Alnag píše:
...že to není ani tak MMORPG ale spíš jako Magic... :-)
Tím, že neznám MMORPG a nemůžu tedy srovnávat, mě napadla jiná srovnání.
Diablo a spol je asi jasné - toho se nebojím, my budeme určitě hrát i na jiné věci než jenom přímé bitvy
Magic a miniatury mě napadly pro princip - existují celkem jednoduchá centrální pravidla, ale podrobnosti a hraní hodně modifikují konkrétní texty uvedené na kartách (resp. u postav). Ve 3.5e bylo třeba dost variant boje a speciálních útoků popsáno v PHB a mohl je použít každý, případně si mohl vzít feat. Tady to vypadá, že víc půjde o schopnosti povolání. (BTW nečetl jsem ten článek, tak neznám jejich zdůvodnění.)
MSH (čili moderní spoečenské hry, eurohry a pod.) - opět pro princip, že konkrétní možnosti ve hře jsou řešené spíš z hlediska herní zajímavosti, hratelnosti a vyváženosti a mapování a připodobňování k reálným nebo žánrově odpovídajícím možnostem je jen tak pro atmosféru a víc přibližné než simulační. I ve 3.Xe tohle bylo vidět (proto ji někdo označoval za gamistickou), ale přijde mi, že 4e jde v tomto směru dál, i když do abstrakce na úrovni MSH má pořád daleko.
Ani jedno z toho není a priori špatné, záležet bude až na konkrétním provedení.
A ještě malou úvahu k odstranění smrtících efektů.
V podstatě s tím souhlasím, je to herně velmi nevděčná věc. Ideální pro většinu lidí je totiž velká hrozba, které hrdina na poslední chvíli unikne. Je sice klišé dobrozdružného žánru, ale dobře to navodí i atmosféru ve hře a nabudí adrenalin při hraní a nakonec se dostaví úleva, když hrdina (tedy vlastní postava) přežije.
Ale blbě se to řeší, ještě nikdo asi nevymyslel dokonalý recept, jak navodit pravidlově pocit smrtící hrozby a přitom nakonec nechat postavy přežít.
Uvidíme výsledek v 4e, zatím mi to přišlo, že spíš oslabují útoky a možnosti postav i monster obecně.