Pravidla

Maelik
3.3.2017 08:16
Autorská citace #81
13.3.2017 08:41 - LokiB
chrochta: +
pivo se chlemtalo vskutku od nepaměti, ve středověku to byl např. v čechách jeden z významných nápojů, ono i proto, že česká a moravská vína nebyla (už) tehdy nic moc, dovážená uherská či rakouská byla přeci jen mimo možnost většiny lidí.
ovšem nepředstavovat si pod názvem pivo dnešní Plzeňské

Šaman píše:
Buď je to vesnice pro dobrodruhy (z pěti domů je jedno hostinec, druhé kovárna a třetí obchod - ke všemu jsou i tabulky cen ve zlaťákách), nebo je to historicky vypadající vesnice, kde zlaťák nikdy nikdo neviděl, kovář je jeden na celou župu (všechny okolní vesnice) a místo mečů vyrábí nářadí, jeden je farář, jeden lovčí (oba opět pro více vesnic) a zbytek se živí na poli. Pak má smysl řešit, jestli je podezřelé, kdo už spí a kdo nespí, nebo kdo má jaké motivy.


tak holt i v tom historickém settingu jsou zrovna postavy v té vesnici, kde kovář i hospoda jsou. Jestli je kovář jen v jedné ze dvou či z pěti je hezké, ale nemá to žádný vliv na to, že zrovna v té, kde jsou postavy, kovárna je.

To, že je něco málo časté, neznamená, že se to neděje právě tady a teď. Divit by ses mohl, kdyby během dobrodružství postavy obešly pět vesnic a všechny vypadaly stejně :)
Autorská citace #82
13.3.2017 09:33 - Jerson
Však v pořádku, klidně to může být dobrodružství pro "vesnici", který vznikla okolo zájezdního hostince na frekventované cestě a která funguje jako středisko různých služeb. Ale pak by v té hospodě v době vraždy měli sedět i nějací projíždějící hosté. Nebo se tyhle skutečnosti v realitě herního světa (tedy jeho výseku nazvaného "Dobrodružství") projeví jinak. Mohl to být i den, kdy zrovna žádní hosté nepřijeli. Dá se vymyslet a zdůvodnit ledacos. Ale málokdy funguje, když se takové věci vymýšlí až ex post jako záplata logické díry.
Autorská citace #83
15.3.2017 17:28 - Gurney
Dnes jsem se konečně dostal k tomu, že jsem to alespoň rychle prolétnul a nemyslím si, že by všechno bylo až tak tragické, jak to tady někteří podávají. Hlavně poznámky na téma že ve vesnici je hospoda a ne explicitně zájezdní hostinec, kolik je farmáři nebo že je ve vesnici kovář, kořenářka a včelař(ka) to už není ani hnidopišství jako spíš dojmologie.

Celkově největší slabina toho dobrodružství je předpoklad, že hráči zareagují určitým způsobem a události se stanou v určitém pořadí, což se ale v praci spíš neděje. U Vraždy je to vidět hlavně v tom předpokladu, že družina půjde vyslechnout skoro všechny kdo sou po ruce a ne třeba hned prolézat baráky kvůli vražedné zbrani, že dojdou k pachateli na základě dost neúplných informací, že se vůbec pustí za Lenou a vystopují ji. Nemluvě tedy o tom, že detektivní dobrodružství (které už tak nebývá jednoduché napsat) pro D&D by měly počítat s kouzly jako Detect Thoughts, Zone of Truth a podobnými. V zásadě jediný způsob jak s tím něco udělat je prezentovat celý případ jako situaci tj. vynechat ony předpoklady co se kdy jak stane a prostě popsat co se ve skutečnosti stalo a jaké je situace ve chvíli, kdy postavy dorazí do vesnice (včetně toho kde lze najít vražednou zbraň apod.).

-----------------------------------------------------

U toho případu samostného je fakt, že okolnosti a provedení vraždy je opravdu také čudné, ale jako asi by ti to s většinou hráčů prošlo.
Merlin píše:
...pak celá od krve jde do svého pokoje...

