píše:
Jestli se to tváří jako úbytek životů nebo úbytek nějakých útočných a obranných statistik je podle mě šumák :-)
Podle mě ne a celou dobu prakticky nemluvím o ničem jiném. Ik ddyž odhlédnu ud instaního léčení (magie, lektvary), které dost významně mění postoj hráčů ke zranění postav, je velmi velký rozdíl, jestli má postava deset "životů" jednou ranou získá zranění 4 a tím postih -4 (při hodnotách 10), nebo když má postava 50 životů, jednou ranou může získaz zranění za 10, ale postih dostane až když jí bude zbýva třeba jen 8 životů - a ještě to bude postih -1 při hodnotách okolo 20.
Vyzkoušel jsem si to i na sobě, a prostě jsem přesvědčen, že dokud není hráč číselně (tedy postihama) donucen přemýšlet o ústupu, tak ustupovat nebude. Ostatně proto jsem také zavedl pravidlo, že postavy které se bojí mají postih k útoku - a ačkoliv jsou nezraněné a strach může rychle přejít, hráči se mnohem méně pouštějí do bojů a mnohem dříve z nich utíkají - bez ohledu na počet "životů", pokud nějaké jsou.
Siriene, bylo by hezké, kdyby hráči uvažovali tak jak píšeš, ale ne vždy (přesněji skoro nikdy) mi to takto nefunguje. Mají prostě zafixováno, že boj se řeší čísla a čísla rozhodují, takže dokud čísla nereagují na změněnou situaci, nebudou téměř nikdy reagovat ani hráči.
Dosrt velkou roli hrajou také konkrétní pravidla pro ústup. Jestliže je v boji možné udělat krok a útok, obránce nemůže udělat víc než jeden krok zpět a předtím než začne skutečně útíkat inkasuje ránu zezadu, která ho nejspíše dorazí, tak opět bude bojovat až do konce, protože když už půjde do tuhého, není se jak odpoutat.
Jestliže stačí úspěšně se bránit, pak se otočit a zdrhat a maník se zbraní nemá výhodu, pokud tě bude chtít dohnat za za běhu sejmout, postavy budou spíše utíkat. Často jedno nebo dvě pravidla můžou zcela změnit průběhy bojů a u jakéhokoliv podrobnějšího soubojového systému trvám na tvrzení, že na systému záleží rozhodujícím způsobem
(V DrD jsem nikdy neutíkal ani já, protože otočit se znamenalo nechat si dát ránu s postihem -8 na obranu a bez hodu a ještě to násobit úrovní, takže přes veškeré taktocké řeči co tu vedu jsem stál a bojoval jako každý jiný. Jakákoliv jiná taktika vedla jen k horším výsledkům.)
Jestliže si hráč nemůže dostatečně svobodně zvolit jednání postavy, pak nebude volit ani jinou taktiku, to je vcelku jasné.