2009 07:03 - Mirkul
Teda, jsem rád, že jsem našel diskuzi k D&D 4 edici, protože jsem si před pár týdny koupil právě tyhle pravidla a zajímaly mě názory ostatní lidí co si o nich myslí. Přesto po prvních 30 stránkách sem raději přestal číst, protože to ve mě vzbuzovalo cokoliv, jen ne chuť si je zahrát, i když jak jsem tak koukal na posledních pár stránek, tak se buď vytratili tyto názory anebo ti co je měli, ale to je jedno.

Taky bych rád napsal svůj názor, který je však zatím neherně podložený a vyplývá jen z toho, co jsem zatím vyčetl z příruček. Nebudu hodnotit žádnou grafickou a estetickou stránku příruček, protože na to jednoduše nemám a protože oproti příručkám DRD (alespoň edice 1.5, DRD+ je na tom líp) je to naprosto jiná kategorie.

Vyrůstal jsem pouze na DRD a DRD+ a dvakrát jsem měl tu zkušenost s D&D3.5e, která mě dost nadchla, už jenom kvůli tomu, že se jsem se s ní setkal u počítačových her jako Baldurs Gate I a II a podobně. No a když jsem dostal možnost koupit si tyhle pravidla, řek sem si paráda. Sice jsem původně chtěl koupit edici 3.5 jenže ta už v žádném knihkupectví (v americe) nebyla k dispozici(stále preferuji osahat si to co si kupuji, před internetovým kupováním, občas bohužel), a slyšel jsem pár vět o tom, že 4e není dobrý nápad. Přesto jsem si řekl no a co, dám jim šanci.
Když jsem se po 3 hodinové procházce vrátil do svého obydlí obtěžkám 4 novými knihami, byl jsem celý nedočkavý až je otevřu a přečtu si skvělého se v nich ukrývá. Asi po půl hodině listování PHB1 jsem byl zděšený, co že se to stalo, to není to co sem si vůbec představoval a pomalu se proklínal za ty vyhozené peníze. "Vždyť co to udělali s klerikem, žádný healer, životy přibývají naprosto divně, mnich taky nikde k nalezení, skilly zjednodušené, no to je asi spíš dobře, ale co se stalo s multiclassem? Jenom dvě stránky, co to má být?". Ale když už sem za to ty prachy dal, tak s tím něco udělám a při neznalosti těchto stránek jsem se pustil do svého amatérského překladu, ať aspoň vím co kdo umí na 1. úrovni a přibližně proniknu do pravidel.

Tak po týdnu už jsem se dostal z prvotního šoku a říkal si, že to nemusí být tak špatné. Po měsíci, kdy už jsem si pročetl oba dva PHB a MM i DMG jsem začínal být i docela natěšený na to, až si zahraju. Vzhledem k tomu, že neznám předchozí pravidla D&D je to pro mě posun k něčemu novému, lepšímu a neohranému.
Přesto mi pář věci nelíbí jako výše zmiňovaný multiclass (zdá se mi takový nijaký, dost ochuzený oproti předešlé edici), vždy pouze 1 útok za kolo, pokud nějaká schopnost neřekne jinak (chudák válečník, říkejte si co chcete, ale 4 útoky za kolo 2 zbraněmi, to má svůj určitý půvob zvlášť když je to srp a kladivo :-D), původně se mi i zdálo, že umět 1 schopnost ze 4 je pekelně málo, ale tento názor začínám pomalu měnit. Všeobecně jsou to všechno pouze maličké mouchy, které celku zas tak neublíží a postupně se s nimi člověk vypořádá.

Co se týče DMG tak takhle příručka mě vážně nadchla, jako začínajícímu DM, který zatím nevedl moc dobrodružství mi rozhodně pár rad přišlo vhod, i když už jsem je třeba dříve slyšel, ale nikdy neviděl nikde napsané a opakování je matka moudrosti že :-). A MM je příručka, která je vážně použitelná, protože co si z DRD dokážu vybavit, tak většina monster se musela různě upravit aby byla vhodnými protivníky pro družinu. Na druhou stranu bylo jednodušší vytvářet si vlastní monstra, ale tady to, myslím, nějakou dobu nebude potřeba.

