Ashen Stars v Kostce

Shrnutí detailních nastavení GUMSHOE systému pro Ashen Stars. Shrnutí pro rychlé seznámení, shrnutí, referenci (základní pravidla a mechaniky, tvorba postavy) nebo potřeby one-shotů. Volné převyprávění zejména pro nováčky. Text předpokládá obecnou znalost RPG hraní a obecných RPG termínů.
Článek vložil sirien | CC Attribution

Cílem tohoto článku je umožnit vám co nejrychlejší "cold start" pro hru v Ashen Stars. Ashen Stars využívají systém GUMSHOE a zde naleznete pouze nastavení a dodatečné záležitosti GUMSHOE pro AS. Základ GUMSHOE zde již není opakován a naleznete jej v článku GUMSHOE v Kostce.


V první řadě je tento článek určen pro nováčky co chtějí hrát, aniž by studovali celá pravidla a pro hráče one-shotů co se chtějí alespoň rámcově seznámit se systémem. Vzhledem k tomu, že Ashen Stars nebyly nikdy přeloženy do češtiny může článek sloužit i těm, kteří neumí dost dobře anglicky. Obecnou diskusi ke GUMSHOE naleznete zde.


Následující text je mým stručným převyprávěním pravidel, které podléhá nutnému zjednoušení kvůli rozsahu článku. V případě, že později najdete kontradikci se zněním skutečných pravidel, aplikujte znění skutečných pravidel. Místy jsem jej proložil pár poznámkami na základě vlastní zkušenosti s častými dotazy na ukázkových hraních. Jednotlivé hry GUMSHOE se v detailech občas liší, na příslušných místech to bude uvedeno.


Kurzívou jsou uvedeny různé poznámky, detaily, komentáře, zkušenosti z hraní atp.


Ashen Stars

Ashen Stars jsou moderní space opera. Stylizací připomínají "nový, temný restart nějaké staré původně optimistické série". Jsou parafrází na všechna populární SF (Star Trek, Firefly, Babylon 5, Farscape...), z nichž si berou klíčové koncepty, ty ale implementují ve vlastním stylu. Svět AS je těžce narušen nedávnou válkou a hra se odehrává v okrajové části vesmíru, v níž je pořádek z nouze udržován federální, nicméně komerčně-franchizovou organizací Laserů (Licenced Autonomous Zone Effectuators), kteří se ujímají vyšetřování závažných věcí pro ty, kteří si je mohou dovolit zaplatit (obvykle planetární vlády či velké korporace). Tématem Ashen Stars je spor mezi sobectvím a altruismem.


Speciální - Ashen Stars

Nastavení základních pravidel

Počet bodů dovedností:
Obecné: 75 (Health má 1 bod zdarma)
Investigativních podle počtu hráčů:

  • 2: 36
  • 3: 28
  • 4: 24
  • 5+: 21
Ashen Stars výslovně umožňují nechat nějaké body při tvorbě postavy nevyužité a přidělit je až během hry dle potřeby.


Kromě bodů tvorby existují ještě finance na nákup počátečního vybavení. Tyto finance jsou společné pro celou skupinu a je na hráčích, jak si je rozdělí. Jejich množství je určeno stejně jako u investigativních dovedností:

  • 2: 72
  • 3: 84
  • 4: 96
  • 5: 108
  • 6: 120
Jednotkou je jeden BigCred. Finance se používají i na společné věci (loď), nicméně většina vybavení (zejména toho, které fakt chcete) má náklady na údržbu (Upkeep) - může tedy být moudré držet se zpátky a něco spíš ušetřit...


Balíčky: postavy v AS mají (mohou mít) dvě týmové role: vesmírnou a planetární (viz níže). Každá tato role udává určitý základ v některých dovednostech, které si musíte vzít přednostně.


