Uvěřitelnost a logika v RPG (podle Jersona)

Debata na téma realističnosti v RPG, sem budu psát své poznámky a výhrady k různým prvkům, na které narazím.

Kdo nemá rád pohled na RPG - zejména fantasy RPG - přes optiku logiky, smysluplnosti, realističnosti a podobných přístupů, ať to tady ani nečte.
Napsal: Jerson
27.3.2019 14:20 - Jerson
sirien píše:
Btw. ten systém na mě vždycky působil že má nádech takové té východní mystiky kolem nástrojů a zbraní. Úžasný samuraj potřebuje katanu od legendárního kováře atp. - taková ta Kill Bill honba za katanami od Hattori Hanza.

Proč jen východní? Skvělé zbraně potřebovali hrdinové i v západní mytologii. U Tokiena bych nemusel chodit moc daleko.
V RPG to má navíc výhodu, že jeden typ vybavení nestačí na celou kariéru postavy, i když to vybavení není magické, musí se shánět lepší za víc peněz a na různých místech světa, je třeba se o něj starat, nedá se tak snadno nahradit, takže třeba zabavení mistrovské sady nemagických paklíčů zloděje dost zamrzí, a naopak i obyčejná, leč kvalitní výbava se stává žádanou kořistí, která může dobrodruhovi sloužit dlouhou dobu. Také to řeší problém, proč nesbírat zbraně a zbroje po nízkolevelových nepřátelích - prostě mají mizernou kvalitu, že je málokdo chce nosit a tak nemají valnou hodnotu. Vlastně tenhle systém vyřešil všechny problémy, které jsem s vybavením postav měl, bez ohledu na to, jak moc (ne)realistický byl.

sirien píše:
Nebudu happy a dlouhodobě by mi to lezlo krkem, ale mojí efektivitu na vykonání nějaké specifické činnosti to moc neovlivní.

Až budeš psát článek s formátováním, a budeš mít k dispozici jen Libre Office v češtině (nebo španělštině) či nějakýá jiný program, který běžně nepoužíváš, a budeš na něj mít omezený čas, tak by mě ta efektivita velmi zajímala :-) Ale jak říkám - je to detail. V nových pravidlech jsem kvalitu vybavení přestal řešit úplně a taky se nic nestalo.

Boldrick píše:
promiň, mě to přijde takový dračákovský, řešit kdo má lépe vybavenou truhlu. Zvlášť když tvoje vyhodnocování je spíše (nevím jak to přesně vyjádřit) matematicky ne zcela precizní :-), ale nemyslím to nijak špatně.

Ten systém vznikl v roce 1997, přesněji někdy v roce 1999 došlo na kvalitu vybavení, takže ano, je dračákovský, protože vznikl a byl používán jako náhrada Dračáku. Na druhou stranu fungoval velmi dobře a vyřešil problémy, které řeší někteří GMmové a PJIové ještě dnes. Pro Omegu to řešit nemusím a dvanáct let to taky neřeším, ale jestli někdo řeší, zda dobře vybavená dílna dávno nebo nedává moc velký bonus mistrovi a amatérovi, tak tenhle systém mu v tom velmi snadno a efektivně pomůže. Navíc se dá aplikovat ve většině RPG, které používají číselné hodnocení schopností.
27.3.2019 14:23 - LokiB
Jerson píše:
ale profíkovi v F1 obyčejný hever nestačí.


seš si jistý? není to tak, že jen nebude moc efektivní, ale jinak mu stačit bude? ono když formule začínaly, tak lepší hevery neměli, než byly ty obecné

Jerson píše:
Platí to i pro vojáky, kteří dostávají standardní výstroj a většina si s ní vystačí, ale speciálové si i tuhle výstroj upravují a dodělávají, aby jim sloužila ještě lépe a efektivněji.


tady to podle mě není o kvalitě dané věci. ale o osobních preferencích. takže ve hře by to nebyla "kvalitnější zbraň", ale "personalizovaná zbraň", což je trochu rozdíl
27.3.2019 14:45 - sirien
Jerson píše:
Skvělé zbraně potřebovali hrdinové i v západní mytologii.

Ve skutečnosti spíš ne. V západní mytologii potřebovali hrdinové spíš zvláštní zbraně než skvělé zbraně. Excalibur, Andúril a všechny další zbraně z tradiční i moderní západní mytologie nevynikají ani tak tím, že by byly vytvořeny hrozně dobře nějakým ultra mistrem řemesla (byť občas je takovýto podmínkou vzniku), ale spíš tím, že mají nějaké magické vlastnosti které jim jsou dány navíc nad jejich běžnou funkci. Východní mytologie oproti tomu hodně protěžuje právě tu dokonalost výroby a mistrovské dílo samotné, kdy zbraně (a jiné nástroje) jsou výjimečné svou dokonalostí a jejich další vlastnosti z této dokonalosti vychází a jsou s ní spojené.

Jerson píše:
V RPG to má navíc výhodu...

To je bezpochyby pravda.

LokiB píše:
seš si jistý? není to tak, že jen nebude moc efektivní, ale jinak mu stačit bude?

stačit mu nebude, protože v F1 se výměny kol počítaj na desetiny vteřin (zn. reálně jde doslova o jednotky vteřin) - ale to je hodně úzký a specifický příklad který mi nepřijde zrovna moc reprezentativní.

