Pro mě kostka dává ne náhodnost činnosti, ale spíš uvěřitelnost situace.
Pokud mi někdo řekne, že se na nás žene splašený kůň a já popíšu, jak se před něj postavím a budu mávat rukama, aby se zastavil, tak prostě nevím, zda potřebuju na zastavení toho konkrétního koně právě Ochočování 2,3 nebo 4, nebo zastrašování 7, nebo Milou povahu 5. A jsem přesvědčen, že to neví ani můj GM. Protože určitě nemá koně tak dobře dopředu rozmyšleného, aby věděl, jak je ten jeden jeho konkrétní splašený, v jakém je rozpoložení, co si myslí o tieflingách nebo hobitech atd atd, těch proměnných je tam strašně moc. Nechtěl bych jako GM mít v ruce tak obrovskou odpovědnost, abych tohle vše musel zohlednit. A to za mě právě udělá kostka. A rozhodně to za mě neudělá York jako autor dobrodružství, protože přestože má jeho bestiář 380 stránek, tak o tom, kolik potřebuju Ochočování na splašeného Šemíka ze strany 289 jeho dobrodružství tam nikde nebude ani písmenko. To je ta obrovská odpovědnost, co třímá GM v ruce a od které mu ty kostky pomohou. Já osobně, a to tě nechci odrazovat, ale opravdu to tak vidím, jako hlavní argument, proč si myslím, že to moc dobře nefunguje, považuju to, že píšeš Opuštěnou pevnost roky. Že to pro tvorbu dobrodružství vlastně nefunguje ani tobě. Protože vše to, co by jednoduše GM odhadnul pro hod kostkou (samozřejmě včetně popisu a plánování, které by přidávaly modifikátory) ty musíš strašně složitě dopodrobna popsat, protože ten polštář v podobě kostky tam nemáš. Nesouhlasím s tím, že by autor napsal do dobrodružství, že železné dveře u trpasličího sejfu mají obtížnost 8, protože dveří je ve světě milion a jsou zde další miliony nápadů, které hráči chtějí použít proti předmětům, které York do dobrodružství nepopíše a v tu chvíli se GM dostane do situace, že absolutně rozhoduje o tom, co jde a nejde. A zde se už za připravené dobrodružství neschová, zde už musí jet vše na vlastní triko, a těžko svým hráčům vysvětlí, že bohužel všichni pomřeli, protože přelézt ten houpací most není 4, jak si mysleli, ale 7, jak si myslel on.