Andtom, Noir a ostatní: Bože, náhodou otevřu tuhle diskuzi a..musím říct, že jsem se už dlouho tak výborně u snídaně nebavil :o))))))
..všechna čest. Noirova bezchybně věcná argumentace a Andtomovo subjektivní kličkování. Ale o to nejde. Vždyť obě (vlastně všechny) edice jsou nesrovnatelné. každá je designována za jiným účelem, přesně podle "ducha" doby. A je hezké, že se tvůrci 4e snaží zaujmout i hráče starších edicí produkty typu Essentials I když, po letmém zkoumání musím přiznat, že je to spíš taková pastička..ale když ono stejně než o POCIT nejde, ne?
Přece jde o to, že hrajeme s lidma, se kterýma nás BAVÍ hrát, ne? A příběhy, které nás ZAUJMOU. A je jedno, v jaké edici...jo, v nějakém systému může být nějaká hra těžší, ale je to o domluvě. Andtom, jak jsem měl možnost ho poznat, je typický "support hráč". Takže mu hra designovaná na divadlo, heroes a souboje = malé deskovky fakt asi nesedne. Rád pomáhá vyniknout jiným a miluje drobnosti v příběhu, jeho zajímavosti. A o ničem jiném to není. Než o typologii hráče.
Proto jediný výsledek pro našeho návštevníka by měl být - pokud umíš anglicky, přečti si v DMG pro 4e typologii hráčů. Fakt to není blbost (a to většinou jinak herní teorii sám ignoruju). A podle ní dělej svojí hru. Pak se zamysli nad tím, kolik času chceš hře a samotné její přípravě věnovat. Pokud jsi student s hromadou volného času, klidně se ponoř do nějaké ze starších či alternativních edic. Pokud chceš funkční nástroje (jo, vím, že se dá leccos dopilovat, ale je v současné 4e má DM i hráči nejlepší nástroje, za celou dobu hraní, co jsem viděl) vol 4e. Tahle edice má přímo mechanismy, které ti říkají, co máš a nemáš udělat, když máš tolik a tolik času na přípravu. Navíc - vždycky se můžeš inspirovat nějaký starším settingem či prostředím.
Nic víc a a nic méně...