Pravidla

Efferwyck
27.12.2021 17:23
DnD 5e/JaD dotazy novacka
Docela dlouho /tak 15 let/ zadny rpg nehral takže sorry pokud vam nektery otazky budou pripadat vazne idiotsky ale pozitri mame v planu hrat JaD tak si potrebuju ujasnit par veci /jo a taky sem nenasel zadny jiny vlakno kam to nacpat aniz bych mel pocit ze tu delam bordel/

1. kouzla - pokud tam neni napsany zachrany hod pro cil tak si caster haze na utok ale proti cemu? proti stejnymu OČ jako pri normlanim utoku zbrani? tzn bonus za obratnost + hodnota zbroje? priklad cíl ma kyrys +1 do obratnosti takze musim prehodit 15 abych tim kouzlem trefil spravne? na prvnim lvl je to teda +int (caster je kouzelnik) a +2 (zdatnost) + d20. ale pokud tam je nejaka past tak si haze jen cil proti te pasti jo?
takze muzu missnout treba mrazivy paprsek ale ne horici ruce ty daj dycky aspon pul damage.

2. cernokneznik - pakt cepele to co si vyvola muze bejt uplne cokoliv? jakoze klidne obourucni mec? a v pripade ze to bude jednaapulrucni zbran treba dlouhej mec tak haze 1d10? a nema na to zadnej postih normlane si pocita +str + zdatnost na utok a +str na damage jop?

3. jak moc rozbije hru kdyz proste budu ignorovat ty kramy ke kouzlum co se maj mít v inventari ? napr Falešný život - malé množství alkoholu nebo destilatu. chapu ze pokud je to nejaka rare slozka tak asi jop ale zrovna priklad vysse mi prijde jako zbytecny to nejak hlidat.
21.2.2023 14:38 - Tarfill
Counte,
jak říkají ostatní, záleží co očekává a jakou doménu si připravila. Doména života má o dost jiné možnosti působení na druhy, než např. doména bouře.
Klerik celkově není typicky první linie, má nějaké výhody na boj, ale není typický bojovník. Je to spíš ten, kdo družině kryje záda, může sesílat léčivá kouzla a často překvapí plošnými kouzly.
Pro začátečníka to nemusí vypadat, ale má velkou výhodu v tom, že si může kouzla připravit každý den jiná. Takže když se očekává nějaká konkrétní akce, může si připravit lepší kouzla pro její zvládnutí.
Já osobně kleriky miluju a hraju za ně často, jestli máš nějaké konkrétní otázky, dej vědět...
21.2.2023 15:43 - Jerson
Musím se zeptat - v čem je výhoda, že si klerik může připravit každý den jiná? Mně to přijde jako nevýhoda, protože si musí kouzla připravit, přičemž často neví, co se bude dít, zatímco kdyby měl pevný seznam, tak na prostě všechno co umí pořád k dispozici.
21.2.2023 16:00 - LokiB
Jerson: výhoda je v tom, že často ví, co chce, aby se dělo, a podle toho se připraví. Ve hrách, kde je děj velmi tažen hráčskými postavami, je to výhoda.
21.2.2023 16:05 - Šaman
Jerson píše:
v čem je výhoda, že si klerik může připravit každý den jiná?

Oproti většině ostatních sesilatelů má velký výběr kouzel (všechna, která na své úrovni a doméně může mít). Z nich si musí ale každý den vybrat, která bude mít připravená.

Takže jakmile dosáhne na novou úroveň kouzel, přestože je schopný zakouzlit třeba jen jedno denně, tak si ho může vybrat ze všech kouzel té úrovně, klidně každý den jiné.
21.2.2023 16:13 - Chyba
Jerson: Za úsvitu vyrazíme na cestu, ta ale může být nebezpečná, dozvěděli jsme se že se v této oblasti objevuje spousta lapků(Připraví si útoky a léčení). v dalším městě kam večer dorazí se dozví o sérii otrav (Připraví si kouzla na hledání a neutralizaci jedů). V dalším městě se dozví o kultu vyvolávačů démonů, který sídlí v horách (Ohnivá koule je skvělé koulo, alo proti démonům nic moc, nachystám něco lepšího).
21.2.2023 20:35 - Jerson
Nicméně má tedy s přípravou kouzel jeden den - tedy jeden spánek - zpoždění. Když se ráno dozví, co ten den má dělat, tak je pro něj pozdě. Chápu to dobře?
21.2.2023 20:49 - RoVan
V podstatě to chápeš dobře, ale je třeba myslet na to, že těch kouzel si může připravit relativně dost, takže i když nemá zrovna připravená úplně optimální kouzla, tak je tam prostor pro to mít pár svých 'signature' kouzel stále po ruce.
Klerik i když není zrovna nabiflovaný pro nějaké konkrétní situace, je vlastně vždycky dobrá a validní postava.
Vem si srovnání, třeba bardi, černokněžníci a čarodějové se kouzla učí, tím pádem mají k dispozici stále stejný konstantní seznam. Oproti tomu klerik bude mít běžně nějaký svůj "univerzální list" který je pak s to obměnit dle situace.
21.2.2023 21:53 - sirien
Jerson: jakože důležitá informace kteoru většina lidí co to nezkoušeli ve hře míjí je, že ty postavy mají často "ustálené" spell-listy a fakt to není tak že bys co long rest přeskládával celej spell-list.

