Dračák podle staré školy

Pokud vás moje tlachání nezajímá nebo dokonce obtěžuje, snažně prosím, nepište mi to. Místo toho si v pravym horním rohu v záhlaví diskuse klikněte na zelenou RSS ikonku. Nový příspěvky z tohohle vlákna vám pak přestanou vyskakovat v novinkách.

Pravidla (pdf)
Souhrn pravidel (pdf).
Bestiář (pdf).

Discord
Webové stránky

Přednáška na Gameconu 2022: Jak vzniká Dračák
Napsal: York
15.3.2021 21:48 - Gergon
LokiB píše:
A nemohlo by se tohle už nechat právě na GMovi?

Samozřejmě že mohlo, a mě osobně to nijak netrápí, jen sleduji několik dnů jak se tu v jiné diskuzi pitvají pravidla k DnD a tyhle nejasnosti a nepřesnosti se rozebírají že jsou dost špatně a jsou velmi kritizována. Tak jsem to zmínil, když už jsme psal soupis věcí co mě praštilo do oka na první prolétnutí.
15.3.2021 21:50 - Gergon
York píše:
Řazení podle povolání je problematický, protože CPčka můžou mít nedobrodružný povolání jako kovář, námořník a podobně, a těch příkladů určitě nebude tolik, abys od každýho myslitelnýho povolání našel aspoň jedno.

Ani jedno co píšeš přece ničemu nevadí, klidně tam měj nedobrodružný povolání. BUdu rád, když se strhne bitka ve vesnici a já budu mít parametry Kováře, kterej bude mít asi větší sílu a zkušenost s bojem než bylinkář, a není potřeba mít všechny, ale určitě bych je neměl pojmenované a řazené podle jmen a ještě ani ne abecedně.
15.3.2021 22:55 - LokiB
Gergon píše:
jak se tu v jiné diskuzi pitvají pravidla k DnD a tyhle nejasnosti


To mi přijde, že se ale pitvají trochu jiné věci ... jsou to mechanické části pravidel, které by měly být vyjasněné, protože mají přímo vliv na hru.
Ale jestli bude příšeru zahánět olej, nebo vůně, nebo pohled na květinu ... to nemá se samotnou hrou nic společného a je to opravdu fluffová věc. V tom vidím velmi zásadní rozdíl z pohledu potřeby konkrétního popisu.
16.3.2021 01:46 - Tronar
Hlavni komentar mas na RPGforu
Píše:
K tomuhle obecně je ale na místě říct, že nezamýšlím, aby se pravidla používala jako DnD. Pokud hráči narazí na podobný otázky (jako že určitě narazí), neměli by hledat odpověď v pravidlech, ale promluvit si o tom, vyřešit to rulingem a hrát dál.


Tohle bys mel mit zvyrazneno nejen na zacatku bestiare.
16.3.2021 07:42 - ShadoWWW
York: Ne náhodou je za nejlepší DnD bestiář označován Volův průvodce netvory. Mrkni do jeho první kapitoly: plná příběhů, popisů chování, osobnosti a atmosféry, inspirace. Staty jsou přesunuty až do poslední kapitoly – pro PJ, kteří chtějí už u hry rovnou staty. Bez té první kapitoly by to ale byl extra nudný bestiář jako ten tvůj.

Souhlasím s ostatními. Staty jsou důležité u hry, ale nejdůležitější funkcí bestiáře je inspirace a použitelnost v dobrodružství. Ta nestvůra musí křičet: „Použij mě ve svém aktuálním dobrodružství,“ nebo ještě lépe: „Udělej o mně celé dobrodružství/kampaň!“
16.3.2021 08:16 - Gergon
LokiB píše:
pitvají trochu jiné věci
- mě to přišlo podobné, taky se pitvá popis kouzel, jestli barevná sprška pošle barevné paprsky osmi barev, nebo osm paprsků jedné barvy a jak moc sedí popis kouzla k obrázku který je u něj uvedený atd...
ale to je jedno. prostě jsem si toho všiml tak jsem to připsal do věcí co mi nepřijdou úplně vyladěné, co si z toho autor vezme je už na něm =) pokud mu některé mé připomínky přijdou irelevantní, nebo to tak ve svém bestiáři chce, tak úplně v pohodě může tyto mé poznámky přeskočit.
16.3.2021 08:19 - Gergon
ShadoWWW píše:
nejlepší DnD bestiář označován Volův průvodce netvory

