efram píše:
Na to kudy cesta nevede tu byl Cimrman.
Přemýšlel jsem jestli Cornymu odpovědět, a jako člověku, který zdejší dění spíš víc čte (občas více či méně pobaveně právě pro to "odtržení od reality"), mi to občas přijde, že to jde do oblastí, které jsou v jádru téměř absurdní - Konflikt pro konflikt, protože výstup často bývá veskrze žádný. Pod toto tvrzení resp. přístup, bych se asi i podepsal. Občas to jde do oblastí, které jsou v jádru téměř absurdní a dokážu si představit kolik lidí se něčím takovým neprokouše a zase tak zmizí a zapadnou ty důlěžité kousky, obvykle psané hned z kraje. Netvrdím, že je to špatně, ale pro obyčejné hráče (kterých je dle mého většina...) to muže být nepříjemná zkušenost (vzhledem k opakujícím se debatám o
nováčcích a "čitelnosti" diskuzí.)
Na druhou stranu si říkám, protože mne zdejší diskuze vlastně spíše baví (sledovat poznatky kontra velmi subjektivní dojmy zabarvené ledasčím), že bych o podobný typ diskuzí přijít nechtěl. Na upozornění, že jde ale něco těžce mimo, bych ale nic moc neviděl.
Že by to nějak rušilo se také říci nedá - je asi lepší si občas připomenout, že to co se zrovna dělá, má minimální smysl a poukázat ne to je docela legit. Je to takový výkřik rozumu, když je nerozumu hodně a věci začnou být příliš přitažené za vlasy (pořád počítám s tím, že jsou mezi námi i "common" čtenáři a nebo by mohli být (zrovna základní téma GM Screen - otázka byla dost dobrá, to jsou věci které začátečníka co to v životě v ruce neměl mohly zajímat.)
Zcela subjektivně nevidím důvod, proč by mi to mělo vadit a jo, občas je fajn na to ukázat (pokud si vyloženě nespojuji téma se sebou samým, aby se mne to dotýkat mohlo.)
Ale k topicu: Trochu mi tu chybí common sense (dost pravděpodobně "můj common sense"), ale možná mi jen unikl při těch "rozepřích". Z mého pohledu je to vlastně poměrně jednoduché (když opomenu aspekty o kterých mluvil Sirien (čili skutečný důvod proč zástěnu spíše ne, než ano) a fakt, že jako GM inklinuji k něčemu, co už by se jako lehké autoritářství dalo označit - svoboda (volby) jednoho člověka i v tomto případě IMHO vážně končí tam, kde začíná svoboda volby člověka druhého a naopak. To je všem jasné. Připočtěme fakt, že člověk je ve svém jednání poměrně iracionální a má své zvyklosti a libůstky. Tzn. Téměř každý člověk je klubko emocí a důvodů, které ne vždy jsou ve skupině kompatibilní a k tomu, aby došlo k nějakému oboustrannému porozumění, je diskuze nutná. Jenže ono dost často záleží z jaké pozice diskuze vychází. Během toho měřím různé vstupy, pokud mám dát rozumný výstup - kontribuce hráčů ke hře jako takové, jejich vlastní příprava etc. Pokud jsou si v tomto lidé rovni, je diskuze nasnadě, v jiných případech bych s tím ale měl nemalý problém.
Upřímně za sebe (ať je to špatné nebo ne) - Věci a konflikty se obvykle během hry snažím řešit rychle a pravda, občas nejsem svou přímostí dvakrát příjemný, ale mám téměř božskou trpělivost. Řekněme, že jsem člověk, který zástěnu má (vlastně je mi to úplně jedno), protože ji používá jako nástroj z mnoha důvodů - je jedno z jakých a stojí proti mne člověk, který ji nechce (je jedno z jakých důvodů) - nasnadě je zeptat se a případně diskutovat proč nechce a zda je sám.
Kdyby sám ve skupině nebyl, asi bych se snažil vysvětlit proč já ji nutně potřebuji a jak jejich nepohodlí, ovlivní mou kapacitu k lepšímu vyprávění (protože pokud jste na nástroj zvyklí, prostě se to na lidské kapacitě projevuje.) Pak zbývá jen rozetnout třeba hlasováním proč. To vidím jako v pohodě a nejde úplně o inkluzi (nevím proč ale Cornyho příspěvky mi ji velmi připomínají a tahat ji všude za každou cenu mi přijde trochu off...) - Hlasovalo se, byl jsem i přes argumentaci přehlasován většinou i když třeba s chvilkovou nelibostí. (Protože zvyky)
V případě, že by šlo o jedince, kterého nikdo rozumně nepodpoří (a je mi jedno proč, protože to není úplně má starost) a zůstane tak sám, tak bych se rovněž přiklonil k tomu co už tu někde tuším zaznělo: Dal bych mu na výběr, dle toho jak moc mu to vadí.
Ale hlavně, jsem ochoten vyjít vstříc téměř čemukoliv, jen mám problém, pokud je aktivita (příprava) hráčů nízká. V podstatě ve 100% případů jsem to byl já, kdo skupiny zakládal, zakládal kluby a kroužky, připravoval materiály, plánoval data etc. Nehledě na to, že DM ve většině případů nechce být vůbec nikdo. Organizátorem je v podstatě GM, a skupiny které to tak nemají je pravděpodobně spíš méně. (Vařím z vody, upřímně netuším,ještě jsem se nesetkal za 15 let s opakem až na jednu výjimku). Hráči ve spoustě případů neradi zodpovědnost za cokoliv, občas ani za vlastní postavy ne.
V této chvíli, by se s tím dotyčný hráč v "opozici" opravdu mohl buď smířit, zůstat a trpět nebo odejít. Jak bylo řečeno výše - máme svobodu volby a tu nikdo nenutí. A občas prostě upřednostním sebe. Protože přeci jen, budu to vést nejspíš třeba ještě pár let a pravda, pohoda hráčů je sice důležitá, ale pokud by se našel někdo, kdo by měl potřebu to vyloženě hrotit, byla by moje pohoda pochopitelně i přes veškerou snahu, přednější.
Čili zkráceně: Buď se domluvíme a nebo se nedomluvíme. Pokud se nedomluvíme, může odejít nebo skřípat v tichosti zuby - to vidím jako v pořádku pokud tím nepoškozuje skupinu. Pokud se domluvíme, není co řešit a daný prvek šlo ohnout do oboustranné spokojenosti nebo jistému kompromisu. Ne vždy to tak ale je, a může se sice zdát, že jde o hlouposti - jenže jsou to hlouposti iracionálních lidí s iracionálními zvyky.
Jen pro představu: Hraji "na stálo" jen DnD-Like hry a v podstatě Mercerovským (Crit Role) stylem už 15 let. Skupiny mívám obvykle po dvou letech. Nejdelší kolem 8 let. Konflikty ve skupině nemívám a když ano, byly vyřešeny poměrně rychle (občas se domluvit prostě nejde, nebo vám vyloženě člověk začne vadit a to je upřímně dle mého, když už někoho ke hře zvete, také dost legit). Protože chceme hrát... ne řešit něčí bolístky na úkor skupiny - což tak často bývá. Na to nemám certifikaci.