Po úderu mečem do hlavy? To zavání spíš krvácením do mozku než po pokoji. Každopádně kdyby ho vzala spíš nějakým tupým předmětem, bylo by to pravděpodobnější než že v hostinci mají meč a bylo by u toho méně krve.

Log 1=0 píše:
Sto zlatých a louka u potoka jsou absurdní důvody k vraždě. Bez debaty. Je třeba přijít s něčím zcela novým, ideálně aby zahrnoval Lenu i Magdalenu. Mohly by být milenky.

To je třeba fakt dobrý nápad, překvapivé odhalení a zároveň dost cool motiv, pokud by to o nich Gerrit věděl a hodlal to sestře zarazit.

-----------------------------------------------------

Co cením je, že oproti originálu máš dohromady co postavy ví a jejich staty. Co mi tam naopak oproti originálu dost chybí je diagram vztahů mezi NPC, cože je v detektivkách extrémně užitečná věc, která ti dovolí rychle improvizovat reakce NPCček , když se hráči začnou nečekaně v něčem šťourat (viz. originál, str. 5).

Log 1=0 píše:
Staty mi přijdou naopak naprosto zbytečné. Fyzické při vyšetřování nehrají roli, a duševní by spíše kazily atmosféru. Spíš bych je naopak vymazal a prohlásil dobrodružství za systémově neutrální.

K tomu návrhu udělat to bez statů - sry, ale systémově neutrální dobrodružství jsou naprd. Zaprvé je to práce navíc pro každého, kdo to dobrodruství bude chtít použít (přičemž když tam ty staty dáš, tak většina lidí ho může použít jak je a pokud by se někomu tak strašně zalíbilo přestože hraje jiný systém, čeká ho přesně stejné množství činnosti jako by tam ty staty nebyly), zadruhé zrovna v detektivce dost záleží na tom jak přesně fungují kouzla typu rozeznávání pravdy, čtení myšlenek nebo přímo ovládání, viz. výše. Nebo třeba skončíš s se zápletkou založenou na masterplánu zasypaného beholdera, který by se v D&D multiversu snadno sám vykopal pomoc paprsku dezintegrace.

Merlin píše:
staty bylo myšleno to, že netuším jak je lena inteligentní, moudrá či charismatická....samozřejmě by mi to stačilo nějak popsat: jedná se o bystrou, ale naivní osobu. Nebo, je sympatická a má velké přesvědčovací schopnosti atd.

Zrovan nedávno jsou koukal na jednu hru a k popisovaným NPC tam vždy byly tři klíčová slova popisující jak působí. Tj něco jako inteligentní, charismatická, lstivá pod jménem NPC by byla docela cool věc.

-----------------------------------------------------

Co se závěrečného dungeonu týká - v současné podobě to do zbytku toho dobrodružství vůbec nezapadá a že je najednou hlavním záporákem nekromant je hrozné wtf. Na druhou stranu je ale akční zakončení (potenciální, v duchu toho že celá věc by měla být situace, ne předpřipravený děj, který musí skončit v dungeonu) v detektivkách poměrně vděčné, takže úplně bych to neodsuzoval. Nicméně sám bych si asi nekromanta (který sám o sobě je docela cool a že je fyzicky postižený mu nijak nebrání mít nadprůměrný intelekt, jak už to tady někdo doporučoval) nechal na nějaké jiné dobrodružství (alespoň pokud by nebyl od samého počátku s vraždou nějak úzce provázán) a pokud by na konci měl být dungeon, asi bych šel spíš po něčem jako opuštěná tvrz nebo třeba větší dům. Až tak moc netrápí, že ten dungeon moc nedává smysl, jako spíš lenost autora, který prostě dal potvory do čtyřech za sebou jdoucích místností. To zvládne každý GM-začátečník sám
-----------------------------------------------------