Některý postavy maj default spell list kde maj pár proměnlivejch slotů pro nějaká specifická kouzla. Typicky jsou kouzla která mají užití jednou za čas pro konkrétní účel, ale jinak je moc nepotřebuješ, tak si místo nich namemoruješ něco vic "everyday".

Jiný postavy mají několik typových spell-listů které točí podle očekávaného kontextu (např. cestování, pobyt v civilizaci, action/combat) I tyhle mají nějaké překryvy často, protože ty postavy mají často nějaké své "signature" kouzla spojené se svým konceptem/tím jak je hráč hraje.

Přitom platí že ve většině případů rámcově tušíš předem co tě cca čeká a dá se tomu rozumně přizpůsobit - u Wizardů taky platí že těch kouzel nemají nekonečně mnoho a u Kleriků a Druidů zase že ty jejich spell listy nejsou tak rozmáchlé co do efektů a možností.

Tj to přememorovávání kouzel je z gameplay hlediska víc o kontextové variabilitě spíš než o nějakém mega-taktizování. I když nějaký taktický prvek tam samozřejmě je a u některých typů postav (často wizardi) tam jde hrát i víc na taktizování kdy si vezmeš spíš specifická než univerzální kouzla a pak zkoušíš odhadnout která budeš potřebovat - tam je to prostě gamble kdy můžeš bejt smutnej když to mineš (ale často z toho můžou vzniknout i zajímavé dramatické momenty), ale naopak máš fun z toho momentu kdy se ukáže že máš namemorované nějaké obskurdnější kouzlo, které je ale přesně vhodné pro situaci do které se skupina dostala.
21.2.2023 22:45 - LokiB
Vlastně jsem zatím nepotkal klerika, který by neměl "ustálený spell-list". Tedy "obvykle-obvykle". A to už od starých edic.
22.2.2023 05:53 - Jerson
V tom případě by to asi chtělo nějaké ty spelllisty pro určité situace napsat, ať se jich nováček může držet a má na čem stavět pro vlastní experimenty.
Když jsem jednou měl hrát barda, dostal jsem seznam padesáti kouzel a m jsem do vybrat pět z nich, byl jsem taky naprosto ztracený.
22.2.2023 09:39 - sirien
Bard ale zrovna nemá přípravu ale pevný spell list, stejně jako Čaroděj popř. Černokněžník. Přípravu mají Kouzelník (z předvýběru) a Klerik s Druidem (ze všeho pro své povolání).

Viz vysvětlení tady.

A tvořit předvýběr je trochu problém, protože výběr kouzel je hodně o povaze postavy (RP) a/nebo její družinové roli (G) dané složením družiny.
22.2.2023 09:50 - Šaman
Jerson píše:
Když jsem jednou měl hrát barda, dostal jsem seznam padesáti kouzel a m jsem do vybrat pět z nich, byl jsem taky naprosto ztracený.

To je právě ta výhoda klerika.

Bard si musí na nové úrovni vybrat, jaká kouzla se naučí. Umí je pak stále, ale žádná jiná. Na dalši úrovni může většinou jedno, dvě přidat.

Klerik si na den vybírá ze všech klerických kouzel jeho úrovně. Včetně těch obskurních, které se hodí jen občas.
22.2.2023 09:54 - Aegnor
V 5e si můžou změnit jedno známé kouzlo kdykoliv si zvednou úroveň. To jenom doplnění předchozí informace.
22.2.2023 14:18 - RoVan
Jerson: Pro nováčka má JaD seznam kouzel u rychlé tvorby postavy pro každou běžnou stylizaci povolání, od toho se dá dobře odrazit.
25.2.2023 13:12 - Tarfill
Jersone,
ještě k tomu klerikovi, samozřejmě záleží na složení družiny a typu hry. Když máš pětičlenou skupinu se dvěma bijcema, máš jinou situaci, než když třeba já aktuálně hraju pouze ve trojčlence bez bojovníka.

