Jerson píše:
Nemůže to být náhodou tak, že podle pravidel DnD jsou schopní vést hru jen hráči, kterým vyhovuje přemýšlení v mechanice, zatímco jinak zaměření GMmové to nedokážou, nebo nechtějí vést? A tak je DnD sice nejprodávanější a nejrozšířenější, ale neustále trpí nedostatkem GMmů, natož nedostatkem dobrých GMmů?
To by byla zajímavá myšlenka, kdyby ostatní systémy netrpěly ani nedostatkem GMů, ani nedostatkem dobrých GMů, ani nedostatkem hráčů :)
+ to, že "GM není nikdy dost" ... není opravdu chyba pravidel. Je to jako bys tvrdil, že světu neustále chybí spisovatelé, natož pak dobří spisovatelé.
Jerson píše:
Kromě toho hodně - možná většina - hráčů u nás začíná na málopravidlových RPG, ve kterých hráči ani pravidla neznají a GM je vykládá podle svého, přičemž významná část dalších hráčů kvůli příliš formalizovaným pravidlům RPG odmítá a hraje raději bez pravidel.
Zdroj?
Jerson píše:
A že si to uvědomují i tvůrci DnD, a tak se snaží převést pravidla na počítače, aby se s nimi GMmové nemuseli zabývat vůbec.
Pro začátečníky - korelace není kauzalita. Podsouváš druhým motivy, které jsou postavené na vodě. Tudy diskusi neveďme.
Pro mě tedy DnD pravidla nejsou rozhodně svatá kráva, odešel jsem od nich k systému, který mi pro postavy i GMa dává více volnosti. Přesto mám za to, že aspekty DnD, které stojí za jeho masovým rozšířením, jsou spojené právě z vysokou mírou formalizace ... která není nepřekonatelně složitá ani pro začínají hráče, má dobrou křivku učení a hlavně poskytuje pro masy uspokojový zážitek.
Zažil jsem nekonečné diskuse ještě na mailových konferencích o tom, jak se má či nemá to které nepříliš formálně popsané pravidlo používat. Tam už bych se vracet fakt nechtěl.
Že jsou různé skupiny hráčů, některým bytostně formalizace nevyhovuje a potřebují volnost přirozené mluvy, pro jiné je to naopak ... mi přijde zcela samozřejmé. Co je za mě hloupé, je snažit se jedněm či druhým vnutit, že jejich myšlení je špatné, že je potřeba je přeučit, aby konečně prohlédli a viděli krásu, tak jak to vidí někdo jiný. Takový přístup je za mě čiré zlo a uchylují se k němu zlí lidé.
Rozmanitost přístupů a možností sotjí za velkým rozkvětem hraní RPG, protože si daleko více hráčů může najít to, co je baví. Kdyby bylo jen DND a jeho formalizmus, bylo by to špatně. Kdyby zmizely formalizované systémy, bylo by to také špatně.
To je jak tvrdit, že jediná vhodná forma pohybového vyjádření je supermoderní tanec bez jakýchkoli omezení a forem a cokoli jiného (baletem počínají, přes gymnastiku, pantomimu ...) je špatné.