Sirienův blogček: Cool souboje

Napadlo mě udělat si sbírku různých videí (případně obrázků) dobře udělaných soubojů. Dobře udělaný souboj není nutně souboj realistický - dobrý souboj samozřejmě odpovídá žánrové stylizaci, takže aby se to nemíchalo, tak to projistotu trochu rozsekám na kategorie - ale berte je spíš orientačně než nějak závazně.

Když přihodíte něco do diskuse, rád to přiedituji. Nejspíš to tu budu průběžně aktualizovat, když si na něco dalšího zajímavého vzpomenu, najdu nebo mi bude doporučeno.

Do realistických kategorií zkusím dávat takové scény, které se snaží vypadat smysluplně a dá se z nich odrážet pokud chcete mít uvěřitelnou, když už ne přímo realistickou stylizaci. Do scénických kategorií pak takové scény, které se ani nesnaží vypadat smysluplně, přesto vypadají dobře a ne jako hrozné pitomosti. "Historické" pak označuje cokoliv kde nejsou střelné zbraně, takže klidně i nějaká fantasy a podobně. Kromě toho asi vypadne i několik zvláštních kategorií, zatim jsem separátně vyhradil Star wars, ale uvidíme.

Realistické

"Historické"

  • Deluge, šavle - netuším co to je za film, proklikal jsem se k němu omylem, ale vypadá to hezky. Hezkej je i závěr toho souboje.
  • Rob Roy: final fight - silovej styl proti rychlosti a eleganci. A trocha povoleného cheatingu v rámci pravidel na konci. Bavil jsem se o tom s šermíři kteří to i zkoušeli (v tlusté kožené rukavici) a skutečně to lze s tenkou čepelí provést - trik je v tom že když čepel prohnete, tak ji nelze úplně snadno vytrhnout nazpátek
  • Ohněm a mečem: Bohuna vs Wolodyjowsky - Další šermovačka. Opět pár trýčků ve finále
  • Ironclad: dobývání hradu - Realistické trebuchety. Masakr. A pár smysluplnejch nepřehnanejch trýčků od několika vytrénovanejch fighterů co se míhaj mezi tuctovejma vojákama. A nádherný naturalismus
  • Ironclad: final fight - Viking s dvoubřitou sekyrou proti rytíři s obouručákem
  • The Count of Monte Cristo 2002: Dantes vs. Mondego - Hezká šermovačka kdy se ani jeden z protivníků moc nemírní (tj. nesmyslné "technické vychytávky" jdou stranou)
  • The Treasure Island - trocha mušket a jedno dělo
  • Gladiátor: execution - krátké, ale relativně výživné

Současnost, chladné

  • Bourne identity: assassin - Geniálně udělanej souboj. Čistě fakticky to je trochu vybroušený aby bojovali o něco dýl než by bojovali v reálu, ale jinak naprosto realistický (útočník toho snese víc než by snesl, protože je za tímto účelem částečně zfetovanej)
  • Bourne supremacy: retired agent - tady se lidi občas domnívaj, že s tim časopisem to je kravina, ale neni - proti noži je jakákoliv věc v ruce výhoda a úder srolovaným časákem do obličeje nebo přímo přes oči protivníka poměrně rozhodí
  • Born ultimatum: agent - A Bourne dotřetice
  • Blood & Bone Fight scenes - Postrádá to tu... řekněme "surovou" realističnost Bourna, ale stejně je to hezká ukázka bojových umění, navíc relativně nabitý smysluplnými triky. Všimněte si rozdílu v tom závěrečném souboji, kdy ani po úderu do hlavy neodpadnou - v kontrastu s předchozími to je poměrně smysluplná demonstrace rozdílu mezi full-out a kontrolovaným soubojem (na YT jsou mnohá další videa z tohoto filmu)

Současnost, střelné

  • District B13: club fight - Střílečka kombinovaná s close combatem. Realistická ve smyslu že vše/valná většina toho co tam je skutečně lze provést, když jste fakt dobří a máte trochu štěstí, scéna jako celek je v součtu asi trochu přehnaná
  • Collateral - Club Fever Shootout - Chaos v davu, nezájem lidí o dění okolo
  • Ghost Recon Alpha zásah takového near-future high-tech vojenského komanda. Hezky krok po kroku (akce začíná někde kolem 11. minuty, blbě se z toho něco vyřezává jen tak)