Každodenní výběr kouzel může být pro začátečníky náročný, ale pokud je situace v příběhu stabilní, tak je ten balíček připravených kouzel v podstatě obvykle stejný, jak píší ostatní.

Ale představ si:
- víš, že družina bude putovat nehostinnou krajinou bez hraničáře či druida, takže vybereš kouzla jako "stvoř nebo vyčisti vodu, stvoř jídlo" apod.
- věděli jsme, že jdeme do nitra sopky, ve které sídlí ohnivý mág, takže kouzlo "ochrana před energií" bylo povinností a díky tomu jsem třeba ustál tři ohnivé koule.
- víš, že v okolí se pohybuje spousta malých potvor, které jsou nebezpečné počtem, tak vezmeš nějaké plošné kouzlo jako třeba "přízrační strážci" které dosahují tři sáhy daleko a v těsné skupině uchrání i ostatní členy skupiny.
- víte, že vás čeká jeden těžký soupeř, pak volíš třeba "ochranu před dobrem a zlem, uvrhni kletbu, slepota apod"
- nebude tolik třeba souboje, ale spíš družina potřebuje podpořit všeobecně? Pak vezmeš kouzlo jako "požehnání"
- naopak téměř vždy se očekává, že máš připravená nějaká léčivá kouzla, v mém případě se mi osvědčila kombinace "léčivé slovo" a "léčivá motlitba" - jedno na postavení odpadlého člena na dálku a jedno na zotavení po boji.

Dle mých zkušeností je nejvíce vybíraná doména bouře, světla a života.

Vždy když jsme měli v družině klerika s doménou života, nikdo nezemřel, v tomhle to bylo téměř ultimátní.
V malé skupince hraju za půlorka s doménou bouře a v podstatě nahrazuju válečníky (složení máme bard, klerik a tulák), má dostatek útočných reakcí, což mi přijde super.
Doména světla je spíše pasivní v božských schopnostech, ale dát nestvůře nevýhodu k útoku, která se chystá dodělat zbitého bojovníka a zachránit ho tak před vyřazením, je super...

Jak říkám, klerik umí fakt dost a když se povede dobrý výběr domény do družiny, je k nezaplacení...
1.3.2023 14:41 - Jerson
Jenže čtyři z pěti tvých příkladů začínají slovy "víš", což v této situaci znamená "ráno víš, že během dne..." - a nějak si neumím představit, jak klerik tohoto vědění dosáhne.
Ani situace "dneska zjistíme, s čím budeme zítra bojovat" mi nepřijde nijak častá.

Takže klerikovi zůstávají spíše nějaká obecná útočná kouzla, a pak různé podpory ostatních členů skupiny, což mně osobně přijde jako dost nudná pozice, se kterou bych v bojově laděné hře nebyl spokojen.

Moc se nedivím, že se "paní Countová" v DnD klerikovi nedokáže najít.
1.3.2023 14:48 - LokiB
Protože takhle DnD dobrodružství často probíhají. Situace, kdy máš představu o tom, čemu budeš druhý den čelil, je poměrně obvyklá. Není to vždy, ale je to často.

A opravdu se mýlíš v té úvaze, co klerikovi zůstává. Kdybys hrál DnD aspoň rok, tedy dejme tomu takových nějakých 15 sezení, tak bys to znal.

Ano, že je to pro no nováčky obtížnější povolání než třeba Fighter nebo Rogue, je pravda, to se ví.
1.3.2023 17:43 - Jerson
No nevím, zda takhle probíhají Countova dobrodružství, a zda jeho žena už alespoň těch 15 sezení od přechodu na JaD hrála.

To že jako nováček (v JaD / DnD) v téhle oblasti potřebuje poradit zaznělo hned na začátku.
1.3.2023 17:56 - Count
Děkuji za rady, obrátila jsem se osobně na některé a psali jsme si soukromě. Tak do příštího hraní mám asi jasno :-)
paní Countová :-D
3.3.2023 10:15 - baronet
Ahoj, narazil jsem teď při studiu J&D na kouzlo Neuvěřitelný půvab, v popisu se používá formulace "Bonus rovný tvému Zdatnostnímu bonusu". Jen pro jistotu, mám to chápat tak, že nejde o Zdatnostní bonus ale bonus který mu je pouze rovný? To znamená, že pokud by sesílající již měl např. zdatnost v dovednosti kterou při ověření charismatu využívá, tak se mu během trvání kouzla de facto zdvojnásobí?
Omlouvám se, pokud je to zřejmé a dotaz banální, ale vracím se k DnD (respektive JaD) poprvé od 3.5 v divokém mládí tak se chci ujistit, zda formulace chápu správně :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.077891111373901 secREMOTE_IP: 35.173.48.18