Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
20.6.2014 10:03 - Me-dea
Hmmm 4.lvl ... A nebylo by lepší v takovou chvíli sáhnout třeba po fireballu? +/- spolehlivě zabije všechny miniony, dmgne i ty orky.

Samozřejmě souhlasím s tím, že je to o kreativitě. Jen mi ten efekt nepřijde přehnaný ve srovnání s jinými kouzly z příslušného lvlu. Ono i třeba 1.lvl sádlo nebo barevná sprška dokáží nadělat pěknou paseku, když se to kreativně využije.
20.6.2014 10:23 - ShadoWWW
sirien: A je to tak správně? Myslím, že ano. Je skvělé, když hráči začnou vymýšlet své vlasní nápady. Ale k situaci, co jsi popsal:

Jako kouzlo 4. úrovně to může seslat až klerik na 7. úrovni (z celkových 20!) a spálí tím svou jedinou pozici 4. úrovně. Jinými slovy, vzdá se tím na celý zbytek dne svého nejsilnějšího seslání. Místo toho by se klerik mohl např. rozhodnout, že sešle kouzlo, díky němuž bude moci chodit vzduchem nebo zachrání spolubojovníka před jistou smrtí. A třeba kouzelníkova kouzla 4. úrovně jsou např. ohnivá zeď, ledová bouře nebo dimenzionální dveře. Takže i když je tebou popsaný rozkaz využitý parádně, tak v kontextu jiných kouzel 4. úrovně to nepůsobí nijak přesíleně.

A když budou postavy využívat tuto taktiku často, tak se to o nich rozšíří a někdo vymyslí nějakou protiakci.

4E se pokusila svázat kouzla do naprosto přesně vymezeného rámce, že se s nimi nedalo moc experimentovat. Kouzlo mělo jasný efekt daný svým zapisem, většinou ve stylu "Zranění x určitého typu + příp. nějaké hýbání s cílem + příp. nějaký ze seznamu stavů". Jako jo, fungovalo to, ale časem se ukázalo, že je to spíš nudné a hráče to svádí držet se přesně vymezeného textu a nevymýšlet.

5E vrací kouzlům větší volnost a DMovi dává větší pravomoce zatrhnout nějaká extra silná využití skulin.

BTW 5E nemá miniony.

EDIT: Aha, tak Me-dea už mě předběhla.
20.6.2014 10:41 - Shako
sirien píše:
jak se to v té druhé nebo třetí edici menovalo? "Trik?" který umožňoval provést jedno neškodné kouzlo s malým efektem (vytáhnout králíka z klobouku...)


Tak 4e má cantripy jako Ghost sound, které jsou v rukou některých hráčů prohorma pro DMovi monstra. :-)
20.6.2014 10:59 - sirien
Me-dea píše:
A nebylo by lepší v takovou chvíli sáhnout třeba po fireballu

a to je právě krása podobných kouzel. Možná bylo - jenže takový fireball zase v moc jiných situacích nepoužiju, zatímco Command se mi může hodit i v padesáti dalších úplně odlišných situacích, takže mít permanentně v hlavě fireball (všimla sis, že jsem psal o orčí léčce, že?) není z nejpraktičtějších (pokud teda nežiju ve světě kde někdo na někoho permanentně útočí - a v tom případě by mě zajímalo, jaktože tam pořád ještě nedošlo k totální genocidě)


ShadoWWW: no jéžiš... tak to sešlu jako trojku a nechám ty koboldy popadat jen tři - budu si holt muset pečlivějc vybrat který z nich jsou v nejvhodnější pozici pro podobný vtípek, to je všechno :)

DnD 5e samozřejmě má miniony. Ujišťuju Tě že jakýkoliv systém kterého se dotknu pro účely hry v podobném duchu okamžitě bude mít miniony. Nebo mi snad chceš tvrdit, že si moji Temní rytíři, Šílení mágové, Démoničtí kněží a jiní záporáci budou podlahu zametat sami? Kde žiješ, tos nikdy nehrál Dungeon Keeper nebo co? :p
20.6.2014 11:16 - Nachtrose
Sirien: a proc bys ten fireball nemohl mit v hlave? Kdyz mas tou dobou k memorovani tak 8 kouzel, netvrd mi, ze tam nedas vubec zadna bojova.