Přesně tak, ten je parádní. Alei klasický bestiář DnD. Nedávno jsem si ho pročítal jen tak pro pobavení a u každé nestvůry článek, který mi navozoval nápady jak ji použít jinak a originálněji, než ji jen bouchnout do cesty hrdinům, aby jí zabili a šli dál. Navíc i v klasickém Bestiáři jsou v něm zajímavé bestie na každé stránce a NPC na konci jako samostatná kapitola, jen kdyby je někdo potřeboval a "nudná" zvířata jako kůn pes, aligátor, levhart... také na konci samostatná kapitola bez popisů, protože je nikdo nepotřebuje a asi ani nechce.
16.3.2021 11:21 - York
ShadoWWW: Nevím, jestli si vzpomeneš na naše starší diskuse o bestiářích, ale když se mluvilo třeba o bestiáři pro DnD II, psal jsem, že pro mě je absolutně nepoužitelnej a naopak mi vyhovuje bestiář pro ADnD 2e. Stejně to mám prakticky s jakýmkoliv dobrodružstvím pro DnD od 3e dál - proto jsem taky spoustu let připravený moduly vůbec nepoužíval a hrál jsem čistě vlastní obsah. Změna pro mě nastala až před několika lety, kdy jsem začal experimentovat s dungeoncrawlem a pak s oldschool sandboxem. Ty fungujou jinak a příprava v tomhle stylu mi vyhovuje a dobře se mi podle ní vede hra.

Proč to píšu - nedávno jsem se rozhodl, že Dračák podle staré školy nebudu psát obecně pro různý styly hry, jak jsem plánoval původně, ale specificky pro ten dungeoncrawlovej a sandboxovej. A oporti původnímu plánu tam přidám malej ukázkovej sandbox s dungeonem s vysvětlením postupu tvorby. Jedním z důvodů pro tohle rozhodnutí je, že tu obecnou roli dobře plní právě DnD 5e, který navíc bude mít klon v češtině. Takže chci nabídnout spíš něco jinýho než DnD 5e.

Na bestiář k DnD 5e a Vola se určitě podívám, ale fakt neslibuju, že mě to nadchne jako vás, a že se to tudíž pokusím udělat stejně. Spíš se pokusím rozšířit kolonku "příklady použití ve hře", protože tam jsou v zásadě nápady, který bych asi fakt dokázal při tvorbě sandboxu použít.
16.3.2021 11:53 - York
Gergon píše:
Navíc i v klasickém Bestiáři jsou v něm zajímavé bestie na každé stránce a NPC na konci jako samostatná kapitola, jen kdyby je někdo potřeboval a "nudná" zvířata jako kůn pes, aligátor, levhart... také na konci samostatná kapitola bez popisů, protože je nikdo nepotřebuje a asi ani nechce.


Nudná zvířata potřebuje hraničář, protože si z nich vybírá zvířecího společníka. Kromě toho jsem měl ještě jednu motivaci, proč jsem je rozepsal do samostatnejch hesel - feeling světa. DnD je s každou další edicí fantastičtější a epičtější (ve smyslu power levelu), a tomu odpovídá i složení bestiáře. Přesně jak říkáš - světy DnD jsou plný fantastickejch potvor a o obyčejný zvířata v nich vlastně nikdo nestojí.

Dračák podle staré školy má power level výrazně nižší. Jedním z důvodů je, že je i na nejvyšších úrovních určenej pro dungeoncrawl - z toho plynou omezení, co mohou postavy dokázat, aby bylo ještě možný pro ně herně zajímavej dungeon vytvořit. Souvisí s tím i pestrost bestiáře a feeling světa. V bestiáři pro Dračák podle staré školy jsou v postatě jen dvě humanoidní rasy, se kterýma se dá rozumně bojovat - orkové a goblini. Je to myšlený tak, že většinu humanoidních protivníků tvoří standardní hratelný rasy: divoký kmeny barbarů, lesní elfové, trpaslický doly a podobně*. Stejný to je i s nestvůrama vs zvířatama - nestvůry by měly bejt vzácný**, zvířata běžný.