Každopádně rád jsem si to přečetl, inspirovalo mě to k jednomu detektivnímu scénáři.
Autorská citace #84
15.3.2017 18:34 - efram
Myslím si, že tak jak to naspal GURNEY je to asi nejlepší přístup. Myslím, že se dá spousta chyb najít na každém dobrodružství. Co myslíte je tahle zápletka košér? https://www.youtube.com/watch?v=Seupt3usfso
Autorská citace #85
15.3.2017 18:37 - Aegnor
Gurney píše:
pokud by se někomu tak strašně zalíbilo přestože hraje jiný systém, čeká ho přesně stejné množství činnosti jako by tam ty staty nebyly

Ve skutečnosti možná i jednodušší činnost. Čistě teoreticky nemusí staty vymýšlet dle popisu postavy, stačí aby je přiřadil číslo k číslu.
Autorská citace #86
15.3.2017 20:59 - Maelik
Mno, abych taky po chvilce něco řekl, Censia právě prochází stavebními úpravami. Plán je zhruba takový, že

a) pořídím plánek hospody aby bylo jasné kdo měl jaký výhled, vzhledem k nejnovějšímu přání dodám i plánek vztahů postav.

b) trochu poupravím popisy postav, speciálně Mippovi a Leně vytvářím životní příběh, aby bylo alespoň nějak vysvětlené, kde se na opuštěném statku vzal nekromant. Mipp se navíc dočká zvýšení inteligence. Celkově by dungeon mohl dávat díky příběhu trochu větší smysl. Můžu ho samozřejmě taky vyhodit, ale tím se připravíme o celou sadu možností, jako sběr kostí na louce, kterou v tomto případě chce prodat Gerret, Magdaléna ředící med..nějakou drogou mippovy výroby a pár dalších účinků, díky nimž je med a medovina z něj neporovantelná s ostaními výrobci, celá zápletka s tím, že Lena vybírá pokladnu aby Mippovi sehnala pár ingrediencí..zkrátka, pokud vypustíme Mippa, máme tu jen tu věc, že Lena a Magdalena jsou milenky, což upřímě ve světě, kde pobíhá povícero různých inteligentních humanoidů z nichž většina se může křížit (viz pů-orkové, půl-elfové, polodraci, drakorození apod.), asi nikdo nebude moc řešit, stejně jako nebudou řešit barvu kůže.

c)plánuju vysvětlení přesného času úmrtí -- ve zkratce, jistý černokněžník jako úplatek tehdejšímu rychtářovi vykouzlil věž s orlojem, od té doby má vesnice hodiny.

d) Pokud jde o obranu proti vyšetřovacím kouzlům...úplně netuším, jak jim zabránit, krom toho odehrát dobrodružství v době, kdy k nim postavy nemají přístup ve světě, kde kdokoliv ovládající magii vyššího než 3. magické úrovně je vzácnost. Pokud máte nějaké tipy, rád se podle nich zařídím. Napadá mě, že by magie v Censii nemusela pořádně fungovat díky kouzelným hodinám, nebo třeba proo, že např. rozpoznání pravdy nerozliší lež, pokud si lhář vsugeruje, že mluví pravdu a plně věří tomu, že to co říká je pravda...

e) Ozývaly se zde názory, že biřic je vypustitelný, resp. že by měl být poslán do města pro někoho na vyšetřování, takže družina bude zmýlena za vyšetřující z města...tuto myšlenku hodlám zapracovat.

f) Bude odvyprávěn celý průběh vraždy. Vražedná zbraň se asi změní z meče na palici.

g) Když v tom jsem, pravděpodoběn přepíšu i reklamní text visící nad odkazem ke stažení a nad touto diskuzí.
Autorská citace #87
15.3.2017 22:19 - Merlin
Gurney píše:
Po úderu mečem do hlavy? To zavání spíš krvácením do mozku než po pokoji. Každopádně kdyby ho vzala spíš nějakým tupým předmětem, bylo by to pravděpodobnější než že v hostinci mají meč a bylo by u toho méně krve.


nechci se s tebou přít o množství krve po ráně do hlavy....k tomu by asi něco řekl lékař, nicméně z vlastní zkušenosti// vím, že po jednom úderu sekerou do oblasti temene je místnost docela "hezky" vymalována (ne jako od Tarantina, ale bílou bych ji nenazval)