Obnovy bodíků obecných dovedností: Kdykoliv kdy máte 2 hodiny volna můžete vyhlásit (skupinově či individuálně) odpočinek. Samotný klid nestačí, musí jít o nějakou aktivní "odreagovávací" činnost, která vám pročistí myšlenky (sport, rande, kino, koncert...) a kterou byste měli charakterizovat. Pokud vás nic nevyruší, můžete zcela obnovit pooly libovolných 4 obecných dovedností. Mezi dvěma odpočinky musí uplynout alespoň jeden celý interval (tedy doběhnout ten v němž jste odpočinek vyhlásili plus celý jeden další - pro připomenutí interval je období mezi nalezením dvou hlavních stop). Health se řídí pravidly pro léčbu.


Stability v Ashen Stars vůbec neexistuje. Všechna související pravidla se ruší.


Naval Tactics umožňuje při boji transfer bodů jiné postavě do jejího Battle Consol, Helm Control nebo Communication Intercept (fluffově to je rozkazování velícího důstojníka)


Rasové dovednosti jsou samozřejmě vyhrazené pouze pro příslušníky té které rasy (a vystihují jejich speciální schopnosti).


Modifikátory zbraní: -1 (žádné, improvizované, primitivní), 0 (běžné, archaické), +1 (moderní SF, těžké archaické).


Pancíře pro postavy v Ashen Stars neexistují (moderní zbraně jsou příliš účinné a vojenské bitevní pancíře pro postavy nedávají smysl). Existuje nicméně high-tech vybavení a kybernetická vylepšení generující různá ochranná pole (ta obvykle navyšují HT nebo palbu negují, viz níže).


Bonusové mechaniky

Kyberware, Viroware a Vybavení jsou v podstatě hrozně jednoduché. Koupíte si je za počáteční nebo vydělané peníze, dělají to co je u nich popsáno a v průběhu hry za většinu z nich platíte každý měsíc jejich Upkeep (náklady funkčnosti - doplňování, energie, údržba...)


Upkeep je tudíž také docela jednoduchý. Zajímavé je co se stane, když jej nezaplatíte. Vybavení obvklye prostě jen přestane fungovat, ale:


U lodí můžete dodatečné systémy vyřadit a pak znovu nahodit (obojí je hod na System Repair s DC 4, resp. 6). Pokud to neuděláte, tak stejně přestanou fungovat a ještě vaší lodi zhorší Condition o 1. Pokud nezvládnete platit Upkeep ani pro svou loď, váš Output ihned klesne o 4 a jeden Dishing it / Taking it pár se ihned zhorší. Abyste to napravili, musíte zaplatit Upkeep, doplatit jej i nazpátek a pak si hodit System Repair proti 4 + počet nezaplacených period.


U kyberware ohrožujete sebe sama. Pokud dojde k tomu že nemůžete zaplatit (jeden či více) svých implantovaných systémů, tak nejenže ty co si nemůžete dovolit přestanou fungovat, ale navíc ztatíte 1 Zdraví na počátku každého případu a dále každý úspěšný útok proti vám má zranění navýšené o +1. U viroware to není o moc lepší: kromě ztráty funkčnosti se stanete emočně labilními a na další 4 intervaly budete platit o 1 víc na každou platbu bodíků investigativních dovedností a všechna vaše DC vzrostou o +1.


Boosty (posílení) jsou mechanika, která každé postavě určuje dovednosti které mají boost. U obecné dovednosti to znamená, že dostanete +1 kdykoliv, kdy si na ní házíte. U investigativní to znamená, že kdykoliv zaplatíte bodíky dovednosti, tak poté získáte 1 zpátky (v posílené investigativní dovednosti tak vždy máte alespoň 1 bodík k použití). Boosty jsou dané rasou (vyjma lidí, kteří si je vybírají)


Nesmrtící střelba je v AS výchozí možnost. Pokud má cíl Health 4+, pak jej první zásah šokuje (+1 ke všem DC) a druhý jej vyřadí. Při Health 3- vyřadí již první zásah. Za 1 bod Shooting (Tavaci zdarma) lze střílet smrtící palbou.


