Tipy a triky

Alnag
21.10.2006 09:51
Existuje mnoho klišé, která se pravidelně objevují v herních světech. Řada z nich je zjevná - mocní barbaři s obouručními meči, nadutí a kultivovaní elfové, sekyry třímající trpaslíci a tak dále. Těmto klišé se lze vyhnout poměrně snando. Existuje však další druh klišé, která jsou méně zřetelná a o to obtížnější je jim uniknout - jsou to klišé určitých vzorců, nikoliv konkrétních věcí.
Autorská citace #21
24.10.2007 07:57 - Jerson
Napřed OT - predátoři jsou podle lidí "krutí" jen proto, že to tvrdí lidé, kteří predátory nikdy při lovu neviděli, zato ví jak se chovají lidé.
A teď k článku - ono je to už opravdu rok, co jsem ho četl? To to letí, myslel jsem, že už k němu všichni všechno řekli, pak přijde Sirien a rozvíří vody ...
Mimochodem sám predátor je klišoidní emzák jak vyšitý, sice je sám vzorem, ale vychází z představy fyzicky výkonnějších potvor zvířecího typu, i když smysl pro fair play u tohoto druhu není až tak častý. (I když u prvního dílu pochybuju, že finální souboj měl být fér, když šlo o boj bez zbraní a predátor byl evidentně silnější a rychlejší.)
Autorská citace #22
24.10.2007 14:15 - sirien
Byl to lovec, ne gladiátor. "fér" je trochu silné slovo, pro někoho kdo loví neviditelný...
Nicméně myslím, že ten souboj "fér" byl. Oba bojovali beze zbraní - no a co, že je jeden silnější? To bys pak mohl po boxerech chtít, aby ten co má o 30 kg víc skákal jen po jedné noze :))
PS - jinak Sirien ještě vířit vody bude, protože se pustil do systematického pročítání knihoven d20
Autorská citace #23
24.10.2007 14:36 - wraiths
sirien: no oni ale boxeri jsou rozdeleni do kategoii :-).
Autorská citace #24
24.10.2007 15:12 - Jerson
Když zabrousím zpět ke klišé - určitě znáte klasické klišé, kdy hrdinové přežijou všechno, ostatně je na tom vystavěno 75% RPGček. Dřív jsem si tu a tam vypomohl tím, že jsem postavy reinkarnoval - jednou všechny a podruhé jednu slečnu. Hráči si zvykli, že můj svět je dost nebezpečný a umřít je snadné.
Ale přitom v minulé hře spadli s autem 20 metrů ze srázu a jeden z nich byl ještě navíc prostřelený kulometem skrznaskrz, a přitom stále žijí - všichni, a zatím jim nepřišlo podezřelé, že neumřel nikdo.
Takže si myslím, že toto klišé je v hráčích asi dost pevně zakořeněné, když se nepozastaví nad tím, že v minulé hře jsem tři z nich prostřílel skrz naskrz a nechal v bezvědomí krvácet, v té poslední prodělali velmi těžkou havárii a stále jsou ještě naživu, byť s pomocí drog.
Autorská citace #25
24.10.2007 15:37 - sirien
wraiths: Já měl namysli v rámci tý jedný kategorie :)
Autorská citace #26
25.10.2007 08:37 - wraiths
"mega out" sirien: no to snad jde jen v jedny kategorii,v klasickym evropskym boxu myslim a ten jsi jiste myslel i ty :-) (respektive slo by to i v prvni kategorii ale 10kg boxera jsem nevidel :-)) ) v supertezky kategorii a tam uz je to myslim jedno kdo kolik vazi. rana od takovyho "prerostlyho hovada" je na vyrazeni mozku z hlavy. nechci te prudit ale ja myslil,ze jsi perfekcionalista. ;-) a potom bych ti nepral narazit na nejakyho bijce klido 50kg a nejak se s nim konfrontovat "rucne". myslim ze i ten 20kg( ci mas-li vic) rozdil by mu nevadil. :-))

