Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
29.5.2008 20:46 - Alnag
A dýky mají špičku a proto slouží jen k zabíjení lidí.
WTF? Jasně, že bojové powers jsou z 90% zaměřené na boj. Vaše schopnost vždycky totálně odingorovat veškerý ostaní obsah - skilly, rituály, non-combat encountery, přesvědčení, tvorbu postavy, jak hrát... mně fakt dostává.
29.5.2008 20:49 - Fritzs
jonka: Fajn, ale příběh tam existuje, zhánění informací už samo o sobě implikuje nějaký příběh. (pokud tím tade nemyslíš hod na knowledge:weaknesses of monsters)
Jde o to, že v roleplayingové hře existuje příběh v jehož rámci má postava nějakou roli a je z tohoto pohledu úplně jedno, zdali má tato postava nějakou roli v družině, nebo zdaliam družina vůbec existuje.
Uvedu pár příkladů:
1.) Pelorův kněz Jarda se spolu s družinou dobrodruhů vydává najít tajemný artefakt. Příběhová role: Pelorův kněz hledající spolu se skupinou dalších lidí tajemný artefakt. Role v rámci družiny: healer/buffer a osoba co se vyzná v náboženstvích.
2.) Vlivný politik Franta musí v následujících dnech využít svůj politický vliv k zamezení útoku mozkožroutů na svoji planetu (sotatní postavy jsou také vlivné, nicméně nemají kromě snahy o záchranu planety proti mozkožroutům s ním nemají nic moc společného a v některých záležitostech jsou jejich zájmy protichůdné) Příběhová role: Vlivný politik bránící planetu před mozkožrouty. Role v družině: -nic, co by se dalo nazvat družinou neexistuje, ač spolu postavy spolupracují proti společnému nepříteli=>žádná role v rámci družiny-
3.) Člověk bojovník Pepa tankuje když prochází s družinou dungeony. Příběhová role: -žádná- Role v rámci družiny: tank.
Podle mého názoru jsou příklady 1 a 2 příkladem RPG, kdežto příklad 3, i kdyby používal pravidla nějakého RPG prostě RPG není.
asi tak...
29.5.2008 20:50 - jonka
Alnag: noncombat enc. je první co jsem z pravidel přečet a nejvíc jsem se na to těšil :) Nicméně na tvoji připomínku nějak nedokážu odpovědět.. asi proto, že mi jakákoliv orientace na cokoliv nepříjde zlá, pokud je to... hezky udělané. Osobně spatřuju kouzlo DnD jinde než v boji, ale je fakt, že schopností točících se kolem boje je docela dost. Tak asi proto.
29.5.2008 20:55 - Alnag
Jonka: Mně taky nepřijde orientace na cokoliv zlá. Mně přijde zlé to, co následuje. D&D je (taky) o boji se v druhých ústech zkrátí na D&D je jen o boji. Ve třetích je D&D o boji a ne o rolích a ve čtvrtých už to ani není RPG, je to vlastně Wargaming a navíc špatný wargaming, protože tady musí jedna strana neustále prohrávat, aby hra mohla pokračovat. Začne to tvou zdánlivě nevinnou hláškou a skončí to jako Fritzs níže. D&D je i o boji. Boj je cool. Boj je ale jenom část většího celku a celek není prostým součtem částí.
29.5.2008 20:59 - Fritzs
Jonka: Já netvrdím, že možnost *být* RPG je čistě výsadou her, které se označují jako RPG, třeba takové Warhammer 40k, což je snad nejtypičtější možná wargame může být RPG...
jonka píše:
Ono se pak i zapomíná na ty malé klučiny (a nejen oni), kteří hrají na překonání překážek a kteří jsou stejní hráči rpg jako ostatní.
Já sem takové malé klučina takže *vím*, že sme sice překonávali překážky, ale i tak sme tam příběh měli a opravdu nám tehdy nešlo o to si zaházet kostkou, koneckonců sme hráli bez pravidel a kostky. Koneckonců nebyli sme nějaká úchylka z normálu, nedávno sem měl možnost pozorovat pár takových klučinů, kteří hrají přesně tímto způsobem.
Jo, příběh neznačí, že se jedná o nějakou vysokou nebo náročnou činnost.
Alnag píše:
Jasně, že bojové powers jsou z 90% zaměřené na boj.
Dost by pomohlo víc utility powers, kerý se sice dají použít v boji, ale mají své využití i mimo boj... což se o něčem, co posune nepřítele o X políček a udělí mu Y zranění typu Z říct nedá...
29.5.2008 21:01 - jonka
Fritz: chápu tě, respektuju, ale i tak nesdílím tvůj názor už jenom z důvodu že moje definice RPG je prostě širší.
Ahm. Kdybych byl hnidopich tak z definice role-playing-game řeknu, že tank je taky role, a je to hráč kdo tu roli hraje, takže definice naplňěna jest. Ale neudělám to, protože až bych někdy obhajoval Universalis dostalo by se mi políčku že jsem napsal tohle a přitom existují RPG, ve kterých nehraješ roli a přesto o nich tvrdím že RPG jsou. *smile* A vůbec, stačilo. ,-)
Z jiného soudku: jak se vám líbí non-combat encounters? Mě jo, akorát z nich mám obavy, jestli dokážu ve hře vždycky vymyslet improvizovaně tolik důsledků daných hodů na skilly. Do přípravy je to ok.
