Gurney píše:
pointa toho co říká je že klaďáci vyžadují nějaký připravený plot (nebo srozumitelněji - GM si pro ně obvykle musí připravit nějaký konflikt, na který oni pak zareagují), ne-až-tak-klaďáci (Han Solo, Mal Reynolds, ...) a vyložení záporáci si konflikt obvykle vytvoří sami, což mimoděk tím co píšeš sama ptvrzuješ.
Já Han Sola považuju za klaďáka. Když se týpek chová celou dobu jako sobecký hovado, ale hluboko uvnitř má dobrou stránku která vypluje na povrch při hodně vypjatý situaci, je to pro mě klaďák. Klaďák může mít chyby, slabosti, úchylky, důležitý je co mu v mozku sepne, když začne jít fakt do tuhýho.
V jedný naší grupě jsme všichni víceméně klaďáci. Ale každý jiný, každý máme v tom svým klaďáctví nějaký kontroverzní prvek (jeden je anarchista co chce rozkrývat pokrytectví, má tendenci provokovat lidi aby zjistil jací jsou doopravdy, čímž lidi dost nasírá. Druhý chce konat hrdinské skutky a cítí se být k tomu předurčený a tak se chytá každý kraviny aby z ní vytřískal možnost prokázat svoji udatnost, čímž akorát nasírá lidi, atd.). GM s náma moc práce nemá, stačí mu nahodit letmo nějakou informaci a další půlhodinu může víceméně mlčet, protože my už se postaráme o slovní přestřelky mezi chaotičtějšíma a víc lawful postavama a nakonec vykonstruujem nějakou šílenou akci kterou fakt ani ve snu nečekal že podniknem.
Na tom článku mi vadí to, jak do toho plete Supermana - problém této postavy podle mě není v tom, že je klaďák, ale že je boring as hell - a zároveň jako příkladové "Rogue" postavy vypichuje svoji amorální družinu. Přijde mi to z jeho strany dost manipulativní. Kdyby to podal stylem "Když si hráč udělá postavu se zajímavou kontroverzní konfliktotvornou vlastností, ulehčí tím GMovi v určitém směru práci" a zdržel se hodnocení klaďáctví a záporáctví, tak bych na to neřekla ani popel.
Gurney píše:
Příběh se rozjede teprve když zaútočí Sithové (tj vytvoří konflikt, ta postava Jedi Mastera by ho sama neudělala) a on musí sebrat lightsaber a vyrazit proti nim bojovat. A přestože ta postava samotná si nejspíš nepřeje nic jiného než se co nejdřív zase vrátit zpátky a pokračovat v tom co dělal, ty jako divák (a/nebo hráč téhle postavy) to vidět nechceš -
Doporučuju shlédnout animák Croodsovi - film, ve kterém není žádný záporák. Absolutně žádný. Přesto to lidi milujou a sbírá to nadšený recenze i od dospělých. Do jistý míry taky animáky Rebelka a Zvonilka.
Atterdag píše:
A druhá otázka - Hodně se mi líbí využití zón z Fate, o kterém psal Sly Flourish. A celkově celý koncept hraní bez mapy. Někteří moji hráči sklouzávají k tomu, že říkají, o kolik čtverečků se pohnou. To potom ruší celou hru.
Místní fanoušci Fate mě asi ukamenujou, ale co se týče zón, podle mě je jejich jediná pointa v tom, že je to vizuální pomůcka, podle které GM rozhodne, jestli postavě dovolí v tom kole zaútočit na enemíka akcí Attack nebo ne.
Tzn v zásadě si ani nemusíš ty zóny kreslit, jen si tu situaci představíš, a když ti hráč řekne že chce začít škodit soupeři tak se zamyslíš a z logiky fikce určíš "ano, můžeš si dát útok" nebo "ještě si nemůžeš dát útok, musíš nejdřív X", kde X může být něco co se automaticky povede, jen to trvá kolo, nebo něco co je náročnější a ještě se na to bude házet.
Možná když si to nakreslíte, tak je to asi lepší v tom, že hráči nemají pocit že to je tak arbitrárně GMem rozhodnutý, ale sami podle toho nákresu uviděj že to dává logicky smysl.
Quentin píše:
Přesunout kousek přípravy do měst, abych nemusel kdykoli se vrátí do civilizace, hned začít vařit z vody. Vždycky je uměle tlačím do dalšího dungu. Chtěl bych ve městech být stejně v klidu :)
Pokud na městský intrikárny a vztahárny nemáš náturu, nemá imho smysl lámat to přes koleno, abys vymýšlel něco co pak hráče stejně neuspokojí, to už je lepší tahat příslušný matroš z netu. Mně jde tento typ contentu vymýšlet levou zadní a ještě mě to náramně baví, a zase kradu z netu dungeony a gamistické výzvy a divočinu a crawl, protože v tom těžce failuju. Není spravedlivý požadovat po GMovi aby zvládal všecky tyhle věci, není potřeba vzhlížet se k lidem co na internetech machrujou jak jsou strašně skilled ve všech ohledech ;)