/edit: ok, ohniva koule je kouzlo treti urovne. Nicmene porad mas tou dobou na den 6 ruznych kouzel.
20.6.2014 11:50 - Vojtěch
Mno, trik zrovna byl psaný tak, že svázat tkaničky ÚTOČÍCÍMU obrovi by moc nešlo, ale ale dalo by se to udělat u obra, na kterého se chystáte zaútočit.
20.6.2014 12:05 - Me-dea
sirien píše:
DnD 5e samozřejmě má miniony. Ujišťuju Tě že jakýkoliv systém kterého se dotknu pro účely hry v podobném duchu okamžitě bude mít miniony. Nebo mi snad chceš tvrdit, že si moji Temní rytíři, Šílení mágové, Démoničtí kněží a jiní záporáci budou podlahu zametat sami? Kde žiješ, tos nikdy nehrál Dungeon Keeper nebo co? :p


ShadoWWW myslel miniony ze 4e .... potvory s 1hp

Věř mi, fireball je nejužitečnější kouzlo vůbec. Dokáže vyřešit naprostou většinu problémů :-). Je to 3.lvl a zmínila jsem ho právě kvůli jeho oblibě a silné schopnosti řešit problémy :-).
20.6.2014 12:07 - noir
Gurney: Mě to teda právě přijde dost nekreativní, omezující, špatně definované a ještě hůř popsané. Přesně to kouzlo, jaké v ADnD vyvolávalo půlhodinové hádky při každém použití. Spousta věcí je tam definovaná hrozně podrobně, druhá ale zase vůbec. "If the command is directly harmfull" -znamená co? Když ho takhle pošlu na výlet do propasti, je to asi harmfull Když ho pošlu do propasti, která je přikrytá iluzí podlahy, tak co? On neví, že je to harmfull, takže by to zabrat mělo. Anebo to kouzlo dává cíli najednou imunitu vůči iluzi, takže cíl ví, že je to harmfull?
Je harmfull to, že odejde od postav a nechá si dát nějaké oportunity (jestli budou v pokročilých pravidlech, jako že si myslím, že ano)? Je harmfull prběhnout ohništěm? A co když je ta postava politá olejem, ale neví to? Mě nebaví během hry každou kreativní akci řešit půl hodiny - ale přesně tenhle styl popisu kouzel k tomu vede. Tohle kreativitu nepodporuje (na rozdíl od těch "volných" powerů a featů v 13th Age), ale brutálně ho omezuje. Teda aspoň mi to ukazují moje zkušenosti s ADnD...
20.6.2014 12:20 - ShadoWWW
noir: A jak chceš cíli číct, aby proběhl ohnišěm nebo šel na výlet do propasti jedním slovem???

Ale jinak - directly harmful je věc, o které cíl ví, že mu zcela jistě ublíží. Tedy např. proběhnutí ohništěm, bodnutí se dýkou, skočení do propasti apod. Věci, které nepůsobí zranění přímo, to splní, i když je třeba možné, že dojde k újmě. Tedy např. by šel na výlet do propasti nebo do doupěte draka, protože to nepůsobí přímé zranění. S tou iluzí se to probíralo oficiálně a v podstatě platí, že pokud cíl neví, že je to iluze, tak tam vkročí, i kdyby tys věděl, že je to iluze. Ale stejně tak, pokud se cíl domnívá, že je před ním propast, tak do ní nevkročí, i kdyby tys věděl, že je to jen iluze.
20.6.2014 12:27 - noir
Shadoww: Pokud je tam jasně napsáno, že poběží od tebe nejkratší možnou cestou, pak se stačí jen správně napozicovat a říct "prchej".

Jak píšu, je to "one spell-one kill/ zero effect" kouzlo, které vede k hádkám. Jak velký oheň je harmfull? A vyvolat 4 oportunity je míň harmfull? Je to špatná mechanika, která povede k desetistránkovým "Odpovědím Moudré sovy" a sporům, to mi na základě zkušeností a herní intuice nikdo nevymluví...
A to ani nemluvě o timingu: cíl si háže ten hod okamžitě po seslání, co? Takže kouzlo zabere, ale pak se změní podmínky na bojišti (oblast se stane harmfull, je polit olejem) a cíl, až ve svém tahu pojede, tak najednou vlastně kouzlo působit nebude? Je to strašně líně oldschool, v podstatě to má všechny jeho vady a žádnou jeho výhodu...
20.6.2014 12:30 - noir
Ono už to "jedním slovem" je brutální kokotina - v řadě překladů tím z kouzla bude brutální zabijácká mašina, v jíných nic-moc. Už jen blbé příklonky v češtině povedou ke sporům. Je to slovo, není?
20.6.2014 12:36 - sirien
noir píše:
Shadoww: Pokud je tam jasně napsáno, že poběží od tebe nejkratší možnou cestou, pak se stačí jen správně napozicovat a říct "prchej".

...a bude prchat ve směru nejbližším dané trajektorii, který nevede k pádu do propasti.

