Tipy a triky

Alnag
21.10.2006 09:51
Existuje mnoho klišé, která se pravidelně objevují v herních světech. Řada z nich je zjevná - mocní barbaři s obouručními meči, nadutí a kultivovaní elfové, sekyry třímající trpaslíci a tak dále. Těmto klišé se lze vyhnout poměrně snando. Existuje však další druh klišé, která jsou méně zřetelná a o to obtížnější je jim uniknout - jsou to klišé určitých vzorců, nikoliv konkrétních věcí.
Autorská citace #1
23.10.2006 07:33 - Rytíř
Hmm. Psát o klišé a hudrovat, jak jsou ty lidi neschopný, to už opravdu začíná být klišé. :) A přiznám se, že mě docela irituje představa holohlavých trpaslíků s piercingem, kteří rebelují proti svým pobratimům a žijí jako hipies jen proto, aby si DM dokázal, jakej je chlapák, který umí nabourat klišé... Neříkám, že je to špatně, může se to povést a vznikne výborný svět i hra. Ale taky může velmi snadno vzniknout nepovedená parodie, ještě trapnější než na starém dobrém klišé vystavěný svět.
Mám pocit, že hráči fantasy her jsou do značné míry konzerativní a CHTĚJÍ mít zarputilé trpaslíky a kultivované elfy. Je zřejmé, že je třeba je oživit a "polidštit" i jiným popisem chování, než jen takto ploše a jednoduše. Ve svých síních se trpaslíci mohou ožírat pivem do němoty a vytrhávat si v hádkách vousy, určitě mají mezi sebou zbabělce, kteří při pohledu na zkrvavenou sekeru omdlévají, apod. A přitom může nadále platit, že jsou trpaslíci v obecné rovině stateční, drsní bojovníci ctící zákon a tradice...
Něco podobného platí pro to naříkání nad monokulturami... mě to připadá trochu na hlavu, jak můžeme po někom, kdo zná jen lidskou kulturu, chtít vymyslet kulturu jinou? to je přece nonsense :) zvlášť to chtít po jendom člověku. Věřím tomu, že když se sejde víc schopných lidí, tak dokáží vymyslet spolu věci, které na nás budou působit exoticky a přitom velmi věrohodně.. ovšem radit v tomto smyslu každému DM mi přijde svatouškovství, každý prostě nemá šanci to vymyslet.. No nic, to už sklouzávám do roviny fatalismu, proč to zkoušet, když vim, že na to nemam, což je samozřejmě špatně, uznávám :)
Když tak nad tím přemýšlím, tak je ten článek vlastně opravdu dobrý... protože mě donutil nad tím přemýšlet :)))
Autorská citace #2
23.10.2006 08:02 - kuba
Klišé neklišé, stejně každý hraje co ho baví. Nejde určit co je správné a co špatné. Naše znalosti o "cizých" nelidských kulturách vycházejí především z knížek a jasná jedníčka je LOTR a JRRT. Proto se většina z nás bude držet monokultur. Za prvé jsou už jednou popsané a za druhé je snadnější podle nich vést hru.
Autorská citace #3
23.10.2006 10:44 - Alnag
Rytíř: Ha, teď jsi se vybarvil. Jsi tradiční kastovní trpaslík. Nenávidíš gobliny. Ehm, chci říct rebelující trpaslíky. :-))
Jinak si myslím, že konzervativní jsou zejména Vypravěči o hráčích bych se soudy vést neodvážil. A když jsme u LOTRa, skutečně tam existují monokultury? Já myslím, že ne. To jenom lidi holt nejsou Tolkien, a odvar z Tolkiena se holt na ty monokultury už zredukuje.
Autorská citace #4
26.10.2006 15:13 - Jerson
Alnag má pravdu - klišé jsou prostě otřepané. A i velmi tradicionalističtí hráči můžou být spokojeni, když jim místo jedné rasy trpaslíků dáte tři, přičemž všichni budou zarputilí, ale každý jinak (a jedni z nich dokonce budou tvrdit, že jsou velmi volnomyšlenkářští - považte, že jejich ženy se dokonce holí a nosí sukně nad kolena :-) Podobně s elfy - porařilo se mi vcelku rozumně udělat tři větší národy elfů, každý jinak velký, přičemž všichni se chovali jako elfové (tedy tak jak ráči očekávali), ale přesto se navzájem lišili. A lišily se i stavby, zvyky, kultura, zčásti jazyk ... )
Jestli to někomu dělá problém, tak ať si to představí jako když rozdělí lidi na bílé, černé a asiaty. V bílých bude méít čechy, němce, amíky, frantíky a italy, v černé afričany, černé amíky a třeba křováky, a v asiatech japonci, číňany, mongoly, korejce ... myslím že nemusím vyjmenovávat čím se takové národy odlišují, ale určitě si nikdo nesplete hezky ukázněného čínského soudruha s korejským přeborníkem v počítačové hře, přestože jsou to oba "šikmoočka".
