Over the Edge (2. edice)

Nic není pravdivé. Cokoliv je možné. Všechno je zapovězené.
Napsal Alnag

Over The Edge (2. edice)

napsali: Jonathan Tweet, Robin D. Laws
vydal: Atlas Games, 1997
Tato hra je kódovaná zpráva. Vy ji dekódujete ve svých snech a vykonáte instrukce v mezerách mezi okamžiky vůle. Ani vy, ani já nebudeme nikdy znát obsah zprávy.
Over the Edge je hra z pera Jonathana Tweeta a Robina D. Lawse. Druhá edice letos slaví už deset let, takže nečekejte žádnou úžasnou inovaci i když popravdě, nebyl bych překvapen, kdyby odtud řada inovací vzešla. Hra vás vystaví všem druhům dekadentních, zlých, zvrácených, mysl ohromujících, hrůzostrašných, duši vysávajících, egem otřásajících a svět proměňujících zkušeností. Je to hra připomínající Twin Peaks nebo Akta X, jak chcete.

Postava

První čeho si na hře nejspíš všimnete je velmi volná tvorba postavy (ostatně je to hra z období the Window, také taková třetí generace ;-)). Takže si pro svou postavu volíte tři rysy a jednu slabinu. Jeden z rysů je hlavní, dva jsou pomocné. Půvabné je, že rysem může být naprosto cokoliv - aristokrat, zloděj, doktor, hudebník, fotograf, malíř, profesor jako hlavní rys. Krásný, drsný, vypráví dobré vtipy, dělá bojová umění... jako pomocné rysy. Konečně Intouš, Tlusťoch, Věří, že má imaginárního kamaráda a jiné podobné se mohou stát vaší slabinou. To je základ vaší postavy. Každý z vašich rysů se pak musí projevovat navenek nějakým znamením.
To co vás okamžitě potom zarazí jsou životy. Ano, opravdu... hra používá životy, ale nedělá s nimi žádné velké cavyky a stejně na boj by mělo dojít spíš jen zřídka, takže to hru nijak nekazí.
A aby nebylo těch připomínek z klasických her dost, ve hře máte bank zkušenostních kostek. Zkušenostními kostkami si můžete pomoct jednou za sezení a nebo je permanentně utratit ke zlepšení svých rysů.
Volíte si také motivaci - co děláte v Al Amarje (místě, kde se hra odvíjí). Hledáte snad slávu a moc? Chcete rychle zbohatnout? Snažíte se najít ztracenou dceru? Nebo byste rádi napsali skvělý román?
Postava má i své temné tajemství. Možná prchá před zákonem, možná trpí psychickou poruchou, možná má perverzní choutky a nebo pracuje pro CIA.
A konečně aby těch položek nebylo málo si volíte i osobu, která je pro vás nějak důležitá a to, čím je pro vás důležitá. Může to být někdo, koho znáte osobně, ale i nějaká vlivná osobnost nebo fiktivní postava.

Mechanika

Podobně zdánlivě prostá je i mechanika hry. Vezmete tolik šestistěnných kostek, kolik máte hodnocení v daném rysu, hodíte a sečtete. Všechny hody jdou proti jinému hodu (GM hází i obtížnost úkolu nebo event. proti fixnímu faktoru obtížnosti, záleží na GMovi). Můžete za okolnosti dostat bonusovou kostku (a nejnižší výsledek se nepočítá) nebo postihovou kostku (a nejvyšší výsledek se nepočítá). Každopádně bez ohledu na konkrétní postup, který je ostatně tím nejméně podstatným produkuje mechanika potvrzení úspěchu či neúspěchu v dané činnosti a nebo (hodíte-li stejně) jde o remízu, nerozhodný výsledek.
Doposud se to zdá, ale pak přijdou volitelná pravidla - "kritické selhání" když na všech kostkách padne 1 a naopak dohození další kostky, když padnou samé šestky. Skupinová snaha, kombinované kostky a tak podobně.
Také souboj má specifická pravidla, hraje se na kola a zranění v boji odvozené od míry úspěchu a použité zbraně. A zcela specifická pravidla pro střelné zbraně (naštěstí na ostrově Al Amarja zakázané), která jsou vůbec na samostatnou kapitolu. Nicméně, pokud vás to nebere, můžete sáhnout po volitelném Gestalt souboji, kde se jedním hodem kostkami a porovnáním zjistí celý výsledek boje.

Prostředí

Zajímavější než samotná mechanika mi ale přijde prostředí. Ostatně tomu se věnuje valná část knihy, zcela zastiňující jednoduchý systém. Všechny ty drobné, poskytnuté detaily jsou užitečné a produkují v budoucím Vypravěči spoustu námětů, ale hlavně budují skvěle atmosféru.
Over the Edge se odehrává na ostrově Al Amarja, kdesi ve Středozemním moři. Na povrchu je to ostrov pro znuděné turisty, hledající povyražení v místech, kde prostituce je legální a na konzumaci drog se až tak nehledí. Pod touto slupkou se však hemží až bizarní aktivitou nespočtu různých spiknutí, konspirací, šílenců, mutantů a paranormálna.
Městem na nějž se hra zvlášť zaměřuje je Edge, vybudované na samé hraně útesů. Když si čtete o místech, která město nabízí běhá vám mráz po zádech. Realita je zde (jak se dozvíte) sociálním výtvorem skupinové mysli lidstva. V Al Amarje, kde jsou drogy a šílenství na denním pořádku a stejně tak jsou i "zákonitosti" reality patřičně pokroucené. Navíc místo různé psychicky narušené existence vyloženě přitahuje, takže sem šílení vědci, drogově závislí, psychotici a mutanti přicházejí v celých zástupech.
Al Amarja se považuje za místo představující nový světový řád a další krok v kulturní evoluci. Přirozeně pak působí zvláštně na lidi stále ještě lapené v "industriálním" stádiu. Jednou z odlišností je, že věci, které se jinde třeba dějí v tichosti se tady dějí zcela na očích. Navíc si entity z jiných dimenzí zvolily ostrov za místo své infiltrace Země.
Protože Její Vznešenost doživotní prezidentka ostrova nepodporuje boj proti těmto entitám ani agentury jiných zemí, které jej vedou, snaží se tyto potlačit poznatky o existenci Al Amarji ve světových médiích, což je jedna z příčin, proč tento ostrov je tak málo známý.
Tolik alespoň směs oficiálních dezinformací... pravdu, je-li vůbec nějaká pravda budete muset najít sami. Pokud se odvážíte...
Napsal Alnag 28.07.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 10 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15511584281921 secREMOTE_IP: 34.230.84.106