Zajímalo by mě, jestli seš takovej munchkin-rulelawer i normálně při hře, nebo jestli tady jen intenzivně trollíš pátou edici (poté cos jí už padesátkrát "nadobro zavrhl", jak tu už trefně vypíchl Gurney)


noir píše:
Už jen blbé příklonky v češtině

jo, designovat hru pro anglickej trh, normálně by mi problémy s překladem do nějakého minoritního pseudo-slovenského od němčiny odvozeného jazyka fakt rvaly žíly.

Super noire, gratuluju, konstruktivnější a konstruktivnější s každým dalším zbytečným postem, že?
Normálně bych navrhl, že by bylo zajímavé téma tohle vyřešit v rámci překladového klíče ujednoceně pro všechny podobné případy, ale chtít aby ses podílel na něčem co by k něčemu vedlo by ode mě asi byla přehnaná očekávání.
20.6.2014 13:24 - hadrian
Co takhle povel: Stojka! (nemusí to být sloveso, že ne?)

Já bych tenhle spell nemohl mít. Můj vrozený smysl pro jemný humor by mě nutil v každé situaci při hře, kde je publikum z NPC, používat na čelní NPC povel "XXX" (doplnit příkaz na povolení svěračů).
Nevím, kdo by byl ubit dřív - má postava nebo já jako hráč. Nebezpečné, velmi nebezpečné...
20.6.2014 13:50 - Vojtěch
Hlavně se ubránit nedělat na protivníky rozveseleným hlasem povely jako na dovádějícího psíka.

No udělej kotrmelec! *Command* Kotrmelec! Ňuňu! :D
20.6.2014 13:53 - hadrian
Vojtěch: +1 :DDD
20.6.2014 13:54 - ShadoWWW
hadrian: S takovými jako ty to bude hodně vtipná hra. Fiasco hadra. :-D
20.6.2014 14:01 - hadrian
Díky! Právě jsi dodal jméno mé příští postavě: "Fiasco Hadra". Známý to rek.
Můzo, tvé jméno je ShadoWWW... :D
20.6.2014 14:04 - ShadoWWW
:-D
20.6.2014 16:13 - Gurney
Noir: S tvým extrémním pohledem pravidlového právníka se prostě neztotožňuju a upřímně, hraju s lidma kterí se takhle projevují i ve hře velice nerad. A btw nějak si nemůžu vzpomenout, že bys někdy napsal něco pozitivního o jiném rpg než 4e (případně na ní založené 13th Age), takže mi to od tebe celé zní lehce 4vengersky.

Co se týká spellů, beru radši AD&D styl (nebo i jeho dřívější, ještě méně kodifikované varianty) a nepřijde mi škodlivé dokonce ani to že v různých skupinách se stejná věc vykládá různě. IMHO D&D se po patnácti letech (a ve skutečnosti možná mnohem víc) osvobodilo od marné snahy o neprůstřelná pravidla, a jak už jsem psal, některým lidem zvyklým na 4e nebo i 3e to prostě přijde broken. 4e je tu pro konečně pořád a komunita kolem ní taky hned tak nezahyne.
20.6.2014 16:34 - noir
Gurney: To je v pohodě, žes nezaznamenal, které hry mám rád (Shadowrun 2ed, Mutants and Masterminds, ADnD 2ed., 13th Age atd.), není tvoje chyba. 5e jsem chválil mockrát a v mnoha ohledech, dokonce jsem psal, že by mě lákalo (1245) si ho zahrát, že oceňuju politiku vydávání (1271), že mají nádherný figurky (1321) a že se mi fakt líbí ilustrace (1193). Trochu chucpe je, že mi to podsouváš pořád dokola, ale ani to není nic nepřekousnutelného.

O pravidlových právnících jsem nic nepsal; že mě cpeš do nějaké negativní role taky není úplně fér, ale asi s tím nic taky nenadělám. Jen mám špatné zkušenosti s neustálými spory právě nad podobně definovanými pravidly, třeba právě v ADnD. Pokud je to pro Tebe taková tragédie, že mě začneš hned označovat pejorativními termíny, asi z toho nebudu mít úplně radost, ale taky mě to nezničí. Spíš mi obecně vadí ten styl ignorování reality a vyrábění paušalizujícíh odsudků na jeho základě.
Hodně je to vidět třeba v tom, jak sis odfiltroval to, co jsem psal o 13th age, kde jsou schopnosti výrazně volnější a mnohem průstřelnější - ale přitom méně svazující. Rozdíl mezi neprůstřelnými pravidly a pravidly, která ke sporům o výklad pravidle vybízejí, vidím právě v rozdílu 5e/13Age...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082334041595459 secREMOTE_IP: 3.16.147.124