29.5.2008 21:08 - Fritzs
Alnag píše:
D&D je (taky) o boji
Když je to o tom boji vlastně jen tak mimochodem, proč to sakra má tolik pravidel pro ten boj...?
DnD *je* RPG o boji, dycky bylo, enom mě přinde, že boj je v 4e opravdu zdůrazněné do té míry, že se to opravdu v ten wargaming zvrhává...
29.5.2008 21:10 - Alnag
to Jonka: viz Fritzs 29/5/08 21:08. Quod erat demonstrandum.
29.5.2008 21:14 - Fritzs
jonka píše:
Ahm. Kdybych byl hnidopich tak z definice role-playing-game řeknu, že tank je taky role, a je to hráč kdo tu roli hraje, takže definice naplňěna jest.
Hmmm... a šachy sou taky RPG, protože tam ty figurky taky hraješ... třeba když táhnu koněm, tak hraju roli toho koně...
Sorry, ale tvoje definice je natolik široká, že je (mi) k ničemu...
29.5.2008 21:16 - bigbythewise
Jeste jednou si strihnu offtopic a pak uz prestanu otravovat, slibuju.
andtom píše:
Dívej, mám to také objednáno na Amazonu - tj. nemám žádný morální problém, že bych někoho okrádal, zaplatím za to a to brzo, záleží jen na druhé straně, kdy mi vezme peníze z účtu, já už jsem ji svolení k tomu dávno dal. Navíc nezávisle na tom to stažení není nelegální, jak tady už bylo řečeno. Navíc to je docela dost možná martketingový tah WOTC, jak psal Alnag. Prostě ani já nechápu, co na tom řešíš.
Zkus tedy alespon pochopit, ze toto vubec neni o tvem a Alnagove svedomi, ale o principu.
Stahovani hudby, filmu a e-knih sice zatim nelegalni neni (jen sireni), nicmene se da predpokladat, ze se toto v budoucnu zmeni a zkus hadat proc. Urcite to nebude proto, aby te nekdo buzeroval. Vis, ono to bude asi proto, ze to, co ty dnes povazujes za normalni (jen proto, ze je to nepostihnutelne), zase tak uplne normalni nebude. Holt pro cecha je piratsvi bezna vec.
Kdyby jsi stravil roky nad tvorbou pravidel 4E, nebo kreslil ty nadherne ilustrace, tak by jsi asi mluvil uplne jinak. Ale chapu, lide maji tendence ignorovat a zlehcovat veci, ktere se jich primo netykaji nebo je neposkozuji, hlavne pokud je to v souladu se zakonem ze.
29.5.2008 21:18 - Fritzs
Alnagu, promiň mám jiný názor než ty. VCím, že jiný než vůj názor zančí zlý, škodlivý názor, který pokojným lidem dobré vůle ubližuje, nicméně již ze své povahy se ti mohu za svoji herezi jen omlouvat nikoliv s ní přestat...
29.5.2008 21:27 - Element_Lead
Hosi vy nemate nic lepsiho na praci nez resit tyhle sracky? Pokud by vam bylo 14 tak bych to pochopil ale obecne se predpoklada ze casem vyrostou vsichni z 14 letych militantnich pro roleplayeru do lidi kteri chapou ze kazdeho bavi neco jineho a ze kazdy hleda v RPG neco jinyho. Komu nevyhovuje dnd pro to ze je orientovane na akci at si veme neco jineho co mu bude vyhovovovat vic.
29.5.2008 21:29 - jonka
Fritz: tak naposledy ať tady neflooduju z jedním specifickým tématem. (jinak se nad tím klidně pobavím, někde) Na RPGF jsem založil vlákno na podobné téma, kde rozebírám co pro mne znamenají RPG a RP z mikroskopického pohledu a řekl jsem tam víceméně, že pro mne je RPG taková zábava u které sdílíš spolu s ostatními nějaký imaginární prostor a nad kterým spolu komunikujete. Toť mi stačí a šachy toto nesplňují. DnD to splňuje, protože tam je základní předpoklad to, že máš nějakou postavu/avatara v imaginárním prostoru. Jsem celkem otevřený tomu co všechno RPG (plnohodnotné) jsou.
29.5.2008 21:30 - Alnag
Fritzs píše:
Alnagu, promiň mám jiný názor než ty.
Fritzsi promiň, ale můj problém není v tom, že máš jiný názor. Problém je v tom, že ty nemáš názor. Tu tu jen svůj nedostatek názoru za názor systematicky vydáváš. Místo omluv mi udělej radost a dej nějaký dohromady. Protože zatím je to jen taková sbírka bezbřehých slintů bez špetky nějaké struktury nebo souvislostí.