* Tohle bych asi měl někde zdůraznit, nejspíš v hesle Cizí postavy. Ostatně tohle je i jeden z důvodů, proč jsou CPčka jako heslo v bestiáři a ne jako kapitola ve Vedení hry.

** Míněno z pohledu obyvatele světa. Hráčský postavy se za nima cíleně vydávají, takže jich potkají nepoměrně hodně. Pořád by ale ve světě měla bejt spousta vlků, medvědů a podobně.
16.3.2021 12:24 - York
Dám sem reakci na Tronarův příspěvek na RPG fóru, píše tam sám a chodí i sem, takže mi to teď dává větší smysl tady.


Tronar píše:
- nesedi stranky v obsahu


To je divný, jsem si skoro jistej, že jsem obsah před exportem pdfka updatoval. Ale máš pravdu, opravím to.


Tronar píše:
- je pavoucnatka lykantrop?


Nad tím jsem se taky pozastavil ;-)

Podle DrD není a zachoval jsem to. Vysvětluju si to tak, že schopnosti lykantropů jsou spojené s měsícem, zatímco pavoučnatka je spjatá s temnotou. Je to u nich i napsaný.


Tronar píše:
- chybi legenda/souhrn pro piktogramy a ruzna barevna znaceni, kvuli predstave co je mozna v bestiari potkat/vyhledavat


Ideálně bych se chtěl obejít bez ní. Ikonky budu ještě mírně upravovat, aby byly výraznější, ale už teď by měly bejt pokud možno self-explaining. Pokud nějaká ikonka jasná není, asi bych ji spíš zrušil a nahradil textem.

Barvy mají jen druhy zranění a vlastnosti (Fyzička, Finesa a Duše), to by taky imho nemělo potřebovat vysvětlení.


pokračování později
16.3.2021 12:41 - crowen
Pise mi, ze file is in the owners trash. No, asi to tam patri :-)
16.3.2021 12:49 - ShadoWWW
4E i 3E jsou epičtější než 5E.

Zapovězené země jsou mnohem vesničtější fantasy než Dračak podle staré školy, a přesto jsou v bestiáři nesvůry a ne klasická zvířata. Ty mají kvůli lovci (obdoba hraničáře) je shrnuté statistiky v tabulce.
16.3.2021 12:57 - York
crowen píše:
Pise mi, ze file is in the owners trash.


Hmm, když updatnu soubor na google drive, tak link zřejmě dál vede napůvodní verzi, safra. Odpoledne to opravím.
16.3.2021 13:00 - Aegnor
Updatuješ přes version control? (V gDrive pravým tlačítkem na soubor, manage versions, upload new version.) Pak by ti odkaz měl fungovat i nadále.
16.3.2021 13:30 - Gergon
York píše:
Nudná zvířata potřebuje hraničář

Já neříkám, že nejsou potřeba. Já říkám, že jim není potřeba věnovat tak velký prostor jako těm zajímavějším bestiím, kvůli kterým asi primárně PJ bestiář otevírá. Proto to tak bývá, že ta zajímavá zvířata a bestie mají celé stránky pro sebe a je tam kupa informací a tato "běžná" jsou na konci bez zbytečné omáčky okolo, jen s nutnými čísly.
16.3.2021 14:04 - York
Gergon píše:
Já říkám, že jim není potřeba věnovat tak velký prostor


S tím souhlasím, potřeba to určitě není. Jak už jsem psal, moje původní motivace byla kvůli obrázkům - věděl jsem, že ke zvířatům zvládnu sehnat podklady volný ke komerčnímu využití, u ostatním potvor jsem v to moc nevěřil. Nakonec jsem teda zvládl chybějící obrázky vyrobit svépomocí, ale dost mě to překvapilo.

Otázka teď je, jestli to něčemu vadí. Napadá mě jen to, že když si budeš chtít pročítat fantastický potvory, budeš muset přeskakovat stránky s nefantastickejma. To mi nepřijde jako zásadní důvod, proč je mazat.