(Pokud někdo shledává moje označení urážlivá, jeho problém, já je tak nemyslím :-)
Autorská citace #5
22.10.2007 14:39 - sirien
Rytíř: Ad1 - myslím že tenhle článek o klišé zrovna mluví o klišé, o kterém se běžně nemluví, a za to má rozhodně bod.
Ad2, mám dojem že trpajzlíci a elfouni byli použiti jen jako nejnázornější příklad. Ale, abych potěšil Dalcora, vezměme si příklad z Dragonlance - o co zajímavější tam jsou elfové, kteří jsou rozděleni na více a méně fanatické magory, kteří se nesnáší, protož jedni jsou fanatičtější než ti druzí, a přitom jsou si docela podobní. Obě ksupiny naplňují stereotyp "elf", ale každá trochu jinak. O to zajímavější to tam pak bylo, když se na scéně ukázali divocí elfové (mě osobně z nich nejsympatičtější... ale to je tim že mám rád Silvaru)
Ad3 - není problém vytvořit jinou kulturu, protože "známe jen tu lidskou". Popravdě - už jen lidských kultur DNES je tolik, že to pro inspiraci bohatě stačí, a když nahlédneme do historie a pár sociologických sci-fi, tak asi budeme mít co se nám zlíbí :)
Kuba: Cože? JRRT a monokultury? Eh? Četl jsi Silmarillion? Nakonec i v Hobitovi vystupuje několik trpasličích klanů a v LOTR zase několik skupin elfů i skřetů.
Osobně myslím, že lidé se ani nezamýšlejí nad tím, že totak dělají, a tím se sami ochuzují. Hra kde jsou dvě skupiny STEJNÉ RASY co jsou rozdílné má mnohem větší potenciál ohledně RP, než jedna rasa=jeden stereotyp.
Autorská citace #6
22.10.2007 15:14 - Rytíř
Tyjo, Siriene, ty mi dáváš.. :) Je to už rok, co jsem to psal! Mám matný pocit, že se tu tehdy klišé notně rozebíralo... takže máš nejspíš pravdu, když se ti zdá, že sem tu plácal cosi, co s článkem až tak úplně nesouvisí :)
Když jsem si ho teď přečetl s odstupem od tehdejšího kontextu, tak se mi samozřejmě líbí, je to taková ta Alnagovská klasika, naťuknutí spousty pravdivých věcí a myšlenek, které lákají rozvinout..
Jediné s čím se můžu dohadovat je ad 3 :) To je klasický problém - zdali jsme schopní překonat hranice našeho poznání "pouhou" představivostí. Ty tedy asi tvrdíš že ano, mě to tak jasné nepřijde. Ale dneska už asi nemam na to to nějak rozvinout :)
Autorská citace #7
22.10.2007 15:28 - sirien
Rytíř: Tak to máš blbý, protože já jo a zrovna se děsně nudim na semináři :D
K tomu abys vytvořil novou kulturu si stačí vybrat nějakou kulturu mezi lidskými a pak ji zmutovat skrze jeden středový prvek. Např. kultura ještěrolidí - jako základní kulturu si vezmeme třeba... starověký egypt. Jako středobod si vezmeme třeba - predátorství. Ještěrolidé jsou predátoři, poze masožravci, ve svém prostředí bažin ideální lovci. Vezmeme tedy egyptská božstva a přepracujeme je do agresivní, predátorské kultury. Abychom ji obzvláštnili, tak vložíme náboženský spor - stoupenci jednoho božstva budou slizce pragmatičtí, a budou vyznávat názor, že jakýkoliv úlovek nebo vítězství je hodnotné. Ti druzí budou vytvářet ideál "čestného lovce", který zabíjí jen ty, kteří se mohou bránit, vytváří čestné šance.
Obě skupiny budou mít umírněné i fanatické členy. Ti pragmatičtí budou otevření okolnímu světu, zatímco ti čestní budou otevření jen kulturám, které budou považovat za čestné. Obě skupoiny budou mít výlučně-svá města plná fanatiků, ale umírnní z obou skupin budou schopni žít pohromadě, což v hráčích/postavách na první setkání vytvoří dojem celistvé kultury, rozpory uvnitř začnou vnímat až později, nejprve na úrovni jedinců (najednou je jeden z nich nezabije, když budou bezbranní, ale on je nezabije ale vrazí jim do rukou zbraň a dá jim náskok, později uslyší jak nějaká dvojice nadává "na tu lůzu", a nakonec uvidí bitku fanatiků z těchto dvou skupin).
Dále upravíme společenskou strukturu. Za otroky budou mít příslušníky okolních národů, ale mezi fanatickými městy budou za otroky i fanatici z opačného tábora. Systém bude matriarchální (ještěří původ), samci budou mít na starosti spíše práce a rodinu, samice boj a lov.