Podobně jako Jersonovo Libre Office - ve skutečnosti Libre Office jsou vpohodě. Když člověk píše (a nepatří ke starší generaci co se osype z představy odchodu z T609) tak si prostě časem projde a naučí se základy se všemi standardními editory okolo - MSO, LO, OO, gDocs... podobně jako když člověk hodně dělá prezentace tak se časem naučí i s jinými věcmi než je Power point (mimo jiné protože mu PP přestane stačit - nicméně opět, to neznamená, že by dotyčný nezvlád udělat prezentaci i v Power pointu - ten rozdíl tam je, ale v konečném důsledku je opět relativně malý). Na druhou stranu když mi do toho Jerson začne diktovat že to ještě navíc musí být ve Španělštině, tak to už není případ "jiného nástroje", ale spíš házení klacků pod nohy explicitně nevhodným nástrojem.
27.3.2019 15:05 - Kropy
Zkusím nadhodit jiný příklad než omílaná F1 a Libre Office.
Nejsem vyučený kuchař, ale baví mě vařit doma v kuchyni vím přesně, kde co mám, mám i "specializované" neběžné nástroje pro vaření. Ale při pokusu o vaření někde jinde to jídlo uvařím také a přibližně stejně dobře jako bych zvládl doma, nicméně vaření mi bude trvat dvojnásobně dlouho, protože buď ošidím "kvalitu" a zvládnu to za stejný čas, nebo strávím dvojnásobný čas předpřípravou všeho náčiní na vaření, ale zůstane výsledná kvalita.
A v rámci automechaniků bratránek si nedávno "zařídil" autodílnu a známý, který v zavedeném autoservisu dělá mu tam byl pomoct. Měnil na autě poloosu a samotná výměna mu trvala kvůli nedostatečnému a neprofesionálnímu vybavení více než 3x delší dobu, což podle mě je jedním z argumentů pro realičnost toho, co říká Jerson.
27.3.2019 15:14 - York
Všimněte si, jak často v příkladech zmiňujete "jak dlouho to bude trvat" nebo "jak kvalitní bude výsledek" a jak málo "uspěju/neuspěju". "Úspěchové" činnosti samozřejmě existujou, ale není jich až tak moc.

Reálně hraná RPGčka každopádně v mechanikách řešej úplně jiný problémy.
27.3.2019 15:45 - Jerson
Možná proto, že úspěch či neúspěch v realitě není binární stav tak moc jako v některých RPG a při běžných činnostech se vůbec neřeší. Ani v kuchařské soutěži se neřeší, zda se jídlo povedlo co nepovedlo, ale jak dobře se povedlo.
27.3.2019 15:48 - sirien
Jenže RPG obvykle přenáší do binární roviny i věci které běžně jako binární nevnímáš. Např. neřešíš, jak dlouho něco potrvá nebo jak moc kvalitní to bude (byť mechanika samotná může tyhle věci generovat nebo s nimi nějak pracovat), ale jestli to stihneš včas.
27.3.2019 15:52 - LokiB
Kropy píše:
Nejsem vyučený kuchař, ale baví mě vařit doma v kuchyni vím přesně, kde co mám, mám i "specializované" neběžné nástroje pro vaření. Ale při pokusu o vaření někde jinde to jídlo uvařím také a přibližně stejně dobře jako bych zvládl doma, nicméně vaření mi bude trvat dvojnásobně dlouho, protože buď ošidím "kvalitu" a zvládnu to za stejný čas, nebo strávím dvojnásobný čas předpřípravou všeho náčiní na vaření, ale zůstane výsledná kvalita.


Ale to je přesně to, co jsem psal. Jerson tvrdil "profíkovi špatné nářadí nestačí" a já "stačí mu, ale není tak efektivní" ... a tím efektivní se přesně myslí ten čas, někdy výsledná kvalita, kde se s méně kvalitním nástrojem určitého levelu už dosáhnout nedá.

sirien píše:
stačit mu nebude, protože v F1 se výměny kol počítaj na desetiny vteřin


to je slovíčkaření ... stačit mu bude, protože s ním ty pneumatiky přezuje taky. akorát mu to bude dlouho trvat, takže v závodě je to problém. ale není to tak, že by to přezout s horším neuměl. což je přeci to, co říkám. nebude tak efektivní. jaká míra efektivity je potřeba, to je už dáno konkrétní činností, závodem, úkolem atd. ano, možná selže, protože se měla vyrábět bota na čas. a nebo neselže, ale bude ji vyrábět 4 dny místo jednoho a bude úplně vyšťavenej.

Píše:
ale jestli to stihneš včas


to hlavně v případech, kdy ten hod používáš pro budování dramatu. pak to "včas" je podstatné.
27.3.2019 15:59 - Boldrick
LokiB +1
Proto jsem se nezabýval časem, přišlo mi logické to takhle brát
27.3.2019 17:18 - Jerson
LokiB píše:
Jerson tvrdil "profíkovi špatné nářadí nestačí" a já "stačí mu, ale není tak efektivní" ... a tím efektivní se přesně myslí ten čas, někdy výsledná kvalita, kde se s méně kvalitním nástrojem určitého levelu už dosáhnout nedá

Loki, tohle je jen slovíčkaření bez faktického rozdílu. Profík se špatným nářadím není tak dobrý, jak by mohl být s dobrým nářadím. Nikde jsem nenapsal, že by profík se špatným nářadím nezvládl nic udělat.
27.3.2019 22:46 - Colombo
Píše:
podobně jako když člověk hodně dělá prezentace tak se časem naučí i s jinými věcmi než je Power point (mimo jiné protože mu PP přestane stačit

Copak, konečně si zkusil LaTeX a Beamer?:P
27.3.2019 23:06 - sirien
Proč bych to dělal, v InD se mi tvořej docela dobře :p
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.19298982620239 secREMOTE_IP: 54.91.121.255