Jerson: ty blaho no me staci jen cteni a rikam si zdali to nejsou prinejmensim "špidermani" ci nejaci nadlidi( coz jsou viz.to pod o vytvorech emzaku). no asi uz jsi zvykli byt nesmrtelni. a co nechat nekoho mrtvyho... samozrejme nekoho kdo se nesesype a nebude konat trznu mesic za svou postavu. :-) a pak v ramci kampane mu pridelit( nebo sam si vytvori) postavu ktera bude plnohodnotna za tu mrtvou. rikam rovnou smrt, u tebe je mrzaceni velkej strasak.
Autorská citace #27
25.10.2007 13:01 - Jerson
Wraithsi, v jistém směru jsou čuprmani, i když o to nestojí. A musí jimi být, aby nemuseli umírat každou chvíli, protože proti nim stavím stále silnější protivníky nebo víc běžných protivníků (kteří jsou s nimi tak nějak vyrovnaní), a ač mají přístup k lepšímu vybavení, ve chvíli střetnutí u sebe mají stále méně a méně zbraní (v posledním případě měli na čtyři lidi jen dvě pistle a kovový boxer proti deseti samopalům, dvěma kulometům a greanátům v podání oddílu SS, nemluvě o bojové vzducholodi a speciální agentce která umí měnit reralitu.
nicméně se držím pravidla, že o smrti své postavy rozhoduje jen hráč - a dokud neřekne že postava zemře, tak nezemře (ale třeba to taky může znamenat, že skončí se všemi vlasnostmi na polovině a stane se dosti nehratelnou, ale princip v tom je).
Druhý a mnohem podstatnější důvod je v tom, že prakticky jen jednoho z nich bych mohl zabít bez nepříjemných dopadů na příběh, protože toho ví nejméně, a zrovna to je hráč, který si na tuto kampaň už novou postavu udělal. Kromě toho byh měl docela potíže přidat novou postavu tak, aby to působilo věrohodně, a on by si musel udělat postavu, která dobrovolně půjde do velkých, moc velkých potíží. A zrovna tento hráč hraje spíše "reálný" charakter, tedy vytovří ho a pak teprve přidá do příběhu, takže jsem měl co dělat, abych ho přidal k ostatním už na začátku, když potíže byly ještě malé.
Kromě toho plnohodnotnou postavu nelze vytvořit uprostřed kampaně - chtě nechtě mají ostatní hromadu společných zážitků, které je vydělují od ostatních a to není jak nahradit "od stolu". Takže se raději smířím s tím, že hráči přežití svých postav berou jako klišé (možná), a budu jim do cesty házet stále horší a horší situace, které všechny přežijou - až na konci se dozví důvod. Sázím na to, že postavám se líbit nebude, hráčům možná ano, ale rozhodně chci, aby to bylo drsné.
Trochu něco jako v Call of Cthulhu: Dark corners, tedy v PC hře.
Autorská citace #28
25.10.2007 13:51 - wraiths
Jerson: hmm taky pojeti nemam co k tomu dodat. pro mne je to trochu vse slozity ale poutavy. a tema pistolema myslim ze uz jsme to slysel i neco z te zapletky. zda se mi misto as sileny,ale cloveka to "vtahne do deje" a to jsi jiste zamyslel.
Autorská citace #29
25.10.2007 14:14 - Jerson
Ono to až tak šílené není - jestli jsi viděl indiana Jones a poslední křížová výprava, tak je to v podstatě ten samý styl, jen místo klobouku a biče nosí moje banda pistole (občas).
Autorská citace #30
25.10.2007 14:49 - wraiths
Jerson: no ja teda si to predstavuji spise neco jako Wolfensteina :-). a vsak on Indy mela taky pistole.
Autorská citace #31
25.10.2007 14:55 - andtom
wraiths píše:
Indy mela taky pistole
Jo a baťůžek na zádech a přebujelé poprsí a zove se to Lara Croft :))
Autorská citace #32
25.10.2007 14:59 - wraiths
andtom: ja bych nechtel urazit nejakou hracku z Jersonovi skupiny ale jiste tam nejaka podobneho vzezreni bude. ;-)
jinak samorzejme tam melo byt mel. :-)
Autorská citace #33
26.10.2007 07:36 - Jerson
No jasně že takovou hráčku mám, a má i fotky na netu, ale to jsme úplně jinde :-)
Jinak jsem včera mluvil se dvěma ze svých hráčů (to jsou zrovna ti, co mají reinkarnované postavy) a jednomu z nich bylo podezřelé, že toho všichni přežili tak moc, zvláště ten pád do rokle. Takže minimálně on tuší, že nepůjde o běžné klišé
Autorská citace #34
10.1.2010 22:07 - abgd
ono se na to dá jít i z druhé strany. Ono tzv. klišé je prostě archetypem a jeho užití přináší zaručené výsledky (snadnost porozumění). Děj - vyprávění má také často jen několik zaběhnutých vzorců. To co dané médium oživuje je způsob jak se to má dohromady, jak to strhne a v neposlední řadě zaujímavé myšlenky/životní příběhy které se v tom "klišoidním světě" odehrávají. Není vlastně ani třeba myslet něco nového(které často bývá pouze přebalem starého), ale spíše jak a co z toho vypíchneme a předvedeme. Někdo to samé dokáže zkrátka zahrát lépe.
Autorská citace #35
11.1.2010 18:45 - Quentin
To jsem rád, že tohle někdo vytáhl. Potřebuju od vás inspiraci a radu. Znovu se pouštím do domácího settingu. Hromadu základních věcí jsem si už rozhodnul, ale s rasami pořád nevím. Navíc mě tlačí čas, protože se hra už rozběhla; začli jsme jako lidi, tak to ještě zdržuju :)

