Jedy

Isildur se utopil v Anduině po zásahu několika otrávenými skřetími šípy; skřetí jed otrávil život i Celebrían, manželce Elronda, ačkoli ten její ránu vyléčil. Jedy jsou nedílnou součástí historie a života ve Středozemi, dokáží skolit i nejmocnějšího válečníka!
Napsal Rytíř
Narozdíl od jiných světů jedy ve Středozemi působí velmi účinně, když se dostanou na místo, pro které byly určeny. Když se mu hluboko do těla zaryje hlavice otráveného skřetího šípu a jed se mu dostane do žil, když mocný válečník vypije z rukou zrádného přítele otrávený nápoj - pak ani ten největší z hrdinů nepřejde působení jedu nedbalým pokrčením ramen.
Pro svou povahu a nebezpečnost je umění míchání a používání jedů zapovězené ve všech zemích, kde panovali nebo panují Věrní Númenorejci - tedy v Arnoru a Gondoru. Trpaslíci pro ně mají pouze pohrdání a nenávist, stejně jako elfové z Roklinky a Lórienu; hobitům jedy vůbec nepřijdou na mysl. Speciální jedy prý používají elfové z Temného hvozdu; uspávají jimi údajně jak svou kořist, tak i neopatrné poutníky, kteří se zatoulali příliš blízko k jejich sídlům (to jsou však možná jen skřetí povídačky).
Jako všechno nedobré a zákeřné, i jedy nejvíce používají skřeti. Mají mezi sebou doslova odborníky na jejich přípravu a mnoho skřetích bojovníků si potírá čepele svých rezavých mečů a zejména hroty šípů před bojem jedem. Některé typy jedů si oblíbili i haradští lovci otroků, mezi haradskými bojovníky se však neuchytily - i oni mají svou představu o cti a slávě, pomocí jedu se nezískává ani u nich.
Travičství jako vysoce ceněný obor kvete v Umbaru; zdejší páni nemají žádné skrupule, takže pokud se mohou protivníka či obchodního soka zbavit jedem, bez váhání tak učiní. Každý mocnější pán tak má u sebe jak zkušeného ochutnávače, tak i zdatného traviče, alchymistu schopného namíchat kdejaký jed. Odtud pocházejí nejsilnější a nejobávanější jedy, dokonce i takové, které v sobě nesou prvek temnoty a magie. Páni Umbaru pocházejí z urozené krve a někteří jsou dosud obdaření mocí, kterou neváhají využít.

Jak jedy působí

Pokud se dostane na místo, kde je nejúčinnější, jed se chová jinak, než stanovují klasická pravidla d20 - postava pak nemá možnost házet si na záchranu a je plně vystavena všem jeho neblahým účinkům.
Např. jedy, kterými se potírají zbraně, jsou nebezpečné, když se dostanou do krve. Jakmile je někdo zraněn do těla (nikoliv do staminy) otrávenou zbraní, nemůže si proto házet na záchranu a rovnou trpí následky působení jedu. Totéž platí pro jedy v nápojích a pokrmech; jakmile je postava požije, postihnou jí po stanovené době všechny postihy bez toho, že by si mohla hodit na záchranu na Výdrž.
Jestliže se jed nedostane tak kam je určen, nebo je nějak významně oslaben, nepůsobí buďto vůbec anebo je možné jeho působení odolat. Záleží na úvaze DM; např. otrávené zbraně, které postavy jen "škrábnou" (zásah do staminy), působí stejně jako v klasických pravidlech, tedy postava si hází na záchranu na Výdrž proti jedu a pokud odolá, tento na ni vůbec nepůsob. V praxi to znamená v podstatě to, že ono škrábnutí nebylo do krve...
Narozdíl od jedů popsaných v pravidlech účinkují jedy ve Středozemi obvykle pomaleji, nikoli v řádech kol, ale spíše minut nebo desítek minut. Ztráty bodů vlastností navíc nenastávají dvakrát s odstupem jedné minuty, ale pouze jednou, po uplynutí stanovené doby. Ztrátu konkrétního počtu bodů vlastností nadále stanovuje náhodný hod kostkou - tato ztráta však neproběhne najednou v nějakou konkrétní chvíli, ale probíhá postupně, počínaje otrávením postavy až po chvíli, kdy jed již plně působí.
Ztráta vlastností nebo případně životů se tedy rozděluje. Pokud působí jed do 10 minut a jeho následkem ztratí postava 10 bodů Odl, tak počínaje otrávením každou minutu ztratí 1 bod Odl. Silný a rychlý jed může ubrat ještě více bodů za ještě kratší dobu, např. 15 bodů Obr za 3 kola. Pak každé kolo postava ztratí 5 bodů Obr. Konkrétní rozložení působení jedu v čase je na DM. Když to nevychází hezky, jednotlivé ztráty se vždy odsouvají do budoucnosti (např. při ztrátě 3 bodů Odl do 20 minut nastane ztráta prvního bodu Odl až po 7 minutách).
Následuje seznam nejběžnějších anebo nejznámějších jedů, o kterých mohou zkušenější postavy ze Středozemě mít jisté povědomí.

Základní travičské menu

Gondorská zhouba - tento poetický název si vysloužil jed, který již zahubil nejednu posádku gondorské lodě. Používají ho umbarští piráti; lehkým katapultem vrhnou na loď soudek s černým práškem. Tento prášek je tak jemný a lehký, že po rozbití soudku ho zvedne sebemenší vánek a rozfouká ho do širého okolí. Kdo se prášku nadechne, dostane nejprve kašel, potom přichází potíže s dýcháním, které bez pomoci končí obvykle udušením. Naštěstí není jeho výroba jednoduchá ani levná, takže tato strašlivá zbraň není příliš často používaná.
Hadí jazyk - jed na zbraň, který používají skřeti z Mlžných hor. Účinkuje relativně pomalu a sám o sobě není smrtící, snadno se s ním však manipuluje a jeho výroba je snadná, takže ho má kdejaký skřetí válečník.
Chaluha - velmi silný jed na zbraň, který používají vrahové a traviči z Umbaru. Způsobuje paralýzu naprosto všech svalů, tedy i zástavu srdce a plic; je extrémně náročný na přípravu, vyrábí se z několika druhů jedovatých mořských tvorů, které není jednoduché ani ulovit, ani následně zbavit požadované suroviny. Tento jed je legendou, o níž mnozí pochybují, zda se vůbec zakládá na pravdě; každopádně jeho cena je přímo astronomická.
Pavoučí slina - silný, uspávací jed skřetů z Mordoru na zbraň; je poměrně náročný na přípravu, takže ho mají jen vyvolení skřeti; vyskytuje se zejména v oblasti kolem Minas Morgul.
Polibek kobry - silný jed na zbraň způsobující selhání srdce; používají ho šamani a vyvolení válečníci divokých kmenů z Haradu.
Vosí žahnutí - velmi silný, paralyzující jed na zbraň, náročný na přípravu i zacházení; používají ho jen speciálně pověření (a vyučení) skřeti; vyrábí se v oblasti kolem Orodruiny.
Napsal Rytíř 26.04.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 1 příspěvek.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13598489761353 secREMOTE_IP: 54.226.126.38