A jinak co tu probíhalo ohledně kupování si miniatur a nutnost čtverečkovaného papíru a o tom jak je to strašně všechno o boji a RP to odsouvá daleko do pozadí. K tomu mám jen pár věcí. RP nezáleží na pravidlech, ale na lidech co hrají a na taky dost na DM aby v tom hráče podporoval. Pravidla jsou prostě jen volný návod, bez kterého občas neobejdete, ale rozhodně nejsou proto aby omezovala. Myslím, že něco takového už tu bylo dříve řečeno, ale mnohem lépe. Nikde v příručce jsem nenašel větu typu, kašlete na RP hlavní o co tady jde je boj (já vím je to přehnané, ale takhle jsem to z mnoha příspěvků pochopil). Hraju tyhle RPG protože mám šanci hrát za někoho jiného a chci si taky tu postavu roleplayově užít ovšem abych si to pořádně užil rád si taky zabojuju, abych viděl, co moje postava dovede, možná jsem příliš jednoduše založený, ale tak to prostě je a boj je pro mě neoddělitelnou součástí RPG. No a ohledně těch miniatur, papír si vytisknu, nakreslím na něj prostředí, nějaký barevný kamínky či něco podobného seženu a může se hrát. A přinejhorším se to dá i bez tohoto, i když by to byl asi dost velký záběr na DM a na hráče aby si to dokázali představit a věřím, že markování by v tomhle dělalo nejspíš dost chaosu, ale dokážu si to představit a možná bych to i zvládl. Jenže pro zjednodušení a lepší přehled si myslím, že sehnat si těch pár věcí není zas takový problém.

No, koukám, že jsem se nějak rozepsal tak to raději ukončím a omlouvám se za jakékoliv hrubky, které jsem tu nasekal, holt si to moc nekontroluju. A naposled ještě taková otázka k tvorbě postavy. Necháváte hráče rozdělit si k vlastnostem oněch 22 bodů, které jsou doporučeny nebo jim dáváte k dispozici pár bodů navíc. Protože mi přijde, že když si nahážu postavu kostkou, tak mi vyjdou příliš často mnohem (někdy i o dalších 20 bodů) lepší statistiky.
12.8.2009 07:19 - Nachtrose
Za sebe myslim, ze DnD4E je dobra volba. Zvlaste pokud jsi pred tim hraval jenom DrD. Oproti 3.X je to jine a ne kazdemu to musi sednout, nicmene je to takove unifikovanejsi a prehlednejsi, si dovolim tvrdit.

A k tvorbe postav: ja jsem velmi benevolentni DM a tak maji hraci nejprve 5 pokusu su neco nahodit, a kdyz se jim vysledek nelibi, muzou si nakoupit za standardni body. Jinak muzu na tvorbu postav doporucit Character Builder a na tvorbu monster Monster Builder.
12.8.2009 07:25 - Nachtrose
Yashamaru: odolnost ma celkem silny vliv na to, zda nejakou chorobu chytnes, nebo ne. Na druhou stranu, pokud to udelas jako save mas to univerzalnejsi mechaniku a nemusis kazdemu monstru podle lvl pocitat utok vuci fortitude. Co treba ten save trochu pozmenit ale a udelat ho treba d20 + CON vs DC15? Jednak to mas pak stale stejny hod a druhak tam mas i zahrnutu onu odolnost.