Na dotaz na fóru odpověděli zajímavě ilgir a conlai
ilgir píše:
Volil bych mezi několika možnostmi:
1) Jenom lidi. To je mi nejbližší. Nač vytvářet umělé rasy a projektovat do nich vybrané lidské vlastnosti? Lidé jsou zajímaví až až.
2) Všechny rasy kromě lidí. Elfy, trpaslíky, skřety, lykantropy, třeba nějaké drakoniány. Evokuje to dobu, kdy "svět byl mladý a obydlený tvory mocnějšími než lidé", fajn věc pro epickou hru.
3) Lidi + jednu neklasickou (nejlépe vlastní) rasu, jakožto úhlavního a nesmiřitelného nepřítele. A máme základní téma hry, stačí si jen vybrat stranu...

conlai píše:
"Lidé" ale s různými pestrými rasami a kulturami - rybáři kaondri s modrými vlasy a špičatými zuby, shandrové, kteří jsou při rituálu dospělosti oslepeni a posléze dostávají oči zvířat, bossiové, kočovní páriové, jejichž těla vylučují pomalu působící jed, který nakonec zabije každého, kdo s nimi žije a není bossi... i pokud je rasa na pohled plně lidská, má nějakou zvláštnost. You get the idea. Většinou existují jako společně existující/obchodující/válčící kmeny (1 kmen = 1 "rasa").
Výjimkou jsou "čistí" (obyčejní) lidé mající Říši, víru v "jediného boha" a tyhle věci.
Elfové a trpaslíci jsou spíše čáry ovládající duchové/stvoření. Jedny bolí dotek železa a druzí se na denním světle mění na kámen.


Jsem skoro rozhodnutý pro conlaiovu variantu, variace na lidi bez generic fantasy ras se mi líblily už v hyborii, ale těžko se mi s klasikou loučí (i když jak conlai zmiňuje, dají se zapojit jako různé o stupeň mýtyčtější npc). Problém je, že vymyslet opravdu zajímavou novou rasu je náročné, vždycky skončím u přepisování něčeho pozemského jako jsou vikingové či arabové.

Napadá vás nějaká hustá rasa?
Nebo mě alespoň přesvědčte, ať se ušáků a trpošů nevzdávám, než budu litovat; prosím :)
Autorská citace #36
12.1.2010 03:26 - sirien
Navi :)

