Alnag píše:
A ano, vím Jersone jak to máš ve svém systému... ale nešlo by se prostě od matematizace té hry na chvíli oprostit a prostě se bavit? Nebo to mám chápat tak, že ideální je vzít hru, kde prostě žádná čísla raději nefigurují?
Asi takto Alnagu - bylo nás šest. Když jsem v akci začal já a padl mi neúspěch, nechtěl jsem už být aktivní a urvat si svůj kousek slávy, když ostatní měli větší šanci. Kdybych byl aktivní víc, tak by mnohem více situací dopadlo v náš neprospěch a nedovedu si představit, jak bychom se měli dohrabat k cíli. Byla moje blbos, že jsem podporu špatně pochopil, nicméně jsem na ostatních viděl, že oni uspět chtějí a tak jsem jim svou aktivitou nechtěl házet traverzu před vlak. Kromě toho některé situace vypadaly, že by mohly skončit i smrtí postavy - přesněji kamaráda, a pak jsem uvažoval jako postava "Když do toho půjdu, tak kámoš přijde o nohu nebo umře". Když josu čísla a herní výsledky provázané, nemůžu je při posuzování šancí úplně oddělit - od toho nám přeci ta čísla říkáš, ne? Abychom měli lepší představu o svých šancích.
Jsem zvyklý si za čísly představovat nějakou konkrétní situaci a když jsem byl v první akci příčinou útěku tvora, kterého jsme pronásledovali, a pak zvažoval kde jsem udělal chybu (jako hráč i jako postava), vyšlo mi, že chybou prostě bylo se angažovat. Teď vím (jako hráč), že to nebyl správný závěr - chybou bylo angažovat se přímo, měl jsem víc fungovat jako podpora, což byl můj úmysl, ale který mi ale během hry moc nevycházel - tedy ne v bojích. Kromě posledního boje jsem byl prakticky úplně k ničemu, ale i s tím jsem počítal.
Jinak si myslím, že 4e bych hrál raději než edice předchozí, právě kvůli té možnosti aktivní podpory, která se počítá i mechanicky. To mi v mnoha systémech chybí.
Lotrando - já v boji právě to taktizování zkoušel, pořád jsem chtěl někoho podpořit, ale prostě všechno stálo a padalo na tom, že se mi musel povést útok. A kromě posledního boje proti nemrtvým se mi útok povedl jen tehdy, když jsem útočil na miniona a rovnou jsem ho i zabil (takže opět žádná podpora). Myslím, že to bylo nepříliš vhodně navrženými čísly - byl jsem číselně ve všem horší než kdokoliv jiný, kromě schopnosti Heal, která byla k ničemu.
Kdybych získal víc zkušeností, asi bych taktiky co popisuješ taky používal, ale ... to pro mě nedělá ze hry lepší RPGčko. Spíše lepší taktickou bojovku.
Na druhou stranu jsem ani jednou nebyl při boji zraněn, což se mi zatím nikdy nestalo. Nevím zda mě Alnag šetřil schválně nebo jsem prostě nestál na ráně (i když přisunout se blíž by pro mě nemělo žádnou výhodu), ale prostě to tak vyšlo.
To se liší od hry Star Wars, kde jsem se prozměnu bál, že když udělám špatnou volbu nebo mi nepadnou kostky, tak mi postava zemře, takže jsem manávroval jako o život (tedy doslova) a hledání výhodného čísla převážilo hraní role, nebo spíše to bylo jedno a to samé.