...
a takhle budu pokračovat, dokud nevytvořím kompletní národ.
Autorská citace #8
22.10.2007 17:08 - Dalcor
Zrovna posledním zmiňovaným způsobem je viditelně hodně tvořený svět Sovereign Stone (viz review zde) a dost podobně i Forogtten Realms. Navíc mám pocit že Forgotten Relams je zase vzroem všech pozdějších tvořitelů temných elfů (A ť už je to G-W, nebo Ubi-Soft).
Autorská citace #9
23.10.2007 09:47 - Rytíř
Pěkná kulturka.. ale já to myslel tehdy poněkud obšírněji, obecněji (bojím se říct filozofičtěji) :) Protože ta tvoje kultura furt není nic jiného, než barbarská lidská, s tím, že oni vypadají jinak a žerou maso.. Když už, tak tady by se mi nabízelo nějaký fakt brutálně odlišný vnímání morálky - třeba že když se dva o něco porvou, že pak dav rozsápe a sežere toho, kdo prohrál... že maj krvavý hostiny a obětiny svejm drsnejm bohům, o tom asi žádná, ale pokud nemaj dobrou technologii, tak by mohli bejt fakt fanatický věřící a s tím se dá taky udělat spousta fakt podivnejch zvyků a přístupů k věci...
Ale i to co mě napadá, mi připadá krotký, je to furt "lidský" pohled na věc. Kdybych měl drápy, zuby, chuť na čerstvý maso a tupější mozek, určitě bych vymyslel něco lepšího :)
Podobně je pak problém s magickejma, potažmo hodně dlouhověkýma rasama. Probírali sme to kdysi u elfů na Ardě, malinko. Vem si, jak se my měníme v běhu několika let. Mění se všechno, pohled na svět, leckdy i morálka, priority.. co teprve u bytostí, co se běžně dožívají staletí nebo jsou nedej bože nesmrtelné? Už jen to vědomí dlouhověkosti musí strašně ovlivňovat jejich náhled na věc. A co teprve ty zkušenosti za tu dobu nasbírané, únava světem.. anebo naopak odlišnost v myšlení, která tu únavu z věčného života nějakým způsobem eliminuje.
hmm, nějak se nedokážu vymáčknout tak, jak bych chtěl.. pochopils jak to myslím?
Autorská citace #10
23.10.2007 10:36 - sirien
Vcelku jo. Ale musíš si uvědomit, že vůbec nejde o to vytvořit rasu, která tak skutečně funguje, ale cílem je vyvořit rasu která budí DOJEM, že tak funguje. A to je jen otázka trochy inovace...
Autorská citace #11
23.10.2007 12:53 - Rytíř
Nojo, jenže čím usilovněji se jen snaží budit ten dojem, tím víc mi to připadá.. no směšný ne, takový jako trapnoubohý.
Ale začíná se mi líbit ten kmen, cos vymyslel. Když si tam dosazuju ty krvavý nelidský manýry :) Možná by mohly bejt jejich samice opravdu o hodně silnější (v boji, fyzicky, třeba i magicky) a mít takový ty (z hlediska mýho fakt hnusný) zvyky v podobě pojídání partnerů po styku. Ale protože ještěráci nejsou blbý a nechtěj vyhynout po meči, postupně zjistili, že ty samice se spokojí s čímkoliv, nemusí sežrat přímo je... stačí, když to má podobnou stavbu těla (do podrobností zabíhat raději nebudu, aby z toho nevzniklo něco mravně úhonného)
No a tak se vypravujou na lovy do okolí, aby tam pochytali urostlý chlapy a pak je chovaj v zajetí do tý doby, než je nastrčej místo sebe.
A když je někdo zkusí osvobodit, tak v jejich doupěti narazí na drsný samice, který mu to spočítaj :)
Autorská citace #12
23.10.2007 12:59 - sirien
Pojídání partnerů po styku? Em... hele, pleteš si ještěrky a pavouky... víš, jedny sou zelený a dlouhý, druhý sou kulatý a osminohý, jak bych Ti to jen popsal abych to odlišil správně...
Autorská citace #13
23.10.2007 13:34 - Rytíř
:) ale no tak, nevaž se, odvaž se! musí to bejt trochu zajímavý, když chceš krutou nelidskou rasu a kulturu, ne.. :)
Autorská citace #14
23.10.2007 14:18 - sirien
Ale... já nechtěl krutou rasu... já chtěl predátorskou rasu :) Viděl jsi Predátora, ne? Jak v druhym díle ten polda toho jednoho sejme a vynoří se tam skupina dalších a daj mu dárek na památku, protože byl prostě dobrej :)
Autorská citace #15
23.10.2007 14:54 - wraiths
sirien: a co kdyz mu dali darek jen protoze chteli... to si jen neco domejslis a ja taky.