Scénické

"Historické"

Současnost, chladné

  • V for Vendetta: final - (nože vs. pušky) vždycky mi přišlo že tahle scéna má takovou poetickou komiksovou epičnost
  • Matrix: final - Legendy nesmí chybět
  • Matrix: trénink - Tohle byla vždycky moje oblíbená.
  • Ong bak: muai thai / capoeira - Ong bak je úžasný v tom, že to ty lidi fakt uměj - všechny filmy byly točené bez zvláštních efektů, kaskadérů nebo manipulací, všechno co tam je ukázané bylo před kamerou fakt provedeno.
  • Kill Bill: Gogo+crazy 88 - no, je to trochu na hraně, ale je to poměrně kultovní masová bitka...
  • Firefly - Serenity: River Tam v baru + proti Reavers - Firefly/Serenity SPOILERS. Bitka v baru a bitka s pleniteli. River je precizně vytrénovanej zabiják - víceméně chodící zbraň. Vzhledem k plenitelům to nechávám ve scénickejch, i když ta první bitka v baru je vpodstatě klasický wu-shu

Současnost, střelné

Magické souboje

Star Wars

  • Ryan vs Dorkman - Star Wars fan klasika, známá především pro to že je lepší jak cokoliv čeho se dotknul Lukas
  • Ryan vs Dorkman 2 - Pozdější znovuzpracování RvD. Líp technicky vychytané, jiné triky
  • SW meets Princess Bride - Tohle je spíš taková srandička, Princess Bride přeanimovaná na lightsabery, ale vypadá to slušně :)

Bonusy a vychytávky

.
Napsal: sirien
6.9.2021 10:07 - snekoun
Jestli chcete cool souboje od profíků: tak zde https://www.youtube.com/c/AdoreaOlomouc
6.9.2021 10:30 - Corny
Dukolm: Zrovna Jakuba Zemana berte Hodně s rezervou.
6.9.2021 10:56 - Dukolm
Corny: většinu času tam mluví Herbert Heissler, Jakub Zeman doplňuje spíš jen názvosloví a některý reálie.
6.9.2021 21:29 - malkav
snekoun: +1
7.9.2021 09:25 - snekoun
malkav píše:

Dříve jsem pár let šermoval a z českých šermířů mi fakt přijde nejlepší olomoucká Adorea. To co oni předvádí je až neuvěřitelné. Když je vidíš na živo, tak je to hodně realistické, až to mrazí. Mezi šermíři o nich kolují úžasné historky. Kdyby jste někdo na ně někdy narazil, určitě stojí za to jít na jejich vystoupení.
7.9.2021 09:46 - Corny
snekoun: Rozhodně je u nich ta kvalita na první pohled vysoká. Zrovna nedávno jsem trochu lamentoval, že většina šermířských skupin jsou u nás spíš taková lepší hospodská fackovačka v kostýmech, chlapi se poplácají mečema, svalí párkrát na zem a pak to nějak skončí. Technika žádná, na kterou by se mohl dívat někdo, kdo tomu třeba trochu víc rozumí. Což je ale docela pochopitelné, vzhledem k tomu, že většina z nich to má jen jako koníček (tj. tomu nevěnují tolik času, jako kdyby to dělali na plno) a dělají to pro publikum, které vyšší kvalitu spíš nedocení (většinou menší vystoupení na hradech a zámcích atd., tj. pro rodiče s dětmi). Přijde mi to škoda a když už bych dělal scéniku, tak bych se o určitou profesionalitu a kvalitu snažil čistě z principu, ale těžko jim to asi jde nějak dávat za zlé (pokud na to lidi koukají...). Bohužel to pak teda dopadá tak (a s tím japonským šermem to je tak právě taky časté), že to pak ten šerm nereprezentuje úplně věrně a může to vytvářet poměrně zkreslené dojmy (což, opět, většina diváků nedocení, ale ti, kteří tomu rozumí, z toho můžou být poměrně rozčarováni - zejména z prostředí japonského šermu pár historek, kde to byla už poměrně ostuda, mám).