// moje první ohledačka jako nezúčastněné osoby
Autorská citace #88
15.3.2017 22:27 - Merlin
asdfasdf píše:
c)plánuju vysvětlení přesného času úmrtí -- ve zkratce, jistý černokněžník jako úplatek tehdejšímu rychtářovi vykouzlil věž s orlojem, od té doby má vesnice hodiny.

vážně? ne..prosím..takhle násilně ne....
co se týká povědomí času. Lidi ve skutečnosti nesledují čas, pokud to pro ně není důležité. Rozhodně si zpětně neuvědomí, kolik bylo hodin, pokud jim k tomu nebyl dán důvod.
Hlavně...nedá se srovnat čas smrti...kdo ho určí? Zvěrolékař? blbost, sry. respektive, určí ho na plus mínus několik hodin (ztuhlost těla, povrchová teplota, sražená krev atd), ale ne, že se to stalo v sedm večer. Přibližný čas smrti se na místě měří teplotou těla (konečníkem mrtvoly), což úplně nepředpokládám, že by ten venkovan dělal.
asdfasdf píše:
f) Bude odvyprávěn celý průběh vraždy. Vražedná zbraň se asi změní z meče na palici.


promysli si jestli to má být spontánní vražda, nebo v afektu.
Autorská citace #89
16.3.2017 14:26 - Maelik
Merlin: s hodinama byla idea taková, že někdo z zúčastněných si pamatuje, že slyšel odbíjet celou zhruba tou dobou, co se Lena s Magdou začali vzadu hádat..uznávám, že je to trochu násilné, ale umíš si představit lepší úplatek pro rychtáře, aby tě nenahlásil pro tvá temná umění, než orloj, který celkem určitě tě odliší od ostatních vesnic v oblasti a potencionálně přitáhne další lidi, kteří podpoří místní ekonomiku? Já ne. Ale na druhou stranu, nejsem odborník na středověk a občas mám dost omezenou představivost. Koneckonců proto jsem to sem napsal.

Merlin píše:
promysli si jestli to má být spontánní vražda, nebo v afektu.

Proč by vražda nemohla být plánovaná?
Autorská citace #90
16.3.2017 14:53 - Vojtěch
To tam nemůže halekat ponocný?
Autorská citace #91
16.3.2017 15:14 - Jarik
Já teda to dobr. nečetl, ani moc příspěvky. Ale... To se něco nemůže stát "chvíli po setmění"?
Si zkuste někdy na víkend vyrazit do lesa bez mobilu a hodinek. Je to osvobozující.
Autorská citace #92
16.3.2017 15:26 - Maelik
Jarik:Po setmění se to stát mohlo, koneckonců mě to taky napadlo jako první, orloj byl produktem úvah ohledně pozadí příběhu..a nějak to vypadalo jako dobrý nápad..ale jak říkám, je to momentálně "under construction", takže ten seznam byl spíš myšlen jako směr, kterým momentálně uvažuju, ale samozřejmě jsem rád za upozornění předem.
Autorská citace #93
16.3.2017 17:23 - Merlin
asdasdf: může být plánovaná..ale to je ten kdo to plánoval debil, pokud to plánoval a provedl takhle...sorry jako
Autorská citace #94
10.4.2017 09:49 - Gurney
Nová přepracovaná verze uploadnuta, stahovat můžete z článku.
Autorská citace #95
10.4.2017 11:08 - Maelik
Pokusil jsem se to přepracovat podle všech připomínek..snad se to bude líbit.
Autorská citace #96
10.4.2017 19:45 - Log 1=0
Změna formátu je určitě k lepšímu.
Občas mě rušily chyby typu chybějící sloveso, nebo nadbytečné slovo, divný slovosled, a tak, ale pokud to někdo bude hrát, tak to promine, darovanému koni se na zuby nekouká.
V Irenině dodatečných informacích je zmíněna "louka", má být pozemek s ruinou.
Dodatečné informace u Eleonory nedávají moc smysl. Pokud zmiňuje hádku ze žárlivosti, podezření z nevěry už není moc zajímavý drb.
Autorská citace #97
10.4.2017 21:47 - Arten CZ
Je to výrazně lepší, než původně. Úvodní kapitola s popisem, co se děje a proč mi přišla velice pěkná, opravdu jsem se těšil, že bych si hru, kde bych pozadí podobného příběhu odkrýval, zahrál. Samotné hledání stop, kdy se čeká, že hráči budou chodit od jednoho k druhému a ptát se, co dělali večer, mi ale nijak zajímavé nepřijde. Kolik má vesnice lidí? Proč by se měli ptát právě těch vyjmenovaných?

