Lotrando, v době kdy jsem přestal mít rád fantasy jsem hrál už jen čtvrtou edici, a hlavně - nerad ji vedu. Opravdu hodnotím spíše hru tak jak působí s ohledem na pravidla.
Z jedné hry nechci moc hodnotit funkčnost mechanik, ostatně jsem se o nich vyjádřil už v tématu o srazu.
Souboje mi přijdou všechny stejné - vyberu jednu z několika málo možností, hodím kostkou a doufám, že mi padne co nejvyšší číslo.
Nebojové encountery se mi líbily o kus víc, i když tam mi možnosti připadají ještě osekanější - když znám čísla, je na první pohled (nebo spíše po prvním výpočtu) jasná číselně nejlepší varianta i varianta, při které mám méně než 50% šanci na úspěch, takže je netaktické se daným způsobem postupovat.
V jistém smyslu mi boje v DnD opravdu přijdou jako figurková bitka, přesněji mám dojem, že tak byly navrženy, takže to nemůžu pokládat za chybu. A hraní rolí je jakási přidaná hodnota, zamýšlená, vítaná, ale nikoliv nezbytná.
Samozřejmě, že mimo bojvé situace už roleplaying nabývá na velkém významu a to je právě ten kousek, o kterém Alnag píše "dá se hrát i jinak". Když by se z této části hry odstranil roleplaying, tak hra nebude fungovat, takže DnD nemůžu označit za ne-RPG a už vůbec ne jen za taktickou hru.
Na druhou stranu pokud nějaká skupina bude hrát jen boje a řešili je hlavně mechanicky, tak bych jako vnější pozorovatel řekl, "Ano, to je taktická hra a RPG je jen nadstavba."
I tohle je však výhoda - nedovedu si představit, že by třeba DrD nebo DrD+ fungovalo takto jednoduše a oddělitelně.