píše:
23.10.2007 14:18 - sirien Ale... já nechtěl krutou rasu... já chtěl predátorskou rasu
no ale v lidskych meritkach je predatorsvi=krutost. treba rytir to tak bere.

ten clanej je opravdu na poradny zamysleni. hold Alnag je kulisak :-). ja se priznavam ze mam takovy clanky rad. sam rytir vi jak s nim debatu treba o Arde a ze nekdy az zasne co se da vymyslet. my neco vymejslime a co kdyz je to jinak.co kdyby sem prilitli "alijeni" kdyz se kona miss universe.co by asi delali? zdaby hlasovali pro treba pro trojku, ci sezrali vsechny miss a nebo se znechucene vratili domu. anebo kdyby nas navstivil nejaky ci ci rikaj Trpaslici zda by nas nesleskali 4ma rukama co si to o nich vymejslime,ze si holej hlavy.
Autorská citace #16
23.10.2007 14:58 - sirien
No, alieni by miss klidně sežrali, ale Mindflieři by zůstali dost hladoví :D
sorry sem si nemoh odpustit
ne, dává mu tu pistoli se slovy "byl to dobrý lov" a úplně stejný výklad mají i jiní fanoušci Predátora
Autorská citace #17
23.10.2007 15:20 - wraiths
sirien: taky souhlasim s tema "Mindflierama"(videl jsem to osobne psany jinak...ale hlavne ze vime o co jde) :-)), vtip se ti povedl.
Autorská citace #18
23.10.2007 15:22 - Rytíř
Já dvojku neviděl.. :( ale viděl sem Predátora vs. vetřelec a tam to mam pocit podávají přesně tak, jak popisuje Sirien - že jsou predátoři drsoňové, co si takle dokazují svou mužnost a postavení.. a když jim to někdo nandá, tak mu pozůstalí uznale poklepou na rameno :)
Jinak predátorskou kulturu opravdu dost směšuju s krutostí.. ale není tam nutně rovnítko, jasně že ne. To já se jen nechal unést představou, že čím víc krutosti, tím méně lidskosti. Pěkná hovadina, bezesporu :)
Autorská citace #19
23.10.2007 15:29 - wraiths
Rytíř: to jsme rad ze jsi tak pristupny. :-) takze ted je treba mozny ze Umbarani nemusi byt zakonite zly.
Autorská citace #20
23.10.2007 15:31 - sirien
Jistě. IMO čim vce krutosti, tim více lidskosti. Ještě jsem neviděl veverku která by vymyslela inkvizici.
wraiths: Přiznám se že nevim jak se to píše, nikdy jsem to napsaný neviděl, tak jsem zkusil improvizovat. Když mě poučíš o správné variantě, budu rád :)
Autorská citace #21
24.10.2007 07:57 - Jerson
Napřed OT - predátoři jsou podle lidí "krutí" jen proto, že to tvrdí lidé, kteří predátory nikdy při lovu neviděli, zato ví jak se chovají lidé.
A teď k článku - ono je to už opravdu rok, co jsem ho četl? To to letí, myslel jsem, že už k němu všichni všechno řekli, pak přijde Sirien a rozvíří vody ...
Mimochodem sám predátor je klišoidní emzák jak vyšitý, sice je sám vzorem, ale vychází z představy fyzicky výkonnějších potvor zvířecího typu, i když smysl pro fair play u tohoto druhu není až tak častý. (I když u prvního dílu pochybuju, že finální souboj měl být fér, když šlo o boj bez zbraní a predátor byl evidentně silnější a rychlejší.)
Autorská citace #22
24.10.2007 14:15 - sirien
Byl to lovec, ne gladiátor. "fér" je trochu silné slovo, pro někoho kdo loví neviditelný...
Nicméně myslím, že ten souboj "fér" byl. Oba bojovali beze zbraní - no a co, že je jeden silnější? To bys pak mohl po boxerech chtít, aby ten co má o 30 kg víc skákal jen po jedné noze :))
PS - jinak Sirien ještě vířit vody bude, protože se pustil do systematického pročítání knihoven d20
Autorská citace #23
24.10.2007 14:36 - wraiths
sirien: no oni ale boxeri jsou rozdeleni do kategoii :-).
Autorská citace #24
24.10.2007 15:12 - Jerson
Když zabrousím zpět ke klišé - určitě znáte klasické klišé, kdy hrdinové přežijou všechno, ostatně je na tom vystavěno 75% RPGček. Dřív jsem si tu a tam vypomohl tím, že jsem postavy reinkarnoval - jednou všechny a podruhé jednu slečnu. Hráči si zvykli, že můj svět je dost nebezpečný a umřít je snadné.
Ale přitom v minulé hře spadli s autem 20 metrů ze srázu a jeden z nich byl ještě navíc prostřelený kulometem skrznaskrz, a přitom stále žijí - všichni, a zatím jim nepřišlo podezřelé, že neumřel nikdo.
Takže si myslím, že toto klišé je v hráčích asi dost pevně zakořeněné, když se nepozastaví nad tím, že v minulé hře jsem tři z nich prostřílel skrz naskrz a nechal v bezvědomí krvácet, v té poslední prodělali velmi těžkou havárii a stále jsou ještě naživu, byť s pomocí drog.
Autorská citace #25
24.10.2007 15:37 - sirien
wraiths: Já měl namysli v rámci tý jedný kategorie :)
Autorská citace #26
25.10.2007 08:37 - wraiths
"mega out" sirien: no to snad jde jen v jedny kategorii,v klasickym evropskym boxu myslim a ten jsi jiste myslel i ty :-) (respektive slo by to i v prvni kategorii ale 10kg boxera jsem nevidel :-)) ) v supertezky kategorii a tam uz je to myslim jedno kdo kolik vazi. rana od takovyho "prerostlyho hovada" je na vyrazeni mozku z hlavy. nechci te prudit ale ja myslil,ze jsi perfekcionalista. ;-) a potom bych ti nepral narazit na nejakyho bijce klido 50kg a nejak se s nim konfrontovat "rucne". myslim ze i ten 20kg( ci mas-li vic) rozdil by mu nevadil. :-))