Zrovna Adorea na mě ale působí úplně opačným pojmem. Sice se v těch videích na mě pořád trochu moc stříhá (ti chlapi to zjevně umí a dělají tam cool techniky, tak bych jim prostě nechal víc nepřerušovaných záběrů, ať to předvedou), ale po technické stránce je to hodně pěkné. Hlavně si tam člověk může prohlédnout i nějaké zajímavé a autentické technické prvky zapracované do té scéniky (vůbec bych se nedivil, kdyby si nejdřív řekli, jaké šermířské techniky chtějí použít a pak je zapracovali do těch scén) a přitom je to pořád atraktivní na pohled.
7.9.2021 10:46 - snekoun
Jinak po technické stránce se mi libila za poslední rok nejvíce tato bojová scéna: https://www.youtube.com/watch?v=AVYGCjwjUXg ze Zaklínače.
7.9.2021 11:10 - Corny
Hmm... jako mě se ta scéna taky líbí z mnoha důvodů, je to akční a přitom jeden dlouhý záběr a dobře to ilustruje, jak si je Geralt docela dobře vyndá, ale nevím, jestli bych úplně opěvoval technickou stránku, vzhledem k tomu, kolik velkých chyb, které by mu v opravdovém boji (a nebýt prakticky supermutant :D ) pravděpodobně neprošly, tam dělá. Ale jako koukatelné to je, scéna je to cool a Geralt je Geralt, takže tady konkrétně mi to vůbec nevadí.
7.9.2021 11:18 - Slaan3sh
Adorea je snad to nejlepší, co lze na poli realisticky vyhlížejícího scénického šermu najít.

Zajímavé jsou i projekty, na kterých se podíleli členové týmu A.R.G.O. Petra Nůska...

třeba Solomon Kane
7.9.2021 11:22 - snekoun
Corny píše:

Já beru technickou stránku, celé té scény, že tam není tolik střihu, jsou tam nějaké šermířské klišé - viz ta Geraltův nouzový kryt na záda ... ale právě se mi líbí, že on tam využívá také to svoje mutanství.
7.9.2021 11:29 - snekoun
Slaan3sh píše:

ARGO jsou také fajn...oni i Merleti nejsou špatný. Ale z té Adorei je nejvíce cítit ta dravost a mají tam fakt pěkně vypilované ty techniky ze starých škol šermu. Trochu se tam míchají asijská bojová umění, ale to mi na koukání vůbec nevadí ... spíše to tomu přidává šťávu.
7.9.2021 11:35 - snekoun
Corny píše:

Jinak někdde jsem viděl video, jak tu scénu natáčeli. Používali tam kratší zbraň a pak digitálně doděli celou délku, aby to propíchlo soupeře. Takže tam právě není tolik těch bodů a seků mimo tělo. Bohužel to teď nemohu najít a možná to bylo přímo na netflixu. To se mi právě na tom libí.
7.9.2021 11:41 - Šaman
Slaan3sh: Solomona točili naši? :o

Jinak teda ten Zaklínač se mi moc nelíbí, ale možná mám trochu averzi k celému seriálu. Čekal bych ale, že Geralt si je podá čistě a efektivně. Žádné tvrdé kryty, žádné setrvání v póze když probodne nepřítele skrz… spíš uhnout, proseknout šlachu, či krční tepnu a ještě z toho pohybu reagovat na dalšího. Tihle by ho ve skutečnosti zabili, kdyby se na něj sesypali všichni najednou. Reflexy nereflexy, má tam prostě celé vteřiny kdy se nehýbe.
7.9.2021 12:53 - sirien
Šaman: ono u scéniky je docela fér rozlišovat mezi tím kdy se postava nehýbe, protože tam je blbá choreografie a prostě na něco tupě čeká, a tím, kdy se postava nehýbe, aby jí mohla kamera zachytit v cool póze nebo aby se třeba divák stihnul zorientovat v záběru hned napoprvé (včetně toho že třeba ocení nějaký detail na pozadí nebo kostýmu atp.) nebo aby stihnul docenit nějakou probíhající kombinaci i když tu techniku nezná (bez toho aby jen zajásal že tam je, s tím, že přesně ví co se tam stalo ne protože by to v té rychlosti viděl, ale protože tu techniku prostě poznal a mozek mu to doplnil)
7.9.2021 12:58 - Corny
Snekoun: jj, já to taky někde viděl to video, o kterém mluvíš. Minimálně o tom mluví Henry Cavill tady .
Jako jestli to bereš takhle, tak jasně. Mě se také líbí, jak to je natočené. Že to je vlastně jen jeden dlouhý záběr bez střihů. Že používá moc reverz nebo že dělá otočky mu vzhledem ke koukatelnosti odpustím :)