Reputace je váš obchodní profil. Čím vyšší, tím lepší (snáze a rychleji seženete další zakázku - což vám ušetří Upkeep, mimo jiné - a jako bonus se to může projevit i herně. Jakékoliv nehezké praktiky, vedlejší ztráty, ohrožení civilistů nebo nepěkné praktiky typu ničení vyřazených nepřátelských lodí atp. vaši reputaci ohrožují (nebo rovnou zhoršují). Na Reputaci si házíte na konci příběhu a jednotlivé události mohou ovlivnit Reputaci zvlášť. Jde o test Public Relations se základním DC 4 a 4 základními modifikacemi, které DC ovlivní o -1 DC za každý co hraje výrazně pro vás a za +1 DC za každý co hraje proti (pokud je to takové nejasné, tak faktor DC neovlivní). U kladných aktů jsou 4 faktory Veřejné blaho, Mediální pozornost, Osobní nasazení a riziko a Nezvyklost. U negativních to jsou Mediální pozornost, Soucit s vašimi oběťmi, Závanžnost prohřešku a Nutnost (jak snadno se tomu šlo vyhnout). Počet úspěšných hodů proti ztrátě Reputace ovlivňuje příští hod proti ztrátě reputace o +1 DC za každý (zakecávat nelze navěky)


Získání nové zakázky je hod na Business Affairs s opravou za Reputaci proti DC 4. Margin určí délku downtime mezi příběhy: 16+ je zanedbatelná, 13-15 je měsíc, 5-12 dva měsíce, 0-4 tři měsíce; selhání o 1-12 čtyři měsíce, 13-15 pět měsíců, 16 a víc půl roku.


Platba za misi je opět odvozena od počtu hráčů (v závorce malý / velký bonus za věci provedené navíc nebo za vyřešení jiných věcí po cestě):

  • 2: 36 (7 / 9)
  • 3: 42 (8 / 11)
  • 4: 48 (10 / 12)
  • 5: 56 (11 / 14)
  • 6: 60 (12 / 15)
Kromě toho si postavy ještě mohou šmelit vedlejší kšeftíky (přepravu, ochranu...), jejich odměny začínají pod malým bonusem a končí na úrovni velkého bonusu, ale tyto kšeftíky přináší riziko hlavní misi, PR rizika, nebo dodatečná nebezpečí pro postavy či jejich loď. Pokud postavám dojdou finance, mohou si vzít úvěr (str. 174).


Bonusové mechaniky pro vesmírné lodě

Ashen Stars řeší zejména boj lodě proti lodi (dog figts). Vesmírný souboj se označuje jako "skirmish" a probíhá jako série "showdowns" (viz obecná pravidla). Oba protivníci na počátku určí svůj cíl. Ty se dělí mezi Escape Path (úniky) a Engage Path (útoky). Každý cíl má svou "skirmish hodnotu" - např. prostý útěk je 6, útěk po krádeži dat je 8, zničení zbraní je 9, motorů 10, obojího 12, zničení pro nalodění 15, kompletní destrukce 21 atp.


Všechny lodě mají 2 různá hodnocení pro 4 různé parametry. Hodnocení jsou Dishing it (když zvítězíte - vaše síla, vyšší je lepší) a Taking it (když prohrajete - vaše odolnost, nižší je lepší). Parametry jsou Palba (Fire), Manévrování (Manuver), Elektronický boj (Override) a Bojové triky (Trickback).


Boj je popsán tak, že neustále děláte vše zmíněné, jen je otázka, co zrovna protěžujete (tj. i při manévrování střílíte, jen se zrovna víc snažíte dostat do vhodné palebné pozice spíš než že byste to brali hrubou silou jako při čisté palbě).


Lodě se střídají ve vyhlašování manévrů. Fire se hází přes Battle Consol, Manuver přes Helm, Override přes Communication Intercept a Trickbag přes Naval Tactics. Při svém vyhlašování musíte projít všechny ostatní manévry předtím, než některý zopakujete (nemusíte, vrátím se k tomu níže).