Jerson: ty blaho no me staci jen cteni a rikam si zdali to nejsou prinejmensim "špidermani" ci nejaci nadlidi( coz jsou viz.to pod o vytvorech emzaku). no asi uz jsi zvykli byt nesmrtelni. a co nechat nekoho mrtvyho... samozrejme nekoho kdo se nesesype a nebude konat trznu mesic za svou postavu. :-) a pak v ramci kampane mu pridelit( nebo sam si vytvori) postavu ktera bude plnohodnotna za tu mrtvou. rikam rovnou smrt, u tebe je mrzaceni velkej strasak.
Autorská citace #27
25.10.2007 13:01 - Jerson
Wraithsi, v jistém směru jsou čuprmani, i když o to nestojí. A musí jimi být, aby nemuseli umírat každou chvíli, protože proti nim stavím stále silnější protivníky nebo víc běžných protivníků (kteří jsou s nimi tak nějak vyrovnaní), a ač mají přístup k lepšímu vybavení, ve chvíli střetnutí u sebe mají stále méně a méně zbraní (v posledním případě měli na čtyři lidi jen dvě pistle a kovový boxer proti deseti samopalům, dvěma kulometům a greanátům v podání oddílu SS, nemluvě o bojové vzducholodi a speciální agentce která umí měnit reralitu.
nicméně se držím pravidla, že o smrti své postavy rozhoduje jen hráč - a dokud neřekne že postava zemře, tak nezemře (ale třeba to taky může znamenat, že skončí se všemi vlasnostmi na polovině a stane se dosti nehratelnou, ale princip v tom je).
Druhý a mnohem podstatnější důvod je v tom, že prakticky jen jednoho z nich bych mohl zabít bez nepříjemných dopadů na příběh, protože toho ví nejméně, a zrovna to je hráč, který si na tuto kampaň už novou postavu udělal. Kromě toho byh měl docela potíže přidat novou postavu tak, aby to působilo věrohodně, a on by si musel udělat postavu, která dobrovolně půjde do velkých, moc velkých potíží. A zrovna tento hráč hraje spíše "reálný" charakter, tedy vytovří ho a pak teprve přidá do příběhu, takže jsem měl co dělat, abych ho přidal k ostatním už na začátku, když potíže byly ještě malé.
Kromě toho plnohodnotnou postavu nelze vytvořit uprostřed kampaně - chtě nechtě mají ostatní hromadu společných zážitků, které je vydělují od ostatních a to není jak nahradit "od stolu". Takže se raději smířím s tím, že hráči přežití svých postav berou jako klišé (možná), a budu jim do cesty házet stále horší a horší situace, které všechny přežijou - až na konci se dozví důvod. Sázím na to, že postavám se líbit nebude, hráčům možná ano, ale rozhodně chci, aby to bylo drsné.
Trochu něco jako v Call of Cthulhu: Dark corners, tedy v PC hře.
Autorská citace #28
25.10.2007 13:51 - wraiths
Jerson: hmm taky pojeti nemam co k tomu dodat. pro mne je to trochu vse slozity ale poutavy. a tema pistolema myslim ze uz jsme to slysel i neco z te zapletky. zda se mi misto as sileny,ale cloveka to "vtahne do deje" a to jsi jiste zamyslel.
Autorská citace #29
25.10.2007 14:14 - Jerson
Ono to až tak šílené není - jestli jsi viděl indiana Jones a poslední křížová výprava, tak je to v podstatě ten samý styl, jen místo klobouku a biče nosí moje banda pistole (občas).
Autorská citace #30
25.10.2007 14:49 - wraiths
Jerson: no ja teda si to predstavuji spise neco jako Wolfensteina :-). a vsak on Indy mela taky pistole.
Autorská citace #31
25.10.2007 14:55 - andtom
wraiths píše:
Indy mela taky pistole
Jo a baťůžek na zádech a přebujelé poprsí a zove se to Lara Croft :))
Autorská citace #32
25.10.2007 14:59 - wraiths
andtom: ja bych nechtel urazit nejakou hracku z Jersonovi skupiny ale jiste tam nejaka podobneho vzezreni bude. ;-)
jinak samorzejme tam melo byt mel. :-)
Autorská citace #33
26.10.2007 07:36 - Jerson
No jasně že takovou hráčku mám, a má i fotky na netu, ale to jsme úplně jinde :-)
Jinak jsem včera mluvil se dvěma ze svých hráčů (to jsou zrovna ti, co mají reinkarnované postavy) a jednomu z nich bylo podezřelé, že toho všichni přežili tak moc, zvláště ten pád do rokle. Takže minimálně on tuší, že nepůjde o běžné klišé
Autorská citace #34
10.1.2010 22:07 - abgd
ono se na to dá jít i z druhé strany. Ono tzv. klišé je prostě archetypem a jeho užití přináší zaručené výsledky (snadnost porozumění). Děj - vyprávění má také často jen několik zaběhnutých vzorců. To co dané médium oživuje je způsob jak se to má dohromady, jak to strhne a v neposlední řadě zaujímavé myšlenky/životní příběhy které se v tom "klišoidním světě" odehrávají. Není vlastně ani třeba myslet něco nového(které často bývá pouze přebalem starého), ale spíše jak a co z toho vypíchneme a předvedeme. Někdo to samé dokáže zkrátka zahrát lépe.
Autorská citace #35
11.1.2010 18:45 - Quentin
To jsem rád, že tohle někdo vytáhl. Potřebuju od vás inspiraci a radu. Znovu se pouštím do domácího settingu. Hromadu základních věcí jsem si už rozhodnul, ale s rasami pořád nevím. Navíc mě tlačí čas, protože se hra už rozběhla; začli jsme jako lidi, tak to ještě zdržuju :)