Šaman: Jako jasně, ale to je tradičně tak, že skoro každý boj televizní by skončil pravděpodobně hned, kdyby se víc jak dva soupeři rozhodli, že budou spolupracovat a neútočit po jednom (popravdě většinou by ti dva stačili). To je bohužel jedna z těch věcí, z kterých musíme jako publikum fakt slevit skoro vždy :) (ono by to určitě šlo udělat, aby to bylo i z tohohle úhlu realistické, dát tam nějaké překážky, kdyby se kryl za lidi a hodně to obíhal...ale zas by to asi bylo o dost hůře přehledné a koukatelné .. nebo bychom ho museli zakutat do plátů :D).

Alespoň to není tak hrozné a viditelné jak Last Jedi, kde v tom boji se Snokovou ochrankou je úplně bolestně vidět, že na ty herce ti kaskadéři musí pořád čekat, protože to nestíhají a často dělají v pozadí vysloveně nesmysly na zabíjení času. Tady to "čekání" je alespoň schované.

Jinak teda co říká Sirien no.

BTW jsem rád, že tu padlo slovo o Solomonovi, aneb nejlepším neoficiálním Warhammer FB filmu :D
7.9.2021 13:31 - Pan Bača
Adoreu lze vidět na loni května na Helfštýně na festivalu vojenské historie, který pořádají
7.9.2021 13:32 - snekoun
Šaman píše:

Hele s tímhle bych si dovolil trochu nesouhlasit. V reálu moc bojovníků nespolupracuje tak že útočí najednou, pokud nejsou sehraný a nedomluvají se. Když se podíváš na jakýkoliv záznam náhodné pouliční bitky, tak většinou se skupina vrhá na soupeře pokud je už otřesený, nebo leží na zemi. Ve skupině jsme zkoušeli dělat souboje s kordy dva proti jednomu a je to hodně náročné, pokud nechceš zranit spolubojovníka. Zbraň je dlouhá a seky vedeš obloukem. Sám jsem byl na desítkách rekonstrukcí bitev a když dojde na volný boj, tak maximálně sekneš někoho do zad, do nohy ale není to žádný koordinovaný boj několika lidí proti jednomu. Takhle dobil Cortéz i celou ameriku (cca 700 španělů vymlátilo desetitisíce indiánů). Protože původní indiáni neuměli bojovat společně, ale každý bojoval sám za sebe.
7.9.2021 13:37 - sirien
Boj s více protivníky pokud nejsou trénovaní nebo sehraní není nepředstavitelný - zrovna v tom Zaklínači to je udělané dobře, v podstatě jsou rozmístění v úzké uličce a Geralt jimi prochází. Sme už řešili někde jinde, za mě to je v pohodě (stejně jako ty reverse gripy, které tam výjimečně působí skoro jakoby dávaly smysl, protože tam je úzký prostor a Geralt prochází skrz, takže permanentně prolamuje vzdálenost aby mohl dotyčného zabít a rovnou projít dál).

Solomona jsem ještě pořád neviděl... asi si to dám na seznam k napravení :D
7.9.2021 13:38 - snekoun
Jinak moc hezká je ta hromadka od Adorea - The Knight of Hope. Takhle si představuji válečníka ve full platu na 10 lvl co pobijí lapky CR 1 v lese.
7.9.2021 13:40 - sirien
snekoun píše:
Takhle dobil Cortéz i celou ameriku (cca 700 španělů vymlátilo desetitisíce indiánů)

No... jakože ve skutečnosti ne (a rozhodně ne protože by indiáni neuměli bojovat) - ale to je dost OT story (a taky jí mám nastudovanou jen zběžně).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.06554913520813 secREMOTE_IP: 3.238.250.73