Proč se vlastně zabývám sandboxem - je to trochu delší povídání.
Většinu svýho RPGčkovýho života se pohybuju hodně blízko k improvizaci. Pokud jsem nějakou přípravu dělal, tak jen hrubou kostru dobrodružství. Po celou tuhle dobu mi nesedlo žádný připravený dobrodružství - párkrát jsem podle nich zkoušel hrát, ale vždycky jsem skončil tak, že jsem si to prakticky celý předělal.
Tohle se změnilo někdy před čtyřma lety, když jsem začal experimentovat s dungeoncrawlem. Tehdy jsem dungeony viděl jako druh dobrodružství, kterej se mi velmi těžko improvizuje, tudíž mi dávalo smysl zkusit nějakej pořádně připravit. První pokus byl zajímavej, ale měl spoustu problémů, druhej a třetí vyšly o dost líp - oba jsem opakovaně vedl na Gameconu, na Žižconu a na různejch otevřenejch hrách a i hráči to většinou hodnotili celkem pozitivně.
To nejdůležitější na tom ale byl zážitek z PJování - když jdu vést připravenej dungeon, tak oproti všem ostatním hrám, co jsem kdy vedl, mám prakticky minimální trému, protože se můžu spolehnout, že příprava mě podrží. Taky je to mnohem, jako že MNOHEM míň náročný na vedení než společná improvizace.
Někdy v tý době mě zákeřně přepadla myšlenka, že by to mohlo stejně fungovat i mimo dungeon. Začal jsem se stabilníma spoluhráčema hrát Quentinův Tross a jejich hodnocení je, že i přes různý hiccupy je to o poznání lepší hra než kampaň, kterou jsem s nima hrál předtím (taky v Dračáku podle staré školy). A nemyslej tím ani tak Quentinovy nápady, byť ty jsou samozřejmě hodnotný samy o sobě, ale hlavně rozdíl v hraní pořádně připravený hry a z velký části improvizovaný hry.
Další důvod je, že se tak trochu uzavírá kruh. Dlouho jsem působil na BrutusMUDu, což je textový online RPGčko. V dnešní době už MUDy nejsou moc životaschopný, protože naučit se hru ovládat textově je obrovská vstupní bariéra, pořád ale mají něco do sebe. To podstatný je, že je to v zásadě sandboxový prostředí, takže mám docela hodně z čeho čerpat.
Dneska už jsem ve stavu, kdy to nepovažuju za experiment ve smyslu, že si nejsem jistej, jestli to vůbec bude fungovat. Mám to odzkoušený, letos jsem Tross vedl i na Gameconu a nemám nejmenší pochyby, že se najdou hráči, který to bude bavit.
Třetím důvodem je úvaha, co vlastně takhle hra nabízí oproti DnD, protože snažit se o to samý je hodně naivní. Takže přestože jsem se původně v pravidlech snažil zohlednit a popsat různý herní styly, po vydání JaD v tom moc nevidím smysl a rozhodl jsem se nabídnout něco jinýho.