Na dotaz na fóru odpověděli zajímavě ilgir a conlai
ilgir píše:
Volil bych mezi několika možnostmi:
1) Jenom lidi. To je mi nejbližší. Nač vytvářet umělé rasy a projektovat do nich vybrané lidské vlastnosti? Lidé jsou zajímaví až až.
2) Všechny rasy kromě lidí. Elfy, trpaslíky, skřety, lykantropy, třeba nějaké drakoniány. Evokuje to dobu, kdy "svět byl mladý a obydlený tvory mocnějšími než lidé", fajn věc pro epickou hru.
3) Lidi + jednu neklasickou (nejlépe vlastní) rasu, jakožto úhlavního a nesmiřitelného nepřítele. A máme základní téma hry, stačí si jen vybrat stranu...

conlai píše:
"Lidé" ale s různými pestrými rasami a kulturami - rybáři kaondri s modrými vlasy a špičatými zuby, shandrové, kteří jsou při rituálu dospělosti oslepeni a posléze dostávají oči zvířat, bossiové, kočovní páriové, jejichž těla vylučují pomalu působící jed, který nakonec zabije každého, kdo s nimi žije a není bossi... i pokud je rasa na pohled plně lidská, má nějakou zvláštnost. You get the idea. Většinou existují jako společně existující/obchodující/válčící kmeny (1 kmen = 1 "rasa").
Výjimkou jsou "čistí" (obyčejní) lidé mající Říši, víru v "jediného boha" a tyhle věci.
Elfové a trpaslíci jsou spíše čáry ovládající duchové/stvoření. Jedny bolí dotek železa a druzí se na denním světle mění na kámen.


Jsem skoro rozhodnutý pro conlaiovu variantu, variace na lidi bez generic fantasy ras se mi líblily už v hyborii, ale těžko se mi s klasikou loučí (i když jak conlai zmiňuje, dají se zapojit jako různé o stupeň mýtyčtější npc). Problém je, že vymyslet opravdu zajímavou novou rasu je náročné, vždycky skončím u přepisování něčeho pozemského jako jsou vikingové či arabové.

Napadá vás nějaká hustá rasa?
Nebo mě alespoň přesvědčte, ať se ušáků a trpošů nevzdávám, než budu litovat; prosím :)
Autorská citace #36
12.1.2010 03:26 - sirien
Navi :)

momentální okouzlení, sorry

Bytosti o málo vyšší než lidé, špičaté zuby, silnější nehty z pevnější tkáně, které si zbrušují do čepelí. Jsou to predátoři, živící se krví. Nikoliv tak, jako upíři - prostě krví, potřebují látky v ní, které byly předpřipraveny metabolismem jejich kořisti. Používají ji stejně, jako lidé používají obilniny. Jedí maso, zeleniny, ovoce a bylinek užívají jen málo, pouze jako koření, ve větší míře jej nedokáží strávit.
Jsou inteligentní, určitým způsobem inteligentnější než lidé, ale jejich myšlení je čistě myšlením predátorů. Jsou individualisté, ale v případě, že se to hodí, dokáží spolupracovat ve skupinách. Může existovat i jejich vlastní říše, klidně rozsáhlá, ale její struktura není lidská (šlechta, poddaní...), je založena na principu vzájemné výhodnosti - tedy příkazy jsou příjimány, jsou-li v nějakém kontextu prospěšné i příjemci. Z dnešního politologického pohledu může vypadat "vyspěle", protože si ve své inteligenci uvědomují, že v konečném důsledku pro ně je výhodné poslechnout i něco, co je pro daného jedince krátkodobě nepříjemné, ale oni k ní nedošli vývojem, ale přirozeností, jiná forma jim nedává smysl. Jejich zákony nejsou založeny na principu spravedlnosti, ale na principu nalezení řešení s co nejmenším dopadem na všechny ostatní. Pokud někoho zabiji z důvodů, které se s největší pravděpodobností nebudou opakovat, je to ok. Není potřeba řešit to dál. Pokud někdo potřebný znásilní mladou ženu, nikdo to neřeší. Do budoucna to pro většinu není problém a penalizovat někoho potřebného je v důsledku nevýhodné.
Dá se s nimi obchodovat, ale lidé se jich povětšinou spíše děsí - zvětšiny se sice živí zvěří, ale lidská krev je pro ně stejně dobrá, jako krev krav nebo vysoké.
Důležité je, že tahle rasa by neměla zrcadlit extremizaci nějakého lidského archetypu. Nejsou to upíři, nejsou to vlkodlaci, jsou to predátoři. Nejsou to lovci s hlubokou ctí - prostě potřebují krev a maso - stejně jako tygr nebo vlk (někteří z nich mohou mít lidem podobný kodex chování lovce, ale zdaleka ne všichni - narozdíl od lidí nemohou žít bez masa, takže je nemožné, aby maso vnímali něco ne-až-tak potřebného, co si berou navíc. Maso je pro ně prostě maso. Lidé se také neomlouvají obilí, že ho jdou sníst) a nejsou to ani nějací válečničtí dark-paladini, kteří by vyhledávali boj (i když pokud budou mít svou říši, tak určitě budou mít válečnickou kastu. Ta ale opět nebude v lidském vzoru - predátoři budou na profesionální válečníky koukat jinak, než lidé, kteří mohou žít i bez boje)

Tahle rasa může být zajímavá jako antagonista, ale pokud bude správně podávána, tak může výborně vyznít v příběhu, kdy je potřeba se s ní spojit proti nějakému většímu zlu. Nesnášenlivost a strach ze strany lidí provokovaná přezíravostí z druhé strany je výborný základ konfliktu.

