Warhammer 40.000 - Dark Heresy, 1.část

Recenze zbrusu nové RPG hry odehrávající se v temné budoucnosti Warhammeru 40.000. Článek vznikl ve spolupráci se serverem a o.s. Chaotit.
Napsal Jade
Díky včasnému pre-orderu konečně držím v rukou dlouho očekávanou knihu pravidel Dark Heresy. Tmavá obálka s velmi povedenou ilustrací hrdinů a zlatým nápisem přímo čiší temnou atmosférou úžasného světa Warhammer 40000 a láká k tomu, abychom se do něj ponořili alespoň ve svých představách.
Úvodem asi zkusím pár slov pro ty, kteří neví o co se vlastně jedná. Dark Heresy je RPG hra z prostředí světa Warhammer 40000, figurkové hry odehrávající se v temné, goticky laděné budoucnosti. Budoucnosti, kde lidstvo denně bojuje o své přežití na miliónech světů, proti všem možným nepřátelům lidství. Dark Heresy staví hráče do rolí Adeptů Inkvizice, monstrózní organizace snažící se chránit lidství a víru v Jediného Císaře a vymýtit mutanty, heretiky a cizí rasy.
A teď už tedy konečně k samotné knize a pravidlům. Poměrně hutná kniha o téměř 400 stranách formátu A4 má standardně velmi kvalitní zpracování. Tisk je na kvalitním křídovém papíře a kniha má pevnou vazbu, ostatně jak už jsme u Black Industries zvyklí. Řazení je logické a kniha je přehledná, i když osobně nejsem příliš nadšeným fanouškem různých poznámek a doplňků povalujících se porůznu všude možně. Grafická úprava je velmi dobrá a velmi kvalitní ilustrace podbarvují atmosféru výjimečného prostředí , ve kterém se hra odehrává. Kniha je rozdělena na úvod a třináct kapitol, kterými se budu postupně probírat detailněji. Hned po prvním prolistování je patrná výrazná podobnost s Warhammer Fantasy Role Play, tedy svým fantasy protějškem, ze kterého vychází i co se týče pravidel. Zachovává si z této hry základní principy, ale mnohdy na pohled drobné změny mohou výrazně změnit samotnou hru.
Úvod
Je na štěstí velmi krátký a stejně jako u většiny RPG her má složit těm, kteří ani netuší, co že to vlastně mají v rukách. Nemá cenu se jím příliš probírat, snad jen konstatování že jeho délka je velmi přijatelná a tak jsem ho při čtení ani nepřeskočil (což občas dělávám).
Character Creation
Jak u ž napovídá název, první kapitola se zabývá tvorbou postavy, a týká se tedy všech hráčů. Začíná stručným přehledem, jak taková tvorba probíhá a následně detailněji probírá jednotlivé kroky. Ty sestávají z výběru domovského světa, generování charakteristik, určení kariérní stezky, utracení startovní zkušenosti a nákupu vybavení a nakonec vdechnutí „života“ do postavy.
Volba domovského světa v podstatě nahrazuje výběr rasy, jelikož se předpokládá že všechny postavy jsou lidské.
Je na výběr ze čtyř možností (stejně jako ve WHFRP). Nabízené možnosti jsou: divoké světy (feral worlds), úlové světy (hive worlds), imperiální světy (imperiál worlds) a zrozeni v prázdnotě (void born). Výběr má vliv na statistiky a dává vám do začátku zvláštní dovednosti a talenty, navíc je obvykle dána k dobru i nějaká ta nevýhoda. Výběr světa navíc také určuje možné kariéry. Nebudu zde vypisovat všechno, ale ve zkratce: Divoši jsou silnější a odolnější než ostatní a snadněji přežijí v divočině, ale vyjednávání a síla ducha nejsou jejich silnou stránkou, navíc mají nejvíce omezený výběr kariéry. Obyvatelé městských úlů jsou méně odolní, ale snadněji jednají s ostatními a mají výhodu v přelidněných oblastech, naopak jsou ale bezradní v divočině. Imperiální obyvatelé pokrývají nejširší skupinu, můžou být čímkoliv a jako jediní tak nemají bonusy ani postihy a mohou si vybrat libovolnou kariéru. Poslední možností jsou ti, jež strávili život v prázdnotě vesmíru na palubě vesmírné lodi, stanice a podobně. Jsou ze všech nejkřehčí, ale mají nejsilnější mysl a jsou navyklí na cestování ve warpu a obecně zvláštní jevy které toto provázejí.
Následuje generování charakteristik. Těch je v základu celkem devět (tedy o jednu více než ve WHFRP) a jedná se o dovednost boje se zbraní (Weapon Skill), balistickou dovednost (Balistic Skill), sílu (Strength), odolnost (Toughness), obratnost (Agility), inteligenci (Intelligence), postřeh (Perception), sílu vůle (Willpower) a vůdcovství (Fellowship). Každá charakteristika má rozsah od nuly do sta a na začatku se určují hodem 2d10 + 15, 20 nebo 25 podle toho o jakou charakteristiku a domovský svět se jedná (tedy jsou v rozsahu 17 - 45). Na rozdíl od WHFRP se navíc určuje bonus pro každou charakteristiku, který je roven desítkovému číslu daného atributu. Princip je tedy stejný jako ve WHFRP, ale tam se určoval jen bonus za sílu (ovlivňující způsobené zranění) a bonus za odolnost (ovlivňující počet životů). Tato změna, je právě jednou z těch, které se jeví jako velmi drobné, ale mají na hru podstatný vliv, jak se dozvíme později.
Dalším krokem je určení kariérní stezky, tedy potažmo kariéry či povolání,těch je celkem osm. Jsou to Adept, Soudce (Arbitrator), Zabiják (Assassin), Kněz (Cleric), Gardista (Guardsman), Psyker (Imperiál Psyker), Šupák (Scum) a Technokněz (Tech-Priest). Jednotlivými kariérami se detailněji zabývá další kapitola, takže zde vás čeká jen stručný popis a Startovni dovednosti, talenty , vybavení a hodnost které dostanete, pokud si danou kariérní stezku vyberete.
Dal ším krokem je utracení bodů zkušenosti a nákup vybavení. Zkušenosti dostanete na začátku do vínku 400. Ty můžete utratit podle tabulek obsažených v další kapitole a hra nabízí přímo přednastavené „balíčky“ pro jednotlivá povolání, pokud se vám v této fázi nechce detailně studovat další kapitolu. V této fázi se také určuje počet životů a bodů osudu (jsou dány hodem v závislosti na vašem světě) , pohyb (dán bonusem za obratnost) a startovní peníze (dané hodem a vaší kariérní stezkou). Peníze si můžete nechat, nebo je utratit za dodatečné vybavení, které je popsáno v jedné z dalších kapitol.
V tuhle chv íli bych měl podotknout že hra ve všech krocích nabízí možnost nechat vše náhodě a hodem kostkou určit původ, povolání a vše ostatní. Následující část „oživení postavy“ následuje v tomto duchu a nabízí tabulky pro náhodné určení výšky, váhy, barvy vlasů či očí a dokonce i jména či pověr kterými postava trpí. Pak je zde šest otázek, na které by si měl hráč odpovědět aby dokreslil charakter a motivaci postavy. Celá kapitola je provázena názorným příkladem tvorby.
Napsal Jade 01.02.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 62 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1411120891571 secREMOTE_IP: 54.235.6.60