Vítěz showdownu získává skirmish body na naplnění svého cíle. 1 získá za vítězství, další 1 pokud vyhrál ve své akci (vyhlášení), +1 pokud je margin 2 nebo 3, +2 pokud je margin 4 a víc. +1 pokud to byl překvapivý útok, +1 pokud je kdokoliv z účastníků 3 a méně bodů ke splnění svého cíle a případně +1 za egging it (viz níže). +Dishing it hodnota vítěze, +Taking it hodnota poraženého. Vítěz showdownu vždy získá alespoň 1 skirmish bod, i kdyby ho opravy poslaly na 0 či méně.


Kdo první dosáhne svého cíle vyhrál (na Escape path udělal co chtěl a utekl, na Engage všechny cíle končí vyřazením lodi z boje daným způsobem). Poškození se určí až na konci (až na Rocking it, viz níže), protože v průběhu boje se "jen" oslabovaly štíty, přetěžovala bodová obrana atp.


Output je devátá hodnota vaší lodi. Jsou to volné bodíky k použití v boji. Kdokoliv je může přičíst ke svému showdown bez souhlasu ostatních a má právo při tom říct, že "přesměrovává energii do..." Output se obnovuje na konci boje. (Jeden lodní doplněk umožňuje obnovit Output "po vítězním boji" - jde o chybu, má tam být "po vítězném skirmishi v boji".)


Egging it je případ, kdy zopakujete útočnou akci aniž byste předtím vyhlásili všechny ostatní možné akce. Efektivně to znamená, že dupete na jednu jedinou taktiku, čímž zanedbáváte ostatní (protivník z toho může těžit) a stáváte se předvídatelnými - ale tak trochu i nebezpečnějšími. Ke svému hodu máte -3, nicméně pokud zvítězíte, dostanete další +1 skirmish.


Rocking it (rozmlacování) nastává, když někdo v showdown získá 3 a více skirmish bodů. V tom případě byl jeho útok tak razantní, že fyzicky probil nepřátelskou obranu (štíty, bodovou obranu...) a přímo zasáhl. Při Rocking it vítěz zhorší jedno z osmi hodnocení nepřátelské lodi (sníží Dishing it nebo zvýší Taking it). Navíc k tomu donutí posádku, aby provedla test Athletics proti DC 4 - kdo selže obdrží 1d6 zranění. Vítěz se může vzdát Skirmish bodu a zvýšit DC pro Athletics check o +2 (příklad k tomuto říká že jen o +1 - jde o chybu, ignorujte to).


Některé dodatečné technologie mohou výsledky Rocking it momentů silně ovlivňovat (obvykle v některém směru posilovat).


Mop-up operations jsou věci dějící se mezi showdowns. Po vyhodnocení showdownu mohou relevantní postavy provést jednu ze dvou věcí: opravovat loď nebo uzdravovat zraněné. První pomoc je standardní 1 bod Medic za 2 body Health. Oprava lodi (navrácení hodnoty poškozené při Rocking it) je hod na System Repair s DC 4, které se upravuje o +2, má-li nepřítel 8 a více skirmish bodů, o +4, má-li jich 13 a víc a o +8, pokud je poškození čerstvé (vaše loď v mezičase nestihla vyhlásit žádný vlastní útok). Úspěšný hod navrátí 1 bod poškození. Opravování zahrnuje hašení, přepojování drátů, pobíhání a řvaní. Spoustu řvaní.


Mop-up operations jsou dramaticky a žánrově urychlené. Jakmile boj skončí, tak se vracíte do standardního módu (což znamená, že co zůstalo poškozené budete opravovat mnohem déle a za těžké credity).


Ždímání (hyperclocking) je možnost zkusit ze své lodi vyšťavit víc, než může dát. Je to System Design test na DC 4. V případě úspěchu ihned získáte 1 skirmish bod a přidáte si 4 body Output (i přes maximum vaší lodi). Nicméně kdykoliv od daného momentu váš nepřítel vyhraje showdown, přičte si navíc tolik skirmish bodů, kolik úspěšných přetížení jste stihli provést.