29.5.2008 21:46 - Alnag
Inspirován debatou rozhodl jsem se projít Powers a podívat se, které jsou nebojové. Tady je Rogue. Nakonec je jich dost, ale je tam několik opakujících se motivů (neviditelnost, vylepšení dovedností, hodně skákání, zlodějny, úniků, zrychlení a tak... a ty se vylepšují a vylepšují).
Fleeting Ghost (rychlý pohyb aniž bych byl spatřen...)
Great Leap (velký skok z místa...)
Master of Deceit (přehození Bluffování)
Rychlé prsty (rychlejší Thievery)
Chameleon (krátkodobá neviditelnost)
Mob Mentality (lepší Charisma skill a ability ověřování)
Nimble Climb (rychlejší šplhání)
Slippery Mind (lepší Will defense proti duševnímu útoku, což sice zní bojově ale ne nutně musí být)
Certain Freedom (jistý únik z okovů - mimo boj - a nebo lapení v boji)
Dangerous Theft (můžete něco ukrást během boje, opět zní bojově ale svým použitím... nebojové IMO)
Shadow Stride (zase další forma skrytého pohybu)
Foil the Lock (expertní otvírání zámků)
Hide in Plain Sight (další forma "neviditelnosti")
Leaping Dodge (Lepší skákání)
Cloud Jump (takový vylepšený dvojskok)
Hide from the Light (zase taková lepší neviditelnost)
Instant Escape (ukončení Immobilized, Restrained nebo Slowed kondice)
Impossible to Catch (neviditelnost, zase...)
29.5.2008 21:47 - Fritzs
Udělej mi radost a přestaň nekriticky přijímat 4E, anžto nekritické přijetí taky *není* názor.
Jináč bezbřehé žblepty sestávají z teho, že 4E obsahuje tolik plků o boji,. že je to hra vlastně o tom pitomém boji, kterážto je občas obzvláštněna non-combat encouncerem. Podle mého nastavení, je tam na onu roli v boji kladen takový důraz, že se to opravdu zvrhává směrem k wargame, ale jak jsem psal i wargame může být RPG, jenomže podle mě klade na 4E na roli v rámci příběhu dost malé důraz... důkazem budiž očesaný přesvědčení... prostě si myslím, že tato wargame nebude RPG příliš často...
29.5.2008 21:48 - Fritzs
Dangerous Theft-bojové IMO a BTW dost stupidní...
29.5.2008 22:02 - Alnag
Warlock
Hlavně teleportace, neviditelnosti, létání, bonusy k dovednostem a pár chuťovek jako je ten imp...
Beguiling Tongue (bonus k Bluff, Diplomacy nebo Intimidate)
Ethereal Stride (takový maličký teleport, ale třeba i za zeď...)
Fiendish Resilience (dočasné životy...)
Shadow Veil (bonus na Stealth)
Dark One's Own Luck (přehození hodu na útok, dovednost, vlastnost, záchranný hod a vzetí lepšího)
Fey Switch (vy a spojenec si vyměníte místa, no je to třeba způsob jak někoho dostat z lochu a sebe do něj :))
Spider Climb (rychlé šplhání)
Ambassador Imp (pošlete Impa k někomu se zprávou a on za kolo donese odpověď)
Shadow Form (získáte podobu stínu, můžete létat a tak...)
Warlock's Leap (teleport 6 čtverečků)
Cloak of Shadow (krátké, nehmotné létání)
Eye of the Warlock (vidíte očima někoho jiného)
Infuriating Elusiveness (neviditelnost a teleport)
Raven's Glamor (stanete se neviditelní a teleportujete se 20 čtverečků, za sebe zanecháte iluzorní obraz)
Wings of the Fiend (delší létání)
Twilight Teleport (teleport, působí i na jiné cíle, je ale možno použít poté co vám doběhne kletba)
29.5.2008 22:02 - andtom
Fritzs píše:
Abych to zhrnul, role označuje roli v příběhu, to, zdali daná postava plní roli v družině, je druhotné.
Podle mě znamená hraní role být někým jiným než jsem. Pokud hra bude např. o tom, že postavy představuji obyvatele města a sedí v hospodě večer co večer a vypráví si spolu, podle mě je to RPG, protože hráči hrají role obyvatel města. Podle Tebe to RPG není, protože hra nemá příběh. V tom se neshodneme. Žáner se jmenuje RolePlayingGame a ne StoryPlayingGame, tj. příběh není povinný atribut RPG, ale role ano.
Btw. wargaming ... Uvědomil jsem si, že hraji také hardcore tahové strategie a chodím na různé stránky a fóra a přístup hráčů k různým hrám a sobě navzájem je někde jinde než u RPG. Takhle rozdrbaný je jen RPG žáner a jeho komunita napříč světem a čím to asi tak bude, čemu můžem děkovat ... Psal bych o wargamingu a strategiích jen velmi potichu a s úctou.
29.5.2008 22:08 - Aeris
Fritzs: Skúsil si sa už niekedy zmieriť s tým, že základný štýl hry DnD, to jest epická hrdinská sword&sorcery, niekoho aj baví a to aj napriek tomu, že pozná iné alternatívy, atď?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10108518600464 secREMOTE_IP: 3.133.108.241