Aegnor píše:
Updatuješ přes version control


Nope, mám google drive namapovanej jako disk a rovnou to na něj exportuju.
16.3.2021 15:27 - Šaman
Napadá mě pár poznámek:
- Nevím, pro koho to York píše. Jestli spíš pro svůj dobrý pocit, pak super zábava. Já strávil už několik desítek hodin nad mapou, která by vpodstatě stačila ta načmáraná za deset minut jak ji teď máme.

- Jestli to chce pustit mezi lidi, pak tohle je asi dobrá a poměrně jednohlasná zpětná vazba. Pak myslím, že by se to dalo (alespoň nějaká verze pro tisk) zmenšin na třetinu, možná i méně. (Lidé si to asi budou chtít tisknout, možná i barevně, když čtvrtina stránky je obrázek - a tolik stránek je opravdu hodně).

- Chápu, že třeba lišku si může vzít postava jako familiára (naše zrzavá druidka zrovna lisku měla), ale nevím, jestli jsou potřeba její čísla a popis chování. Zvlášť, když ta ochočená liška možná bude mít jiné staty a možnosti.

- A taky si říkám, že pokud se rozchází můj a Yorkův pohled na nějakého nepřítele, nebo potvoru, pak si to stejně udělám po svém. Třeba zrovna k baziliškovi se dá přistupovat. různě. V Legendách polských fungovalo zrcadlo, v Zaklínači je explicitně řečené že zrcadlo je blábol, u tebe na něj funguje bylina… v Harrym P. to byl obří had, v Baldurs Gate a Zaklínači obří leguán, někde je to přerostlý kohout. Prostě si říkám, jestli je nutné mít bestiář s jednou konkrétní instanci včetně čísel a zranitelností. Ale to může být o přístupu - ted jdou naše postavy na hydru a já stále nemám vymyšlené jak bude mechanicky vypadat. Zatím to nebylo důležité, jen se vyprávěly různé storky o tom jak by ji mělo být možné porazit a že z jedné hlavy vyrostou dvě další… a nejmíň půlka toho je nesmysl a lidová tvořivost.

Takže jestli máš vizi a chuť to udělat jak to máš rozdělané (a klobouk dolů, je na tom vidět strasně moc práce), pak se nenech rozhodit a pokračuj. Tady je to samej geek, co si spíš vybírá, nebo sepisuje, pravidla pro setting, který se mu líbí. Možná bych jen doporučil zkusit sehnat zpětnou vazbu od nějaké plánované cílovky. My to beztak nejsme.
16.3.2021 15:34 - LokiB
Šaman: musím říc, že v tom tvém příspěvku s většinou věcí nesouhlasím :)

Třeba jsem neměl do teď potřebu psát, že sekce se zvířaty a jejich staty mi přijde pro použití v bestiáři užitečná - jenže teď to bude vypadat, že to píšu, abych se přel :( Ale když to pokládáte jako "jednoznačná zpětná vazba je, že je to zbytečné" ... tak co mám dělat?

Co se baziliška týče - podle mě je dobře, když má hra názor na to, jak v ní vypadá bazilišek. Že ten konkrétní výklad nesedne každému, mi je jedno. Kdo chce, tak si udělá baziliška svého, ale 83% vezme spokojeně baziliška z pravidel.

Ty, Šamane, velmi často zmiňuješ srovnání s vaší hrou ... ale to prostě nedává smysl, když porovnáváš vaši skupinku s pravidly pro veřejnost. Jakože fakt nedává. Ta srovnání jsou příliš zavádějící a nebral bych na ně žádný ohled. Jak si to kdo dělá doma, co ho k tomu vede, je zajímavé, ale není to moc významné pro obsah veřejných pravidel ... pakliže tedy nemá hráč pocit, že zastupuje významnou skupinu možných hráčů :)
16.3.2021 15:44 - Šaman
Jo, nějak tam možná zapadla hlavní myšlenka - že já mám nejprve představu, pak teprve hledám pravidla nebo popsanou potvoru. Takže nejsem cílovka. (A to samé platí pro DnD, které je popsané dost exaktně.)

Takže právě proto mě nemá brát jako neutrální vzorek. Příklad s baziliškem byl jen ukázkou přesně tohohle.
16.3.2021 15:52 - Jerson
LokiB píše:
83% vezme spokojeně baziliška z pravidel.

Hezké :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11442995071411 secREMOTE_IP: 50.17.92.200