Změna cíle během boje na dražší cíl znamená, že si odečtete 3 dosavadní skirmish body a pokračujete na hodnotu svého nového cíle. Na levnější cíl se zcela vynulujete a jedete od začátku. (pozn.: osobně se mi víc líbí odečítat 3 body při změně z cíle na cíl v rámci jedné Path a jet od znova při změně z Engage na Escape Path či naopak).


Přesila se moc neřeší. V případě potřeby další lodě snižují potřebnou hodnotu pro své skirmish cíle o trojnásobek svého počtu a zvyšují ho postavám o svůj šestinásobek, všechny showdowny mají postih -počet nepřátel a výsledné skirmish body za showdown se upraví o - (při výhře postav) nebo + (při prohře postav) počet nepřátel (navíc se počítají pro nepřátele nejvýhodnější Dishing it a Taking it hodnoty jejich lodí). Kdykoliv postavy dosáhnout základní hodnoty svého cíle na Engage Path, tak za každých dalších 6 skirmish bodů vyřadí jednoho nepřítele.


Přesila postav je žánrová zbabělost (a ohrozí Reputaci), nicméně sníží cíle o 3x počet spojenců bodů, navýší nepřátelům jejich cíle o 3x počet spojenců bodů, postavy dostanou +1 do showdowns za každou další loď a dostanou +1 skirmish bod za každou loď navíc kdykoliv showdown vyhrají (nepřítel dostane o počet spojenců postav méně).


Zničení lodi je Athletics DC 4 test. Kdo zvládne, stihne se dostat k únikovému raketoplánu. Kdo nezvládne, ale margin je 2 a méně, tak to taky stihne, ale utrpí 1d6 poškození. Kdo hodí ještě méně, má smůlu... (některé skupiny se na to můžou rozhodnout vykašlat a hrát to natvrdo)


Navigační hazardy (iontové bouře, poničené nadsvětelné koridory, minová pole a jiné srandy) se řeší jako Helm Control (popř. +Output) test proti DC dle volby GM (základ je 4). Úspěch o 3 a víc znamená čistý průlet. Úspěch o méně znamená průlet, ale loď dostala zásah (viz Rocking it). Při neúspěchu loď dostala zásah a ještě navíc neunikla a musí provést další ověření (a znovu a znovu dokud neuspěje). Lze provést standardní Mop-up akce (oprava poškození při hazardu je s DC +4). Zhoršená hodnota se určí pomocí 1d6 (Override nemůže být poškozen).


Dostupné vybavení a technologie

Krátké shrnující popisy všeho vybavení, kyberware, viroware a lodních doplňků včetně jejich efektů, ceny a Upkeep hodnoty naleznete ZDE. Na stejném místě naleznete i záznamové tabulky pro lodě a lodní souboje a nějaké další věci.


Lodě tam nejsou uvedeny, protože loď mají postavy dle svého výběru do začátku zdarma a hra operuje s žánrovým klišé, že je-li jejich loď zničena, v rámci dalšího příběhu dostanou možnost získat jinou (ukradením, jako loot, v rámci odměny, daru, mohou ji nalézt...)


Rasové mechaniky

Rasu si vybíráte volně při tvorbě postav. V nabídce jsou níže uvedení. Podrobný popis ras naleznete ve výtahu ras z pravidel. Můžete mít i jinou rasu (řekněme třeba tu, kterou tam autoři nemohli dát kvůli porušení něčího duševního vlastnictví...), ale budete tím budit spoustu pozornosti.


Lidé mají právo vzít si boosty (viz níže) na dovednosti dle vlastní volby (dobré rozhodnout ke konci tvorby postav k dovyvážení skupiny).


