Albion’s Ransom: Little Girl Lost
napsal Ian Sturrock
vydal Pelgrane Press, 2007
Little Girl Lost (Ztracená holčička) je rozsáhlé – 105 stránkové – dobrodružství pro hru The Esoterrorists. Zároveň tvoří první z dvou částí Albion’s Ransom, ale je hratelné samostatně (ostatně druhá část dosud nevyšla).
První dojmy
Na první pohled zaujme obálka dvorního malíře řady Gumshoe – Jerome Huguenina. Zobrazuje zimní, sněhem a ledem pokrytou uličku či jakýsi průchod, v němž stojí postava ženy s pistolí, jíž se v patách řítí vlk. Vztah obrázku k dobrodružství je sice velmi pofiderní, ale působí poměrně dobře – obecně si myslím, že obálky příruček pro Esoterroristy jsou Hugueninovy nejpovedenější. Příručka má jinak standardní vzhled – stejný jako základní příručka The Esoterrorists – tedy černobílý paperback, široké okraje, příjemné písmo na čtení. Ilustrace uvnitř jsou vcelku normální ale na můj vkus mnohé příliš tmavé.
O čem to je
Co se dá prozradit o dobrodružství, aniž by člověk prozradil pointu? Postavy představují členy Ordo Veritas, tajné organizace bojující proti Esoteroristům. Tentokrát se ale zdá, že jedou vyšetřovat obyčejné zmizení osoby. Možná únos. Ztratila se dcera jednoho z jejich šéfů a tak musí cestovat do jiné země - Británie (předpokládá se, že postavy jsou američané), aby ji našli, a čelí jiné kultuře a jiným mravů.
Kulturnímu střetu je v knížce věnovaný pořádný kus – dvacet stránek dodatků pojednává všechno od místního slangu, kultury, zločinu nebo hospod po ekologická hnutí, cestování nebo náboženství. Ne všechno je využitelné pro českého člověka (rozlišení anglických a amerických výrazů pro jedno a to samé), ale stejně je to zajímavé čtení.
Postavy čelí i další komplikaci – nemají v Británii žádnou jurisdikci. Místní policie sice přijme jejich krytí (za agenty FBI), ale to jim jinak moc nepomůže a navíc se i tohle může na základě vývoje událostí zhoršit. Také, jak asi můžete vytušit u scénáře pro Esoterroristy, o obyčejné zmizení nebo únos se nejedná.
V samotném dobrodružství bych jako kvalitní podtrhnul dvě věci. Jednak se autor díky rozsahu dokázal vyprostit z tenat linearity, která trápí některá kratší dobrodružství. Linearita sice neznamená nutně rail-road, ale i jako vypravěč se cítím mnohem svobodnější, když můžu nechat hráče pořádně rozevřít křídla. Druhá věc, která se mi zalíbila je množství detailů a druhotných stop, které autor nabízí. To scénář velmi zpestřuje a činí jej zajímavějším. Klíčová stopa sice zajišťuje postup vpřed, ale teprve řádným průzkumem dalších důkazů a detailů si hráči skládají obraz toho, co se odehrává v pozadí a různých mikro-příběhů, kterých je tento scénář plný.
To na druhou stranu může být i negativem, protože to klade větší nároky na Vypravěče i hráče, aby udrželi všechny ty detaily v paměti a protože tento scénář se určitě nedá odehrát za jeden večer, aby je udrželi v paměti i do další hry. Takže silná stránka je zároveň i jednou ze slabin.
Závěr
Little Girl Lost je scénář, který bude radost vést. Jakkoliv u jiných her příliš neinklinuji k hotovým dobrodružstvím, koncipovat hodnověrnou a zároveň propracovanou detektivku je náročné umění a je pěkné vidět, že to někdo dokáže a že to dokáže dobře. Myslím, že tento scénář je v tomto ohledu povedeným pokusem.