Technicky se dá vymyslet tuna zajímavých ras, stačí mít dost času a sednout si na to. Tohle mě teď prostě jen napadlo, ale když se zamyslíš trochu evolučně ("co by se vyvinulo v tomle prostředí? Jak bude vypadat rasa, která... co já vim, nepotřebuje pít?" atp) a prokombíš to s pár momentálními nápady, tak najdeš spoustu dalších
Autorská citace #37
12.1.2010 03:28 - sirien
Jinak - jako hráč WoD Tě ujišťuju, že lidé naprosto bohatě stačí na celé kampaně. Ostatně jiné rasy jsou ve více než 90% případů jen jejich deriváty, volně nahraditelné prostě specifickou kulturou. Běžní elfové/trpaslíci mi nikdy nepřišli nijak zvlášť zajímaví. Ve skutečnosti se totiž ničím moc neliší.
Autorská citace #38
12.1.2010 11:57 - Sosáček
Muzes to udelat jako v dragon age, vzit tradicni klise o elfech a trpaslicich, a budto je prevratit (elfove) nebo doplnit necim co tomu dava jiny nadech (trpaslici).

Nicmene, dulezity je, jestli jsou jiny rasy soucasti hlavniho konfliktu toho sveta, nebo jenom color. To neni otazka toho jak existujou, ale toho jak je pouzijes.

Jeste je mozna BW cesta kdy udelas tradicni rasy, ale zpusobem kterym je puvodne pouzil tolkien, ne jako suchy a bezbarvy kopie jako v dnd.
Autorská citace #39
12.1.2010 15:25 - Lotrando
zdravime sosáka
Autorská citace #40
12.1.2010 16:04 - sirien
v tomhle má pravdu. Rasy v DnD mi vždycky přišly tak generický, až to bolelo. (nejen v DnD, teda, abych byl spravedlivej - ale rozhodně i v DnD)
Autorská citace #41
13.1.2010 08:29 - Lotrando
Generický možná, ale rozhodně ne stejný. Vždycky to budou nějak pozměnění lidé, malý širocí ale silní, vysocí krásní vznešení, nebo to překryješ národnostmi a dostaneš se mezi svědomité, pořádkumilovné, nebo volnomyšlenkářské, svoboné (la revolution).
Autorská citace #42
13.1.2010 10:16 - Sosáček
Hlavne mi slo o to, ze elfove puvodni jsou nesmrtelny hrozne husty typci co videli stvoreni sveta (skoro) a ovladaji uzasnou a lidmi nepochopitelnou magii. DnD (a generic fantasy) elfove jsou typci co maji spicaty usi a zijou dvakrat dyl nez lidi. Wow.
Autorská citace #43
13.1.2010 11:20 - Lotrando
Ve čtyřce, generičtí elfové jsou tak trochu indiáni, Eladrini přišli z Feywildu, což trošku lépe koresponduje s Tolkienem, a spíš připomínají jeho lesní elfy. Ostatní settingy to mají o hodně víc jiné, dalo by se říct, že každý nově vydaný setting tyhle známé rasy víc a víc vzdaluje původnímu tématu. Někdy i docela zajímavým způsobem.

Dá se ale souhlasit s tím, že v DnD to bylo dost dlouho tak jak píšeš, jen si nejsem jistej, jak moc jiný to měly ostatní hry. Třeba DrD :)

Vrátím se ještě k poznámce o rasách a jejich roli v základním konfliktu světa. Souhlasím s touhle námitkou, a je jedno, jestli je to rasa, národ, či jakákoliv jiná skupina. Tím zařazením se pouze mění kulisy, zjednodušeně řečeno.

Jo a ti Navi, ty teda Sirien pochopil nějak hodně jinak než v tom filmu vypadali :)
Autorská citace #44
13.1.2010 11:26 - Nachtrose
Elfove treba v Eberronu jsou taky nesmrtelni. V podstate... :-)
Autorská citace #45
13.1.2010 12:00 - Blaine
Nacht: myslis tim zpusobem, jak maji hnusne nekromantske praktiky?:)
Hnusni a zli elfove!
Autorská citace #46
13.1.2010 12:25 - Nachtrose
Blaine: undying court. Jj :-)
Autorská citace #47
13.1.2010 12:27 - Aeris
IMHO, generickosť elfov a iných rás vo väčšine RPG systémov bude pravdepodobne daná tým, že musia/chcú zachovávať balans medzi postavami hráčov. Nie som si istý, či by hráčov ľudí bavilo pozerať sa na to, akí sú oproti trpaslíkom/elfom/gnómom/whatever úbohí. Veď keď hocktorý high elfský (Warhammer) šermiar dokáže obojručákom(!) v mitrilovej poloplátovej zbroji(!) behať po bojisku ako blesk a zabiť dvoch-troch nepriateľov naraz (a navyše ovláda aj mágiu do bežného života, a aj techniky na obranu proti nej), tak sa môže temer akýkoľvek nemágovský úbohý človiečik zakopať pod zem. :)
Autorská citace #48
13.1.2010 12:55 - Jerson
V DrD byli (a asi pořád jsou) elfové jen lidé se špičatýma ušima a díky vysoké inteligenci ti nejlepší kouzlomrsci. Jinak na nich není nic zajímavého.