Cybes jsou lidští kyborgové vzniklí v průběhu války, dnes řešící svou rasovou identitu. Mají dovednost umožňující zprovoznit i neudržovaný kyberware (str. 45), mají hromadu slev na kyberware a mají dovednost "neural rewriting" kterou si mohou dočasně "vytvořit" investigativní dovednost, kterou nemají nebo ji vyčerpali (str. 49).


SF příbuzenství: Borgové (bez hive-mind). Obecně jsou takovým cyberpunk elementem AS.


Balla jsou rasa, která je tím krásnější a charismatičtější čím je starší (staří jedinci se dokonce musí začít stranit společnosti, jinak by ji nesnesitelně narušivali). Dokáží inspirovat ostatní (jednou za příběh v klidnou chvíli obnovit něčí jeden dovednostní pool). Balla drží tvrdý mentální režim potlačování emocí a zejména jejich projevů, protože emoce jiných Balla jsou pro ně silně nakažlivé a mohly by způsobit hroznou kaskádu. Události které narušují rovnováhu postavy mohou přivést Balla do emoční krize (str. 45).


SF příbuzenství: Romulané, Vulkánci, Delviané, Minbari. Obecně to jsou přirození social-bullshiteři.


Tavak jsou rasa velkých humanoidů kdysi přirozeně tvořících sociálně harmonickou společnost. Pak se vydali ke hvězdám, viděli v jakém chaosu se vesmír nachází a raději svou kulturu obohatili o tvrdý válečnický kodex. Jejich kulturní podmiňování je tak zásadní, že mají občas tendence propadat berserkrovským stavům (str. 51). Stojí za pozornost, že mají boosty do obou bojových dovedností.


SF podobnosti: Klingoni, Narnové, Luxané. Obecně to jsou bojovníci a flegmatici, nastřelující klišé jako kodex cti, válečníka atp.


Kch-thk jsou "hmyzoidní brouci", požírači ("devourers"), kteří se dokáží znovuzrodit do nového těla, je-li to staré zničeno (a mají novou larvu někde do vzdálenosti planetární vyšší orbity) (str. 47). Stejně jako Tavaci mají boosty na obou bojových dovednostech.


SF podobnosti: Buggers z Endera? Obecně jde o inteligentní bytosti s velmi odlišnou mentalitou a pohledem na život (a smrt).


Darugh jsou rasou menších robustních humanoidů, která dokáže procházet skrze pevnou hmotu (str. 50). Kdysi měli velké totalitní impérium, které se ale zhroutilo a oni nyní hledají svou novou kulturní a politickou identitu.


SF podobnosti: Centauri, Drakh, Nebari, Peacekeepers. Obecně rasa bytostí s nepřímým myšlením a přístupem k řešení problémů, na které ostatní hledí s podezřením.


Vas Mal byli ještě nedávno rasa povznesených energetických bytostí, která byla ale sražena do fyzické formy malých "šediváků". Mají hromadu funny psionických dovedností, které jsou reziduem jejich dávné božské moci (které je ale stojí hafo bodů, které pak chybí jinde... na druhou stranu ty speciality docela stojí za to).


Z obecných dovedností: Farsight umožňuje nahlížet vzdálená místa, Pathway amplification dá možnost jednou za příběh přenést (celé) své hodnocení do cizí investigativní dovednosti (musí ji mít alespoň 1), probability override umožní dát někomu reroll. Investigativní dovednosti pak jsou Simulate consciousness (získává informace z mrtvých - extrémně cenově náročná) (str. 34), Timesight umožní jednou za hru nahlédnout do kauzality (minulost i budoucnost) (str. 43), Neurosight je taková specifická empatie (str. 42) a Dreamsight umožňuje otravovat v cizích snech (str. 36). Všechny toty schopnosti iniciují ověření psychic vitality (str. 51) a mohou způsobit dočasné šílenství (str. 42).


SF podobnosti: Asgardé, Vorloni, Stykera-Banik. Obecně psionici, rasa jejíž příslušníci vynikají brutálním intelektem, ale balancují na hraně šílenství.