Je velká škoda, že Mipp není ve hře daleko víc. Hráči se vlastně o celém úvodním příběhu, který se mi skutečně líbí, nemají šanci dozvědět jinak, než že jim ho nakonec GM s fanfárou odrecituje. Chtělo by to ten příběh nějak zapojit do hry, aby na něj hráči přicházeli postupně - ztracení tuláci, které někdo hledá, rodiče, které někdo viděl u vlastních hrobů na dušičky, tajemný cizinec, který sleduje spáleniště, blesk, který udeří do stejného místa několikrát a podobně.

Vlastní detektivní část, z toho, jak jsem četl, stojí pouze na tom, že Magdalena a Lena měly vymyšlený dokonalý zločin, o jejich motivu nikdo nevěděl a nemohl se dozvědět (ani o Mippovi, ani o lásce Magdaleny k Leně) a prozradilo je, že si někdo náhodně všiml otevřených dveří do sklepa. Leně stačilo, aby před dveře do sklepení zaparkovala vůz a smůla, nikdo nepřijde na vůbec nic. Na detektivku, která je popisována jako "zebra" s hledáním indicií, mi přijde jediná drobná náhoda strašně málo.

Osobně bych jako GM, kdybych dostal takto připravenou hru, použil zápletku, která mi přijde super, ale vlastní stopy a vraždu bych připravil jinak. Určitě bych chtěl, aby si hráči ze hry odnesli, jak zjišťují motivace a pozadí a na základě toho odhalí vraha. A to mi zde naprosto chybí.
Autorská citace #98
10.4.2017 22:57 - Log 1=0
Arten CZ
Četl jsi někdy McBaina? Ten s takovými posíracími náhodami pracuje naprosto cíleně (doporučuji Provokatéra). A samozřejmě postavám nic nebrání vytěžit celou vesnici. Jen prostě většina nebude nic vědět. Tak to chodí, konstáble. Mě tohle vůbec nevadí. Ale asi věc vkusu.

S čím naopak souhlasím, je že z pozadí by šel vymlátit mnohem lepší příběh. Ale s tím jsem fakt nechtěl asdfasdfa prudit, z hlediska jeho motivace dává tahle věc smysl.

Původně jsem navrhoval ten dungeon vyhodit, zakázaná láska mi přišla jako silný, postačující motiv. Teď to naopak vypadá, že by možná stálo tuhle linku naopak posílit, přesně jak píšeš, a vyhodit detektivku. Možná by se to dalo rozdělit, a mít dvě nezávislá dobrodružství (ono to tak trochu už tak i je), ale do toho se asdfasdfovi asi nebude chtít.
Autorská citace #99
11.4.2017 12:02 - Maelik
Log 1=0 píše:
ale do toho se asdfasdfovi asi nebude chtít.

tak tak. Akorát asi ještě opravim tu louku za ruinu, zkontroluju jestli mi ještě někde neuniklo něco podobného a tím s Censií definitivně končím.
11.4.2017 12:47 - Jerson
Třeba bys při třetí iteraci už měl dobrodružství, které by bylo dobré i ve srovnání s některými oficiálními moduly. Provedené změny byly dost zásadní, tak je vidět, že jsi ochoten a schopen využít kritické poznámky ke svému prospěchu :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11560201644897 secREMOTE_IP: 44.211.117.101