Stín minulosti: druhý pohled

Obsah článku:

Konflikty, hit sezóny

Asi nebudu první, kdo vám bude vyprávět o tom, jak důležité je pohlížet na hru jako na sérii konfliktů, spíše než úloh. Konfliktem rozumíme záměr či cíl s větším záběrem. Oproti tomu úlohy jsou pro nás známé záležitosti jako plížení, získání důvěry. Je však lepší, dívat se na záměr „Proplížím se do nepřátelského tábora, abych zjistil rozmístění hlídek,“ jako na konflikt, nebo je snad správnější vidět ho jako sérii ověření plížení, tichých pohybů a všímání si? A co když je to jedno a to samé. Tedy, co když jsou to dva různé pohledy na stejnou věc a nic jako přirozené rozdělení na konflikty a úlohy neexistuje. Protože hráč má v podstatě na mysli vždycky konflikt, a jsou to pravidla, kdo jej nutí vše rozdělit do úloh.
V TSoY vždy začínáte konfliktem, ostatně schopnosti se široce definovaným záběrem vás k tomu nabádají. Nejdříve se musíte domluvit s vypravěčem, jaké jsou podmínky a co se stane, když postava uspěje a naopak, co následuje v případě neúspěchu. Takže, „Vicky se vplíží opatrně do tábora, aby zjistila rozmístění hlídek a jejich ostražitost,“ říká Karolína. „Dobrá, když uspěješ, bude Vicky umět ostatním nakreslit přibližné schéma tábora a vyznačit na něm hlídky. Když se ti bude opravdu dařit, mohla by objevit i nějakou tu slabinu v zabespečení,“ říká na to vypravěč a dodává, „když ovšem neuspěješ, padne Vicky do zajetí.“ Karolíně se tohle moc nelíbí, možná nechce tolik riskovat, ale jsou tu ostatní hráči, co mohou pomoci. Podstoupí tedy riziko. Když Karolína uspěje v hodu, dostane možnost říci ostatním, jak vše proběhlo. Může přidat nějaký detail, nic jí ale nebrání, nechat vše na vypravěčovi, který se bude držet dříve dohodnutého výsledku.
Daleko zajímavější je samozřejmě případ, kdy Karolína neuspěje a Vicky upadne do zajetí. Mohlo by se zdát, že je to nevyhnutelné, dohodli se tak s vypravěčem a Karolína podstoupila riziko zajetí. TSoY v tuhle chvíli přichází z jiným řešením, které se nazývá Utišení bolesti (Bring Down The Pain). V čem spočívá? Karolína prostě řekne, „Počkej, to se nelíbí, Vicky nemůže jen tak upadnout do zajetí. Přeji si Utišit Bolest.“ Všimněte si, že dosud se nic nestalo. Hráči a vypravěč si jen rozebrali možnosti a hodili kostkami. Vicky ještě není v zajetí a dost možná se v něm ani neocitne, protože když Karolína vyvolá utišení bolesti, vše se vrací zpět a konflikt se rozpadá na jednotlivé akce. Vypravěč i Karolína budou nyní ověřovat plížení, všímání si jednotlivých hlídek, možná se připojí i ostatní hráči a jejich postavy nebohou Vicky z maléru vysekají. Nebo Karolína prostě po chvíli ustoupí, když pozná, že je tábor dobře střežen. Všechny možnosti jsou teď na stole a nechybí ani takové, kde se Vicky rozhodne udělat něco úplně jiného, například nejbližšího strážné svést. Tuhle část můžeme ovšem vyprávět až po desáté večerní.
Hned si ale můžeme říct, že jsme zapoměli na spoluhráče Karolíny, kteří mohou přispět nejen nějakou akcí, ale i darovat bonusovou kostku. To když se jim akce líbí a přejí si aby uspěla. Nejen že tím pomohou spoluhráči, navíc i říkají, "ano, tohle je způsob jak má příběh pokračovat."
< Konflikty, hit sezóny >
Jednoduše, soutěžně a proti všem Závěr
Napsal Lotrando 10.01.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 3 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14386200904846 secREMOTE_IP: 3.12.154.121