Charakteristiky postav

Karta postavy


Co jsi dělal za války: AS se odehrávají 7 let po konci gigantické, dvanáct let trvající války, která obrátila vesmír vzhůru nohama a změnila životy všech. Jak se dotkla vás? Kým a kde jste za války byli?


Motivace (Drive) je v AS více abstraktní i konkrétní. Konkrétní, protože určuje, proč jste se stali a proč jste Laserem. Abstraktní, protože jde spíše o koncepty nebo charakterové rysy: politické přesvědčení, víra, útěk, touha poznávat (nová místa, vědecké anomálie...) atd.


Pokud jdete výrazně proti svému Drive, můžete získat +1 na všechna DC. Obecně to je ale hlavně motivační mechanika a v některých případech věc která tvoři dynamiku a iniciuje spory a dilemata. Některé Drives mohou být více či méně vhodné pro tu nebo onu rasu.


Osobní linie (Personal arch) je vaše vlastní příběhové téma ve hře, které bude GM vkládat do některých scénářů. Může to být nějaké vnitřní dilema vaší postavy, něco nedořešeného z minulosti, nějaký osobní cíl nebo zájem, vlastní skrytá agenda atp. Řiďte se představou osobních příběhů postav v SF seriálech. Počítejte s tím, že váš osobní příběh nakonec může ovlivnit hlavní příběhovou linii.


Balíčky (role v týmu) jsou dva, jeden pro vesmírnou činnost (warpside), kde máte na výběr z:

  • Komunikačního důstojníka (Linguistics, Flattery, Reassurance, Data Encryption, Data Retrieval (vše 1) a Communication Intercept 6 a Sense Trouble 4)
  • Pilota (Geology a Astronomy 1 a Ground Craft 2, Helm Control 6 a Shuttle Craft 4)
  • Strategického koordinátora (Stratco; žádné investigativní, ale Athletics 4, Naval Tactics 6, Scuffling 4, Sense Trouble 4 a Shooting 4)
  • Technického důstojníka (Wrench; žádné investigativní a System Design 4 a System Repair 6)
  • Zbraňového důstojníka (žádné investigativní, ale Battle Console 6, Scuffling 4, Sense Trouble 2 a Shooting 4)
a jeden pro planetární činnost (groundside):
  • Kulturní důstojník (Antropology a Respekt 2 a Archeology, History (Combine), Xenoculture, Downside, a Impersonate 1. Žádné obecné dovednosti)
  • Operační důstojník (Bagger; Forensic Accounting, Law, Bureaucracy a Negotiation 1 a Business Affairs 4, Preparedness 4 a Public Relations 4)
  • Průzkumný důstojník (Mapper; Botany, Geology, Zoology, Astronomy, Bio Signatures, Chemistry a Energy Signatures 1 a Sense Trouble 4)
  • Bezpečnostní důstojník (Chopper; Cop Talk, Interrogation, Evidence Collection a Kinetics 1 a Athletics 4, Scuffling 4, Sense Trouble 4, Shooting 4 a Surveillance 4)
  • Technický důstojník (Techo; Explosive Devices, Forensic Engineering, Hollo Surveillance, Imaging a Industrial Design 1 a Infiltration 4, System Design 2 a System Repair 6)
Pro warpside a groundside existuje ještě šestý společný balíček a to je:
  • Zdravotní důstojník (Forensic Psychology, Bullshit Detector a Virology 1 a Medic 6 a Viro Manipulation 2)
Tyto dva balíčky lze zkombinovat dle libosti, role jsou v týmu samozřejmě výlučné. Hrajete-li v málo lidech, lze dotvořit pomocné NPC které popř. doplňuje nějakou klíčovou chybějící warpside roli. Můžete se rozhodnout fungovat bez rolí ("Freestriping"), ale začnete s Reputací -1 namísto 0.


Dodatky a download k Ashen Stars


Článek vložil sirien | CC Attribution 08.05.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 19 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15016484260559 secREMOTE_IP: 35.173.48.18