momentální okouzlení, sorry

Bytosti o málo vyšší než lidé, špičaté zuby, silnější nehty z pevnější tkáně, které si zbrušují do čepelí. Jsou to predátoři, živící se krví. Nikoliv tak, jako upíři - prostě krví, potřebují látky v ní, které byly předpřipraveny metabolismem jejich kořisti. Používají ji stejně, jako lidé používají obilniny. Jedí maso, zeleniny, ovoce a bylinek užívají jen málo, pouze jako koření, ve větší míře jej nedokáží strávit.
Jsou inteligentní, určitým způsobem inteligentnější než lidé, ale jejich myšlení je čistě myšlením predátorů. Jsou individualisté, ale v případě, že se to hodí, dokáží spolupracovat ve skupinách. Může existovat i jejich vlastní říše, klidně rozsáhlá, ale její struktura není lidská (šlechta, poddaní...), je založena na principu vzájemné výhodnosti - tedy příkazy jsou příjimány, jsou-li v nějakém kontextu prospěšné i příjemci. Z dnešního politologického pohledu může vypadat "vyspěle", protože si ve své inteligenci uvědomují, že v konečném důsledku pro ně je výhodné poslechnout i něco, co je pro daného jedince krátkodobě nepříjemné, ale oni k ní nedošli vývojem, ale přirozeností, jiná forma jim nedává smysl. Jejich zákony nejsou založeny na principu spravedlnosti, ale na principu nalezení řešení s co nejmenším dopadem na všechny ostatní. Pokud někoho zabiji z důvodů, které se s největší pravděpodobností nebudou opakovat, je to ok. Není potřeba řešit to dál. Pokud někdo potřebný znásilní mladou ženu, nikdo to neřeší. Do budoucna to pro většinu není problém a penalizovat někoho potřebného je v důsledku nevýhodné.
Dá se s nimi obchodovat, ale lidé se jich povětšinou spíše děsí - zvětšiny se sice živí zvěří, ale lidská krev je pro ně stejně dobrá, jako krev krav nebo vysoké.
Důležité je, že tahle rasa by neměla zrcadlit extremizaci nějakého lidského archetypu. Nejsou to upíři, nejsou to vlkodlaci, jsou to predátoři. Nejsou to lovci s hlubokou ctí - prostě potřebují krev a maso - stejně jako tygr nebo vlk (někteří z nich mohou mít lidem podobný kodex chování lovce, ale zdaleka ne všichni - narozdíl od lidí nemohou žít bez masa, takže je nemožné, aby maso vnímali něco ne-až-tak potřebného, co si berou navíc. Maso je pro ně prostě maso. Lidé se také neomlouvají obilí, že ho jdou sníst) a nejsou to ani nějací válečničtí dark-paladini, kteří by vyhledávali boj (i když pokud budou mít svou říši, tak určitě budou mít válečnickou kastu. Ta ale opět nebude v lidském vzoru - predátoři budou na profesionální válečníky koukat jinak, než lidé, kteří mohou žít i bez boje)

Tahle rasa může být zajímavá jako antagonista, ale pokud bude správně podávána, tak může výborně vyznít v příběhu, kdy je potřeba se s ní spojit proti nějakému většímu zlu. Nesnášenlivost a strach ze strany lidí provokovaná přezíravostí z druhé strany je výborný základ konfliktu.

Technicky se dá vymyslet tuna zajímavých ras, stačí mít dost času a sednout si na to. Tohle mě teď prostě jen napadlo, ale když se zamyslíš trochu evolučně ("co by se vyvinulo v tomle prostředí? Jak bude vypadat rasa, která... co já vim, nepotřebuje pít?" atp) a prokombíš to s pár momentálními nápady, tak najdeš spoustu dalších
Autorská citace #37
12.1.2010 03:28 - sirien
Jinak - jako hráč WoD Tě ujišťuju, že lidé naprosto bohatě stačí na celé kampaně. Ostatně jiné rasy jsou ve více než 90% případů jen jejich deriváty, volně nahraditelné prostě specifickou kulturou. Běžní elfové/trpaslíci mi nikdy nepřišli nijak zvlášť zajímaví. Ve skutečnosti se totiž ničím moc neliší.
Autorská citace #38
12.1.2010 11:57 - Sosáček
Muzes to udelat jako v dragon age, vzit tradicni klise o elfech a trpaslicich, a budto je prevratit (elfove) nebo doplnit necim co tomu dava jiny nadech (trpaslici).

Nicmene, dulezity je, jestli jsou jiny rasy soucasti hlavniho konfliktu toho sveta, nebo jenom color. To neni otazka toho jak existujou, ale toho jak je pouzijes.

Jeste je mozna BW cesta kdy udelas tradicni rasy, ale zpusobem kterym je puvodne pouzil tolkien, ne jako suchy a bezbarvy kopie jako v dnd.
Autorská citace #39
12.1.2010 15:25 - Lotrando
zdravime sosáka
Autorská citace #40
12.1.2010 16:04 - sirien
v tomhle má pravdu. Rasy v DnD mi vždycky přišly tak generický, až to bolelo. (nejen v DnD, teda, abych byl spravedlivej - ale rozhodně i v DnD)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.054662942886353 secREMOTE_IP: 18.119.139.50