Yashamaru píše:
Jinak druzinka dostala trosku echo dopredu a zatim se to rysuje na: Dwarf cleric, Human Avenger a Warforged Fighter. Jeste nevim jestli zombie pujdou po warforgedovi nebo nee. Hraci jsem rekl at se necha prekvapit... :)


Neni nad tanka, jehoz monstra ignoruji :-D
12.8.2009 07:42 - ShadoWWW
Armfisch: BTW Mnich bude v PHB3, která by měla vyjít v březnu 2010. Jinak playtest (beta verze) Monka je v 375. čísle Dragonu nebo taky zde.
12.8.2009 07:54 - Blaine
Armfisch: S markovanim doporucuji kazdemu hraci dat papirky urcite barvy. Ze zacatku to byl chaos, ale pak se uz jen podivas na bojiste a jasne vidis. Zakladni ctvereckovany papir pouzivam z DnD 3ed, kde byla nadherna mapa formatu A2 se ctverecky velikosti palce. Miniatury nepouzivame, mame kostky na naznacovani jak protivniku, tak priserek - ono jasne, je skvele rici "Utocim na toho orka vzadu v rohu u svatyne", ale potom se docela obtizne hlidaji zivoty a tak. Mnohem hezci je rici - "utocim na orka cislo 4" - DMko ma potom na papiru napsano O4 a jenom pise zraneni:)

Pri tvorbe postavy preferuji nakup postavy za body - nikdo nebude osizeny, vsichni budou mit postavy tak jak chteji a ne ze jeden bude mit proste smulu a druhy bude mit super stesti a nahazi sama vysoka cisla. Videl jsem jednou partu 4 lidi, z nichz meli 3 nejvyssi cislo 16 a ctvrty mel 3x 18, 1x 17 a 2x 16... To chce uz hodne moralne vyspeleho jedince, aby si nepripadal lepsi, pripadne aby si ti ostatni nepripadali trochu slabsi. Hlavne pak staci sem tam spatna hlaska a lidi se zacnou hadat.

K nekolika utokum za kolo - ranger jich stale ma vic:P
Ono si zase musis uvedomit, ze v 3,5ed jsi s fighterem neumel nic jineho. Ano, mozna sis udelal build na podrazeni, odzbrojovani atd. Ale mag mel ohnivou kouli, dominate, letani, nevidtelnost, povolavani priser, magicke bariery a spoustu dalsich veci. A ted se to hodne vyrovnalo.

S pribyvanim zivotu uz jsi se vyrovnal?:) A neboj, bez clerica to stale jeste moc dobre nejde. Nebo bez jineho leadra.

Kazdopadne se ptej a stezuj si, myslim, ze tady odpovedi na sve otazky dostanes:)
12.8.2009 08:02 - Merlin
Armfish:jen bych si dovolil podotknout, že baldursgate nebyly o 3,5 e, ale o Advanced Dungeons and Dragons, tedy o druhé edici.
DnD 3e byla v Neverwinter Nights, Greyhawk; 3,5 e byla v Neverwinter Nights 2.

Takže myslím, že pokud jsi hrál jen baldury, přeskočil jsi jednu edici, která se od Adnd lišila naprosto zásadně :)
12.8.2009 08:05 - ShadoWWW
Jinak určitě mrkni na errata.
12.8.2009 08:05 - Merlin
Blaine: bez klerika to jde, ale s ním je to mnohem lepší.
Armfish: figurky vřele doporučuji. Používám stejnou mapu jako Blain, ale navíc k tomu figurky. Je to o něčem jiným. Podporuje to představivost..a vypadá to hezky :)
12.8.2009 08:08 - Sethi
Taky se prý na figurky dobře odchytávají hráčky.
12.8.2009 08:13 - Nachtrose
Blaine: ja si ted koupil par A4ek takove te penove ozdobne gumy a planuju marky, cursy a podobne srandy nastrihat z ni. Oproti beznemu papirku ma vyhodu, ze je jednak tezsi a ne tak nachylna na odfouknuti, druhak muze fungovat jako protismykova podlozka. U tohoto si vsak nejsem jistej, jestli je to vubec zadouci.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.091510057449341 secREMOTE_IP: 3.14.83.223