Aeris píše:
IMHO, generickosť elfov a iných rás vo väčšine RPG systémov bude pravdepodobne daná tým, že musia/chcú zachovávať balans medzi postavami hráčov. Nie som si istý, či by hráčov ľudí bavilo pozerať sa na to, akí sú oproti trpaslíkom/elfom/gnómom/whatever úbohí.

No, ona i nutnost zachování rovnováhy má svůj důvod, v tomto případě je to zaměření na boj (zaměření pravidel i většiny hráčů). Nebo ne jen boj, ale styl hry postavený na číselném překonávání překážek a případně ještě schopnosti rostoucí s časem.
Pak je jasné, že postava s vysokými čísly je přebouchaná a ostatní jsou pro hru buď nepoužitelné, nebo musí být nabouchané taky, čímž se zase smažou rozdíly.
I když třeba takové Wakfu mi hezky ukázalo, že postavy můžou mít dost silné schopnosti, ale když je každá jiná, tak to vytváří hezký rozdíl.
Autorská citace #49
13.1.2010 16:01 - sirien
Lotrando píše:
Vždycky to budou nějak pozměnění lidé, malý širocí ale silní...

Ne nutně. Výšee jsem Ti popsal rasu, která je lidem podobná, ale správně zahraná se od nich bude jasně lišit. Jerson to dotáh do extrému se šediváky.

Lotrando píše:
Jo a ti Navi, ty teda Sirien pochopil nějak hodně jinak než v tom filmu vypadali :)

Temní Navi? :)
Sme se nepochopili, Navi byli vtípek, to pod tim k tomu nepatřilo :)

Aeris: Rovnováha postav ve hře je přežitá modla. Kdysi se myslelo, že to bez toho vůbec nejde, dneska třeba já tvrdim, že rovnováha mezi postavami je spíše naškodu, narušuje dynamiku interakcí mezi těmi postavami.
Autorská citace #50
13.1.2010 16:53 - Lotrando
Otázka je, kdo by to hrál a jak. Takovej Warforged z Eberronu, pokud ho nehraje 9-ti letý děcko, taky není nic moc. Ale to dítě v určitý plochosti zas vidí výhodu.

Mám trošku problém s rasami a charaktery, které se příliš liší. jejich výběr mi přijde často účelový - ospravedlňující něco, co je jinak nepřijatelné (pro skupinu). Což je samozřejmě subjektivní pohled někoho, kdo upřednostňuje kooperativní hry.
Autorská citace #51
13.1.2010 17:13 - Nachtrose
Lotrando píše:
Takovej Warforged z Eberronu, pokud ho nehraje 9-ti letý děcko, taky není nic moc.


Proc? Trosku to rozved. Treba me se forgedi libej. V rebricku " jak rad bych si jakou postavu zahral" je momentalne Warforged Fighter/Juggernaut na druhe pricce hned za bard/rogue duelistou/swashbucklerem.
Autorská citace #52
14.1.2010 07:53 - Lotrando
Z pohledu možného RP? Něco co nejí, nedýchá, nemá v podstatě emoce. Nevim nevim. Jako určitě jdou postavit zajímavý buildy, ale jinak je to příliš ploché.
Autorská citace #53
14.1.2010 08:00 - Nachtrose
Lotrando: s tim, ze neji, nedycha a nespi, s tim souhlasim, ale nemyslim si, ze by to s ohledem na emoce bylo az tak zle. Takovy Lord of Blades myslim taky pracuje s emocemi. Kdyz trochu prezenu, tak i HK 47 mel emoce, zvlastni, ale mel. Vubec co si za posledni dobu vybavuju nejake androidy nebo neco, tak vetsina jich emoce mela, nebo se jim postupne ucila. Vyjimka je snad porucik Data, kteremu to bez emocniho cipu ani trochu neslo.
Autorská citace #54
14.1.2010 09:39 - Sosáček
Lotrando píše:
Jako určitě jdou postavit zajímavý buildy, ale jinak je to příliš ploché.

:)
Nemuzu nez souhlasit.
Autorská citace #55
14.1.2010 11:32 - Blaine
Lotrando: ja osobne bych se warforgeda dokazal predstavit jako typka, hledajiciho svoje vlastni misto ve svete, pote co skoncila valka. Ze zacatku by nic nedokazal resit jinak nez bojem a postupne by se mel naucit socialnim mirovym resenim pozorovanim sveho okoli. Kdyz to vezmu, tak je to klasicke schema cizince v cizi zemi, kde je citit hrozne velka cizost ze strany warforgeda i obycejnych obyvatel, kteri si ho budou spojovat s Posledni Valkou.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12138509750366 secREMOTE_IP: 3.128.203.143